Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

«Kuldetest» ID4 GTX

Startet av ENTO, søndag 22. januar 2023, klokken 16:40

« forrige - neste »

igniztion

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 29. januar 2023, klokken 15:37
Jeg har hørt at Id4 nå har forvarming av batteri hvis man velger ladestasjon i navi hvis temp på batteri er under 20 grader. Andre som har hørt?

Det stemmer i alle fall ikke på min med software 3.0.

VW har dessuten uttalt at den ikke har det, men at det jobbes med å få på plass, så det hadde vært veldig merkelig om noen hadde fått dette uten at VW markedsfører det. Det er tross alt den soleklart mest etterspurte forbedringen etter fungerende softwareoppdateringer for alle.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

Sitat fra: igniztion på mandag 30. januar 2023, klokken 11:20
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 29. januar 2023, klokken 15:37
Jeg har hørt at Id4 nå har forvarming av batteri hvis man velger ladestasjon i navi hvis temp på batteri er under 20 grader. Andre som har hørt?

Det stemmer i alle fall ikke på min med software 3.0.

VW har dessuten uttalt at den ikke har det, men at det jobbes med å få på plass, så det hadde vært veldig merkelig om noen hadde fått dette uten at VW markedsfører det. Det er tross alt den soleklart mest etterspurte forbedringen etter fungerende softwareoppdateringer for alle.

Jeg opplever heller ikke forvarming dessverre, dette er definitivt noe VW bør komme med snarest. Kan ikke skjønne hvorfor dette skal være en stor utfordring å ordne i software? Batteriet varmes jo opp når temperatur går under ca -3 - -4 grader, så hardwaren er jo på plass?
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 13:30
Sitat fra: igniztion på mandag 30. januar 2023, klokken 11:20
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 29. januar 2023, klokken 15:37
Jeg har hørt at Id4 nå har forvarming av batteri hvis man velger ladestasjon i navi hvis temp på batteri er under 20 grader. Andre som har hørt?

Det stemmer i alle fall ikke på min med software 3.0.

VW har dessuten uttalt at den ikke har det, men at det jobbes med å få på plass, så det hadde vært veldig merkelig om noen hadde fått dette uten at VW markedsfører det. Det er tross alt den soleklart mest etterspurte forbedringen etter fungerende softwareoppdateringer for alle.

Jeg opplever heller ikke forvarming dessverre, dette er definitivt noe VW bør komme med snarest. Kan ikke skjønne hvorfor dette skal være en stor utfordring å ordne i software? Batteriet varmes jo opp når temperatur går under ca -3 - -4 grader, så hardwaren er jo på plass?

Helt stille fra VW rundt forvarming før ladestasjon. Ikke noe godt tegn dessverre.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

igniztion

Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 16:45
Helt stille fra VW rundt forvarming før ladestasjon. Ikke noe godt tegn dessverre.

Både VW, på Volkswagen ID Drivers Club, og Skoda gjennom sin markedsperson for Enyaq, har bekreftet at det jobbes med en løsning for dette. Det er dog ikke kommunisert noe tidslinje.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

SW-messig må det jo være ufattelig enkelt å lage en egen knapp som starter/stopper varmingen, slik de har en for klima? OG ha på en timer f.eks 1800 sekunder?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Sitat fra: igniztion på mandag 30. januar 2023, klokken 20:44
Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 16:45
Helt stille fra VW rundt forvarming før ladestasjon. Ikke noe godt tegn dessverre.

Både VW, på Volkswagen ID Drivers Club, og Skoda gjennom sin markedsperson for Enyaq, har bekreftet at det jobbes med en løsning for dette. Det er dog ikke kommunisert noe tidslinje.

Har 3.2. Forhandler sa at batteriet forvarmes hvis temp er lavere enn 20 grader i batteriet når man legger inn lading i ruteplanlegging. Har ikke testet ut selv.

daktari

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 30. januar 2023, klokken 22:04
Sitat fra: igniztion på mandag 30. januar 2023, klokken 20:44
Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 16:45
Helt stille fra VW rundt forvarming før ladestasjon. Ikke noe godt tegn dessverre.

Både VW, på Volkswagen ID Drivers Club, og Skoda gjennom sin markedsperson for Enyaq, har bekreftet at det jobbes med en løsning for dette. Det er dog ikke kommunisert noe tidslinje.

Har 3.2. Forhandler sa at batteriet forvarmes hvis temp er lavere enn 20 grader i batteriet når man legger inn lading i ruteplanlegging. Har ikke testet ut selv.
Det hadde vært fantastisk hvis du kunne be forhandleren ta kopi av de sidene i en eventuell intern teknisk manual der dette er dokumentert?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Sitat fra: daktari på mandag 30. januar 2023, klokken 22:06
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 30. januar 2023, klokken 22:04
Sitat fra: igniztion på mandag 30. januar 2023, klokken 20:44
Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 16:45
Helt stille fra VW rundt forvarming før ladestasjon. Ikke noe godt tegn dessverre.

Både VW, på Volkswagen ID Drivers Club, og Skoda gjennom sin markedsperson for Enyaq, har bekreftet at det jobbes med en løsning for dette. Det er dog ikke kommunisert noe tidslinje.

Har 3.2. Forhandler sa at batteriet forvarmes hvis temp er lavere enn 20 grader i batteriet når man legger inn lading i ruteplanlegging. Har ikke testet ut selv.
Det hadde vært fantastisk hvis du kunne be forhandleren ta kopi av de sidene i en eventuell intern teknisk manual der dette er dokumentert?

Enig. Får se om det blir anledning.

MinID

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 30. januar 2023, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på mandag 30. januar 2023, klokken 22:06
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 30. januar 2023, klokken 22:04
Sitat fra: igniztion på mandag 30. januar 2023, klokken 20:44
Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 16:45
Helt stille fra VW rundt forvarming før ladestasjon. Ikke noe godt tegn dessverre.

Både VW, på Volkswagen ID Drivers Club, og Skoda gjennom sin markedsperson for Enyaq, har bekreftet at det jobbes med en løsning for dette. Det er dog ikke kommunisert noe tidslinje.

Har 3.2. Forhandler sa at batteriet forvarmes hvis temp er lavere enn 20 grader i batteriet når man legger inn lading i ruteplanlegging. Har ikke testet ut selv.
Det hadde vært fantastisk hvis du kunne be forhandleren ta kopi av de sidene i en eventuell intern teknisk manual der dette er dokumentert?

Enig. Får se om det blir anledning.

Med så mange som har 3.2, og ingen som har fått dette til, så har jeg ingen tro på dette. Men overrask meg gjerne.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Dieselgubben

Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 22:25
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 30. januar 2023, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på mandag 30. januar 2023, klokken 22:06
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 30. januar 2023, klokken 22:04
Sitat fra: igniztion på mandag 30. januar 2023, klokken 20:44
Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 16:45
Helt stille fra VW rundt forvarming før ladestasjon. Ikke noe godt tegn dessverre.

Både VW, på Volkswagen ID Drivers Club, og Skoda gjennom sin markedsperson for Enyaq, har bekreftet at det jobbes med en løsning for dette. Det er dog ikke kommunisert noe tidslinje.

Har 3.2. Forhandler sa at batteriet forvarmes hvis temp er lavere enn 20 grader i batteriet når man legger inn lading i ruteplanlegging. Har ikke testet ut selv.
Det hadde vært fantastisk hvis du kunne be forhandleren ta kopi av de sidene i en eventuell intern teknisk manual der dette er dokumentert?

Enig. Får se om det blir anledning.

Med så mange som har 3.2, og ingen som har fått dette til, så har jeg ingen tro på dette. Men overrask meg gjerne.

Det er ikke så mye å få til... det er ikke sikkert det merkes, for det er kun oppvarming når batteri er kaldere enn 20 grader. Og på langkjøring er man vel ofte over dette?

MinID

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 31. januar 2023, klokken 08:28
Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 22:25
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 30. januar 2023, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på mandag 30. januar 2023, klokken 22:06
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 30. januar 2023, klokken 22:04
Sitat fra: igniztion på mandag 30. januar 2023, klokken 20:44
Sitat fra: MinID på mandag 30. januar 2023, klokken 16:45
Helt stille fra VW rundt forvarming før ladestasjon. Ikke noe godt tegn dessverre.

Både VW, på Volkswagen ID Drivers Club, og Skoda gjennom sin markedsperson for Enyaq, har bekreftet at det jobbes med en løsning for dette. Det er dog ikke kommunisert noe tidslinje.

Har 3.2. Forhandler sa at batteriet forvarmes hvis temp er lavere enn 20 grader i batteriet når man legger inn lading i ruteplanlegging. Har ikke testet ut selv.
Det hadde vært fantastisk hvis du kunne be forhandleren ta kopi av de sidene i en eventuell intern teknisk manual der dette er dokumentert?

Enig. Får se om det blir anledning.

Med så mange som har 3.2, og ingen som har fått dette til, så har jeg ingen tro på dette. Men overrask meg gjerne.

Det er ikke så mye å få til... det er ikke sikkert det merkes, for det er kun oppvarming når batteri er kaldere enn 20 grader. Og på langkjøring er man vel ofte over dette?

Ikke om vinteren. Batteriet ligger mer rundt  +10 på langkjøring. Testet med obd.
Om vw har denne funksjonen fra 3.2, så er det rart de ikke sier noe om det. (og da tenker jeg ikke på selgere som troverdige kilder).
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

eriksen.eriksen

Det som derimot fungerer er at batteriet varmes raskt når man begynner å lade. Om man klarer å bergene ankomst med 3-5% på batteriet, opplever jeg å få god ladehastighet også på vinteren. Da rekker bilen å varme batteriet før soc blir for høy.

Problemet er at man ofte ankommer laderen med for høy soc. Ikke alltid like lett å beregne dog. Et triks om man opplever dårlig hastighet er å kun lade det man trenger for å komme til neste lader, for så å ankomme der med lav soc. Har da aldri opplevd lav hastighet.

02jan

Blir tullete å sitte å beregne å komme  med under 10% til lader med familien om bord langt inn i en øde dal eller fjellområde i minus 15 til minus 30 grader.

Utrolig at ikke produsenten tilbyr manuell knapp for preheat av batteri under kjøring.

Dette med visning av batteritemperatur var også noe som manglet på de fleste elbiler i 2014...
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

eriksen.eriksen

Ja, er enig i at det ikke alltid er like praktisk å få det til. Så den knappen hadde vært gull!

slumberjack

Leide en id4 GTX 2022  på jobbreise sist uke. Har kun leid Tesla på getaround/nabobil i en årrekke og tenkte å la meg imponere av et etablert merke. Jeg er ikke blind tesla-fan, det merket som går forbi Tesla på totalpakke får nok mitt kjøp.

Uansett, jeg tror jeg slet hele turen med kaldt batteri, og klarte aldri å finne ut om bilen hadde varmepumpe (vognkortet sa også type:E2 men det er kanskje en registreingsteknisk sak og ikke en bilrelatert type) ei heller noe om forvarming. En upraktisk sak med å leie elbil blir også at man må levere tilbake med "full tank". Hverken bil eller Elton-appen viste live lade-effekt, men ved innleveringstidspunkt ladet jeg på en Kempower som viste 112kw max og da var batteriet varmt. Derimot hadde det tapt ca 40% av varmen ved ladeslutt.

Jeg følte meg lett og slett litt avspist med informasjon fra bilen og følte meg dermed tilbake til ca 2014 hvor jeg kjørte Tesla for første gang og alt var litt nytt og lett bekymrende. Visste ikke den gang at der var en knapp på ladepluggen for å åpne ladeporten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA