Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?

Startet av 2ris, lør 21. jan 2023, kl. 09:53

« forrige - neste »

2ris

Hei,

Dere som nylig har mottatt Y LR eller RWD: kan dere bekrefte at

*Den mangler radar og parkeringssensorer
*Dersom du skal bruke adaptive cruise og/eller lane keeping, så MÅ du også bruke automatisk visker og automatisk fjernlys
*Ved rygging er bak-kamera og to sidekameraer aktive

Etter hva testene viser, så fungerer automatisk visker, automatisk fjernlys (og forsåvidt også collision avoidance) relativt dårlig på disse nye bilene....

Kan det hende at priskuttet har kommet på grunn av disse manglene? De sier jo at Tesla Vision skal utvikles og bli et godt alternativ. Men et kamera oppe i frontruten kan nødvendigvis ikke se hva som er like foran bilen .

For meg er disse manglene noe som nærmer seg en deal-breaker, til tross for veldig god pris

heiho

En kompis hentet ny Y LR i romjula. Han kan svare et rungende JA på alle tre spørsmålene dine.

Han er relativt misfornøyd, spesielt med parkeringssensor-biten. Får bare håpe det kommer en brukbar løsning etterhvert. Som du sier så blir det aldri like bra med kamera vs sensorer pga. blindsone.

Vi skal også bestille ny Y LR, men ønsker å avvente litt til de har fått orden på parkeringssensor-biten.
Personlig så syntes jeg det er litt drøyt å betale 530' for en bil uten et fungerende system for parkeringssensorer. Vi har hatt sensorer på bilene våre de siste 20 årene og jeg skjønner ikke hvorfor jeg nå skal ende opp med en uten.

Sikkert bagatell for noen, men hvilke andre merker leverer i dag en såpass dyr bil uten sensorer? Ingen. Litt rart at man bare skal akseptere alt Tesla gjør.

Kim-

Du trenger ikke bruke automatisk fjernlys, men den går på automatisk hver gang, så kan en bare vippe hendelen frem så går den av.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

vinterdekk

Tja, det virker som at Tesla har gjort det som kreves for å være konkurransedyktig på pris og volum. Man får ikke noe mer for 530K enn det som følger med Tesla MY LR, for øyeblikket.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

2ris

Sitat fra: Kim- på lør 21. jan 2023, kl. 11:13
Du trenger ikke bruke automatisk fjernlys, men den går på automatisk hver gang, så kan en bare vippe hendelen frem så går den av.
OK. Men automatisk visker er "tvungen"?

Hva med rygging: 3 kameraer aktive?

Kim-

Ja, visker er påkrevd. Ved rygging kommer 1 eller 3 kameraer på, det du selv velger.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: 2ris på lør 21. jan 2023, kl. 14:06
Sitat fra: Kim- på lør 21. jan 2023, kl. 11:13
OK. Men automatisk visker er "tvungen"?

Hva med rygging: 3 kameraer aktive?
Man kan sette viskerne manuelt til trinn 1, men ikke slå dem av.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Som nevnt her er det valgfritt hvilke kameraer en viser både under rygging, under kjøring (kan ha de på uansett fart og retning, nydelig med henger eller last på kroken), og om man vil se sidekameraene ved feltskifte. Her er Tesla sine løsninger enormt bra.

Når det gjelder p-løsning uten ultralyd: Kameraene i frontruta kan som du sier ikke se rett foran fronten, men de kan lage bilde og måle avstand når man kjører inn, samtidig som man vet bilbevegelsen, og dermed er det fullt mulig å vise avstand selv om et element er skjult for kamera. Største problemet med kamerabasert løsning er i mine øyne skitt, snø og vanndråper på ryggekamera. De andre er det sjeldent at er et problem. Resten vil nok funke ganske bra.

Contango

Jeg tror ikke noe på at disse kameraløsningene virker godt nok i lengden. En femmer på at både (en eller annen form for for) sensorer og radar er tilbake innen 12 måneder.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

jlan

Sitat fra: geear på man 23. jan 2023, kl. 23:26

Når det gjelder p-løsning uten ultralyd: Kameraene i frontruta kan som du sier ikke se rett foran fronten, men de kan lage bilde og måle avstand når man kjører inn, samtidig som man vet bilbevegelsen, og dermed er det fullt mulig å vise avstand selv om et element er skjult for kamera.
Vel, la oss si at du lukeparkerer. Mens du står parkert kjører bilen foran deg ut, og det kommer en annen bil og parkerer litt nærmere. Kanskje med et lavt sykkelstativ på hengerfestet. Hva skal skjermen vise da?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Det har helt åpenbare begrensninger, men har du systemet på (slik det er i dag med sentry), så kan den fint fortsette å oppdatere bildet, på bekostning av høyt standbyforbruk. Er bilen avslått så vil den neppe oppdatere, så hvordan Tesla vil forholde seg til det vet vi ikke. Samtidig så vil de fleste orientere seg når de går langs bilen før de setter seg inn, så i praksis er det nok et lite problem.

Jeg forsvarer ikke løsningen, er glad jeg har en 2022 P med alt det beste, men sier bare at det er ikke sikkert dette er krise.

THE

Sitat fra: geear på tir 24. jan 2023, kl. 12:32
Det har helt åpenbare begrensninger, men har du systemet på (slik det er i dag med sentry), så kan den fint fortsette å oppdatere bildet, på bekostning av høyt standbyforbruk. Er bilen avslått så vil den neppe oppdatere, så hvordan Tesla vil forholde seg til det vet vi ikke. Samtidig så vil de fleste orientere seg når de går langs bilen før de setter seg inn, så i praksis er det nok et lite problem.

Jeg forsvarer ikke løsningen, er glad jeg har en 2022 P med alt det beste, men sier bare at det er ikke sikkert dette er krise.
Hvis parkeringshjelpen skal fungere like godt som den gamle løsningen bare basert på kamera så må de få et vidvinkelkamera montert i fronten av bilen. Jeg er litt usikker på om kameraene i B-stolpene og blinkysene på forskjermene vil ha god nok dekning av hjørner på bilen til at de i kombinasjon med et nytt vidvinkelkamera i "grillen" kan erstatte de gamle ultralydssensorene fullt ut også, eller om det må til enda flere nye kamera. Visningen på skjermen med antall cm til hindring som jeg er vant til klarer de i alle fall ikke å få til uten ultralydssensorene og bare de kameraene bilene er utstyrt med i dag. Ryggekameraet er jo ofte ubrukelig etter bare få km kjøring i det riktige føret også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OlaM

Sitat fra: Handyman på man 23. jan 2023, kl. 22:58
Man kan sette viskerne manuelt til trinn 1, men ikke slå dem av.

Dette var veldig irriterende for meg i helgen når jeg kjørte i -13, tørt og sol. Viskerne begynte å gå selv om ruten var knusktørr og dro masse frossen dritt utover ruten.
'21 3LR

filtvet

-20 grader nedover RV. Null snø, regn eller noe som helst på glasset. Virker helt random om viskere slår seg på eller ikke. Men det ser ut som om den hater veilys, da starter de.

Fin måte å få riper på ruten.

ViktorS

Viskere på auto i mørket, tror at gatelys er regn ser jeg. Viskerne drar over knusktørr frontrute 10-12 ganger, til tross for at det ikke er nedbør haha. Så.. jeg setter viskerne manuellt. Ikke optimalt, men det funker ok nok. Håper på bedring etterhvert.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA