Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?

Startet av 2ris, lørdag 21. januar 2023, klokken 09:53

« forrige - neste »

2ris

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 24. januar 2023, klokken 19:27
Så.. jeg setter viskerne manuellt. Ikke optimalt, men det funker ok nok. Håper på bedring etterhvert.

Var det ikke slik at ACC og automatisk visker er uløselig knyttet sammen?

Alt dette begynner virkelig å høres ut som deal-breakere. Veldig synd, da både M3 og Y var svært aktuelt nå som prisen ble dumpet

OlaM

Sitat fra: 2ris på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:31
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 24. januar 2023, klokken 19:27
Så.. jeg setter viskerne manuellt. Ikke optimalt, men det funker ok nok. Håper på bedring etterhvert.

Var det ikke slik at ACC og automatisk visker er uløselig knyttet sammen?

Alt dette begynner virkelig å høres ut som deal-breakere. Veldig synd, da både M3 og Y var svært aktuelt nå som prisen ble dumpet

Det kan hende det fikses etter hvert, og stort sett så oppfører auto-viskeren seg bra. Men det er absolutt ikke bra nok, det er jo rett og slett den dårligste ACCen totalt sett blant relevante sammenligninger. Og parkeringssensorer vil man jo aldri få med dagens modeller. Se om du får deg en prøvekjøring et sted før du eventuelt går for noe annet, så har du i alle fall prøvd.
'21 3LR

Handyman

Prøv å slå på bakrutevarmen når viskerne går uønødig. Da aktiveres også varmen i kamerahuset. Min erfaring er at det er kondens i kamerahuset som gjør at viskerne går når man ikke vil at de skal gå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynet

På min X aktiviseres ikke varmen i kameraet når bakrute arme settes på!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Stjerneglis

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:03
Prøv å slå på bakrutevarmen når viskerne går uønødig. Da aktiveres også varmen i kamerahuset. Min erfaring er at det er kondens i kamerahuset som gjør at viskerne går når man ikke vil at de skal gå.

Trodde varme i kamerahuset er på uansett, til og med når bilen står parkert?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

OlaM

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:03
Prøv å slå på bakrutevarmen når viskerne går uønødig. Da aktiveres også varmen i kamerahuset. Min erfaring er at det er kondens i kamerahuset som gjør at viskerne går når man ikke vil at de skal gå.

Takk for tips, skal teste det neste gang. Kjørte defrost på frontruten for å hjelpe til med å løsne isen som la seg av vindusspylevæsken (skal blande sterkere...) og en liten stund etter så var det ikke noe særlig problem lenger, men det var flere ting som forandret seg samtidig så var ikke så godt å si om det var det som hjalp. Kan jo alltids finne dashcam videoene og se hvordan det så ut gjennom det.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:03
Prøv å slå på bakrutevarmen når viskerne går uønødig. Da aktiveres også varmen i kamerahuset. Min erfaring er at det er kondens i kamerahuset som gjør at viskerne går når man ikke vil at de skal gå.

Trodde varme i kamerahuset er på uansett, til og med når bilen står parkert?
Nei varmen er ikke alltid på, men det er riktig at varmen kan være på når bilen er parkert. Både med og uten Sentry.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ViktorS

Har 2023 model y. Fantastisk bil på de fleste punkter. Autoviskere har potensiale til å bli bedre, samme med autofjernlys. Mangel på ryggesensor er neeesten ikke "ikke-sak" for meg. Savner det ikke haha. Kamera og speil funker bra nok. Savner sensor framme dog.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

THE

Jeg er så heldig at jeg har en gammel TMX med AP HW2.0 og MCU1, og der er det heldigvis ingen krav til aktivering av autofjernlys eller autovisker for å aktivere TACC eller AP. Dette er for meg en viktig grunn til ikke å oppgradere til AP3 og MCU2. Autoviskere bruker jeg når det passer seg, dvs i moderat regnvær i dagslys. Når det er mørkt eller når det er veldig lite yr eller kraftig regn så fungerer autoviskere ikke. Auto fjernlys kan være bedre nå enn for noen år siden, jeg aner faktisk ikke for har ikke testet på et par år. Orket ikke at bilen blendet ned for alle trafikkskilt, reflekser på brøytestikker og diverse ting jeg ikke en gang forstod hvorfor den reagerte på. Det verst var uansett at det gikk to-tre sekunder før den aktiverte fullt lys etter at man hadde passert møtende bil, og det er ikke OK når jeg kjører på veier med mer hjort en gulstriper i veibana.

Etter å ha kjørt en del med Polstar2 med matrix-lys så ser jeg jo at det er mange situasjoner der automatikken der også gjøre mye rart, men der er faktisk nytteverdien av å ha fullt lys utenom der bilen tror det er andre kjøretøy så stor at jeg hadde brukt autofunksjonen uansett. Jeg tror kravet om å ha automatisk fjernlys på Tesla også vil fungere bra når/hvis de kommer med sw/styring til matrix-lyktene som nye biler er levert med. Inntil det er på plass så er det etter min mening et uheldig krav for å aktivere TACC/AP. Vindusviskere burde ikke kobles mot TACC/AP, da er det bedre at systemet gir beskjed om å ta over hvis sikten blir for dårlig for kamera. For FSD må det nok være et krav om at både fjernlysautomatikk og viskerautomatikk må være aktivert så lenge FSD er aktivt, men da må Tesla absolutt få til bedre funksjonalitet på de banale autofunksjonene først, ellers vil FSD kun være mulig å bruke på tørre dager i dagslys.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sjokomelk

Tvunget auto-fjernlys og visker er kun på MY/M3 (og kanskje refresh MS/MX). Vi med "legacy" MS/MX har ikke dette selv om vi har HW3 og MCU2. Hos oss er alt som før, og du må selv skru på vindusvisker og fjernlys. Det blir styrt med fysiske knapper der, mens på MY/M3 er dette gjort via software.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

I går i tåke fikk jeg varsel om nedsatt autopilot-hastighet på grunn av dårlig sikt. Men bilen fortsatte å kjøre pussere på tørr rute. Det burde være mulig å gjøre samme siktvurdering mhp. regndråper på ruten, og overlate til føreren å velge om pussere skal være på.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

litium

Mørkekjøring med Tesla er blitt en begredelig affære etter det ble umulig å slå av viskerautomatikken. Spesielt interessant når vindusviskerne begynner å hoppe - slik kan den holde på i lang tid hvis man ikke blir gal og deaktiverer acc (se video).

OlaM

Prøver dere bakrutevarme eller frontrutevarme-knappen samtidig? Kanskje det hjelper.
'21 3LR

storole

2023 Tesla MY P (EAP)
2019 Tesla M3 LR (FSD og Boost) - Solgt

OlaM

Sitat fra: storole på lørdag 04. februar 2023, klokken 20:56
Bruk stemmestyring så kan du slå av autovisker.

Så den, men har ikke testet det selv ennå. Hva er det man sier sånn presist?
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA