Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?

Startet av vinterdekk, mandag 16. januar 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

vinterdekk

Fredag 13. januar gjorde Tesla store overskrifter ved at de reduserte prisen dramatisk på Tesla Model 3/Y. VW sine direkte konkurrenter til disse folkebilene fra Tesla er ID.3/4/5. Mange tror at konkurrentene til Tesla med biler i samme segment ikke har noe valg enn å følge etter *.

Det er nå gått tre døgn siden prisbomben ble sluppet. Når vil VAG følge etter å sette ned prisen på VW ID.3/4/5?

* Robert Næss investeringsdirektør i Nordea er ofte sitert på at de som er i samme segment ikke har noe valg. https://www.tv2.no/broom/tesla-kutt-kan-gi-priskrig-pa-nybil-i-norge/15424533/

Jeg har bil i bestilling hos Møller. Ifølge selger vil min pris vil følge med om det skulle komme en prisreduksjon før levering. Vi er spent på hva som vil skje den nærmeste tiden. Å bytte til en Tesla Model Y er faktisk en mulighet, men ønsker helst en lavere pris på ID.4.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 17:33
Fredag 13. januar gjorde Tesla store overskrifter ved at de reduserte prisen dramatisk på Tesla Model 3/Y. VW sine direkte konkurrenter til disse folkebilene fra Tesla er ID.3/4/5. Mange tror at konkurrentene til Tesla med biler i samme segment ikke har noe valg enn å følge etter *.
Hva får deg til å tro at dette er "endelig" prissenking fra Tesla? Hva om en eller flere modeller senkes ytterligere? VW burde tenke seg godt om før de gir noe annet enn rabatter på dekk eller noen pling plong pakker.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

Sitat fra: Moas på mandag 16. januar 2023, klokken 23:48
Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 17:33
Fredag 13. januar gjorde Tesla store overskrifter ved at de reduserte prisen dramatisk på Tesla Model 3/Y. VW sine direkte konkurrenter til disse folkebilene fra Tesla er ID.3/4/5. Mange tror at konkurrentene til Tesla med biler i samme segment ikke har noe valg enn å følge etter *.
Hva får deg til å tro at dette er "endelig" prissenking fra Tesla? Hva om en eller flere modeller senkes ytterligere? VW burde tenke seg godt om før de gir noe annet enn rabatter på dekk eller noen pling plong pakker.

Ingen som vet hva Tesla vil gjøre, du har rett i det. Men investeringsdirektøren i Nordea er sitert i flere mediaoppslag som du vet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#3
Artikkel fra 12 januar:

VAG har hatt en tilbakegang på 7% i 2022, salg av elektriske biler har likevel økt 26% globalt. ID.4/5 var mest selgende modeller. 2023 vil bli preget av verdensøkonomien og leveringsutfordringer.

2023 målet er at elektriske biler skal utgjøre 11% av totalsalget.

[Jeg har mistanke om at VAG ikke har kalkulert med så sterk konkurranse fra Tesla da de satt dette målet.]

https://europe.autonews.com/automakers/vw-groups-2022-sales-fall-7-lowest-over-decade
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Xpeng har kuttet prisen opp til 13% i Kina etter Tesla sin nylige prisjustering, rapporteres det om nå.

SitatXpeng has bowed to an intensifying price war in China's electric-vehicle market, cutting sticker prices by as much as 13 percent after Tesla's surprise cuts at the start of the year.

https://europe.autonews.com/automakers/xpeng-follows-tesla-major-price-cuts-china-evs
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Xpeng sitt priskutt omtalt i Motor.no, nevnes videre at «kinesiske merker har rundt 100.000 kroner lavere produksjonskostnader enn europeiske – per bil», iflg. deleprodusenten Forvia. En priskrig med Tesla og kinesiske merker kan med andre ord bli svært tøff for europeiske produsenter/Volkswagen.

https://www.motor.no/aktuelt/xpeng-senker-prisene-i-kina/240976
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#6
Ikke noe konkret om prisendring hos Møller, men kommunikasjonsdirektøren svarer elbil24 at de skal være konkurransedyktige. Det presiseres i saken at kommunikasjonsdirektøren snakker på «vegne av to av de mest solgte Model Y-konkurrentene i Norge: Skoda Enyaq og VW ID.4».

Kommunikasjonsdirektøren sier videre at de er klare for å endre seg i takt med skiftende forutsetninger.

Hele saken:

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-konkurrentene-vi-har-en-tydelig-beskjed/78269799
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

olavxxx

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:57
Xpeng sitt priskutt omtalt i Motor.no, nevnes videre at «kinesiske merker har rundt 100.000 kroner lavere produksjonskostnader enn europeiske – per bil», iflg. deleprodusenten Forvia. En priskrig med Tesla og kinesiske merker kan med andre ord bli svært tøff for europeiske produsenter/Volkswagen.

https://www.motor.no/aktuelt/xpeng-senker-prisene-i-kina/240976
Gross margin for XPENG er på 10.9% for 2022 ( https://ir.xiaopeng.com/news-releases/news-release-details/xpeng-reports-second-quarter-2022-unaudited-financial-results ).

Tesla Automotive lå i Q3 2022 på gross margin 27.9% ( https://www.shacknews.com/article/132740/tesla-tsla-q3-2022-gross-margin ).

VAG sin tror jeg er kunstig høy for 2022, siden de i mesteparten av 2022 eide Porsche som var det beste barnet i marginer. I tillegg så solgte de jo Porsche og fikk jo derfor inn mye mer cash i 2022 (men det er jo et engangssalg og margin vil jo da bli lavere uten Porsche). Men uansett så er VAG sin da for 2022 på 17%, altså 7% mer enn XPENG. Men jeg tror den blir vesentlig lavere i 2023, siden Porsche er solgt.

VAG liter fremdeles med komponettilganger og som lenket av en annen ovenfor: de er 10 år tilbake i volum.

Nå leverer de ut ID4 og eTron i USA uten varmepumpe feks.
VAG er for også det selskapet i verden med mest gjeld (mer enn Sør-Afrika).

Men jeg tror uansett at de har "råd" til å skru ned prisene noe, men jeg tror ikke de har råd til å konkurrere  mot XPENG på pris, selv om de har mer å gå på i margin. Litt av cluet er jo at VAG har for 2022 7% mer margin, men skrur de ned prisen så vil jo marginen gå ned. Og selv om de har høyere volum enn XPENG, så har volumet til VAG allerede gått ned 7%. Så mediene må huske på at ting er mer komplisert enn bare volum ELLER margin.

Mediene er jo ofte opptatt av at "nykommerne er små" og "big auto er big"; men problemet til "Big auto" er jo at de har lavere marginer. Høyere volumer er jo selvsagt bra; så fremt du ikke får redusert volumet ditt uten å få opp marginene. Men når de da må kutte i marginene som allerede er lave, blir de veldig utsatt for svigninger i markedene på volum.

Et eksempel er jo da ene kvartalet når Tesla og Toyota hadde ca like mye overskudd i antall billioner (husker ikke tallet); men da solgte Tesla ca 1/10 av bilene som Toyota solgte. Var snakk om 800.000 vs 8.000.000.

Så kan man da tenke seg, hva hvis Toyota mister 10% av markedsandelene sine? De er jo veldig treg til elbiler nå og får mye pes internasjonalt. Marginene er lave, volumet er høyt. Det er litt "farlig". Toyota er jo også et selskap med mye gjeld, gjelden skal betjenes.

vinterdekk

#8
Spennende analyse Olavxxx. Så det betyr vel at VAG kanskje reduserer pris når de må men ikke hopper etter Tesla og Xpeng. Volum er jo også viktig å opprettholde i Europa. VAG har ikke lenger partnere for å nå CO2 snitt for solgte biler i EU/EØS  *, og må selge tilstrekkelig med elektriske biler fra sine egne merker framover. Blir dyrt for VAG om de ikke er konkurransedyktige nok med sine mest populære elbiler, og det blir dyrt for VAG dersom de prøver å svare Tesla i Europa. Jeg kan bare gjette at når kommunikasjonsdirektøren hos Møller (ref. elbil24) sier at de skal være konkurransedyktige, så kan noe av det komme av at CO2 snitt er en av de hensynene VAG sentralt regner på. Da kan det hende at Europa blir prioritert i forhold til noen andre markeder, og f.eks. ikke fjerne varmepumpe som standardutstyr i nordiske land. Ren spekulasjon fra min side naturligvis.

* https://www.electrive.com/2022/12/19/vw-aims-to-meet-fleet-emissions-target-without-help/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

VAG selger nyeste elmodeller uten VP i Norge (som Buzz) samtidig som flere kinabiler nå får dette som standard.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Ingen Buzz under 500k? Prisen virker da ikke så "ungdommelig". De priser seg vel da ut og blir en marginal volum modell for lønnseliten.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

Sitat fra: Moas på torsdag 19. januar 2023, klokken 13:02
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Ingen Buzz under 500k? Prisen virker da ikke så "ungdommelig". De priser seg vel da ut og blir en marginal volum modell for lønnseliten.

Buzz er ett nisjeprodukt hvor det vil klare seg bra i sitt segment og vil være mindre påvirket av pris enn volummodellene ID.3/4/5 og Skoda Enyaq. Sistnevnte ID og Enyaq er i større skvis for konkurranse fra Tesla Model 3/Y.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

#13
Tviler på de setter ned med det første, de satte nettopp prisen opp i Januar i tillegg til de nye avgiftene, blir det noe priskutt så skjer nok ikke før til sommeren.
Men mulig de kjører kampanjer fremover hvor de slenger med vinterhjul evt service avtale for 3 år.
Model 3 2019 LR Rwd

Trond.m

Sitat fra: Moas på torsdag 19. januar 2023, klokken 13:02
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Ingen Buzz under 500k? Prisen virker da ikke så "ungdommelig". De priser seg vel da ut og blir en marginal volum modell for lønnseliten.
Det synes jeg var et merkelig argument. Det var vel ikke prisen som ble omtalt som «ungdommelig» Multivan var også en kostbar bil, og id.buzz er attraktivt priset i Norge.  En ny flerbruksbil er vel ikke ment som et alternativ for ungdom uten fast inntekt heller ? 😉

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA