Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => Emne startet av: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 17:33

Tittel: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkmandag 16. januar 2023, klokken 17:33
Fredag 13. januar gjorde Tesla store overskrifter ved at de reduserte prisen dramatisk på Tesla Model 3/Y. VW sine direkte konkurrenter til disse folkebilene fra Tesla er ID.3/4/5. Mange tror at konkurrentene til Tesla med biler i samme segment ikke har noe valg enn å følge etter *.

Det er nå gått tre døgn siden prisbomben ble sluppet. Når vil VAG følge etter å sette ned prisen på VW ID.3/4/5?

* Robert Næss investeringsdirektør i Nordea er ofte sitert på at de som er i samme segment ikke har noe valg. https://www.tv2.no/broom/tesla-kutt-kan-gi-priskrig-pa-nybil-i-norge/15424533/

Jeg har bil i bestilling hos Møller. Ifølge selger vil min pris vil følge med om det skulle komme en prisreduksjon før levering. Vi er spent på hva som vil skje den nærmeste tiden. Å bytte til en Tesla Model Y er faktisk en mulighet, men ønsker helst en lavere pris på ID.4.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Moasmandag 16. januar 2023, klokken 23:48
Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 17:33
Fredag 13. januar gjorde Tesla store overskrifter ved at de reduserte prisen dramatisk på Tesla Model 3/Y. VW sine direkte konkurrenter til disse folkebilene fra Tesla er ID.3/4/5. Mange tror at konkurrentene til Tesla med biler i samme segment ikke har noe valg enn å følge etter *.
Hva får deg til å tro at dette er "endelig" prissenking fra Tesla? Hva om en eller flere modeller senkes ytterligere? VW burde tenke seg godt om før de gir noe annet enn rabatter på dekk eller noen pling plong pakker.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkmandag 16. januar 2023, klokken 23:57
Sitat fra: Moas på mandag 16. januar 2023, klokken 23:48
Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 17:33
Fredag 13. januar gjorde Tesla store overskrifter ved at de reduserte prisen dramatisk på Tesla Model 3/Y. VW sine direkte konkurrenter til disse folkebilene fra Tesla er ID.3/4/5. Mange tror at konkurrentene til Tesla med biler i samme segment ikke har noe valg enn å følge etter *.
Hva får deg til å tro at dette er "endelig" prissenking fra Tesla? Hva om en eller flere modeller senkes ytterligere? VW burde tenke seg godt om før de gir noe annet enn rabatter på dekk eller noen pling plong pakker.

Ingen som vet hva Tesla vil gjøre, du har rett i det. Men investeringsdirektøren i Nordea er sitert i flere mediaoppslag som du vet.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 17. januar 2023, klokken 06:29
Artikkel fra 12 januar:

VAG har hatt en tilbakegang på 7% i 2022, salg av elektriske biler har likevel økt 26% globalt. ID.4/5 var mest selgende modeller. 2023 vil bli preget av verdensøkonomien og leveringsutfordringer.

2023 målet er at elektriske biler skal utgjøre 11% av totalsalget.

[Jeg har mistanke om at VAG ikke har kalkulert med så sterk konkurranse fra Tesla da de satt dette målet.]

https://europe.autonews.com/automakers/vw-groups-2022-sales-fall-7-lowest-over-decade
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 17. januar 2023, klokken 16:07
Xpeng har kuttet prisen opp til 13% i Kina etter Tesla sin nylige prisjustering, rapporteres det om nå.

SitatXpeng has bowed to an intensifying price war in China's electric-vehicle market, cutting sticker prices by as much as 13 percent after Tesla's surprise cuts at the start of the year.

https://europe.autonews.com/automakers/xpeng-follows-tesla-major-price-cuts-china-evs
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 17. januar 2023, klokken 20:57
Xpeng sitt priskutt omtalt i Motor.no, nevnes videre at «kinesiske merker har rundt 100.000 kroner lavere produksjonskostnader enn europeiske – per bil», iflg. deleprodusenten Forvia. En priskrig med Tesla og kinesiske merker kan med andre ord bli svært tøff for europeiske produsenter/Volkswagen.

https://www.motor.no/aktuelt/xpeng-senker-prisene-i-kina/240976
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkonsdag 18. januar 2023, klokken 09:18
Ikke noe konkret om prisendring hos Møller, men kommunikasjonsdirektøren svarer elbil24 at de skal være konkurransedyktige. Det presiseres i saken at kommunikasjonsdirektøren snakker på «vegne av to av de mest solgte Model Y-konkurrentene i Norge: Skoda Enyaq og VW ID.4».

Kommunikasjonsdirektøren sier videre at de er klare for å endre seg i takt med skiftende forutsetninger.

Hele saken:

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-konkurrentene-vi-har-en-tydelig-beskjed/78269799
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: olavxxxonsdag 18. januar 2023, klokken 23:55
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:57
Xpeng sitt priskutt omtalt i Motor.no, nevnes videre at «kinesiske merker har rundt 100.000 kroner lavere produksjonskostnader enn europeiske – per bil», iflg. deleprodusenten Forvia. En priskrig med Tesla og kinesiske merker kan med andre ord bli svært tøff for europeiske produsenter/Volkswagen.

https://www.motor.no/aktuelt/xpeng-senker-prisene-i-kina/240976
Gross margin for XPENG er på 10.9% for 2022 ( https://ir.xiaopeng.com/news-releases/news-release-details/xpeng-reports-second-quarter-2022-unaudited-financial-results ).

Tesla Automotive lå i Q3 2022 på gross margin 27.9% ( https://www.shacknews.com/article/132740/tesla-tsla-q3-2022-gross-margin ).

VAG sin tror jeg er kunstig høy for 2022, siden de i mesteparten av 2022 eide Porsche som var det beste barnet i marginer. I tillegg så solgte de jo Porsche og fikk jo derfor inn mye mer cash i 2022 (men det er jo et engangssalg og margin vil jo da bli lavere uten Porsche). Men uansett så er VAG sin da for 2022 på 17%, altså 7% mer enn XPENG. Men jeg tror den blir vesentlig lavere i 2023, siden Porsche er solgt.

VAG liter fremdeles med komponettilganger og som lenket av en annen ovenfor: de er 10 år tilbake i volum.

Nå leverer de ut ID4 og eTron i USA uten varmepumpe feks.
VAG er for også det selskapet i verden med mest gjeld (mer enn Sør-Afrika).

Men jeg tror uansett at de har "råd" til å skru ned prisene noe, men jeg tror ikke de har råd til å konkurrere  mot XPENG på pris, selv om de har mer å gå på i margin. Litt av cluet er jo at VAG har for 2022 7% mer margin, men skrur de ned prisen så vil jo marginen gå ned. Og selv om de har høyere volum enn XPENG, så har volumet til VAG allerede gått ned 7%. Så mediene må huske på at ting er mer komplisert enn bare volum ELLER margin.

Mediene er jo ofte opptatt av at "nykommerne er små" og "big auto er big"; men problemet til "Big auto" er jo at de har lavere marginer. Høyere volumer er jo selvsagt bra; så fremt du ikke får redusert volumet ditt uten å få opp marginene. Men når de da må kutte i marginene som allerede er lave, blir de veldig utsatt for svigninger i markedene på volum.

Et eksempel er jo da ene kvartalet når Tesla og Toyota hadde ca like mye overskudd i antall billioner (husker ikke tallet); men da solgte Tesla ca 1/10 av bilene som Toyota solgte. Var snakk om 800.000 vs 8.000.000.

Så kan man da tenke seg, hva hvis Toyota mister 10% av markedsandelene sine? De er jo veldig treg til elbiler nå og får mye pes internasjonalt. Marginene er lave, volumet er høyt. Det er litt "farlig". Toyota er jo også et selskap med mye gjeld, gjelden skal betjenes.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 19. januar 2023, klokken 01:28
Spennende analyse Olavxxx. Så det betyr vel at VAG kanskje reduserer pris når de må men ikke hopper etter Tesla og Xpeng. Volum er jo også viktig å opprettholde i Europa. VAG har ikke lenger partnere for å nå CO2 snitt for solgte biler i EU/EØS  *, og må selge tilstrekkelig med elektriske biler fra sine egne merker framover. Blir dyrt for VAG om de ikke er konkurransedyktige nok med sine mest populære elbiler, og det blir dyrt for VAG dersom de prøver å svare Tesla i Europa. Jeg kan bare gjette at når kommunikasjonsdirektøren hos Møller (ref. elbil24) sier at de skal være konkurransedyktige, så kan noe av det komme av at CO2 snitt er en av de hensynene VAG sentralt regner på. Da kan det hende at Europa blir prioritert i forhold til noen andre markeder, og f.eks. ikke fjerne varmepumpe som standardutstyr i nordiske land. Ren spekulasjon fra min side naturligvis.

* https://www.electrive.com/2022/12/19/vw-aims-to-meet-fleet-emissions-target-without-help/
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Moastorsdag 19. januar 2023, klokken 09:29
VAG selger nyeste elmodeller uten VP i Norge (som Buzz) samtidig som flere kinabiler nå får dette som standard.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Moastorsdag 19. januar 2023, klokken 13:02
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Ingen Buzz under 500k? Prisen virker da ikke så "ungdommelig". De priser seg vel da ut og blir en marginal volum modell for lønnseliten.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 19. januar 2023, klokken 13:31
Sitat fra: Moas på torsdag 19. januar 2023, klokken 13:02
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Ingen Buzz under 500k? Prisen virker da ikke så "ungdommelig". De priser seg vel da ut og blir en marginal volum modell for lønnseliten.

Buzz er ett nisjeprodukt hvor det vil klare seg bra i sitt segment og vil være mindre påvirket av pris enn volummodellene ID.3/4/5 og Skoda Enyaq. Sistnevnte ID og Enyaq er i større skvis for konkurranse fra Tesla Model 3/Y.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 19. januar 2023, klokken 15:19
Tviler på de setter ned med det første, de satte nettopp prisen opp i Januar i tillegg til de nye avgiftene, blir det noe priskutt så skjer nok ikke før til sommeren.
Men mulig de kjører kampanjer fremover hvor de slenger med vinterhjul evt service avtale for 3 år.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 19. januar 2023, klokken 17:37
Sitat fra: Moas på torsdag 19. januar 2023, klokken 13:02
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Ingen Buzz under 500k? Prisen virker da ikke så "ungdommelig". De priser seg vel da ut og blir en marginal volum modell for lønnseliten.
Det synes jeg var et merkelig argument. Det var vel ikke prisen som ble omtalt som «ungdommelig» Multivan var også en kostbar bil, og id.buzz er attraktivt priset i Norge.  En ny flerbruksbil er vel ikke ment som et alternativ for ungdom uten fast inntekt heller ? 😉
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Moastorsdag 19. januar 2023, klokken 18:19
Sitat fra: Trond.m på torsdag 19. januar 2023, klokken 17:37
Sitat fra: Moas på torsdag 19. januar 2023, klokken 13:02
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Ingen Buzz under 500k? Prisen virker da ikke så "ungdommelig". De priser seg vel da ut og blir en marginal volum modell for lønnseliten.
Det synes jeg var et merkelig argument. Det var vel ikke prisen som ble omtalt som «ungdommelig» Multivan var også en kostbar bil, og id.buzz er attraktivt priset i Norge.  En ny flerbruksbil er vel ikke ment som et alternativ for ungdom uten fast inntekt heller ? 😉
Hvis dette er en "multivan" så mangler den vel noen seter?
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 19. januar 2023, klokken 19:14
Det har vel lite med saken å gjøre. Mange ønsker en stor familiebil for 5 personer, men det betyr ikke at den passer alle. Du får Multivan med 5 seter også.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 19. januar 2023, klokken 19:49
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:55
Nå leverer de ut ID4 og eTron i USA uten varmepumpe feks.

Det er nå kommet fram om at det i øyeblikket ikke er planer om å fjerne varmepumpe som standardutstyr på ID.4 for svenskenes del i alle fall, iflg. Volkswagen Sverige. Mer i lenken under.

http://www.vibilagare.se/nyheter/varmepumpen-fortfarande-kvar-i-audi-och-volkswagen
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 19. januar 2023, klokken 21:47
Varmepumpe har vel alltid vært en opsjon i andre markeder, men standard i Norge. Å ta den bort vil nok ikke påvirke rekkevidden så mye, men markedsprisen for biler med varmepumpe øker nok mer enn det det koster fabrikk/importør å ta det med
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 19. januar 2023, klokken 22:38
Vel verdt å lese kommentaren på bransjenettstedet bilnytt: https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11301

Her er ett utdrag. Det ser ut som at det har oppstått en spenning mellom forhandlere som ikke tiltrekker seg nybilkunder og importør som har en ordrereserve med høyere priser.

SitatFlere bilimportører kjenner nå et press fra forhandlerne om å reagere tidlig. Teslas angrep kommer etter at prisene er økt med mellom 5 -10 % etter forhandlinger med produsent, i en tid med svak krone.

Det snakkes på bakrommet om at Norge ikke kan lukke øynene for hva som skjer på bilmarkedet i Kina, og i USA der markedet er kraftig ned. Der blir prisnedjustering snakket om som eneste måte å opprettholde markedsandeler på.

Barberte restverdier har vært tema hos bilforhandlere, importører og bank- og finanseringsselskaper siden fredag.

Alle bruktbilpriser og restverdier vil bli påvirket, ifølge flere aktører BilNytt.no har snakket med.

Mens det fortsatt er «helt stille» i salgshallene for nybil, melder andre  at bruktbilsalget fortsatt går godt. Og ettersom Tesla fortsatt har en forholdsvis lav andel av bruktbilsalget, så er flere segmenter i bruktbilmarkedet foreløpig ikke påvirket av lavere Tesla-priser, hevdes det fra enkelte.

Flere mener imidlertid at det er for tidlig å evaluere det norske markedet.

Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss – som også er eier i bruktbilforretningen Ecocar – var på fredag ganske klar og høylytt i Bergens Tidene: «Alle nybilpriser og bruktbilpriser skal ned».

Gjennom helgen mente Næss via TV2 at grunnen til at konkurrentene vil avvente å sette ned nybilprisene, og svare Tesla, er at de har store ordrereserver til høye priser.

Vi tror nok det er vanskeligere enn som så å sette ned prisene for å matche Tesla.

I mellomtiden må norske merkeforhandlere håndtere kunder som ikke lenger er like interessert i overta bilen de lenge har stått på venteliste for å få utlevert.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Moastorsdag 19. januar 2023, klokken 22:54
Dette kommer kanskje til medføre systemendringer i hele salgsledet hos VAG. Ut med flotte salgsbygg og reklamebudsjetter og inn med kjøp på nett og service via app. Hvorfor trenger kundene å betale for unødvendig fyring og byråkrati?
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 19. januar 2023, klokken 23:51
Ett annet avsnitt fra kommentaren i bilnytt, ref. https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11301

SitatHvis man mener at Teslas prisdumping først og fremst er leit for de som kjøpte og betalte for en Model Y i desember – så har man ikke sett hele bildet og hva som egentlig er i ferd med å skje.

Det som skjedde på fredag ser ut til å være mye mer dramatisk for norske bruktbilforhandlere, merkeforhandlere, bilimportører, bilprodusenter og finansieringsselskaper, enn det er dramatisk for privatkunden som glad og fornøyd fikk sin nye bil utlevert i romjulen 2022.

Misforstå meg rett: Det er udiskutabelt at det var uheldig timing for de som kjøpte bilen rett før prisnedgangen. Men om disse privatkundene gjorde et dårligere kjøp enn de som de neste ukene og månedene skal hente og betale for sin Model Y- eller Model 3-konkurrent – ja, det får vi først svaret på når disse bilene skal selges igjen om tre-fire år.

Jeg har lest dette avsnittet ett par ganger. Jeg tolker det til at noen produsenter av Model Y eller 3 konkurrenter faktisk kan være i store vansker på det norske markedet om tre-fire år.

Klarer ikke å forestille meg at VAG er truet da de er blant de tradisjonelle produsentene som har satset noen år på elbiler og er en stor bilprodusent. Europa og dermed Norge er også hjemmemarkedet til VAG. Men på den andre siden har du produsenter som ligger lengre bak på elbilfronten. Hvem ønsker å kjøpe en bruktbil der produsenten i verste fall har trukket seg ut?
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: RJKfredag 20. januar 2023, klokken 02:44
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 23:51
Ett annet avsnitt fra kommentaren i bilnytt, ref. https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11301 (https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11301)

SitatHvis man mener at Teslas prisdumping først og fremst er leit for de som kjøpte og betalte for en Model Y i desember – så har man ikke sett hele bildet og hva som egentlig er i ferd med å skje.

Det som skjedde på fredag ser ut til å være mye mer dramatisk for norske bruktbilforhandlere, merkeforhandlere, bilimportører, bilprodusenter og finansieringsselskaper, enn det er dramatisk for privatkunden som glad og fornøyd fikk sin nye bil utlevert i romjulen 2022.

Misforstå meg rett: Det er udiskutabelt at det var uheldig timing for de som kjøpte bilen rett før prisnedgangen. Men om disse privatkundene gjorde et dårligere kjøp enn de som de neste ukene og månedene skal hente og betale for sin Model Y- eller Model 3-konkurrent – ja, det får vi først svaret på når disse bilene skal selges igjen om tre-fire år.

Jeg har lest dette avsnittet ett par ganger. Jeg tolker det til at noen produsenter av Model Y eller 3 konkurrenter faktisk kan være i store vansker på det norske markedet om tre-fire år.

Klarer ikke å forestille meg at VAG er truet da de er blant de tradisjonelle produsentene som har satset noen år på elbiler og er en stor bilprodusent. Europa og dermed Norge er også hjemmemarkedet til VAG. Men på den andre siden har du produsenter som ligger lengre bak på elbilfronten. Hvem ønsker å kjøpe en bruktbil der produsenten i verste fall har trukket seg ut?
Modellen med at importører må kjøpe biler av produsenten, betyr jo at prisene fra produsenten allerede er avtalt.  Må prisene settes ned, er det i første omgang importørene som får svi for, og tildels leasingselskapene på allerede bestilte biler, og tenk når de skal selges videre om 3-4 år.

Om ikke importørene får reforhandlet prisene, så må de i første omgang selge med tap eller ihvertfall liten margin. Men når man skal diskutere prisene for bilene som skal kjøpes inn til 2024, så må garantert VW AG gi kraftige avslag for at importørene skal se det som fornuftig å kjøpe biler. De vil jo ikke inngå leveranser de vet de taper på.

Flere av leasingselskapene er vel i realiteten eid av importørene, og har samarbeidsavtaler med kjedenes bruktbilforhandlere. Man har hatt en forventning om gjenkjøpspris og pris ved bruktsalg, som det nå vil røres kraftig i. Også på biler som er leaset ut nå, og skal på bruktmarkedet allerede i år og neste år.

Ja, med mindre Tesla må justere opp prisene igjen, så vil det gå sjokkbølger gjennom mange ledd som skulle tjene penger her. Men til syvende og sist, vil det selvsagt merkes hos produsentene.

Og har de allerede lave marginer, så vil det kunne bli problematisk på sikt. Dette er jo i realiteten slik disrupsjon i markeder skjer. De nye og små klarer raskt å omstille seg, om de ikke allerede er forberedt på nye tider med sine produkter og salgskanaler. De store har muskler til å selge med tap i en periode, men ikke en lengre periode.

Og om signalene fra markedet stemmer, og de ikke allerede har svekket seg nok med covid og chipmangel og deleprismangel og Ukraina-krigen og utslippsbegrensninger, så er det begrenset hvor lenge de klarer å holde ut mens de forsøker å snu seg rundt.

VW har vel allerede sett at de må få ned produksjonskost og produksjonspris, samt må redusere arbeidsmengden og delemengden ved å innføre megapress/casting og gigapress/casting. Volvo har innsett dette og har vel startet forberedingene, og dermed er det vel tilsvarende for Polestar.

BYD er vel relativt godt forberedt som en av de som tjener godt på sine elbiler, men hvordan er det med de andre kinesiske selskapene? De har riktignok bedre muligheter med lavkost ved produksjon, men er det nok?

Kort og godt, nå er vi vel ved ganske turbulente tiders start. Eller jeg kan ta helt feil av situasjonen. Det er også en mulighet.  8)
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkfredag 20. januar 2023, klokken 07:01
Modellen med importør som forhandler med produsent og er investert i leasing og bruktbilsalg virker som en propp i systemet. Tesla er tydeligvis i stand til å holde prisene lave i Europa inntil de er fornøyde med salgstallene.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 20. januar 2023, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på fredag 20. januar 2023, klokken 07:01
Modellen med importør som forhandler med produsent og er investert i leasing og bruktbilsalg virker som en propp i systemet. Tesla er tydeligvis i stand til å holde prisene lave i Europa inntil de er fornøyde med salgstallene.

Så, du forventer økt pris på Tesla i dag? Siden de nå er utsolgt?
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkfredag 20. januar 2023, klokken 11:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. januar 2023, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på fredag 20. januar 2023, klokken 07:01
Modellen med importør som forhandler med produsent og er investert i leasing og bruktbilsalg virker som en propp i systemet. Tesla er tydeligvis i stand til å holde prisene lave i Europa inntil de er fornøyde med salgstallene.

Så, du forventer økt pris på Tesla i dag? Siden de nå er utsolgt?

Om Tesla har satt ned prisene for å møte salgsmål for hele året og de merker konkurranse fra kinesiske merker (pris på BYD Seal vs Tesla Model 3), så tror jeg at de kan holde prisene lave en god stund.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkfredag 20. januar 2023, klokken 18:18
Importøren for VW i Danmark sitter stille i båten å endrer ikke prisene.

https://blog.bilbasen.dk/audi-skoda-vw-vi-saetter-ikke-priserne-ned-438443/

Det er dog langt lavere elbilandel i Danmark men interresant likevel fordi da kan Tesla vokse innenfor ~1/3 av markedet.

https://tjeklader.dk/hvor-mange-elbiler-er-der-i-danmark/
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: daktarilørdag 21. januar 2023, klokken 00:16
Fra Autonews lenger opp i tråden solgte VAG samlet 391.000 MEB-biler i 2022, med massive forsinkelser. Taycan og etron utenom.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekklørdag 21. januar 2023, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på lørdag 21. januar 2023, klokken 00:16
Fra Autonews lenger opp i tråden solgte VAG samlet 391.000 MEB-biler i 2022, med massive forsinkelser. Taycan og etron utenom.

Finner andre tall her (sitater klippet inn litt vilkårlig). https://bil24.no/volkswagen-leverte-ut-330-000-elbiler-i-2022/

SitatID-modellene blir altså svært viktig, og etterspørselen i 2022 viser at de er på rett vei. For utleveringene av elbiler økte med 23,6 prosent, og totalt endte de opp på 330.000 elbiler.

SitatKina er det soleklart største markedet for ID-bilene, og Volkswagen leverte ut hele 143.000 ID.3, ID.4 og ID.6 der. Det er mer enn en dobling av biler i denne familien i det som er verdens aller største bilmarked.

SitatTotalt ble det i 2022 leverte ut hele 580.000 nye elbiler basert på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, en plattform også Audi Q4 e-tron er satt sammen på. Vi kommer snart til den.

SitatHer hjemme ble det registrert rett i overkant av 20.000 nye Volkswagen-biler i 2022, og merket ble kun slått av Tesla med i overkant av 21.000 nyregistrerte biler i fjor.

ID.4 sto for rett over halvparten av alle de nye bilene det tyske merket fikk registrert i Norge i fjor, og over i Sverige ble denne modellen også den mest registrerte nye elbilen. Det var den også i 2021, mens ID.3 var den mest populære elbilen i Sverige i 2020.

Og om halvlederutfordringene:

SitatVolkswagen forventer at 2023 blir nok et utfordrende år på grunn av flaskehalsene som fortsatt skaper trøbbel for halvlederforsyningen som er viktige for databrikkene som alle moderne biler har. Men det er bedring på dette området, og de forventer at produksjonen stabiliserer seg utover året.

‒ Vi gjør vårt ytterste for å redusere leveringstiden for kundene våre ytterligere, og redusere den høye ordrereserven så raskt som mulig, sier Labbé.

På oppsiden så ligger VW godt an mot å ha MEB biler i alle segmenter, med ett nytt tilskudd i år og mål om å dekke alle segmenter i 2026. Det er nok en fordel å ha godt utvalg for å feks lokke eksisterende VW eiere til nybilhallene.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Truls Antonsenlørdag 21. januar 2023, klokken 22:49
Da vi kjøpte id3 i 2021, kostet den fra 275' med 45kwh batteri (Pure), eller ca 50' ekstra med 58kwh batteri.
Dagens frapris for sistnevnte er vel ca 460'.

Om oppgangen skyldes etterspørsel, dyrere råvarer eller "markedstilpasning" skal jeg ikke ha noe mening om. Men gitt normale forsyningslinjer, er det fler som har mulighet til å redusere prisen 20%...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Speederlørdag 21. januar 2023, klokken 23:26
Fra 460k for ID3? Det er i såfall galskap. Skulle ikke dette være golf arvtakeren? Rundt 300k hadde vært passe
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Truls Antonsensøndag 22. januar 2023, klokken 00:19
Sitat fra: Speeder på lørdag 21. januar 2023, klokken 23:26
Fra 460k for ID3? Det er i såfall galskap. Skulle ikke dette være golf arvtakeren? Rundt 300k hadde vært passe
Da vi kjøpte, vurderte vi e-golf også, men 2018/19 modeller til 220-230' syntes vi var mye...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: TJVfredag 27. januar 2023, klokken 01:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. januar 2023, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på fredag 20. januar 2023, klokken 07:01
Modellen med importør som forhandler med produsent og er investert i leasing og bruktbilsalg virker som en propp i systemet. Tesla er tydeligvis i stand til å holde prisene lave i Europa inntil de er fornøyde med salgstallene.

Så, du forventer økt pris på Tesla i dag? Siden de nå er utsolgt?

Kan se ut som Tesla øker prisen igjen ja. Ble du overrasket no?
https://dinside.dagbladet.no/motor/varsler-prisokning/78333940
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkfredag 27. januar 2023, klokken 06:22
Ser ut som at det er snakk om en mindre prisjustering hos Tesla (ift. det vi så for ett par uker side) slik jeg leser saken.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkmandag 30. januar 2023, klokken 17:55
Ford har satt ned prisene på Ford Mustang Mach-e, i USA riktignok. Den norske importøren er foreløpig avventende. Men dette vil øke prispresset på VW/Møller dersom Ford Norge følger etter.

https://www.tv2.no/broom/svarer-tesla-kutter-prisene-inntil-60000-kroner/15468385/
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkmandag 30. januar 2023, klokken 22:13
NotebookCheck erfarer at VW ikke ønsker å delta på en priskrig og stoler på at produktene/merkene [i VAG gruppen] vil selge likevel.

Oliver Blume CEO VW sitat:

SitatWe have a clear pricing strategy and rely on reliability. We trust in the strength of our products and brands. The goal is not size at any price. For me, our ambitions are about meaning and added value, about profitable growth.

https://www.notebookcheck.net/VW-will-sit-out-Tesla-s-EV-price-war.688198.0.html

Jeg antar noe av forklaringen kan ligge i at VW/VAG stadig får tilskudd av nye modeller på MEB plattformen, mens Tesla reduserer produksjonskostnadene aggressivt på to volum-modeller. ID.3/4/5 er supplementert av ID.Buzz sist, og snart også ID.7. Volkswagen vil lansere minst en elbil hvert år de neste årene (https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/flere-vil-kun-produsere-elbil). I tillegg selges søskenmodeller på andre merker som vil bidra til å redusere produksjonskostnadene på MEB biler. VW tenker sikkert de er litt uanfektet fordi de er så store og elbiler fortsatt behøver noen år på å få skikkelig fart på volumet.

Litt vemodig at vi antagelig ikke får se noe svar på priskrigen fra VW sin side, slik det ser ut akkurat nå iaf.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkfredag 03. februar 2023, klokken 18:30
Ford har satt ned prisen på Ford Mustang Mach-e*, og MG kommer med en rimeligere utgave av MG4**. ID.4/5 og ID.3 salget vil ikke bare slite med prisene til Tesla, også Ford og MG gjør pris stunt i Norge. Fords talsperson i Frankrike sa tidligere at prisnedsettingen 30 januar ikke ville skje i Europa, så det tyder på at de tradisjonelle produsentene (Ford, Volkswagen) kan endre strategi fort om de bare vil.

* https://www.motor.no/aktuelt/ford-kutter-prisene-pa-mustang-mach-e/241986
** https://www.motor.no/bil/mg4-kommer-i-rimeligere-utgave/241965

Om ikke Volkswagen vil svare konkurransen fra Tesla, hva med Ford, Tesla og MG?  ???

Oppdatering: Nå har Xpeng P7 fått oppdatering og svært gode priser i Norge, AWD Performance til 512K inkl. avgifter og levering. Priskrigen har begynt her også. https://www.elbil24.no/nyheter/ny-og-billigere-versjon-gir-deg-lengre-rekkevidde-og-raskere-lading/78394907
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 03. februar 2023, klokken 20:25
Sitat fra: vinterdekk på fredag 03. februar 2023, klokken 18:30
... og MG kommer med en rimeligere utgave av MG4**....
Men MG 4 Luxury gikk opp ca 10 500 samtidig som mindre utstyrt utgave ble introdusert, denne standard utgaven  har vært tilgjengelig ellers i Europa. Dermed kvalifiserer ikke MG til prispresser ;)
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: StaticApneaonsdag 08. februar 2023, klokken 19:41
Nå betaler Nissan vekttillegget og moms for de som har bestilt før 01.01.2023. Tror vi VW kommer til å respondere på dette?

https://www.elbil24.no/nyheter/kommer-med-gladnyhet-til-alle-som-venter-pa-elbilen/78419219
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 09. februar 2023, klokken 00:35
Står her at VW har ordrer nok til å støtte salget til midten av året. Så det kan hende de prioriterer å hanskes med logistikkproblemer og halvledermangel mens de har ett lite vindu med mange ordrer.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-misses-cash-target-amid-supply-chain-woes

Men lang ordreliste betyr også at kunder har ventet lenge, så det hadde ikke vært galt om de gjorde som Nissan å kuttet prisene for de som bestilte bil før ny engangsavgift..
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkfredag 10. februar 2023, klokken 15:35
Innsiktsfulle intervjuer med folk i bilbransjen, i Sverige.

"Vi frågar experterna: Vad händer med bilmarknaden efter Teslas prissänkningar?" https://youtu.be/XJi-8nx6fao

Uten å røpe for mye, men det er lite optimisme på at Europeiske konkurrenter som Volkswagen senker prisene. Det kan skyldes hensyn til partnere innen ettermarked, til annenhåndsverdi, leasing. Produsenter med lang backlogg trenger å kutte ventetiden, Tesla konkurrerer ikke bare på pris men også på leveringstid. Lars Calstrom forteller i siste intervju (https://youtu.be/XJi-8nx6fao?t=928) at kinesiske produsenter er minst påvirket av konkurransebildet ettersom markedet ikke fungerer likt for de. Den kinesiske stat vil alltid støtte kinesiske produsenter. Stellantis, Volkswagen gruppen og Mercedes tjener penger i dag men vil slite med omstillingen i årene mot 2035, og man kan forvente sammenslåinger. Det er noe man kan tenke over når man vurderer kinesisk eller europeisk bil.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: hELgenenfredag 10. februar 2023, klokken 15:48
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. februar 2023, klokken 15:35
Innsiktsfulle intervjuer med folk i bilbransjen, i Sverige.

"Vi frågar experterna: Vad händer med bilmarknaden efter Teslas prissänkningar?" https://youtu.be/XJi-8nx6fao

Uten å røpe for mye, men det er lite optimisme på at Europeiske konkurrenter som Volkswagen senker prisene. Det kan skyldes hensyn til partnere innen ettermarked, til annenhåndsverdi, leasing. Produsenter med lang backlogg trenger å kutte ventetiden, Tesla konkurrerer ikke bare på pris men også på leveringstid. Lars Calstrom forteller i siste intervju (https://youtu.be/XJi-8nx6fao?t=928) at kinesiske produsenter er minst påvirket av konkurransebildet ettersom markedet ikke fungerer likt for de. Den kinesiske stat vil alltid støtte kinesiske produsenter. Stellantis, Volkswagen gruppen og Mercedes tjener penger i dag men vil slite med omstillingen i årene mot 2035, og man kan forvente sammenslåinger. Det er noe man kan tenke over når man vurderer kinesisk eller europeisk bil.

Så kjøper man europeisk kan man risikere å sitte med et bilmerke som ikke finnes lenger og ikke kan repareres osv?

Høres jo ut som kina biler plutselig er de trygge merkene å handle? De og kanskje Tesla?
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkfredag 10. februar 2023, klokken 16:56
Sitat fra: hELgenen på fredag 10. februar 2023, klokken 15:48
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. februar 2023, klokken 15:35
Innsiktsfulle intervjuer med folk i bilbransjen, i Sverige.

"Vi frågar experterna: Vad händer med bilmarknaden efter Teslas prissänkningar?" https://youtu.be/XJi-8nx6fao

Uten å røpe for mye, men det er lite optimisme på at Europeiske konkurrenter som Volkswagen senker prisene. Det kan skyldes hensyn til partnere innen ettermarked, til annenhåndsverdi, leasing. Produsenter med lang backlogg trenger å kutte ventetiden, Tesla konkurrerer ikke bare på pris men også på leveringstid. Lars Calstrom forteller i siste intervju (https://youtu.be/XJi-8nx6fao?t=928) at kinesiske produsenter er minst påvirket av konkurransebildet ettersom markedet ikke fungerer likt for de. Den kinesiske stat vil alltid støtte kinesiske produsenter. Stellantis, Volkswagen gruppen og Mercedes tjener penger i dag men vil slite med omstillingen i årene mot 2035, og man kan forvente sammenslåinger. Det er noe man kan tenke over når man vurderer kinesisk eller europeisk bil.

Så kjøper man europeisk kan man risikere å sitte med et bilmerke som ikke finnes lenger og ikke kan repareres osv?

Høres jo ut som kina biler plutselig er de trygge merkene å handle? De og kanskje Tesla?

Volkswagen, Stellantis og Mercedes får mindre markedsandel men blir ikke borte fra Europa. Kineserene har omlag 25-30% av markedet om ti år sies det i  det siste intervjuet. De som er minst forberedt på elbilskiftet er de japanske produsentene, europeiske og koreanske produsenter har kommet mye lengere.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 21. februar 2023, klokken 18:11
Volkswagen har igjen blitt «billigst» blant familiefrakterne i Danmark ved å reintrodusere ID.4 Pure. Samt introdusere Pure Active, hvor sistnevnte er en kampanjemodell med en god del ekstrautstyr til lav pris. Batteriet er 52 kWh netto, 55 kWh brutto. Ladekapasitet er 110 kW, rekkevidde 360 km (WLTP).

https://blog.bilbasen.dk/vw-i-front-paa-prisen-id-4-nu-fra-339-995-kr-439372/
https://prislister.volkswagen.dk/id.4
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: hELgenentorsdag 02. mars 2023, klokken 10:02
Prisene på den nye id.3 er vel nesten å regne som korona på folk flest.

Helt bak mål å ta over 500k på høyeste utstyrsnivå før ekstra utstyr og vinterdekk på en 2wd..
Hvilken planet befinner VW seg?

Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 02. mars 2023, klokken 12:03
Dyr fireseter (ID3 Pro S Tour).  :-[
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Kiresmandag 06. mars 2023, klokken 12:28
De må virkelig gjøre noe med prisene snart. Kan ikke være mange ID.3 de selger nå om dagen når man havner på 450k med vinterhjul.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkonsdag 22. mars 2023, klokken 11:59
Bilnytt erfarer at Møller har mange usolgte lager eller demo -biler som ikke er listet noe sted. Men disse kan tilbys gjennom begrensede kampanjer eller dersom kunde er i kontakt med forhandler. Nybilsalget går trått, så kanskje de håper på å tilby noen 2022 biler til kjøpere som vurderer demobil?

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11389
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 22. mars 2023, klokken 12:14
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. mars 2023, klokken 11:59
Bilnytt erfarer at Møller har mange usolgte lager eller demo -biler som ikke er listet noe sted. Men disse kan tilbys gjennom begrensede kampanjer eller dersom kunde er i kontakt med forhandler. Nybilsalget går trått, så kanskje de håper på å tilby noen 2022 biler til kjøpere som vurderer demobil?

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11389

Vet ikke om Q1 fortsatt er et "unntakskvartal" pga avgiftsendringer og prisreduksjon på Model Y.
Men nå begynner det nesten å bli i strid med lover om at en aktør ikke skal være for dominerende....siden Tesla ikke har importører og forhandlere, som gjør at de kan presse ut andre konkurrenter med lav pris på kort sikt..... er gjerne å dra det litt langt, men....  ;)   ...

i USA har de vel sånn delvis hatt forbud mot å selge biler på nettet uten forhandlere.... https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_US_dealership_disputes
In the United States, direct manufacturer auto sales are prohibited in many states by franchise laws requiring that new cars be sold only by independent dealers.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: E-Trondonsdag 22. mars 2023, klokken 13:10
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. mars 2023, klokken 11:59
Bilnytt erfarer at Møller har mange usolgte lager eller demo -biler som ikke er listet noe sted. Men disse kan tilbys gjennom begrensede kampanjer eller dersom kunde er i kontakt med forhandler. Nybilsalget går trått, så kanskje de håper på å tilby noen 2022 biler til kjøpere som vurderer demobil?

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11389

Det er jo tragikomisk...
Det som trekker folk til forhandlere er jo gode rabatter og gratis utstyrspakke!
Med denne taktikken vil jo ikke folk gå til forhandleren siden bilene er overpriset i utgangspunktet.
Men det vil vel endre seg i løpet av noen måneder, ihvertfall så lenge Tesla opprettholder de lave prisene.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkfredag 24. mars 2023, klokken 09:02
Møller har kampanje på ID.5 / ID.5 GTX lagerbiler. Og oppgir kort leveringstid på ID.4 Pro (RWD).

https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen

Det var mulig å sikre seg en av disse i desember som var på vei inn til Norge med årets siste båt. Så Møller bestilte nok noen ekstra biler av enkelte modeller enn de hadde kunder til.

Men ønsker man takrails og AWD så må man vente på nybil eller kjøpe brukt.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 27. mars 2023, klokken 19:44
Uansett hvilken VW en kjøper må en være obs på at VW er veldig naz...eh strenge på at en følger service-programmet. Var en som kjørte 4000km over før skifte av girkasse. To ekspertuttalelser som sa at sen olje ikke var grunnen til havariet.

VW tapte mot forbrukermyndighetene. Men mange er strenge, inkl Hyundai.

https://www.motor.no/aktuelt/moller-hevdet-oljeskift-ble-gjort-for-sent/244926
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekkmandag 27. mars 2023, klokken 20:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. mars 2023, klokken 19:44Uansett hvilken VW en kjøper må en være obs på at VW er veldig naz...eh strenge på at en følger service-programmet. Var en som kjørte 4000km over før skifte av girkasse. To ekspertuttalelser som sa at sen olje ikke var grunnen til havariet.

VW tapte mot forbrukermyndighetene. Men mange er strenge, inkl Hyundai.

https://www.motor.no/aktuelt/moller-hevdet-oljeskift-ble-gjort-for-sent/244926

Møller framstår ikke som de profesjonelle fagfolkene man kan ha lit til her, det er temmelig sikkert.

Mange tar service til lavere pris hos merkeuavhengige verksteder. Jeg fikk tre års service inkludert (på bilen jeg ikke har mottatt ennå) så det er i orden for meg å følge Møller sitt regime i den ordinære garantitiden på fem år. Det ser ikke ut som at det er servicekrav for 8år/160.000km batterigaranti, iflg. nettsiden til VW (https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/bilgaranti.html) står det bare følgende "Garantien forutsetter lading i henhold til elbilens/hybridens instruksjonsbok og med originalt ladeutstyr".
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 28. mars 2023, klokken 10:56
Sitat fra: vinterdekk på mandag 27. mars 2023, klokken 20:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. mars 2023, klokken 19:44Uansett hvilken VW en kjøper må en være obs på at VW er veldig naz...eh strenge på at en følger service-programmet. Var en som kjørte 4000km over før skifte av girkasse. To ekspertuttalelser som sa at sen olje ikke var grunnen til havariet.

VW tapte mot forbrukermyndighetene. Men mange er strenge, inkl Hyundai.

https://www.motor.no/aktuelt/moller-hevdet-oljeskift-ble-gjort-for-sent/244926

Møller framstår ikke som de profesjonelle fagfolkene man kan ha lit til her, det er temmelig sikkert.

Mange tar service til lavere pris hos merkeuavhengige verksteder. Jeg fikk tre års service inkludert (på bilen jeg ikke har mottatt ennå) så det er i orden for meg å følge Møller sitt regime i den ordinære garantitiden på fem år. Det ser ikke ut som at det er servicekrav for 8år/160.000km batterigaranti, iflg. nettsiden til VW (https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/bilgaranti.html) står det bare følgende "Garantien forutsetter lading i henhold til elbilens/hybridens instruksjonsbok og med originalt ladeutstyr".

Tenker uansett det er greit å bruke merkeverksted de første 5 år på en ny bil og en relativt ny modell, sånn at de får gjort nødvendige "bulletins" og firmware-oppdateringer som måtte komme.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 28. mars 2023, klokken 18:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. mars 2023, klokken 10:56Tenker uansett det er greit å bruke merkeverksted de første 5 år på en ny bil og en relativt ny modell, sånn at de får gjort nødvendige "bulletins" og firmware-oppdateringer som måtte komme.

Støtter den.  :+1:
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekklørdag 01. april 2023, klokken 13:10
Møller fortsetter demobildager ut april med rentekampanje. Prisene er uendret. De har tydeligvis mange demobiler. ::)

https://mollerbil.volkswagen.no/kampanjer/demobildager/

Har ikke fått med meg noen endringer i Tesla-prisene etter første kvartal, selv om det var rykter om det.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: Kirestirsdag 06. juni 2023, klokken 14:12
Møller kjører nå kampanje på Skoda Enyaq iV80 Max til 449k. Det er en god pris. Da sier det seg selv(for meg hvertfall) at prisen på Id.3 må ganske langt ned, da den kommer over dette for en ok spec.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 06. juni 2023, klokken 14:34
Møller har fortsatt kampanje på ID4 GTX lagerbiler. Jokeren er jo hva Møller/VAG finner på når kampanjeperioden er over (30.06.23). Og hvordan setter de prisene på 2024 modellene; som får bedre ladehastighet, rekkevidde, ny motor på bakaksel, med mer. Er det ett godt tilbud å kjøpe lagerbil fra 2022 eller bestille ny bil med 2024 spesifikasjoner er litt vrient. Møller/VAG kan jo finne på å sette ned prisen over sommeren, eller de kan la være. Så senest i dag Nissan har satt ned prisen på Nissan Ariya, mange har valgt å svare på Teslas priskutt nå.
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 07. juni 2023, klokken 12:14
Så nå venter vi bare på VG-artikkel etter VG-artikkel om hvordan de som kjøpte Skoda Enyaq for en måned siden er blitt svindlet og lurt av Skoda, siden de nå har satt ned prisen, og bruktverdien dermed har falt...? Å, nei, det er jo bare Tesla som blir omtalt på denne måten....
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: E-Trondonsdag 07. juni 2023, klokken 12:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:14Så nå venter vi bare på VG-artikkel etter VG-artikkel om hvordan de som kjøpte Skoda Enyaq for en måned siden er blitt svindlet og lurt av Skoda, siden de nå har satt ned prisen, og bruktverdien dermed har falt...? Å, nei, det er jo bare Tesla som blir omtalt på denne måten....

Det er jo en logisk forklaring på dette.
Tesla var først ute med priskutt,og priskuttene var jo så store at folk fikk megasjokk. 120 lapper på det meste?
Ikke rart at folk følte seg lurt.

Realiteten er jo at folk handlet bil over evne,fordi de trodde at moms og vektavgift skulle føre til økte bruktpriser og lavt verdifall for bilen de hadde kjøpt.

Nå i ettertid forventer jo folk at alle bilmerkene setter ned prisene,eller sukrer tilbud med masse utstyr,rentekampanjer,fri service og mye annet.
Er ikke akkurat et sjokk lenger når forhandler reklamerer med kundefordel på 150 lapper. 😁
Tittel: Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 08. juni 2023, klokken 13:46
Sitat fra: E-Trond på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:14Så nå venter vi bare på VG-artikkel etter VG-artikkel om hvordan de som kjøpte Skoda Enyaq for en måned siden er blitt svindlet og lurt av Skoda, siden de nå har satt ned prisen, og bruktverdien dermed har falt...? Å, nei, det er jo bare Tesla som blir omtalt på denne måten....

Det er jo en logisk forklaring på dette.
Tesla var først ute med priskutt,og priskuttene var jo så store at folk fikk megasjokk. 120 lapper på det meste?
Ikke rart at folk følte seg lurt.

Realiteten er jo at folk handlet bil over evne,fordi de trodde at moms og vektavgift skulle føre til økte bruktpriser og lavt verdifall for bilen de hadde kjøpt.

Nå i ettertid forventer jo folk at alle bilmerkene setter ned prisene,eller sukrer tilbud med masse utstyr,rentekampanjer,fri service og mye annet.
Er ikke akkurat et sjokk lenger når forhandler reklamerer med kundefordel på 150 lapper. 😁

De 120 lappene var vel og litt "medialagte". Var vel ca 1 dag Tesla hadde høyere pris etter avgiftsøkning, sånn at ingen hadde faktisk betalt 120 lapper mer. Hos Tesla kan du jo levere bilen tilbake innen 14 dager hvis du føler prisen går feil vei. Dermed får du oppdatert pris om Tesla setter ned prisen, men setter de den opp beholder du den lave prisen.

Uansett synes jeg det er litt rart å klage på at de setter ned prisen etterpå. Men skjønner jo at det er kjipt om det akkurat har gått over 14 dager siden du mottok bilen....men når det gjelder bil så pleier vel de fleste å ha den i 3 år eller mer, og Tesla skrur jo opp og ned prisene flere ganger i året, så når en skal selge kan de godt ha gått opp igjen og trukket med seg bruktprisene.