Erfaringer LR / Plaid

Startet av kirky, tirsdag 03. januar 2023, klokken 17:05

« forrige - neste »

geear

Ja, gamle S og X har hatt det umiddelbare maks pådraget selv på standardmodellene, for å oppleve tilsvarende gassrepons på Y og 3 må man på Performance. Lurer altså på om denne setupen har smittet over på nye X og S LR også eller om de er som før med det umiddelbare punchet. Går ut fra at det er et strategisk valg, siden det tydeligvis ikke er en teknisk mangel (ettersom det funker på P). Vet at en del bilister ikke forstår spørsmålet, siden bilene "går så bra", men de som forstår de forstår.

drumfrodo

Sitat fra: geear på onsdag 08. februar 2023, klokken 08:59
Ja, gamle S og X har hatt det umiddelbare maks pådraget selv på standardmodellene, for å oppleve tilsvarende gassrepons på Y og 3 må man på Performance. Lurer altså på om denne setupen har smittet over på nye X og S LR også eller om de er som før med det umiddelbare punchet. Går ut fra at det er et strategisk valg, siden det tydeligvis ikke er en teknisk mangel (ettersom det funker på P). Vet at en del bilister ikke forstår spørsmålet, siden bilene "går så bra", men de som forstår de forstår.

Merket også en liten forskjell mellom eldre X P100D (2016) og X Raven Performance (2019), der førstnevnte opplevdes skarpere og mer momentan på gassresponsen, selv om den siste har en anelse mer maksimal kraft. Jeg har en teori om at bytte fra induksjons-motor til permanent magnet på framaksel på Raven-modellene endret opplevd respons noe her (induksjon på P100D føltes som ga mer umiddelbart skyv).

På nye X Plaid er det mer tilbake til den samme skarpe responsen som den gamle P100D hadde, selvsagt med betydelig mer power i tillegg. Men hvordan Palladium (refresh) X/S LR er til sammenligning ang. dette vet jeg dog ikke.

Charlie

Fikk en stor stein i frontruten, skikkelig smell i 60 km/t. Så den i sakte kino falle av lasteplanet fra en lastebil som kom i mot. Steinen havnet på sin tur heldigvis bare i frontruta - uten å skade panser eller karosseriet andre steder. Riis Glass ga meg time for skifte nå på mandag 13.2, men ringte så tilbake om at det er restanse på frontrute til MS 2023, og at det gjelder fot hele landet - også hos Tesla.

La inn servicebehov for frontruteskift hos Tesla her oppe i Trøndelag, og fikk time allerede 14. februar. Kjenner på en skepsis til om de faktisk har en passende frontrute liggende..... ::)

Dank

Ja, det gjelder muligens for alle reservedeler til palladium biler. Jeg har et par deler som skulle byttes ifm reklamasjon og timen blir bare flytter frem tid hele tiden siden begynnelsen av januar.

Sist jeg hørte med dem, så sa de at delene ikke er tilgjengelig før tidligst i begynnelsen av mars.
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

Li-Ion

Noen her som vet hvorfor nye S ikke har mulighet til å flytte bilde fra blindsone-kamera til annen posisjon på skjermen? Slik som 3/Y.
Og hvorfor vi heller ikke kan justere styrke på varme i rattet? Slik som 3/Y - selv med siste sw. Virker merkelig...
Teslaeier siden 2013 :)

Charlie

Sitat fra: Charlie på torsdag 09. februar 2023, klokken 20:43
Fikk en stor stein i frontruten, skikkelig smell i 60 km/t. Så den i sakte kino falle av lasteplanet fra en lastebil som kom i mot. Steinen havnet på sin tur heldigvis bare i frontruta - uten å skade panser eller karosseriet andre steder. Riis Glass ga meg time for skifte nå på mandag 13.2, men ringte så tilbake om at det er restanse på frontrute til MS 2023, og at det gjelder fot hele landet - også hos Tesla.

La inn servicebehov for frontruteskift hos Tesla her oppe i Trøndelag, og fikk time allerede 14. februar. Kjenner på en skepsis til om de faktisk har en passende frontrute liggende..... ::)

Tesla fikset ny frontrute til S´en. Tok 4 1/2 time. Skepsis unødvendig, veldig fornøyd  :laugh:

daktari

Teslabjørn har kjørt 1000 km med Plaid, det gikk bra, best på vinter ever men ikke total utklassing. Tørre veier, kaldt. Virket som han ladet veldig tilpasset bilen jmfr noen andre tester. Mye vind rett i hekk/mot.

Ellers også testet lys og egen video av yoke.

Han bor i by og synes yoke var drit, verre med knappene på yoke.
Fornøyd med lysstyrke men elendig auto-funksjon.

Litt misfornøyd med infotainment layout.

Fornøyd med forbruk og ladefart.

Generelt fornøyd med hjulstøy, men det virker som noe mer støy enn EQS der han sammenligner.

Ellers hadde bilen et utett vindu som gav plystrelyder...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 20. februar 2023, klokken 22:54
Generelt fornøyd med hjulstøy, men det virker som noe mer støy enn EQS der han sammenligner.

Ellers hadde bilen et utett vindu som gav plystrelyder...
Noe mere støy enn EQS er vel til å leve med for de fleste.

Utett vindu, da er vi vel tilbake til Freemont bingo QA. Synd de ikke produserer disse bilene utenfor USA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Høres ut som gamle gode Fremont, ja, full av hasjrøykende amerikanere.  :laugh:

Meka

Etter snart 2mnd med bilen må jeg si at jeg har blitt ganske vandt med Yoke rattet.

Auto-Highbeam er trash imo, så bruker langlys manuelt med knappen på rattet. Funker relativt greit sett bort fra at man må holde hånden på en annen måte en man gjør ved vanlig kjøring. Hadde voice command og high beam vært byttet om hadde det vært helt topp styring av langlys.

Så etter min erfaring er største drawback til yoke blinking i rundkjøring og plassering av knapp for langlys, ellers fungerer det meste bra.

Det å gire på skjermen føles faktisk helt naturlig. Var en av de tingene jeg trodde jeg ikke ville like, men egentlig aldri tenkt over det siden jeg fikk bilen.

ctfri

Hvordan synes folket sittekomforten er? Jeg opplever fører/passasjer setet ukomfortabelt. Veldig hard sittepute. Passasjerer kommenterer også dette. Baksetet er faktisk mer komfortabelt. Har trålt tester og diverse forum for å finne noen kommentarer, men ingenting. Er det bare mine framseter som er ukomfortable / noe galt med? Har tidligere hatt TMS 2015 og 2017, og har nå en TMY 22. Sittekomforten er en hel del bedre i alle disse tre modellene. Hva er deres erfaringer med nye LR/Plaid,- sitter dere godt?

el-sprell

Veldig fornøyd med sittekomfort i framsetene på min Model S Plaid.
Har du sammenliknet med en annen MS Plaid?
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

ctfri

Nei, har ikke hatt anledning til det enda, dessverre. Siden dette virker å være et ikke-tema, - og du også er veldig fornøyd, så tenker jeg at jeg melder det i App`en sammen med litt annet små-knask, så får vi se. Tre timer til nærmeste Serv.senter, så er ikke bare å stikke innom.
Takker for tilbakemelding.

…….

Jeg kjøpte en Model S LR og synes ærlig talt kjørekomfort og støynivå ikke var akseptabel i forhold til prisen. Kjørte den back to back med Audi E-tron (med akustikk glass på sideruter) et par ganger, og både kjørekomfort og støynivå var betydelig dårligere på Model S. Nå skal det sies at E-tron er meget god på støynivå, så det meste føles dårligere etter man kjører den en stund og det er vanskelig å gå til noe dårligere når man først har levd med lavt støynivå. Kan ikke si at jeg synes førersete var noe dårligere enn sportssetene i E-tron, men de er også rimelig harde.

Personlig følte jeg kvalitet på interiør også var dårligere. Så for min del med en personlig oppfattelse av dårligere kjørekomfort, en god del høyere støynivå, dårligere interiør og mer tungvinte løsninger så ble det salg for min del. Det er greit nok at den knuser E-tron på rekkevidde og akselerasjon, men ingen av de faktorene er spesielt relevant ved daglig kjøring i Oslo. Nå skal det sies at jeg nok også selger E-tron, men det er pga rekkevidde om vinter opp til hytten hvor det er i dårligste laget.

overskyet

#44
Sitat fra: daktari på mandag 20. februar 2023, klokken 22:54
Teslabjørn har kjørt 1000 km med Plaid, det gikk bra, best på vinter ever men ikke total utklassing. Tørre veier, kaldt. Virket som han ladet veldig tilpasset bilen jmfr noen andre tester. Mye vind rett i hekk/mot.

Ellers også testet lys og egen video av yoke.

Han bor i by og synes yoke var drit, verre med knappene på yoke.
Fornøyd med lysstyrke men elendig auto-funksjon.

Litt misfornøyd med infotainment layout.

Fornøyd med forbruk og ladefart.

Generelt fornøyd med hjulstøy, men det virker som noe mer støy enn EQS der han sammenligner.

Ellers hadde bilen et utett vindu som gav plystrelyder...

Typisk Tesla. Når det gjelder forbruk er Tesla generelt svært gode imho.  Ladefarten er helt på det jevne sammenlignet med resten av markedet. Ellers er det generelt dritt. Utett, drittlys, støyer som f..n, interiøret er superdølt sammenlignet med konkurrentene i samme prisklasse osv osv. På de tidligere S'ene skranglet til og med luftdemperene osv. Men går ut i fra at de har fikset det nå.

Tesla har egentlig ingenting i premiumsegmentet å gjøre, de får det rett og slett ikke til. Men når det gjelder det man før kalte toyotaklassen, dvs gørrkjedelige melk og brød biler, der er de svært gode. Ikke mange elbiler som gir mer bil for pengene enn model 3. Har også en misstanke om at det er dette som er målet til Tesla. De ønsker å selge store volum av billige biler. Model S og X er mer nostalgi.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA