Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor har det blitt av vedleggene i gamle innlegg

Startet av Elmo, mandag 02. januar 2023, klokken 19:55

« forrige - neste »

Elmo

Jeg observerer at vedlegg i mange (alle?) gamle tråder er blitt borte.

Innlegget til "Griffel" som jeg har lagt inn "sitat" fra under hadde en veldig informativ tegning tidligere.
Den er nå borte  :(

Eksempel:
Sitat fra: Griffel på tirsdag 25. november 2008, klokken 23:15
Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. november 2008, klokken 15:51
Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen?

Jeg lovet jo et mer utfyllende svar. Her kommer det som vedlegg:o Jeg syntes jeg var nødt til å tegne og forklare litt.
Håper det er forstårlig, litt hui og hast preg for å få det ferdig slik at det er aktuelt i forhold til spørsmålet.

Redigert vedlegg. rettet og forhåpentligvis litt mindre hast + et lite tillegg om strømmåling.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Orbit

Ble oppgraderingsproblemet i 2017 noen gang løst? Siste status der var at det jobbes med saken.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elmo

Når du sier det, så demrer det for meg at jeg har hørt det før ja
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Warlock

Jeg savner også diverse vedlegg i flere innlegg, spesielt bilder fra prosedyrer for reperasjon og dump av feilkoder, begge er svært nyttige...

RJK

Ting som blir borte, har en tendens til å skyldes at de tar ned ting de ikke lengre gidder jobbe med, eller av andre årsaker finner at de "må" ta ned. Det annonseres ikke, men blir plutselig borte. Så sies det at det jobbes med, men intet skjer.

Det er ikke bare her, men flere eksempler har jeg fra andre steder jeg er/var. Først var det Dinside som plutselig kuttet forumet sitt. Etter mye om og men så kom det bittelitt info etter mye mas og direkte e-post til redaksjonen.

Så forsvant diskusjon.no fra Tek.no og over til VG/Schibsteds elendige løsning som fjernet bl.a. muligheten til å bruke nick, og ble samtidig skikkelig dårlig å følge tråder på. Plutselig ble mitt fulle navn vist der, hentet fra Shcibstedkontoen jeg brukte bl.a. pga. finn.no. Endte opp med at jeg måtte anonymisere finn-brukeren min, og med det forsvant min mulighet til å kommentere på schibstedt-eide steder.

Så forsvant plutselig diskusjon.no fra tu.no, og erstattet av en elendig svensk løsning, som og fjernet mulighet til å opptre med nick. OGså der er trådene og oppbyggingen helt elendig. Og igjen på forumet er folk som burde vite bedre, men slenger ut masse søppelkommentarer. De gode bidragsyterne forsvant, helt motsatt av hva de mente og trodde at skulle skje. Fadesen har de fremdeles ikke innrømmet eller vært villig til å innse, selv om de har fått kommentarer, bl.a. gjennom epost og spørreundersøkelse.

Min konklusjon ut fra dette, er at man må anse wikien som tapt. Man kan redde teksten ut fra wayback-maskin, men vedlegg og bilder er nok tapt. Og linker er bare så gode som de er når opprinnelig innhold fremdeles ligger igjen på samme adressen. Når ting flyttes f.eks. til arkiv eller andre sites/navn på sites, så err dette så godt som tapt.

Selv om vi bare ser på diskusjonsfora, så må det sies å være et ganske foruroligende tegn på hva som er i ferd med å skje. Info fra tidligere bidragsytere, også på svært seriøse artikler, er i ferd med å forsvinne for ettertiden.

Historikere vil rett og slett miste masse info som kunne fortalt masse om vår tid, fordi nettsteder fjernes, og lenket innhold og vedlegg går tapt. Problemet er vel at ingen egentlig vil se dette, og vi kommer til å ha mistet alt dette før vi oppfatter hvor reelt og hvor stort problemet er.

Vet at det jeg skriver her kan oppfattes som at jeg ikke tenker på personvern, og at jeg kan mistenkes å ikke skjønne viktigheten med å fjerne sporbarhet fordi det i fremtiden kan spores tilbake til en, slik at dumheter i yngre år vil forfølge en resten av livet.

Jeg er klar over den tvetydigheten, men det er og noe med å fjerne sporbarhet til personer, og samtidig bevare historiske data, og at vi ikke vet i dag hva som fremtiden vil ansees som viktig info. Jeg har ikke løsningen, bare peker på problemene.

Og samtidig hinte om at vi må vel anse wikien som tapt, dessverre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Warlock

Vi får virkelig håpe dette ikke er tilfellet for elbilwiki.no
Forhåpentligvis leser noen fra Elbilforeningen dette og kan dementere.
Det er svært lite hensiktsmessig å lyve for medlemmene sine, det er jo tross alt de som betaler inn kontingent for at de skal eksistere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA