Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW IX priser etter 1.1.2023

Startet av audioboy, tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:41

« forrige - neste »

Vaduz

Helt enig med geear, jeg har alltid likt bmw og særlig deres x-biler, men det de lager for tiden er helt krise. Det skal vel appellere til kinesiske marked som er veldig stort, også har de enkelte modeller som skal appellere i Europa/Nord-Amerika, virker det som i alle fall. iX er fæl, men XM må være noe av det verste jeg har sett. Håper tysk bilindustri klarer å finne litt tilbake til seg selv i en ny tid med nye krav. Audi klarer seg vel best, bmw dårligst. i4 er faktisk ok synes jeg, og ix1 og ix3 er også solid, men små skjermer og dårlig infotainment.

Carboy

#91
Sitat fra: Carboy på fredag 07. april 2023, klokken 07:10Den iX40 fylly charged som lå ute til 699 er satt ned til 686.000kr nå, det virker som det er kjøpers marked akkurat nå.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287906782

Billigste iX50 fully charged ligger nå på 926000:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297430687

Så prisforholdet mellom 40 og 50 holder seg ganske likt.


Priser på fully charged per nå og iX60:

IX40 FC: billigste kr 649000 (kmstand riktignok 29000km)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305262652
Billigste under 15000km: kr 669.000
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=306277716

IX50 FC: billigste kr 829000
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=301458740
Billigste under 8000km: 929000kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288941564

IXM60:
Billigste kr 1.090.000
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298133983


Konklusjon opp mot tallene fra april gir oss et kraftig fall i prisantydninger på bare få uker::
IX40 prisantydninger har falt ytterligere minst kr 50.000
IX50 prisantydninger har falt ytterligere kr 100.000(!)
IX60 har falt ytterligere 100-120.000kr
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Chimp

Jeg hadde tenkt å selge min, men nå begynner jeg bli usikker på timingen. Spørs om høsten er noe bedre. Det jeg ikke fatter med folk er at de underbyr hverandre for å lete etter kjøpere som ikke er der.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Chimp på fredag 23. juni 2023, klokken 10:30Jeg hadde tenkt å selge min, men nå begynner jeg bli usikker på timingen. Spørs om høsten er noe bedre. Det jeg ikke fatter med folk er at de underbyr hverandre for å lete etter kjøpere som ikke er der.

På den annen side. Dersom du selger nå, og den er 1 år og kjørt 20.000 km så er den halvparten så gammel sammenlignet med salg om ett år....og kanskje kjørt halvparten så mye....er vel sånne ting som gjør at verdien faller mye i begynnelsen...og jo eldre en bil er, jo mindre er igjen av garantien, og jo mer gale kan skje med bilen, som gjør at kjøper blir mer usikker, og ikke villig til å gi like mye.

Dette ser en litt med IX50 som er kjørt 35000. Egentlig betyr den kjørelengden på en elbil ingen ting....men kronene i folks villighet til å kjøpe renner ut...
Tesla Model Y                         2021-

Mr Oizo

Sitat fra: Chimp på fredag 23. juni 2023, klokken 10:30Jeg hadde tenkt å selge min, men nå begynner jeg bli usikker på timingen. Spørs om høsten er noe bedre. Det jeg ikke fatter med folk er at de underbyr hverandre for å lete etter kjøpere som ikke er der.
Prisen på penger går opp. Nybilsalget går ned og nybilpriser faller. Bruktbilpriser faller. Det er egentlig ganske enkelt. De fleste kan klare seg med en langt rimeligere bil hvis de blir nødt. Bil og hytte ryker lenge før eneboligen gjør det. Skal man selge noe er man nødt til å akseptere prisnivået som markedet er villig til og gi. Jeg har sett en god del nærmest ubrukte, nye BMW som har stått til lagring i 6-7 måneder der eierne har ventet på at prisen skal øke. Resultatet er at de fleste av dem har tapt 50-100 tusen på denne ene bilen.

Det har vært altfor mange spekulanter i dette markedet i ca 10 år. Det har jo alltid gått bra for dem så hvorfor skulle det ikke gå bra nå? Som spekulant er det alltid en risiko, man er ikke garantert gevinst hver eneste gang.

Chimp

For min del er det bruksbil. En fantastisk bil som jeg kommer til å savne hver dag hvis jeg nedgraderer :)

Electric cars in Norway

#96
Sitat fra: Mr Oizo på fredag 23. juni 2023, klokken 13:40Prisen på penger går opp. Nybilsalget går ned og nybilpriser faller. Bruktbilpriser faller. Det er egentlig ganske enkelt. De fleste kan klare seg med en langt rimeligere bil hvis de blir nødt. Bil og hytte ryker lenge før eneboligen gjør det. Skal man selge noe er man nødt til å akseptere prisnivået som markedet er villig til og gi. Jeg har sett en god del nærmest ubrukte, nye BMW som har stått til lagring i 6-7 måneder der eierne har ventet på at prisen skal øke. Resultatet er at de fleste av dem har tapt 50-100 tusen på denne ene bilen.


Mr... :+1: jeg er veldig enig i din analyse...

En jeg hørte om via via via kjøpte 2 elbiler i fjor sommer, nevner ikke merke, modell men det av de dyre - for bilbutikk selgeren mente det ville lønne seg å ha to og så selge den den ene i januar når mva kom, da ville han tjenet grovt på det.....

dt ble ikke slik,,,han tapte stort på det... og han kjøpte hytten også da. og jeg hørte han har lagt den ut for salg nå.....han traff vel toppen (feil topp) på begge de to spekulasjonene...trist sak...

krona blir svak leeeenge...

Trond.m

Tydelig at de siste nybilkampanjene med rabatter i 100-150.000 klassen har slått kraftig inn på bruktprisene på iX i sommer. Jeg solgte en 6 mnd gammel 22 iX 50 FC 7600 km i fjor høst uten skinn med 21/20 felger til en BMW forhander i oktober 2022 for 1040.000. Den ligger fortsatt ute for salg. Den ble forsøkt videresolgt for 1199.000. Sånn går det når når man blir for grådig 🥹 Med de prisene som er i markedet begynner iX igjen å bli en interessant bil, men det er nok få som planlegger å kjøpe bruktbil til 1 million for tiden.

Egil Fonn

Jeg vurderer selge min ix40 får å kjøpe en tilsvarende utstyrt og brukt ix50.
Ser ut til at det lønner seg å vente siden pris differansen minker forholdsvis mye.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 24. juni 2023, klokken 15:25Jeg vurderer selge min ix40 får å kjøpe en tilsvarende utstyrt og brukt ix50.
Ser ut til at det lønner seg å vente siden pris differansen minker forholdsvis mye.
Og jeg vurderer også å kjøpe iX igjen. Solgte min siste for 1070.0
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 24. juni 2023, klokken 15:25Jeg vurderer selge min ix40 får å kjøpe en tilsvarende utstyrt og brukt ix50.
Ser ut til at det lønner seg å vente siden pris differansen minker forholdsvis mye.
Tror tiden kan være riktig nå. Venter du ett år vil iX40 kunne framstå som en dyr bil med for kort rekkevidde.

Carboy

#100
Sitat fra: Chimp på fredag 23. juni 2023, klokken 10:30Jeg hadde tenkt å selge min, men nå begynner jeg bli usikker på timingen. Spørs om høsten er noe bedre. Det jeg ikke fatter med folk er at de underbyr hverandre for å lete etter kjøpere som ikke er der.

Det tipper jeg er fordi de selgerne ønsker å få solgt av ulike grunner, enten at de trenger pengene fordi renten stiger, eller skilsmisser/livsendringer som gjør at behov endrer seg, eller at de har kjøpt ny bil eller spekulert i å kjøpe flere for at prisene «skal stige».
De som ikke må selge, men som prøver å få en bedre pris blir dermed stående i skyggen med en altfor høy pris og kan bare glemme salg.
Tilbud og etterspørsel - når tilbudet blir større enn etterspørselen så synker prisene. Og de som vil oppnå salg må finne kjøpere, og er prisen lav nok så finnes det omtrent alltid kjøpere.

Vi som eier elbiler må bare innse at 65-70% av nypris-verdien er borte innen den er 5 år gammel når garantien er ute, uansett om vi eier en ix, etron, i-pace, tesla eller noe annet. For så vidt er det et nokså normalt prisfall på bil, historisk sett. Har også en dieselbil som har falt mye. Når prisene stiger på alle varer og renter osv og folk har dårligere råd vil etterspørsel etter dyrere forbruksvarer synke.

En bil til 1 mill ny vil ofte ha verdi på 3-400.000 som 5 år gammel. Se på f eks 2016-2017 modell BMW 5-serie. Eller BMW X5.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 24. juni 2023, klokken 15:25Jeg vurderer selge min ix40 får å kjøpe en tilsvarende utstyrt og brukt ix50.
Ser ut til at det lønner seg å vente siden pris differansen minker forholdsvis mye.

Det virker slik.
Jeg tenker det samme, men har bestemt meg for å heller vente på en facelift eller nyere modell. Med redusert nybilsalg vil BMW måtte tilby f eks iX50 batteri i iX40 ytelser til lavere priser. Morsommere med enda litt nyere bil enn 2022 modell når man først skal oppgradere.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på søndag 25. juni 2023, klokken 08:21
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 24. juni 2023, klokken 15:25Jeg vurderer selge min ix40 får å kjøpe en tilsvarende utstyrt og brukt ix50.
Ser ut til at det lønner seg å vente siden pris differansen minker forholdsvis mye.

Det virker slik.
Jeg tenker det samme, men har bestemt meg for å heller vente på en facelift eller nyere modell. Med redusert nybilsalg vil BMW måtte tilby f eks iX50 batteri i iX40 ytelser til lavere priser.
Det er jo en naturlig progresjon. Desto eldre biler blir, desto mindre prisforskjell blir det mellom modellene. Ellers vil vel batterikapasiteten øke etter hvert, men kanskje ikke før om ett år eller to. IX40/50 er jo fremdeles konkurransedyktige med Q8 50/55.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Etter å ha sett på i5 visningen ble jeg ganske skuffet.  De hadde derimot en iX60 stående der, og jeg kom frem at ut designet har vokst på meg.  Interiøret er kjempeflott sammenlignet med i5, og bedre plass til barneseter.  Så nå ble det iX på meg, en bil jeg aldri sa jeg skulle kjøpe...

Trond.m

Sitat fra: bmw2002 på søndag 25. juni 2023, klokken 21:25Etter å ha sett på i5 visningen ble jeg ganske skuffet.  De hadde derimot en iX60 stående der, og jeg kom frem at ut designet har vokst på meg.  Interiøret er kjempeflott sammenlignet med i5, og bedre plass til barneseter.  Så nå ble det iX på meg, en bil jeg aldri sa jeg skulle kjøpe...
Gratulerer. iX er ikke noe dårlig valg, men at interiøret er finere enn i5 overrasker meg. Synes spesielt skinnsetene i iX minner meg om en gammel bil, men de har vel prioritert komfort framfor design der. Går ut fra at du kjøpte en lagerbil som ble registrert før nyttår ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA