Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW IX priser etter 1.1.2023

Startet av audioboy, tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:41

« forrige - neste »

audioboy

Hva tror vi BMW forhandlerne gjør(om noe) med prisen på IX etter nyttår ?   

En Fully Charged IX50 veil.pris Des2022 1.140k
En Fully Charged IX50 med mva. og vektavgift ~1.330k

En Fully Charget IX50 koster i Tyskland 1.350k ink. tysk mva /1.140k eks. mva.

Hvor mye kan norsk importør klare å presse prisene før tyskere kommer løpende til Norge for å kjøpe seg bil?  Kan norsk importør sette ned prisen i det hele tatt?

Mulig markedet på tilpasse seg, men ser ikke for meg at det blir solgt veldig mange IX50 til over 1.3M......

TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

daktari

Tipper vi ser ganske mange pakketilbud og rentetilbud som senker utprisene endel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Det er jo ikke bare tyskere man må ta hensyn til. BMW Norge er vel et underbruk av Sverige ?. Der koster jo iX omtrent like mye eks. mva som i Norge, så en eventuell prisreduksjon vil jo få innvirkning utover Norge. På den annen side kostet i3 FC ekstremt mye mindre enn i Sverige og Tyskland, så noe av det samme vil vi nok se til våren. Tipper de først vil se an salget, og de har jo modeller som i4, iX1 og nye modeller som vil kompensere for reduksjonen i iX salget.

LMOR

Det er vel fremdeles lang leveringstid, og dermed ingen grunn til at et land skal få de billigere?
For i3 var vel Norge hovedmarkedet, og dermed ville de kvitte seg med det de kunne produsere? Ikke så stor risiko for lekkasje. I starten var det lik pris for i3 i hele Europa.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

1Ampera

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:21
Det er jo ikke bare tyskere man må ta hensyn til. BMW Norge er vel et underbruk av Sverige ?.

BMW Norge AS eies av Bmw Holding Bv, er

BMW Holding B.V.
Selskap
Moderorganisasjon: Bmw Intec Beteiligungs Gmbh
Grunnlagt: 1984


2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Trond.m

Sitat fra: 1Ampera på onsdag 14. desember 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:21
Det er jo ikke bare tyskere man må ta hensyn til. BMW Norge er vel et underbruk av Sverige ?.

BMW Norge AS eies av Bmw Holding Bv, er

BMW Holding B.V.
Selskap
Moderorganisasjon: Bmw Intec Beteiligungs Gmbh
Grunnlagt: 1984


OK, men det virker som om mye av dialogen mellom fabrikk og BMW Norge går via Sverige.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. desember 2022, klokken 20:40
Tipper vi ser ganske mange pakketilbud og rentetilbud som senker utprisene endel.

Hmmm er ikke sikker på det. Tror den vil holde seg høyt i nypris også gjennom  2023.

Trond.m

Snakket med en forhandler. Han trodde ikke det kom kampanjer før til våren. De vil nok se an hvordan salget utvikler seg. iX50 vil nok definitivt ikke blir en volummodell i 2023, men det er den jo heller ikke utviklet for å være.

Carboy

#8
Jeg fikk en iX50 levert, men den var feil-spekket. Så jeg fikk kansellere. Jeg dropper nok da å kjøpe iX50, med mindre det kommer en bil til samme pris. Tror veldig få gidder å betale mer for en iX enn det de kostet før 1.1. 2023 og det fyller seg opp med bruktbiler og jeg ser i tillegg at de har droppet voldsomt på bruktmarkedet bare de siste ukene. Normalt verditap egentlig, men til nylig har de holdt seg ekstremt godt. Synes ikke en iX50 forsvarer mer enn 2-250.000kr mer enn en iX40 og iX40 har falt mye i pris.
Skal man bruke penger på en ny elbil med mva kjøper jeg heller noe annet kanskje mer spennende som kommer fremover. F eks kommer det en litt dyrere elektrisk Range Rover. Eller noe av det som kommer i 2024. IX er moderne nå, men tror den får samme «bli fort litt gammel» slik etron har opplevd. Fortsatt en meget god elbil selvsagt som jeg setter pris på hver dag. IX er en svært god kr800.000-850.000 bil. Men en 1,2 bil er det ikke, etter min mening.

Fikk høre av min bilforhandler «det kommer massevis av gode tilbud utover våren og 2023 så ikke stress med å kjøpe før nyttår».
Jeg tar heller tre skritt tilbake og trenger tross alt ikke bytte bil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

En ting man kan regne som sikkert er at iX50 vil bli dyrere etter nyttår, uansett kampanje. Til det er økningen i mva og vektavgift for høy. Men prisøkningen blir nok nærmere 50K enn 150K tipper jeg.

Carboy

Sitat fra: Trond.m på fredag 16. desember 2022, klokken 13:31
En ting man kan regne som sikkert er at iX50 vil bli dyrere etter nyttår, uansett kampanje. Til det er økningen i mva og vektavgift for høy. Men prisøkningen blir nok nærmere 50K enn 150K tipper jeg.

Dyrere som ny, ja helt klart, pga avgifter. Dyrere som brukt? Ikke sikkert det.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

#11
Jeg tror bruktprisene vil hente inn det ekstraordinære fallet i november-desember. Hvis nybilsalget bremser kraftig på grunn av avgifter, vil jo lageret av brukt raskt reduseres. Det er ikke lenge til vi får svaret 😉

hybrid88

Sitat fra: Trond.m på fredag 16. desember 2022, klokken 20:43
Jeg tror bruktprisene vil hente inn det ekstraordinære fallet i november-desember. Hvis nybilsalget bremser kraftig på grunn av avgifter, vil jo lageret av brukt raskt reduseres. Det er ikke lenge til vi får svaret 😉

Støttes
Etron 55
E-golf
911 GT3

daktari

Med tidene fremover tror jeg det blir tungt med såpass dyre biler i bruktmarkedet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Sitat fra: Trond.m på fredag 16. desember 2022, klokken 20:43
Jeg tror bruktprisene vil hente inn det ekstraordinære fallet i november-desember. Hvis nybilsalget bremser kraftig på grunn av avgifter, vil jo lageret av brukt raskt reduseres. Det er ikke lenge til vi får svaret 😉

Det er for mange som sliter med økonomien, og det påvirker også de som kjøper i denne klassen. Tror ikke på noen innhenting på gamle biler før det blir litt bedre nærmere sommeren hvis renta snur. Fremover dropper folk å kjøpe nybil, ingen grunn for å stresse nå som det uansett har blitt mva og vektavgift. Skal man ha noe begynner finn å bli greit priset også.
Ingen tvil om at jeg kjøpte et par biler for mye i 2022 pga ville ha ny bil før MVA. Mange bestilte ix40 og ix50 for å ha ventebil, det er for mange 2022modeller i markedet av enkelte modeller fordi folk har bestilt dobbelt og trippelt av sitt behov.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA