BMW IX priser etter 1.1.2023

Startet av audioboy, tir 13. des 2022, kl. 19:41

« forrige - neste »

Chimp

Med tanke på at euro fortsatt er relativt høy, og pris på ny ix er godt over millionen - er det rimelig å anta at prisene skal opp også på bruktmarkedet på sikt?

Trond.m

Tviler jeg sterkt på. Det er for mange som vil selge og vii har ikke nådd rentetoppen ennå. Når vi er over den vil det vare flere konkurrenter. Mem det dramatiske peisfallet vil utvilsomt bremse opp siden fabrikknye biler ligger høyt i pris.

torerik

Ganske sikker på at både iX og andre premiumbiler skal videre ned i pris utover høst/vinter. Rentenivå og utlånsforskrift vil tvinge forhandlere til å kjøre kampanjer, dette burde man forvente effekter av også i bruktmarkedet. I tillegg kommer dem som ikke har råd til bilen lenger, og MÅ selge...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

geear

Sitat fra: Chimp på tir 08. aug 2023, kl. 21:08Med tanke på at euro fortsatt er relativt høy, og pris på ny ix er godt over millionen - er det rimelig å anta at prisene skal opp også på bruktmarkedet på sikt?

Nybilsalget vil nok være minimalt med slike innstegspriser, som jeg er enig i at kan påvirke bruktbilprisene, men jeg har inntrykk av at nyprisen sjelden drar OPP bruktprisene noe av betydning, heller at det stabiliseres i en periode. Og det er, og går mot, dårligere tider. Jo dyrere og jo mer "unødvendig", jo større negativt utslag på pris. iX (og andre dyre elbiler) ligger ganske høyt oppe i Maslows behovspyramide.

ToWalkOrDrive

Det kan jo komme en tid, om kanskje 6 måneder, hvor alle som egentlig ikke har råd til en ny BMW-SUV har solgt unna bilen som ble alt for dyr med 5-6% rente, og at nybilsalget har vært labert i 6-12 måneder, sånn at tilgangen på nyere brukte BMW reduseres, og at inflasjonen fortsetter å herje, sånn at produksjonskostnadene stiger, samt at den norske kronen fortsatt er svak....da kan det jo godt være at bruktprisen stiger. Er jo veldig mange "hvite menn som pusher 50" som har 0 i gjeld, og tjener på høy rente....kan godt være at disse kjøper en ny BMW IX til seg selv og en brukt til konemor.
Tesla Model Y                         2021-

nybegynner1

Vurderer en brukt iX40. Ser det ligger en del pent brukte (20-30 000 km) Fully Charged fra 2022 til 649 000 på finn og bilia/bavaria nå. Har inntrykk av at det jevnlig kommer flere.

Hva tenker dere om prisnivået her?

Chimp

Sitat fra: nybegynner1 på ons 09. aug 2023, kl. 11:55Vurderer en brukt iX40. Ser det ligger en del pent brukte (20-30 000 km) Fully Charged fra 2022 til 649 000 på finn og bilia/bavaria nå. Har inntrykk av at det jevnlig kommer flere.

Jeg synes prisnivået er greit hvis du får dem til 600-620. Det er mulig å kjøpe ix50 til 820-830, det er i mine øyne en god del bedre bil. Så jeg hadde aldri vurdert en ix40 til høy 600 nå.

Sammenlignet med ix3 er den priset bra, her er prisnivået 530-580 for 2022modellen, og da er ix40 brukt til et par tusenlapper mer et bedre kjøp grunnet awd og mer moderne bil.

My opinion ofc:)

geear

Men iX3 er en pen bil, kanskje derfor den holder seg greit i pris på tross av mangel på AWD!

Chimp

Tror ikke utseendet spiller inn, folk er vant til ix nå. Selv har jeg gått fra å tenke hva i all verden har BMW gjort, til å like den. Litt som i3.
Er nok heller at færre har kjøpt ix3 dvs færre dumper prisen, og at billigere biler faller litt mindre.

torerik

Sitat fra: Chimp på ons 09. aug 2023, kl. 19:41
Sitat fra: nybegynner1 på ons 09. aug 2023, kl. 11:55Vurderer en brukt iX40. Ser det ligger en del pent brukte (20-30 000 km) Fully Charged fra 2022 til 649 000 på finn og bilia/bavaria nå. Har inntrykk av at det jevnlig kommer flere.

Jeg synes prisnivået er greit hvis du får dem til 600-620. Det er mulig å kjøpe ix50 til 820-830, det er i mine øyne en god del bedre bil. Så jeg hadde aldri vurdert en ix40 til høy 600 nå.

Sammenlignet med ix3 er den priset bra, her er prisnivået 530-580 for 2022modellen, og da er ix40 brukt til et par tusenlapper mer et bedre kjøp grunnet awd og mer moderne bil.

My opinion ofc:)
Ser mange som priser brukt iX40, med 15-30k på klokka, godt over 700 på Finn. Det kan ikke kalles annet enn svært optimistisk...

Snuser også på disse, IMO bør ikke  iX40 være så mye dyrere enn en godt utstyrt e-tron 55. Kunne nok kjøpt på 625-ish (FC med H&K, inntil 20k km).
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Chimp

De som legger ut ix40 for 650 selger gjerne for lavt 600. Hadde selv dialog med en med 30k kjørt som ville selge for 600 blank, fully charged.
Ingen feil i å gå i dialog ihvertfall, og komme med noen dårlige bud. Selger som har priset for høyt er bare happy med at det er noen som kontakter, selvom noen få blir "sinte" av skambud, men har man varer på finn må man tåle det.

Jeg hadde min ix50 (alt utstyr, lav km) ute for 950, budene var 850-880.
Innbytte var 780-850
Så kan man si at jeg hadde for høy pris, men det sier også noe om hvor stort sprik det er i beløp. Med det mener jeg at når jeg da ønsker 950 fordi naboen solgte for det forrige uke, men flere og flere biler med høy km selges for lav 800 og forhandler gir meg det samme i innbytte, da blir jeg fornøyd med en gang noen gir meg rundt 900 fordi jeg er redd for å måtte ha bilen ute lenge med mange justeringer i pris.

Må også legge til at veldig mange forhandlere ikke ville ta ix50 i innbytte pga det dyre markedet er dødt og de ville ikke ta risikoen (ja jeg ville byttet ned i pris, men ikke veldig mye)

Vet ikke hvordan det er med ix40 men det er enda flere biler ute der.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på ons 09. aug 2023, kl. 20:33Men iX3 er en pen bil, kanskje derfor den holder seg greit i pris på tross av mangel på AWD!

Kan gjerne og ha med å gjøre at det er ca 25-35 km lengre WLTP-rekkevidde på iX3 vs IX40. Vektfordelingen 40/60 (Fremme/Bak) oljer gjerne litt 2WD-kamelen en må svelge. Tror og det er mange 50+ folk som synes det ser mer ut som en BMW ja, og liker bilen som den er.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på tir 08. aug 2023, kl. 21:35Tviler jeg sterkt på. Det er for mange som vil selge og vii har ikke nådd rentetoppen ennå. Når vi er over den vil det vare flere konkurrenter. Mem det dramatiske peisfallet vil utvilsomt bremse opp siden fabrikknye biler ligger høyt i pris.

Det blir spennende å se prisene til Kia EV9. Ser for meg at mange ønsker å spare en del i stedet for å kjøpe IX50. Skal visst starte på ca 200.000 mindre enn Volve EX90 i Sverige. EV9 skal kunne dra henger på 2500kg, ha over 50 mil rekkevidde med rette hjul, ha 800 volt lading, 6-7 seter, være over 5 meter lang.... Ja, det blir nok mer konkurranse fremover.

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 09. aug 2023, kl. 09:31Det kan jo komme en tid, om kanskje 6 måneder, hvor alle som egentlig ikke har råd til en ny BMW-SUV har solgt unna bilen som ble alt for dyr med 5-6% rente, og at nybilsalget har vært labert i 6-12 måneder, sånn at tilgangen på nyere brukte BMW reduseres, og at inflasjonen fortsetter å herje, sånn at produksjonskostnadene stiger, samt at den norske kronen fortsatt er svak....da kan det jo godt være at bruktprisen stiger. Er jo veldig mange "hvite menn som pusher 50" som har 0 i gjeld, og tjener på høy rente....kan godt være at disse kjøper en ny BMW IX til seg selv og en brukt til konemor.

Det er ønsketenkning, om noen år kommer EX90, bedre på alle måter og rimeligere. Det vil komme flere, billigere og bedre alternativ som også ser bra ut. Tror også det er ganske mange «ikke-hvite» og kvinner som også har penger, litt rart uttrykk i 2023?

BubbaJoFet

https://e24.no/naeringsliv/i/WRy1ea/svak-krone-endrer-det-norske-bruktbilmarkedet-det-har-vaert-en-voldsom-oekning

Tror ikke en iX40 fra forhandler selges for særlig mindre enn 650k, da går den nok heller ut av landet pga valuta. Privat er det verre å selge til utlandet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA