Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW IX priser etter 1.1.2023

Startet av audioboy, tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:41

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: daktari på fredag 16. desember 2022, klokken 22:08
Med tidene fremover tror jeg det blir tungt med såpass dyre biler i bruktmarkedet.
Tvert om tror jeg. Med kraftig økning i prisene på nye biler vil flere vurdere en nesten ny bruktbil. Jeg vet ikke om noen premium SUV til under 1 million som kan konkurrere med iX sin komfort, rekkevidde og status. Jeg vil tro at en betydelig avdel av  iX kundene er godt voksne uten behov for å lånefinansiere.  120 biler på Finn er jo fort borte hvis markedet i en periode vender mot nye bruktbiler.

Chimp

Sitat fra: Trond.m på lørdag 17. desember 2022, klokken 07:23
Sitat fra: daktari på fredag 16. desember 2022, klokken 22:08
Med tidene fremover tror jeg det blir tungt med såpass dyre biler i bruktmarkedet.
Tvert om tror jeg. Med kraftig økning i prisene på nye biler vil flere vurdere en nesten ny bruktbil. Jeg vet ikke om noen premium SUV til under 1 million som kan konkurrere med iX sin komfort, rekkevidde og status. Jeg vil tro at en betydelig avdel av  iX kundene er godt voksne uten behov for å lånefinansiere.  120 biler på Finn er jo fort borte hvis markedet i en periode vender mot nye bruktbiler.

Det er sikkert tilfelle for mange, men da tror jeg du undervurderer effekt av rente på 1,2 % en lang periode. Det er en gave som flere har tatt imot. Jeg vurderer ix50 og er ikke godt voksen. Mine foreldre som er godt voksne er mer opptatt av å ikke ta opp mer lån før pensjonisttilværelsen. Det er mer riktig å droppe generaliseringen og heller se på økonomien, og den er for mange betraktelig dårligere enn i sommer - og derfor stopper det opp i bolig, hytte og bil.

daktari

Strømprisen, bompenger, ladepriser i byene påvirker også behovet/økonomien i elbileierskap.
Se på etron-markedet, normalt verditap, 1000 biler for salg.
Tror de dyreste bilene snart ligger på 40% på 3 år verditap.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

#18
Sitat fra: Trond.m på fredag 16. desember 2022, klokken 20:43
Jeg tror bruktprisene vil hente inn det ekstraordinære fallet i november-desember. Hvis nybilsalget bremser kraftig på grunn av avgifter, vil jo lageret av brukt raskt reduseres. Det er ikke lenge til vi får svaret 😉

Hovedgrunnen til fall i elbilmarkedet (og bilmarkedet generelt) er nok økte renter på billån, dyrere leasing og generell usikkerhet i økonomien. Det er ekstremt overskudd av biler på markedet nå og de som skal selge må veldig ned ipris og være tålmodige. At det innføres avgifter på nye biler vil gjøre det dyrere å kjøpe ny elbil, men forhandlerne kommer til å kjøre kampanjer for å klare å selge biler likevel, og bruktbiler blir bare eldre og eldre, med en gang de er 1-2 år er det mange som forventer ganske stor rabatt. Dersom det blir mangel på biler i markedet vil prisene holde seg bedre, men tror nok markedet er ganske mettetig de fleste bruktkjøpere har kunnet velge seg en ny bil selv.
Flere selger sannsynlkgvis fordi de ønsker mindre gjeld (overraskende mange har billån! Og mange kjøper ukritisk ny bil før de har solgt den gamle) eller trenger å nette ut penger. En del har også kjøpt slike biler i tro om å få igjen pengene eller tjene en slant.
Det er godt mulig noen kommer til å tjene litt på enkelte bilmodeller også fremover, men jeg tror nok verditap på elbil blir likt som det verditapet det alltid har vært på nye biler for flere år tilbake.
Altså bør man regne minst 20% det første året, deretter 10-15% årlig. Og det vilsi at bilene er verdt 40-50% av nypris etter 4-5 år. I tillegg(?) kommer inflasjonen.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

#19
Det har vært stor prisstigning det siste året, og den vil nok fortsette selv med flere kampanjer. VW satte for eksempel nylig opp prisen 5 % på id.buzz. I tillegg kommer mva og vektavgift. Så de som nå sitter på en ny bil tror jeg nok vil ha et lavt verditap også i 2023. Men som alltid vil dyre biler få større verditap både i % og kroner enn mer folkelige familiebiler som eksempelvis id.4 GXT. Der er det fortsatt negativt verditap et halvt år fram i tid.

Carboy

Sitat fra: Trond.m på søndag 18. desember 2022, klokken 09:57
Det har vært stor prisstigning det siste året, og den vil nok fortsette selv med flere kampanjer. VW satte for eksempel nylig opp prisen 5 % på id.buzz. I tillegg kommer mva og vektavgift. Så de som nå sitter på en ny bil tror jeg nok vil ha et lavt verditap også i 2023. Men som alltid vil dyre biler få større verditap både i % og kroner enn mer folkelige familiebiler som eksempelvis id.4 GXT. Der er det fortsatt negativt verditap et halvt år fram i tid.

Det er godt mulig det, men jeg tror nok at tilbud og etterspørsel styrer dette som ellers og at etterspørselen svikter mer enn mange tror nå fremover. Og jeg tror det straks er slutt på den unntaksperioden der man kan eie en elbil uten verditap eller tjene på den.
At en bil stiger enda mer i nypris gjør ikke at man blir mer betalingsvillig for en brukt i seg selv, så lenge det er nyere brukte biler der ute til «gamle priser» som eierne er villige til å selge for å gå i null eller med lett tap baseet på prisene de bestilte iX50 for i mars/april 2021.
Jeg kunne tenkt meg en iX50 for 200-225 mer enn iX40 og i stedet for ny venter jeg heller på enten å få byttet inn en iX40 med samme mellomlegg, eller så dropper jeg å bytte.
BMW Norge har og får massevis av iX40 (og iX50) for salg nå utover neste halvår som er registrert rett før 2023, så de med nyere brukte privatbiler må en del ned i pris for å få solgt, og da faller fort  iX50 tilsvarende.
Og hvis man først skal kjøpe ny iX50 med mva så er det mye annet som er like bra (og bedre?) som dukker opp. F eks rimeligere utgaver av EQS, EQE, nye Etron Q8 (med økt rekkevidde), kommende Macan Elektrisk, og etterhvert kommer jo både Cayenne og Range rover som elektrisk.

Så er det jo mange ikke-elektriske biler der ute som sikkert også tar en del markedsandeler fremover nå som elbiler ikke er så betydelig mye mer lønnsomt lenger.
En 3 år gammel premium dieselbil eller bensinbil, f eks X5 med seks sylindre kan være vel så attraktiv som en nesten ny eller ny iX50 når prisene øker såpass, i alle fall i mine øyne. Da får man de skikkelige komfortsetene, bedre rekkevidde, og så videre. Verditapet er trolig ganske likt på iX50 og en tilsvarende dyr X5 diesel de neste 3-5 årene.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på søndag 18. desember 2022, klokken 15:38
En 3 år gammel premium dieselbil eller bensinbil, f eks X5 med seks sylindre kan være vel så attraktiv som en nesten ny eller ny iX50 når prisene øker såpass, i alle fall i mine øyne. Da får man de skikkelige komfortsetene, bedre rekkevidde, og så videre. Verditapet er trolig ganske likt på iX50 og en tilsvarende dyr X5 diesel de neste 3-5 årene.
Selv om jeg hadde satt hensynet til klimaet til side, så skal elbil bli vesentlig dyrere å kjøpe og drifte for at jeg bytter tilbake. Hadde en diesel BMW noen måneder mellom to Teslaer, det var traumatisk.

Om noe måtte det vært en ladbar diesel-hybrid som oppfører seg som en elbil i hverdagen og kun bruker fossilt drivstoff på langturene. Men disse bilene har jo sine egne ulemper.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#22
@Carboy - Tror du eller vet du at BMW registrerer opp et stort antall iX50 før nyttår som det ikke er kontrakt på ?  I så fall er det rart at en kjent BMW forhandler kjøpte (ikke innbytte) min 6 mnd gamle 22 modell uten skinninteriør for 1040.000 i november.

BMW har ikke tradisjon for å selge nye utstillingsbiler vesentlig rimeligere enn fabrikkbestilte.

Ser ikke veldig mange godt utstyrte konkurrenter til rundt 1 mill. det nærmeste året fra Mercedes, men Q8 e-tron vil sikkert bli et alternativ selv om rekkevidden er kortere.

Carboy

#23
Sitat fra: Trond.m på søndag 18. desember 2022, klokken 16:33
@Carboy - Tror du eller vet du at BMW registrerer opp et stort antall iX50 før nyttår som det ikke er kontrakt på ?  I så fall er det rart at en kjent BMW forhandler kjøpte (ikke innbytte) min 6 mnd gamle 22 modell uten skinninteriør for 1040.000 i november.

BMW har ikke tradisjon for å selge nye utstillingsbiler vesentlig rimeligere enn fabrikkbestilte.

Ser ikke veldig mange godt utstyrte konkurrenter til rundt 1 mill. det nærmeste året fra Mercedes, men Q8 e-tron vil sikkert bli et alternativ selv om rekkevidden er kortere.

Ble fortalt av en troverdig BMW forhandler. Men er ikke vel ikke så farlig?

Det kommer alltid noe nytt. Først ut av de jeg merket meg er Porsche e-Macan (skal være større enn dagens Macan har jeg hørt), Audi kommer jo med Q6 og A6 etron, Range Rover elektrisk kommer 2024. Så er det EQE SUV og EQS SUV. Volvo EX90. Og «alle» kommer med elbiler de neste 3 årene. Problemet er at elbilfordelene forsvinner, så det er snart ikke noe stort poeng.
Men enig i at tidlig bestilt iX50 (og iX40) har fremstått som et av de beste kjøpene før mva-pris.
Må innrømme at selv om det får fint å kjøre langt med elbil tar jeg heller Range Roveren på langtur. IX er en meget god langtursbil selv om jeg synes den «jager» litt rundt senter på styringen i høy fart. Men Range Roveren med sin diesel V8 og bedre komfort er mer avslappende. IX er en morsommere mer sporty «byracer» til småturer, og den er genial til hverdagslige gjøremål. Og man kan jo kjøre ganske langt med den, ix40 har rekkeviddemessig overrasket meg positivt. Jeg liker godt elbiler, men du verden så avslappende å kjøre eksosbil (med skikkelig motorisering) også. Kombinasjonen er noe jeg kommer til å etterstrebe å ha i all overskuelig fremtid.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

#24
Sitat fra: turfsurf på søndag 18. desember 2022, klokken 15:50
Sitat fra: Carboy på søndag 18. desember 2022, klokken 15:38
En 3 år gammel premium dieselbil eller bensinbil, f eks X5 med seks sylindre kan være vel så attraktiv som en nesten ny eller ny iX50 når prisene øker såpass, i alle fall i mine øyne. Da får man de skikkelige komfortsetene, bedre rekkevidde, og så videre. Verditapet er trolig ganske likt på iX50 og en tilsvarende dyr X5 diesel de neste 3-5 årene.
Selv om jeg hadde satt hensynet til klimaet til side, så skal elbil bli vesentlig dyrere å kjøpe og drifte for at jeg bytter tilbake. Hadde en diesel BMW noen måneder mellom to Teslaer, det var traumatisk.

Om noe måtte det vært en ladbar diesel-hybrid som oppfører seg som en elbil i hverdagen og kun bruker fossilt drivstoff på langturene. Men disse bilene har jo sine egne ulemper.

En diesel-BMW kan være så mangt, og f eks en med 4 sylindret diesel er jo bare tragisk. 6 sylindret diesel (og enda bedre er 6 sylindret eller 8 sylindret bensin) i BMW er nydelige å kjøre, men ikke Tesla-elbil-kvikke.

Økonomi har selvsagt mer eller mindre å si i bilvalg for de fleste, men jo dyrere bil man velger seg jo mindre betyr driftsutgiftene. Verditapet er alltid betydelig mer (i normale markeder).

Hybrider har heller ikke jeg likt så godt, men de nye nå med 100km rekkevidde er jo mer spennende. Likevel foretrekker jeg enten en ren bensin/diesel-bil eller ren elbil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på torsdag 22. desember 2022, klokken 23:15

En diesel-BMW kan være så mangt, og f eks en med 4 sylindret diesel er jo bare tragisk. 6 sylindret diesel (og enda bedre er 6 sylindret eller 8 sylindret bensin) i BMW er nydelige å kjøre, men ikke Tesla-elbil-kvikke.

Helt klart forskjell på fossilmotorer, men sammenlignet med elmotorer blir de primitive uansett. Og bare å slippe å ha noe med drivstoff-fylling å gjøre i det store og hele er verdt mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Sitat fra: Carboy på torsdag 22. desember 2022, klokken 23:07
Må innrømme at selv om det får fint å kjøre langt med elbil tar jeg heller Range Roveren på langtur. IX er en meget god langtursbil selv om jeg synes den «jager» litt rundt senter på styringen i høy fart. Men Range Roveren med sin diesel V8 og bedre komfort er mer avslappende. IX er en morsommere mer sporty «byracer» til småturer, og den er genial til hverdagslige gjøremål. Og man kan jo kjøre ganske langt med den, ix40 har rekkeviddemessig overrasket meg positivt. Jeg liker godt elbiler, men du verden så avslappende å kjøre eksosbil (med skikkelig motorisering) også. Kombinasjonen er noe jeg kommer til å etterstrebe å ha i all overskuelig fremtid.
Ja takk, begge deler for meg også.
jeg foretrekker også å ha en fossil og en el bil i stallen.
IX til det daglige. Men har en gammel Landcruiser 100 med seks sylindret diesel som jeg kjøpte ny i 2006. Den foretrekkes til langturer med campingvogn /henger. Bruker den også på fjellet til hytta de kaldeste dagene med fare for mye vær, vind og kolonnekjøring. Da er det fint med 1000km rekkevidde på tanken og en bil som kan stå timer og dager i kolonnekø i kulden uten at mangel på drivstoff/ energi blir noe tema. Framkommelighet på dårlig brøytet parkering og vei er også mye bedre pga bakkeklaringen på denne.

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2022, klokken 01:15
Helt klart forskjell på fossilmotorer, men sammenlignet med elmotorer blir de primitive uansett. Og bare å slippe å ha noe med drivstoff-fylling å gjøre i det store og hele er verdt mye.
En velfungerende komfortabel fossilbil som  gjør jobben sin feilfritt i år etter år uten annet verkstedopphold en servicer er ikke plagsomt primitivt for meg. Og bare å slippe å ha noe med offentlig lading å gjøre i det store og hele er verdt mye.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 23. desember 2022, klokken 06:42
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2022, klokken 01:15
Helt klart forskjell på fossilmotorer, men sammenlignet med elmotorer blir de primitive uansett. Og bare å slippe å ha noe med drivstoff-fylling å gjøre i det store og hele er verdt mye.
En velfungerende komfortabel fossilbil som  gjør jobben sin feilfritt i år etter år uten annet verkstedopphold en servicer er ikke plagsomt primitivt for meg. Og bare å slippe å ha noe med offentlig lading å gjøre i det store og hele er verdt mye.
Merk at jeg beskrev motoren. Resten av bilene er jo i stor grad det samme. Men elbiler slipper utfordringer med lyd, lukt, vibrasjoner og annen lokal forurensing ved bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2022, klokken 11:36
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 23. desember 2022, klokken 06:42
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2022, klokken 01:15
Helt klart forskjell på fossilmotorer, men sammenlignet med elmotorer blir de primitive uansett. Og bare å slippe å ha noe med drivstoff-fylling å gjøre i det store og hele er verdt mye.
En velfungerende komfortabel fossilbil som  gjør jobben sin feilfritt i år etter år uten annet verkstedopphold en servicer er ikke plagsomt primitivt for meg. Og bare å slippe å ha noe med offentlig lading å gjøre i det store og hele er verdt mye.
Merk at jeg beskrev motoren. Resten av bilene er jo i stor grad det samme. Men elbiler slipper utfordringer med lyd, lukt, vibrasjoner og annen lokal forurensing ved bruk.

Joda, delvis enig. men når det gjelder lyd synes jeg støy generatoren på mange nye elbiler støyer i meste laget, faktisk mer enn stillegående fossil biler. Vibrasjoner fra 6 eller 8 sylindrede motorer er svake og av den behagelige sorten :) Men nå er vel denne tråden på vei til avsporing..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Carboy

#29
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2022, klokken 01:15
Sitat fra: Carboy på torsdag 22. desember 2022, klokken 23:15

En diesel-BMW kan være så mangt, og f eks en med 4 sylindret diesel er jo bare tragisk. 6 sylindret diesel (og enda bedre er 6 sylindret eller 8 sylindret bensin) i BMW er nydelige å kjøre, men ikke Tesla-elbil-kvikke.

Helt klart forskjell på fossilmotorer, men sammenlignet med elmotorer blir de primitive uansett. Og bare å slippe å ha noe med drivstoff-fylling å gjøre i det store og hele er verdt mye.

Fossilmotorer finnes i alle varianter, de er både primitive, eksklusive og sjeldenheter. Det viktigste er at fossilmotorer har karakter og gir bilen den sitter i en del av sin sjel. I en elbil er alle elmotorer ganeke like i både opplevelse og lyd, men enkelte merker tilsetter fake sound for de som liker sånt noe.

Jeg kan ikke si jeg føler at jeg savner elmotoren når jeg kjører moro-sommerbilen, en Aston med «primitiv» V12. Elmotoren er nydelig i både respons og lineær effektivitet. Men V12 er jammen tett på. Bare at lydopplevelsen gir mer dramatikk, og girene gir liv og kjøreglede.

Elbiler er genialt som bruksbiler, enkle å kjøre og i bruk, men til morokjøring med bilinteresserte folk blir det fort for tamt. Elbiler kan være både raskere og billigere i drift, men det er for meg selve kjøreopplevelsen som teller.
Elbil, som BMW iX er perfekt å ha ved siden av som et supplement og som en hverdags-bruksbil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA