Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: OlaM på torsdag 26. januar 2023, klokken 13:55
Sitat fra: elektro på torsdag 26. januar 2023, klokken 09:15

Hva er egentlig status på «winter mode» i Model 3/Y? Det virket jo lovende. Sist jeg prøvekjørte Model 3 i ordentlig ruskevær, uten dette, var det helt forferdelig. Holdt på å gå i grøfta ved avkjøring fra motorveien bla, under nedbremsing på snø/is. Jeg prøvekjørte XC40 samme dag - og det var en annen verden av trygghet.

Det funker helt topp. Kjørte i en nedoverbakke med is og blankpolert snø i helgen, på piggfritt. Antispinn-logikken demper regenerering uten problem. Prøvde å provosere frem sleng ved å slippe gassen helt flere ganger, fikk det ikke til. Dvs den begynner, men den korrigerer så raskt at det ikke skjer noe. Den kutter ikke regen helt heller, men bare begrenser den, akkurat som antispinn fremover.

Det betyr ikke at det er umulig å havne i trøbbel. Det er en tung bil, du må også gode dekk og vett i pannen. Med høy nok fart og brått slipp så kan den absolutt komme. Det har jeg fått til med både frem- og bakhjulsdrevne fossilbiler også.

Det er som nevnt over ikke noe spesiell "winter mode", bilen bare ordner det selv. Hvis det er glatt så har du i praksis permanent firhjulstrekk, det er bare at den trenger input fra antispinn-logikken for å skru den på og så går den av etter en stund uten slipp. Enten så er du nerd som meg og "skrur den på" selv med et lite pådrag før bakken ("jeg bare kjenner etter om det er glatt, kjære"). Eller så er du ikke like nerd og dermed merker du ikke at bilen begynner å trekke fremme etter et par millisekund med slipp.

Mye man kan klage på med Tesla om dagen, med firhjulsdriften er helt konge, inkludert regen. Dine idéer om hvordan ting bør være stemmer ikke med hvordan ting faktisk er.
Meget godt forklart!!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elektro

Sitat fra: OlaM på torsdag 26. januar 2023, klokken 13:55
Sitat fra: elektro på torsdag 26. januar 2023, klokken 09:15

Hva er egentlig status på «winter mode» i Model 3/Y? Det virket jo lovende. Sist jeg prøvekjørte Model 3 i ordentlig ruskevær, uten dette, var det helt forferdelig. Holdt på å gå i grøfta ved avkjøring fra motorveien bla, under nedbremsing på snø/is. Jeg prøvekjørte XC40 samme dag - og det var en annen verden av trygghet.

Det funker helt topp. Kjørte i en nedoverbakke med is og blankpolert snø i helgen, på piggfritt. Antispinn-logikken demper regenerering uten problem. Prøvde å provosere frem sleng ved å slippe gassen helt flere ganger, fikk det ikke til. Dvs den begynner, men den korrigerer så raskt at det ikke skjer noe. Den kutter ikke regen helt heller, men bare begrenser den, akkurat som antispinn fremover.

Det betyr ikke at det er umulig å havne i trøbbel. Det er en tung bil, du må også gode dekk og vett i pannen. Med høy nok fart og brått slipp så kan den absolutt komme. Det har jeg fått til med både frem- og bakhjulsdrevne fossilbiler også.

Det er som nevnt over ikke noe spesiell "winter mode", bilen bare ordner det selv. Hvis det er glatt så har du i praksis permanent firhjulstrekk, det er bare at den trenger input fra antispinn-logikken for å skru den på og så går den av etter en stund uten slipp. Enten så er du nerd som meg og "skrur den på" selv med et lite pådrag før bakken ("jeg bare kjenner etter om det er glatt, kjære"). Eller så er du ikke like nerd og dermed merker du ikke at bilen begynner å trekke fremme etter et par millisekund med slipp.

Mye man kan klage på med Tesla om dagen, med firhjulsdriften er helt konge, inkludert regen. Dine idéer om hvordan ting bør være stemmer ikke med hvordan ting faktisk er.

Som sagt, sist jeg prøvde en Tesla på glatt føre fungerte det ikke sånn som du beskriver. Dette høres jo lovende ut. Må vel bare prøvekjøre selv, en dag det er drittvær.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Autowinder

Teste selv trumfer alltid antagelser og hva som gjaldt tidligere 😄
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på lørdag 28. januar 2023, klokken 09:30
Jepp, spesielt aktuelt for Tesla. Å uttale seg om Tesla på bakgrunn av "gammel" erfaring (gjerne bare forrige SW-versjon) kan gjerne bety at man tar helt feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Oddaa

2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

elektro

Sitat fra: Handyman på lørdag 28. januar 2023, klokken 13:58
Sitat fra: Autowinder på lørdag 28. januar 2023, klokken 09:30
Jepp, spesielt aktuelt for Tesla. Å uttale seg om Tesla på bakgrunn av "gammel" erfaring (gjerne bare forrige SW-versjon) kan gjerne bety at man tar helt feil.

Det er jo litt av utfordringen også. Du vet ikke helt hva du får, og det er jo ikke alltid bilen blir bedre.

Haggish

Kan se ut til at de har satt ny dato på en gammel test, nyttelasten på TMY var vel på 315kg på 2021 modellen😉🙏.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

elektro

Sitat fra: Oddaa på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:49
Disse testerne er ikke overbevist:

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431

Du må ikke tro Rune Korsvoll som har testet biler for Motor i sikkert 30 år og finske magasinet Tekniikan Mailma har noe kompetanse på dette.. ;)

MooCow

Skal seiast at eg ikkje har prøvt lysa på nokon av bilane, men overraska over at dei får lik karakter der med hensyn på at ID.4 har LED Matrix lys (har som sagt ikkje prøvt dei, berre tilsvarande (Pixel Led på Polestar 2, som er suverene)).

Sent from my iPhone using Tapatalk

oroar

Sitat fra: elektro på lørdag 28. januar 2023, klokken 21:18

Du må ikke tro Rune Korsvoll som har testet biler for Motor i sikkert 30 år og finske magasinet Tekniikan Mailma har noe kompetanse på dette.. ;)

Åpenbart trenger han over 30 år for å lære seg å regne ut nyttelast. Eller har de testet en 2 år gammel Tesla med gammel software?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Odinpodin

Odinpodin

Bildene er ihvertfall fra en finsk test 20.01.2022 der de tester 21. modeller og klager på Teslas problemer, spørs om den norske testeren faktisk har vært med på dette

Edit: men for all del, konklusjonen kan være lik om at id4 føles tryggere på vinterføre, Volkswagen pleier å føles rimelig sedat

RJK

Sitat fra: Odinpodin på lørdag 28. januar 2023, klokken 21:55
Dette er vel finske biler...?
Glemte å sjekke nasjonaltegn, ser nå at det er finske skilt. Finner ikke hvor jeg kan søke på finske skilt, så sletter posten over...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Haggish

Sitat fra: Odinpodin på lørdag 28. januar 2023, klokken 22:10
Bildene er ihvertfall fra en finsk test 20.01.2022 der de tester 21. modeller og klager på Teslas problemer, spørs om den norske testeren faktisk har vært med på dette

Edit: men for all del, konklusjonen kan være lik om at id4 føles tryggere på vinterføre, Volkswagen pleier å føles rimelig sedat

Det er dessverre vanlig i den bransjen (og mange andre)at tester kjøpes og presenteres som nye egne andre steder. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

oroar

Sitat fra: Odinpodin på lørdag 28. januar 2023, klokken 22:10

Uavhengig av om han var til stede eller ikke er det svært lite profesjonelt å ikke opplyse om at det er 2 år gamle biler som ble testet. Å publisere dette i dag som om det er en fersk test er useriøst.

Har noen testet varming av kupeen? Jeg tok tiden flere ganger i desember da det var 10-15 minusgrader ute og den brukte aldri 17 minutter på å nå komforttemperatur. Kan hende det var derfor varmepumpa konka da :-)
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA