Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler kræsjer oftere enn fossil

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 21. november 2022, klokken 23:08

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser på TV2 at elbileiere kræsjer oftere enn fossilbileiere. Elbilforeningen tror at det er andre grunner enn stor skjerm som er årsaken, som et forsikringsselskap tror. Et annet selskap tror det er at folk stoler for mye på automatiske systemer, som parkeringsassistent.

Men ingen nevner at veldig mange yngre (under 50), som jeg antar har mest elbil, sitter og fikler og leser på mobilen, og det er lettere å gjøre på en elbil, siden en ikke trenger å gire.

Ser f.eks. i Stavanger, hvor folk kolliderer nesten daglig på motorveien pga rask nedbremsing ved kø samt uoppmerksomhet, bla av mobilbruk. Politiet satte dermed opp kontroll for å avdekke mobilbruk. 20 stk ble tatt på få timer. De gjentok kontrollen neste dag - 20 nye ble tatt. Kan det være så vanskelig å bare kjøre når en kjører?

Jeg så forresten ei jente i bilen på siden - hun satt og leste bok på mobilen i køen...BOK!! Når en så kræsjer så ser ikke myndighetene at hun har ringt, og ikke sendt melding, så ikke lett å avdekke dette.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/snodig-trend-vekker-oppsikt/15278801/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Vi har vel alle lest skademeldingstekster som viser at norskkunnskapene ikke er de aller beste, spesielt når man skal beskrive situasjoner. Eksempelvis treet eller svingen som kom fort mot en, ikke at man nærmet seg svingen/treet for fort til å klare å stoppe.

Å ta slike tekster til inntekt for vurdering om hva som faktisk har skjedd, viser at forsikringsselskapene er mer opptatt av å finne noe å berge seg unna erstatning på, enn å faktisk forstå ulykkesforløpet.

Ellers er jeg helt enig med elbilforening om plausabilitet, og spesielt det med å vise til tallmaterialet man har som gir konklusjoner. Å ikke vekte tallene mot alder, geografi kilometer kjørt, blir rett og slett for enkelt, og for fullt av feil for å dra konklusjoner.

Blir likt med årsaker til ulykker som stadig skyldes på fart, selv om man enda ikke har undersøkt ulykkene enda, og spesielt ikke trenden i årsak. Realiteten viser seg jo stort sett alltid å skyldes andre grunner enn fart.

Som alkohol, men da det gjerne kombineres med fart, så sier de fart selv om hovedgrunn er kjøring i ruset tilstand. Eller som flere har påpekt, andelen ulykker har ikke gått opp når man tar hensyn til at trafikkmengden har gått kraftig opp siden korona-året.

Jeg ser klart at bruk av mobil og for stort fokus på skjerm vil kunne føre til endel flere ulykker. Men frem til man vekter tallene og man ser at det er en faktisk økning, selv når man har tatt høyde for økt trafikk.

For folk har dessverre en tendens til å miste fokus, enten det er ved å se på andre ting, men ut gjennom sideruter og i speil. Kanskje er det samme mengden som lar seg distrahere inn i dumme og unødvendige ulykker, men at det nå er fikling med mobil og skjerm, fremfor kassetter, CDer og fjonge fotgjengere, som gjerne var årsakene fra min egen ungdomstid.

Nei, ikke hatt noen slike selv, men har vært passasjer i en bil der sjåføren ble mer opptatt av damer langs fortauet enn trafikken foran seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det er bekvemt for forsikringsselskapene å bygge et narrativ om at elbiler krasjer oftere slik at de blir dyrere å forsikre. Når alle har elbiler om noen år ligger da forsikringene sikkert 30% over gammelt nivå (indeksjustert) selv om antallet skader og prisen på dem er likt som i 2010.
PS flest elbiler i tettbygde språk er en annen variabel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

dundun

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:18
Det er bekvemt for forsikringsselskapene å bygge et narrativ om at elbiler krasjer oftere slik at de blir dyrere å forsikre. Når alle har elbiler om noen år ligger da forsikringene sikkert 30% over gammelt nivå (indeksjustert) selv om antallet skader og prisen på dem er likt som i 2010.
PS flest elbiler i tettbygde språk er en annen variabel.

Enten er det flere skader eller så er det det ikke. Her finnes det objektive data, både på antall kollisjoner, pris per kollisjon og hvor de skjer.

Mener du at forsikringsbransjen lyver om bevisbare fakta for å tjene mer?
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Vaduz

Ganske lett å starte forsikringsselskap med 30% lavere pris en alle andre hvis dette er tilfelle. Statistikken er vel ganske grei også, vanskelig å se for meg at alle selskapene går sammen om å jukse med det.

Tipper flere yngre sjåfører og mer tettbygde strøk er årsaken til ulykkene i hovesak, men dersom dette allerede er vektet så lurer jeg veldig.

Electric cars in Norway

SitatMener du at forsikringsbransjen lyver om bevisbare fakta for å tjene mer?

Vel.... Kjente av aktuar en gang... det er litt trikky.... Ikke helt rett fram..... aka strøm bransjen på nasse....

daktari

Sitat fra: dundun på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:47
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:18
Det er bekvemt for forsikringsselskapene å bygge et narrativ om at elbiler krasjer oftere slik at de blir dyrere å forsikre. Når alle har elbiler om noen år ligger da forsikringene sikkert 30% over gammelt nivå (indeksjustert) selv om antallet skader og prisen på dem er likt som i 2010.
PS flest elbiler i tettbygde språk er en annen variabel.

Enten er det flere skader eller så er det det ikke. Her finnes det objektive data, både på antall kollisjoner, pris per kollisjon og hvor de skjer.

Mener du at forsikringsbransjen lyver om bevisbare fakta for å tjene mer?
Ja, når de ikke korrigerer for alder, sted, fart, bilens power osv osv, altså alle andre risikofaktorer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. november 2022, klokken 21:22
Sitat fra: dundun på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:47
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:18
Det er bekvemt for forsikringsselskapene å bygge et narrativ om at elbiler krasjer oftere slik at de blir dyrere å forsikre. Når alle har elbiler om noen år ligger da forsikringene sikkert 30% over gammelt nivå (indeksjustert) selv om antallet skader og prisen på dem er likt som i 2010.
PS flest elbiler i tettbygde språk er en annen variabel.

Enten er det flere skader eller så er det det ikke. Her finnes det objektive data, både på antall kollisjoner, pris per kollisjon og hvor de skjer.

Mener du at forsikringsbransjen lyver om bevisbare fakta for å tjene mer?
Ja, når de ikke korrigerer for alder, sted, fart, bilens power osv osv, altså alle andre risikofaktorer.

Det er egentlig ingen i den artikkelen som har slått fast at forsikringsselskapet ikke korrigerer for dette, selv om elbilforeningen spør om dette. Mitt spørsmål er mest om det er mer en samvariasjon enn kausalitet....altså at elbilsjåfører bruker mer mobiltelefon (side de er så j..vla hippe), og at det er mobiltelefonene som er årsaken til at de ikke følger med på veien når automatikk og andre ting svikter.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatDet er bekvemt for forsikringsselskapene å bygge et narrativ om at elbiler krasjer oftere slik at de blir dyrere å forsikre. Når alle har elbiler om noen år ligger da forsikringene sikkert 30% over gammelt nivå (indeksjustert) selv om antallet skader og prisen på dem er likt som i 2010.
PS flest elbiler i tettbygde språk er en annen variabel.

Nettopp! Godt skrevet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 26. november 2022, klokken 19:27
SitatDet er bekvemt for forsikringsselskapene å bygge et narrativ om at elbiler krasjer oftere slik at de blir dyrere å forsikre. Når alle har elbiler om noen år ligger da forsikringene sikkert 30% over gammelt nivå (indeksjustert) selv om antallet skader og prisen på dem er likt som i 2010.
PS flest elbiler i tettbygde språk er en annen variabel.

Nettopp! Godt skrevet.

Ulykker i Stavanger har og økt en del pga corona.
...og hvor er elbilandelen størst: i bombefengte byer.
Under Corona var det hjemmekontor satt folk hjemme med mobilene sine, og når de kjørte på motorveier så gled trafikken greit.

Når de nå kjører til jobb har de en hånd fri, siden en ikke trenger gire på elbil, så da holder de mobilen med den. Dette pga at motorveien i Stavanger nå er full, så ventetiden er u-utholdelig. Av og til kan det gå i 90, og så er det full stopp. De holder selvfølgelig 1 sekunds avstand for å blokkere "snikere", og når de i tilleg ser på tiktok, eller leser bok, går det gale.

En kollega som har postnr et sted hvor mange kjører motorveien fikk økt forsikringspremien med 30% i år på sin elbil (ungdomsbilen Zoe) pga økt utbetalinger.

Politiet rapporterer om daglige ulykker på dette strekket, hvor de bøtelegger 20 stk per dag de har kontroll for mobil.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Folk har et stakkarslig liv hvis det viktigste i livet finnes inni mobilen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil S

Nå har jeg kjørt bil i snart 30år og hatt endel biler fra tidlig 80 modeller til helt nye biler.

Bilene har blitt MYE større og tyngre, spesielt siste 20 år.
Mye sikkerhetsutstyr har gjort sikten dårligere.
En A-stolpe var tidligere 5-6cm bred, nå er det airbag i dem så de er 10-15cm, frontrutene har en annen vinkel for bl.a fotgjenger beskyttelse så i det heletatt er blindsonen fra en A-stolpe enorm i forhold til f.eks en 1995 eller 1980 modell.
Bilene er fort 1 meter lengre i dag enn for 20 år siden, det er ikke mulig å se bilens hjørner lengre så man er helt avhengig av sensorer og kamera.
Er vel knapt en bil i dag som veier under 2 tonn, i 1990 var 1200kg ganske vanlig, 1400kg i 2000.

Men veibredden, p-plasser o.l er ikke blitt større. I forhold til i 1985 så kjører de fleste av oss rundt i en "liten lastebil"  ;)

Ikke nok med det, bilene har mye mer krefter enn tidligere, min første bil hadde 110hk.
på 90-tallet var 130hk vanlig, etter 2000 var det 150hk, etter 2010 180hk.
At mange som var vant til å kjøre biler med 150hk plutselig havnet bak rattet på en elbil med 4-5-600hk er jo dømt til å gå galt.
I dag er jo en elbil med under 300hk "helt greit", man må helst ha 4-500hk før det er gøy.

Jeg tror det også bidrar, men klart skjermer, mobiler o.l. er også noe som stjeler oppmerksomheten vår, samt at folk ikke "kjører bil" når de kjører, de skal bare transporteres fra A til B så fokuset er ikke der det bør være.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hanche

Ikke minst A-stolpen har gitt meg mange skremmende opplevelser. Etterhvert er jeg blitt mye bedre til å lene meg frem og til siden for å se rundt den i venstresvingene.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rævedilter

Sitat fra: Egil S på lørdag 10. desember 2022, klokken 17:32
Bilene har blitt MYE større og tyngre, spesielt siste 20 år.

Bilene har ikkje blitt ein mm større, du kan sjekke ein 20 år gamal bil og den har nøyaktig samme størrelse som for 20 år sidan, mulig den er litt lettere også grunna rust.

Men at folk i dag KJØPER større biler, det er eg enig i .
Men det er opp til einkvar kva bil ein vil kjøpe, ein får uten problem kjøpt biler i dag som på størrelse med snittet for 20 år sidan og, men me har mykje betre råd og bil er statussymbol så da blir det større biler.


Electric cars in Norway

Sitat fra: Rævedilter på mandag 12. desember 2022, klokken 15:05
Sitat fra: Egil S på lørdag 10. desember 2022, klokken 17:32
Bilene har blitt MYE større og tyngre, spesielt siste 20 år.

Bilene har ikkje blitt ein mm større, du kan sjekke ein 20 år gamal bil og den har nøyaktig samme størrelse som for 20 år sidan, mulig den er litt lettere også grunna rust.

Men at folk i dag KJØPER større biler, det er eg enig i .
Men det er opp til einkvar kva bil ein vil kjøpe, ein får uten problem kjøpt biler i dag som på størrelse med snittet for 20 år sidan og, men me har mykje betre råd og bil er statussymbol så da blir det større biler.

Enig, men når det er sagt så har jo SUV generasjoen kommet nå de siste 10 til 15 år... før det var det jo kult med både lave biler og stasjonsvogner... mens nå er det SUV med AWD som gjelder... og det er bra for det følede jo litt tryggere å sitte høyt og se mer av veien... bra det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA