Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler kræsjer oftere enn fossil

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 21. november 2022, klokken 23:08

« forrige - neste »

Odinpodin

Bilene har da vitterlig blitt større og tyngre de siste 20 årene... En golf diesel veier idag 1600 kilo og er større i alle retninger...

Egil S

Sitat fra: Odinpodin på fredag 16. desember 2022, klokken 17:07
Bilene har da vitterlig blitt større og tyngre de siste 20 årene... En golf diesel veier idag 1600 kilo og er større i alle retninger...

Stemmer det, en Golf MKI var vel 8-900kg og to vokse menn satt skulder mot skulder inni en sånn.
En Polo i dag er jo større enn en Golf på 90-tallet.
Det som i dag er en småbil var en mellomklasse familiebil på 80/90 tallet.

Men han mente kanskje å være litt morsom å si at en 1990 modell er akkurat like stor i dag som den var i 1990.
Jeg mente at bilen vokser fra generasjon til generasjon og blir større og større.
Golf har jo eksistert i 40år.
En BMW 3 serie i dag er større enn første generasjon 5-serie.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway


Sitat

Stemmer det, en Golf MKI var vel 8-900kg og to vokse menn satt skulder mot skulder inni en sånn.
En Polo i dag er jo større enn en Golf på 90-tallet.
Det som i dag er en småbil var en mellomklasse familiebil på 80/90 tallet.

Men han mente kanskje å være litt morsom å si at en 1990 modell er akkurat like stor i dag som den var i 1990.
Jeg mente at bilen vokser fra generasjon til generasjon og blir større og større.
Golf har jo eksistert i 40år.
En BMW 3 serie i dag er større enn første generasjon 5-serie.

Ja bilene har blitt større og tyngre.


Odinpodin

Sitat fra: Egil S på fredag 16. desember 2022, klokken 17:34
Sitat fra: Odinpodin på fredag 16. desember 2022, klokken 17:07
Bilene har da vitterlig blitt større og tyngre de siste 20 årene... En golf diesel veier idag 1600 kilo og er større i alle retninger...
Men han mente kanskje å være litt morsom å si at en 1990 modell er akkurat like stor i dag som den var i 1990.
Jeg mente at bilen vokser fra generasjon til generasjon og blir større og større.
Golf har jo eksistert i 40år.
En BMW 3 serie i dag er større enn første generasjon 5-serie.

Aha, ja, humor er ikke alltid lett i skrevet form ;)

1317142119

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. november 2022, klokken 23:08
Ser på TV2 at elbileiere kræsjer oftere enn fossilbileiere. Elbilforeningen tror at det er andre grunner enn stor skjerm som er årsaken, som et forsikringsselskap tror. Et annet selskap tror det er at folk stoler for mye på automatiske systemer, som parkeringsassistent.

Men ingen nevner at veldig mange yngre (under 50), som jeg antar har mest elbil, sitter og fikler og leser på mobilen, og det er lettere å gjøre på en elbil, siden en ikke trenger å gire.
Det er fordi det er de over 50 som er verstingene i trafikken. Det gir ikke noen mening å kikke spesielt på de under 50. Så lenge jeg har levd, har de som er litt eldre enn meg vært verst i skadestatistikken (altså har aldersgruppen som kolliderer oftest økt).

Allikevel henger det igjen en myte om at alle under 30 må være elendige til å kjøre, fordi de færreste tør å se seg selv i speilet.

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 16. desember 2022, klokken 16:43
Enig, men når det er sagt så har jo SUV generasjoen kommet nå de siste 10 til 15 år... før det var det jo kult med både lave biler og stasjonsvogner... mens nå er det SUV med AWD som gjelder... og det er bra for det følede jo litt tryggere å sitte høyt og se mer av veien... bra det!
Grunnen til at mange elbiler klassifiseres som SUV er vel at en sitter oppå batteriene. Hvis en ser på målene så er det egentlig stasjonsvogner oppå en batterikasse (sammenlign for eksempel VW ID4 med VW Passat Alltrack).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

SitatGrunnen til at mange elbiler klassifiseres som SUV er vel at en sitter oppå batteriene. Hvis en ser på målene så er det egentlig stasjonsvogner oppå en batterikasse (sammenlign for eksempel VW ID4 med VW Passat Alltrack).

:+1: Godt poeng

Electric cars in Norway

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 17. desember 2022, klokken 12:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. november 2022, klokken 23:08
Ser på TV2 at elbileiere kræsjer oftere enn fossilbileiere. Elbilforeningen tror at det er andre grunner enn stor skjerm som er årsaken, som et forsikringsselskap tror. Et annet selskap tror det er at folk stoler for mye på automatiske systemer, som parkeringsassistent.

Men ingen nevner at veldig mange yngre (under 50), som jeg antar har mest elbil, sitter og fikler og leser på mobilen, og det er lettere å gjøre på en elbil, siden en ikke trenger å gire.
Det er fordi det er de over 50 som er verstingene i trafikken. Det gir ikke noen mening å kikke spesielt på de under 50. Så lenge jeg har levd, har de som er litt eldre enn meg vært verst i skadestatistikken (altså har aldersgruppen som kolliderer oftest økt).

Allikevel henger det igjen en myte om at alle under 30 må være elendige til å kjøre, fordi de færreste tør å se seg selv i speilet.

Er det statistikk på dette med disse som har bikka 50?

hanche

Forsikringsbransjen har sikkert masse statistikk, men de deler den vel ikke med andre i nevneverdig grad. Men de har vel høyere premie for yngre bilførere? Jeg antar at de ikke gjør det for å være slemme.

Det er lett nok å liste opp aldersavhengige faktorer som påvirker ulykkesrisikoen. Yngre mennesker har for eksempel bedre syn og bedre reaksjonsevne. På den annen side oppfatter de gjerne seg selv som udødelige, og overvurderer sine evner til å holde kontroll over bilen. (Jeg må skynde meg å tilføye at det i hvert fall gjaldt meg da jeg var ung. Jeg gjorde ting i trafikken den gang som jeg skjemmes over i dag. Dette er ikke en klagesang over dagens ungdom.) Eldre har kanskje dårligere sanser, men kompenserer i stor grad med større erfaring. Men der ligger også en fare for å overvurdere egen evne til å unngå problemer. (Også en tendens jeg ser hos meg selv, og som jeg jobber med å holde i sjakk.) Det er nok av historier å ta av, om eldre menn som kjører dårlig nettopp fordi de tror de har så mye erfaring at de ikke trenger å konsentrere seg. Jeg så det hos min egen far da han var så gammel som jeg er nå, så jeg har en jobb å gjøre.  ;)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rævedilter

Den slags ukvalifisert synsing har null verdi.
Korfor ikkje heller bruker litt tid på å finna data på dette i staden for ordgyteri?
Som ein ser her aukar risikoen markant over 75 år for menn (65 for kvinner) , under er det (etter mitt syn) relativt liten forskjell både på alder og kjønn.
https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=54458

elektrolux

Kjekt å se at mann 59 ikke kommer så ille ut på risiko som alle vil ha det til.  :D

Og bedre skal det bli når man blir 66
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på søndag 18. desember 2022, klokken 12:50
Den slags ukvalifisert synsing har null verdi.
Korfor ikkje heller bruker litt tid på å finna data på dette i staden for ordgyteri?
Som ein ser her aukar risikoen markant over 75 år for menn (65 for kvinner) , under er det (etter mitt syn) relativt liten forskjell både på alder og kjønn.
https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=54458
Ja, her var jo påstanden at de over 50 var værst i trafikken. Dette motbevises jo greit av statistikken din her, der menn mellom 45 og 55 er desidert blant de med lavest skadefrekvens.

Det var dog interessant å se at kvinner er mest innblandet i personskadeulykker så fort de passerer tredveåra. Dette i motsetning til utsagnet om at kvinner er de tryggeste sjåførene.

Uansett er ikke denne statistikken veldig detaljert. F.eks ser man ikke på antall ulykker pr km kjørt avhengig av hvor mye sjåføren faktisk kjører. F.eks vil en 70 åring som kjører 30.000km i året være innblandet i like mange ulykker pr kjørte km som en 60 åring som kjører 3000km i året?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: elektrolux på søndag 18. desember 2022, klokken 13:16
Kjekt å se at mann 59 ikke kommer så ille ut på risiko som alle vil ha det til.  :D

Og bedre skal det bli når man blir 66
Haha, jeg ligger foran deg i løypa, så da er jeg vel en bedre sjåfør? Men jeg ser med gru frem til jeg når neste gruppe i statistikken. Det er skremmende kort tid til.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. desember 2022, klokken 13:25
Sitat fra: Rævedilter på søndag 18. desember 2022, klokken 12:50
Den slags ukvalifisert synsing har null verdi.
Korfor ikkje heller bruker litt tid på å finna data på dette i staden for ordgyteri?
Som ein ser her aukar risikoen markant over 75 år for menn (65 for kvinner) , under er det (etter mitt syn) relativt liten forskjell både på alder og kjønn.
https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=54458
Ja, her var jo påstanden at de over 50 var værst i trafikken. Dette motbevises jo greit av statistikken din her, der menn mellom 45 og 55 er desidert blant de med lavest skadefrekvens.

Det var dog interessant å se at kvinner er mest innblandet i personskadeulykker så fort de passerer tredveåra. Dette i motsetning til utsagnet om at kvinner er de tryggeste sjåførene.

Uansett er ikke denne statistikken veldig detaljert. F.eks ser man ikke på antall ulykker pr km kjørt avhengig av hvor mye sjåføren faktisk kjører. F.eks vil en 70 åring som kjører 30.000km i året være innblandet i like mange ulykker pr kjørte km som en 60 åring som kjører 3000km i året?
Nå er vel de over 75 også over 50, så påstanden kan nok forsvares, på et vis...

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 18. desember 2022, klokken 13:30
Nå er vel de over 75 også over 50, så påstanden kan nok forsvares, på et vis...

8)
Var ikke morsomt med smilefjes en gang... Da kan man like godt si over 0 år.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA