Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fre 18. nov 2022, kl. 07:31

« forrige - neste »

YSG

Sitat fra: førategangtesla på tir 19. des 2023, kl. 18:31Håper bare at de vet hva de gjør og at viskerene faktisk kobler inn ved ytterst nødvendighet, eventuelt at bilen stanser/nødbremser hvis den får null input fra fører når den må avbryte autopilot hvis sikten er såpass dårlig at den ikke ser hva den må se.
Autowipe og vurderingen av om AP/TACC har god nok sikt til å være tilgjengelig eller ikke, har nå aldri vært integrert eller snakket sammen uansett. Ett år med tørrvisking har gjort det fullstendig åpenbart for meg. De har noenlunde samme formål og den ene har aktivert den andre, men der det idiotiske nevralnettet til autowipe (eller hva de nå bruker) har full panikk over ikke-eksisterende regndråper, så har AP vært fullstendig fornøyd 100% av tiden.

Litt irriterende at de omsider rygger ut av det ubrukelige opplegget hele to måneder etter at jeg kapitulerte og kjøpte S3XY-buttons da. Får prøve å nyte den ekstra ergonomien de tross alt tilfører, i det minste  ;D

Hvis dette er noe de har hatt mulighet til å gjøre hele tiden lurer jeg på hva i h*** de har holdt på med. Har hele tiden gått ut fra at det er noe de har blitt pålagt å gjøre av myndigheter, for å få lov til å levere et system som TeslaVision.

sjokomelk

Sitat fra: YSG på tir 19. des 2023, kl. 22:11Hvis dette er noe de har hatt mulighet til å gjøre hele tiden lurer jeg på hva i h*** de har holdt på med. Har hele tiden gått ut fra at det er noe de har blitt pålagt å gjøre av myndigheter, for å få lov til å levere et system som TeslaVision.
"Hvis Microsoft visste de skulle lage Windows 11, hvorfor i h** kunne de ikke bare lansere den i med en gang i 1998 og ikke vente til 2021..?"
Fordi de har vært nødt til å utvikle systemene som skal brukes. Tesla har vært veldig ærlige på at "DeepRain" har vært litt bob-bob, og at de jobber med å flytte funksjonen der over til samme nevrale nettverk som resten av Autopilot bruker.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

filtvet

Mye i dag baseres på ønsketenkning. "Nevrale" nettverk og AI my ass.

Noen som husker at tesla skulle lære av din kjøring slik at sw ble bedre og bedre. Kun en bløff.

zarko

Sitat fra: Eivind_B på tir 19. des 2023, kl. 18:03
Sitat fra: Jimnordb på tir 19. des 2023, kl. 00:13Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?

Det stemmer! Kan slå de helt av. Testet AP i dag. Har 2023.44.30.2.

Halleluja, endelig. Jeg kan bekrefte det samme.
Det er i hvert fall et fint midlertidlig tiltak inntil de faktisk lander en god løsning for hele greia.

Marzo

Sitat fra: sjokomelk på ons 20. des 2023, kl. 07:27
Sitat fra: YSG på tir 19. des 2023, kl. 22:11Hvis dette er noe de har hatt mulighet til å gjøre hele tiden lurer jeg på hva i h*** de har holdt på med. Har hele tiden gått ut fra at det er noe de har blitt pålagt å gjøre av myndigheter, for å få lov til å levere et system som TeslaVision.
"Hvis Microsoft visste de skulle lage Windows 11, hvorfor i h** kunne de ikke bare lansere den i med en gang i 1998 og ikke vente til 2021..?"
Fordi de har vært nødt til å utvikle systemene som skal brukes. Tesla har vært veldig ærlige på at "DeepRain" har vært litt bob-bob, og at de jobber med å flytte funksjonen der over til samme nevrale nettverk som resten av Autopilot bruker.

Spørsmålet man kan stille seg er hvorfor Tesla fjernet funksjonen før de hadde utviklet et alternativ.

YSG

Sitat fra: sjokomelk på ons 20. des 2023, kl. 07:27"Hvis Microsoft visste de skulle lage Windows 11, hvorfor i h** kunne de ikke bare lansere den i med en gang i 1998 og ikke vente til 2021..?"
Hvilken rolle spiller det at de har vært ærlige på at systemet har vært ræva? De har pushet noe på kunder som har fungert elendig, uten å klare å fikse det, og det har tatt de nesten to år å rulle det tilbake til sånn det var opprinnelig. Dette har ikke vært et beta-program med frivillig deltakelse som FSD.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på tir 19. des 2023, kl. 18:31
Sitat fra: Handyman på tir 19. des 2023, kl. 18:25
Sitat fra: Eivind_B på tir 19. des 2023, kl. 18:03
Sitat fra: Jimnordb på tir 19. des 2023, kl. 00:13Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?
Det stemmer! Kan slå de helt av. Testet AP i dag. Har 2023.44.30.2.
Nå @førsteganstesla hva sier du? Vannviddet er et faktum ;-)
https://elbilforum.no/index.php?topic=65931.msg1123157#msg1123157:~:text=Derimot%20s%C3%A5%20kommer%20jeg%20aldri%20til%20%C3%A5%20bli%20enig%20i%20at%20man%20skal%20kunne%20f%C3%A5%20lov%20til%20%C3%A5%20kj%C3%B8re%20p%C3%A5%20autopilot%20uten%20at%20viskerene%20er%20aktive%2C%20det%20er%20nemlig%20fullstendig%20vanvidd%20etter%20min%20mening.

Jeg skulle akkurat til å svare  :laugh:

Jeg vet ikke hva jeg skal si  :laugh:

Håper bare at de vet hva de gjør og at viskerene faktisk kobler inn ved ytterst nødvendighet, eventuelt at bilen stanser/nødbremser hvis den får null input fra fører når den må avbryte autopilot hvis sikten er såpass dårlig at den ikke ser hva den må se.
Du kan slappe helt av. Hvis AP ikke ser tilstrekkelig så vil den varsle, redusere hastighet, eller til slutt stoppe. Akkurat slik det alltid har vært. Du kan sove godt om natta ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: YSG på tir 19. des 2023, kl. 22:11Autowipe og vurderingen av om AP/TACC har god nok sikt til å være tilgjengelig eller ikke, har nå aldri vært integrert eller snakket sammen uansett. Ett år med tørrvisking har gjort det fullstendig åpenbart for meg. De har noenlunde samme formål og den ene har aktivert den andre, men der det idiotiske nevralnettet til autowipe (eller hva de nå bruker) har full panikk over ikke-eksisterende regndråper, så har AP vært fullstendig fornøyd 100% av tiden.
Det er også min klare oppfatning at AP ikke gir input om hvor mye autowipe skal viske. Jeg har begrunnet det i andre innlegg. Så at de nå har fjernet tvungen autowipe ved bruk av AP er ikke overraskende, og på høy tid.

CorsoDante

Sitat fra: YSG på tir 19. des 2023, kl. 22:11Litt irriterende at de omsider rygger ut av det ubrukelige opplegget hele to måneder etter at jeg kapitulerte og kjøpte S3XY-buttons da. Får prøve å nyte den ekstra ergonomien de tross alt tilfører, i det minste  ;D

Hvis dette er noe de har hatt mulighet til å gjøre hele tiden lurer jeg på hva i h*** de har holdt på med. Har hele tiden gått ut fra at det er noe de har blitt pålagt å gjøre av myndigheter, for å få lov til å levere et system som TeslaVision.

Det blir neppe mer ergonomisk enn å bruke venstre hjul. Så forstår ergrelsen.

Langt mer fornøyd med hvordan dette nå fungerer, samarbeidet mellom AP, CC og viskerne fikk kjørt seg i morges. Et av de største ankepunktene er nå betydelig redusert. Holiday update FTW!  :-*
TMYP HW4 / TM3P Atom

geear

Først tvangsinnfører de autoviskere på AP på eksisterende biler, og når folk har rukket å koke godt i et år eller to, glemt at det en gang var bedre, og det endelig fjernes, så har folk glemt at det opprinnelig ikke var tvang, og er bare superhappy fordi Tesla har "fikset" et problem OTA!  :laugh:  ;D

Handyman

Sitat fra: geear på ons 20. des 2023, kl. 15:22Først tvangsinnfører de autoviskere på AP på eksisterende biler, og når folk har rukket å koke godt i et år eller to, glemt at det en gang var bedre, og det endelig fjernes, så har folk glemt at det opprinnelig ikke var tvang, og er bare superhappy fordi Tesla har "fikset" et problem OTA!  :laugh:  ;D
Fin oppsummering! Nå mangler det bare at de fjerner tvungen autofjernlys. Og ikke minst idiotien med at den går fra fjernlys til nærlys straks AP deaktiveres. Jeg ønsker jo absolutt å beholde fjernlysene på når jeg deaktiverer AP før en sving på mørk landevei.

CorsoDante

Sitat fra: geear på ons 20. des 2023, kl. 15:22Først tvangsinnfører de autoviskere på AP på eksisterende biler, og når folk har rukket å koke godt i et år eller to, glemt at det en gang var bedre, og det endelig fjernes, så har folk glemt at det opprinnelig ikke var tvang, og er bare superhappy fordi Tesla har "fikset" et problem OTA!  :laugh:  ;D

Touché 😂😂
TMYP HW4 / TM3P Atom

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på ons 20. des 2023, kl. 16:23
Fin oppsummering! Nå mangler det bare at de fjerner tvungen autofjernlys. Og ikke minst idiotien med at den går fra fjernlys til nærlys straks AP deaktiveres. Jeg ønsker jo absolutt å beholde fjernlysene på når jeg deaktiverer AP før en sving på mørk landevei.

Du trenger ikke å bruke auto fjernlys ved kjøring på TACC eller autopilot. De går på auto når du starter TACC/autopilot, men du kan skru den av.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på ons 20. des 2023, kl. 19:15
Sitat fra: Handyman på ons 20. des 2023, kl. 16:23
Du trenger ikke å bruke auto fjernlys ved kjøring på TACC eller autopilot. De går på auto når du starter TACC/autopilot, men du kan skru den av.
Det er jeg fullt klar over, og kan leve med det. Det er dog unødvendig, akkurat som autoviskere. Det som er ille, og som ikke kan unngås, er at den slår av fjernlys i det AP deaktiveres. Ikke bra.

OlaM

Sitat fra: CorsoDante på ons 20. des 2023, kl. 14:38Det blir neppe mer ergonomisk enn å bruke venstre hjul.

For å bruke venstre hjul må du ha trykket på viskerknappen. Hvis du skal skru av auto for å forhindre tørrvisk så er det jo litt dumt å måtte trykke på viskerknappen først.
'21 3LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA