Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fre 18. nov 2022, kl. 07:31

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på ons 03. jan 2024, kl. 10:42Mapper man viskerne til scrollhjulet burde jo dette være greit.
Høres jo ut som den beste løsningen for de som er plaget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på ons 03. jan 2024, kl. 10:49
Sitat fra: turfsurf på ons 03. jan 2024, kl. 10:42Mapper man viskerne til scrollhjulet burde jo dette være greit.

Det er sikkert lurt, men scrollehjulet kan også havne andre steder enn rett til venstre, så tryggheten i å ha en knapp som står på samme plass på en hendel er definitivt mer trafikksikkert, selv om man i enkelte situasjoner nok må trykke manuelt noen ganger frem til man har mulighet til å sette viskerene på i menyen/scrollehjul. Den står iallefall på samme plass hele tiden  :laugh:

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på ons 03. jan 2024, kl. 10:57
Det er sikkert lurt, men scrollehjulet kan også havne andre steder enn rett til venstre, så tryggheten i å ha en knapp som står på samme plass på en hendel er definitivt mer trafikksikkert, selv om man i enkelte situasjoner nok må trykke manuelt noen ganger frem til man har mulighet til å sette viskerene på i menyen/scrollehjul. Den står iallefall på samme plass hele tiden  :laugh:
Nå haster det vel aldri mye med å sette viskerne i auto? Man kan vente de sekundene det tar til rattet er tilbake midtstilling. Er det akutt behov for visking trykker man enkelt og greit på enden av hendelen, den er der jo alltid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Mye knep og triks som gir en middels/ok løsning, men ingenting er i nærheten av å være så kjapt, direkte og sikkert som en viskerspak. Hadde ikke trengt en ekstra spak heller, bare flere kontroller på den vi har. F.eks. kunne det ytterste segmentet rotert. Et hakk mot deg for off, auto i nøytral posisjon og så fire hakk fremover for de manuelle.

Håper taktile grensesnitt gjør et comeback. Det er et stort uutnyttet potensial innen trafikksikkerhet og brukeropplevelse og designerne ser ut til å våkne svært så sakte fra touchskjerm-dvalen sin.
'21 3LR

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på ons 03. jan 2024, kl. 11:52

Nå haster det vel aldri mye med å sette viskerne i auto? Man kan vente de sekundene det tar til rattet er tilbake midtstilling. Er det akutt behov for visking trykker man enkelt og greit på enden av hendelen, den er der jo alltid.

Nettopp mitt poeng og slik jeg gjør det  :+1:  :laugh:  men det er jo verre for de med knapp på rattet, spesielt i akutte situasjoner og knappen ikke er der den skal være  :laugh:

Rosstopher

Sitat fra: førategangtesla på ons 03. jan 2024, kl. 11:59Nettopp mitt poeng og slik jeg gjør det  :+1:  :laugh:  men det er jo verre for de med knapp på rattet, spesielt i akutte situasjoner og knappen ikke er der den skal være  :laugh:

Men hvor ofte skjer det? Altså hvor ofte kommer det en lastebil imot og spruter ned hele frontruta samtidig som du har stort rattutslag?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

førategangtesla

Sitat fra: Rosstopher på ons 03. jan 2024, kl. 12:17
Sitat fra: førategangtesla på ons 03. jan 2024, kl. 11:59Nettopp mitt poeng og slik jeg gjør det  :+1:  :laugh:  men det er jo verre for de med knapp på rattet, spesielt i akutte situasjoner og knappen ikke er der den skal være  :laugh:

Men hvor ofte skjer det? Altså hvor ofte kommer det en lastebil imot og spruter ned hele frontruta samtidig som du har stort rattutslag?

Det vet jeg ikke, men det hender jo. Så hvis det ikke skjer for ofte så mener du det er helt greit?

Rosstopher

Sitat fra: førategangtesla på ons 03. jan 2024, kl. 12:23

Det vet jeg ikke, men det hender jo. Så hvis det ikke skjer for ofte så mener du det er helt greit?

Jeg kan ikke huske å ha hatt akutt behov for vindusviskere samtidig som rattet mitt har vært opp-ned. Hvis rattet er opp-ned så har jeg som regel ganske lav fart, og andre biler rundt meg har også det, men da har vi tydeligvis forskjellige behov eller kjøremønster siden det hender deg. Hvis behovet kun er teoretisk mener jeg at det er helt greit ja.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

førategangtesla

Sitat fra: Rosstopher på ons 03. jan 2024, kl. 12:56
Sitat fra: førategangtesla på ons 03. jan 2024, kl. 12:23

Jeg kan ikke huske å ha hatt akutt behov for vindusviskere samtidig som rattet mitt har vært opp-ned. Hvis rattet er opp-ned så har jeg som regel ganske lav fart, og andre biler rundt meg har også det, men da har vi tydeligvis forskjellige behov eller kjøremønster siden det hender deg. Hvis behovet kun er teoretisk mener jeg at det er helt greit ja.

Jeg tenker at det er viktig å kunne ha mulighet til å bruke vindusviskerne på et øyeblikk av sikkerhetshensyn ja uten å trenge å lete nedi fanget med frontruten full uten utsyn. Vi får være enig i at vi er uenige da  :laugh:

Nihon

Hvis jeg klarer å blinke meg inn og ut av rundkjøringer uten å se på rattet så skal jeg nok klare å viske også.

Jeg ler hver gang jeg er den eneste som i det hele tatt blinker i en rundkjøring siden alle klager på at det er umulig å blinke med knapper på rattet.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

HolyDiver

Idag sveipet viskerne over tørr og skitten frontrute med en gang jeg aktiverte AP. Tørre veier, og godt med lys. Rekker ikke engang å sette viskerne til «Av» før skaden er skjedd. Dette er en utrolig klønete løsning på Model Y pr idag.

RJK

Sitat fra: Nihon på ons 03. jan 2024, kl. 18:49Hvis jeg klarer å blinke meg inn og ut av rundkjøringer uten å se på rattet så skal jeg nok klare å viske også.

Jeg ler hver gang jeg er den eneste som i det hele tatt blinker i en rundkjøring siden alle klager på at det er umulig å blinke med knapper på rattet.
:+1:
 ;D 8)

Det er tydeligvis veldig populært å klage på, spesielt for de som ikke har testet det ut. Eller aldri har orket å ofre en tanke på hvordan man skal løse problemet.

Siste "problembeskrivelse" var hvordan man skal få trykket på blinklysknappen med venstre tommel i "6-4-grep" når rattet er vridd 270o rundt.

Ingen refleksjon på hvordan hen skal klare å holde 8-4-grep med så stor vridning på rattet. Vil tro det er mye mer vanskelig enn å trykke knappen med venstre tommel, selv om jeg sterkt vil anbefale å bruke høyrehånda til å trykke på blinkeknappen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: Nihon på ons 03. jan 2024, kl. 18:49Hvis jeg klarer å blinke meg inn og ut av rundkjøringer uten å se på rattet så skal jeg nok klare å viske også.

Jeg har ennå til gode å se en nyere S eller X, eller Model 3 Highland, som blinker seg ut av rundkjøringer. Og det begynner å bli en del møter med de nå. Jeg har selv kjørt minst 100 rundkjøringer med S og Highland for å prøve å se om det er mulig å lære seg. Og jeg lurer på: hvordan i all verden skal man gjøre det? Legg gjerne ut et par filmklipp av hvordan du gjør det.

Og en annen irriterende ting som jeg har lagt merke til når jeg har kjørt disse hendel-løse bilene: må trykke for å kansellere blinking.

Stjerneglis

Kan man ikke bare trykke på knappen før man dreier rattet for å svinge til høyre ut av rundkjøringer. Bedre med for tidlig blinking enn ingen blinking.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

SurSnasen

Sitat fra: Stjerneglis på tor 04. jan 2024, kl. 09:32Kan man ikke bare trykke på knappen før man dreier rattet for å svinge til høyre ut av rundkjøringer. Bedre med for tidlig blinking enn ingen blinking.

Ved altfor tidlig blinking blir det jo forvirring.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA