Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: filtvet på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:09Hadde samme problem i dag. Sol og full aktivetet på viskere. Ingen møkk foran kamera.

Synd at bilen blir mer og mer ubrukelig etter hver "oppdatering".

Og en annen detalj er at bilen blåser glatt i 50-70 soner ved veiarbeid på motorveieGn. Hva skal en selvkjørende bil gjøre. Vrenge imellom sperringene i 110?

Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med tørrvisking, men automatikken er ikke god når det regner. For 2-3 oppdateringer siden så funket de meget bra, nå er det gjerne full peis bare ved smått regn.

Forhåpentligvis så blir autopiloten bedre og bedre fremover nå som vi har fått fsd stacken.

Vaduz

Prøvekjørte en model y i lav sol her om dagen, og sluttet raskt å kjøre med autopilot da vindusviskeren gikk stadig vekk. Klarte ikke skru det av heller.

Radial

Nytt nå etter min oppfatning er at TACC også tvangsaktiverer viskerene, og kan ikke skrus av der heller...🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

YSG

#108
Både TACC og AP har vel gjort det siden TeslaVision-oppdateringen?

Jeg kjøpte til slutt S3XY-buttons. Grenseløst irriterende at det skal være nødvendig, men det eneste jeg har fått fra Tesla etter gjentatte klager, er at det ikke er noe feil på bilen, og noen vage løfter om at det stadig kommer software-oppdateringer (rekk opp hånda, de som kjøper den). Siden bilen først står i garasjen og kommer til å være der et par år til, så er ikke 3000,- all verden når det kommer til stykket. Så lenge Tesla ikke stenger muligheten...

OlaM

Sitat fra: YSG på mandag 04. desember 2023, klokken 15:15Så lenge Tesla ikke stenger muligheten...


Bank i bordet! Synes knappene gjør god nytte for seg ellers og. Bretter inn speilene etter jeg har parkert (basert på posisjon funker dårlig), kan skru på terreng-modus på 3eren, kjekt å kunne tilte speilene opp igjen hvis du skal rygge litt langt, osv.
'21 3LR

jkirkebo

Sitat fra: YSG på mandag 04. desember 2023, klokken 15:15Både TACC og AP har vel gjort det siden TeslaVision-oppdateringen?

Jeg kjøpte til slutt S3XY-buttons. Grenseløst irriterende at det skal være nødvendig, men det eneste jeg har fått fra Tesla etter gjentatte klager, er at det ikke er noe feil på bilen, og noen vage løfter om at det stadig kommer software-oppdateringer (rekk opp hånda, de som kjøper den). Siden bilen først står i garasjen og kommer til å være der et par år til, så er ikke 3000,- all verden når det kommer til stykket. Så lenge Tesla ikke stenger muligheten...


Trenger ikke å bruke 3000,- på det. Man trenger bare "The Commander", ikke knappene. Og The Commander får man til 1359,- med Elbilforeningen-rabatt hos BeGood.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nihon

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. desember 2023, klokken 09:15
Sitat fra: YSG på mandag 04. desember 2023, klokken 15:15Både TACC og AP har vel gjort det siden TeslaVision-oppdateringen?

Jeg kjøpte til slutt S3XY-buttons. Grenseløst irriterende at det skal være nødvendig, men det eneste jeg har fått fra Tesla etter gjentatte klager, er at det ikke er noe feil på bilen, og noen vage løfter om at det stadig kommer software-oppdateringer (rekk opp hånda, de som kjøper den). Siden bilen først står i garasjen og kommer til å være der et par år til, så er ikke 3000,- all verden når det kommer til stykket. Så lenge Tesla ikke stenger muligheten...


Trenger ikke å bruke 3000,- på det. Man trenger bare "The Commander", ikke knappene. Og The Commander får man til 1359,- med Elbilforeningen-rabatt hos BeGood.

Angrer litt på at jeg ikke slo til når de hadde Black Friday tilbud, men på den tiden hadde de ikke noe informasjon om hva slags kabel man trenger til Highland og heller ikke hvor ODB porten er plassert.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Radial

Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:57
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. desember 2023, klokken 09:15
Sitat fra: YSG på mandag 04. desember 2023, klokken 15:15Både TACC og AP har vel gjort det siden TeslaVision-oppdateringen?

Jeg kjøpte til slutt S3XY-buttons. Grenseløst irriterende at det skal være nødvendig, men det eneste jeg har fått fra Tesla etter gjentatte klager, er at det ikke er noe feil på bilen, og noen vage løfter om at det stadig kommer software-oppdateringer (rekk opp hånda, de som kjøper den). Siden bilen først står i garasjen og kommer til å være der et par år til, så er ikke 3000,- all verden når det kommer til stykket. Så lenge Tesla ikke stenger muligheten...


Trenger ikke å bruke 3000,- på det. Man trenger bare "The Commander", ikke knappene. Og The Commander får man til 1359,- med Elbilforeningen-rabatt hos BeGood.

Angrer litt på at jeg ikke slo til når de hadde Black Friday tilbud, men på den tiden hadde de ikke noe informasjon om hva slags kabel man trenger til Highland og heller ikke hvor ODB porten er plassert.

Står på hjemmesiden til Commander produsenten nå (inni høyre A-stolpe ser det ut som?)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Nihon

Sitat fra: Radial på onsdag 06. desember 2023, klokken 23:38
Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:57Angrer litt på at jeg ikke slo til når de hadde Black Friday tilbud, men på den tiden hadde de ikke noe informasjon om hva slags kabel man trenger til Highland og heller ikke hvor ODB porten er plassert.

Står på hjemmesiden til Commander produsenten nå (inni høyre A-stolpe ser det ut som?)

Ja, det kom etter at tilbudet var over.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

gjobjo

ja, den er helt idiotisk, kjører full guffe på kveldstid når Autopilot er på selv om det ikke har regnet på en måned, godt gjort, blir dyrt med ny rute hvert år, har så mange skraper i frontruten. Og ut av tunneler så slår den seg ikke på selv om den står i auto
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

Otkristo


Handyman

Sitat fra: Otkristo på fredag 15. desember 2023, klokken 21:23Software oppdatering?!
Han beskriver hvordan min bil fungerer. Det er altså stor forskjell mellom biler selv om de har samme SW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 23:13
Sitat fra: Otkristo på fredag 15. desember 2023, klokken 21:23Software oppdatering?!
Han beskriver hvordan min bil fungerer. Det er altså stor forskjell mellom biler selv om de har samme SW.
Han beskriver uforutsigbarheten i nevrale nettverk.

Nettverket er trent opp på en type bilder. Så testes det mot testdata til man er fornøyd med treffsikkerhet (sensitivitet - at den får med seg alt det den skal og spesifisitet - at det den får med seg er korrekt oppfattet).

Så kan det den ene dagen være små nyanser i data som gjør at den feiltolker. Det kan være fargen på bakgrunnen, f.eks en som kjører i skog vs by vs åpne vidder, hvor sola står, hvordan møkka på ruta er, hvordan regnet er, skygger og kombinasjonen av disse.

Så har man svakheter i programmering som at den ikke spyler ruta automatisk - det burde vært programmert inn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

filtvet

En måte å stoppe jævelskapen på er å koble en bryter mellom kabel til vindusviskermotoren. Så video av en i usa som gjorde det. Kan koble den ut når den går amok i sola. Og ja, det er tusenvis av biler som har problemet.

Slik det er nå har jeg en bil fra 80-tallet som ikke engang har brukandes cruise-kontroll.

førategangtesla

Sitat fra: filtvet på søndag 17. desember 2023, klokken 16:12En måte å stoppe jævelskapen på er å koble en bryter mellom kabel til vindusviskermotoren. Så video av en i usa som gjorde det. Kan koble den ut når den går amok i sola. Og ja, det er tusenvis av biler som har problemet.

Slik det er nå har jeg en bil fra 80-tallet som ikke engang har brukandes cruise-kontroll.

Viskerene gikk altfor raskt her i dag når jeg skulle ut og handle. De fungerte dog greit i 2-3 minutter før det var fult kjør igjen  :laugh:

På den positive siden så fungerte de veldig fint for noen dager siden  :laugh:  :+1:

Nei, tesla har definitivt en jobb å gjøre her med å få programmert viskerene. Jeg er heldigvis en av de som er så heldig at viskerene i det minste ikke visker på tørr rute.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA