Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

Øyvind.h

#75
Hurtigladeaktørene har selv skyld i kaoset, og nå kommer heldigvis kort slik at ingen utestenges og det blir like enkelt å lade som å betale i hvilken som helst butikk. Dette kan alle, forstår alle, og er like enkelt for Fredrik på 18 som Anne på 85. Det blir et effektivt tiltak mot lock-in, som jeg rett nok forstår godt at de tidlige aktørene gjerne ville prøve seg på. Men det har vært svært ekskluderende. Artig når Anne (85) må identifisere seg med BankID for å bekrefte kort og identitet i appen, før hun kan få strøm i bilen sin fra en brikke hun sist brukte for et halvt år siden.
Samtidig som hun samme dag har bippet bankkortet 4 andre steder. For det er jo mye enklere med brikker, apper og forhåndsregistrering for å kunne kjøpe strøm på stasjonen som det tilfeldigvis passet å stoppe på.

Heldigvis vil ikke betalings-infrastrukturen defineres av entusiaster uten forståelse for hvorfor det ikke kan fungere slik.
Og det kommer seg nå, heldigvis :)

Recharge er i gang:
https://elbil.no/kommer-regjeringen-i-forkjopet/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. november 2022, klokken 15:54

Recharge er i gang:

Uff, det der var da ikke god reklame for betaling med kort. Felles skjerm for flere ladere er krise.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#77
Recharge mener visst det er stor suksess, men finnes sikkert brukere som synes det er helt krise selv om det fungerer bra på stasjoner som har vært i drift i mange mange år.
Stor, tydelig og beskyttet skjerm. Og jaggu var det ikke valg for kvittering underveis for den andelen som trenger det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

overskyet

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. november 2022, klokken 15:54
Hurtigladeaktørene har selv skyld i kaoset, og nå kommer heldigvis kort slik at ingen utestenges og det blir like enkelt å lade som å betale i hvilken som helst butikk. Dette kan alle, forstår alle, og er like enkelt for Fredrik på 18 som Anne på 85. Det blir et effektivt tiltak mot lock-in, som jeg rett nok forstår godt at de tidlige aktørene gjerne ville prøve seg på. Men det har vært svært ekskluderende. Artig når Anne (85) må identifisere seg med BankID for å bekrefte kort og identitet i appen, før hun kan få strøm i bilen sin fra en brikke hun sist brukte for et halvt år siden.
Samtidig som hun samme dag har bippet bankkortet 4 andre steder. For det er jo mye enklere med brikker, apper og forhåndsregistrering for å kunne kjøpe strøm på stasjonen som det tilfeldigvis passet å stoppe på.

Heldigvis vil ikke betalings-infrastrukturen defineres av entusiaster uten forståelse for hvorfor det ikke kan fungere slik.
Og det kommer seg nå, heldigvis :)

Recharge er i gang:
https://elbil.no/kommer-regjeringen-i-forkjopet/

Amen

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. november 2022, klokken 17:01
Recharge mener visst det er stor suksess.
Når en ung elbil journalist hadde problemer med:

a) å starte lading på riktig stolpe
b) å stoppe lading igjen

Da tviler jeg på at hvermannsen vil synes dette er spesielt enkelt. I tillegg vil ett betjeningspanel på såpass mange ladere kunne føre til kø for å starte lading.

De kunne klart seg fint med ett RFID/NFC  felt hvor man holder kortet/mobilen inntil og en liten skjerm som viser status pr lader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway


RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. november 2022, klokken 19:22
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. november 2022, klokken 17:01
Recharge mener visst det er stor suksess.
Når en ung elbil journalist hadde problemer med:

a) å starte lading på riktig stolpe
b) å stoppe lading igjen

Da tviler jeg på at hvermannsen vil synes dette er spesielt enkelt. I tillegg vil ett betjeningspanel på såpass mange ladere kunne føre til kø for å starte lading.

De kunne klart seg fint med ett RFID/NFC  felt hvor man holder kortet/mobilen inntil og en liten skjerm som viser status pr lader.
Recharge ved Ullevål der MacDonald holder til, har jo terminal for å bippe kort som gjelder flere ladere. At de gjør det samme med kort, er tydeligvis ikke så stort problem, for hvor ofte rekker det å bli kø på dette? Kanskje på et sted med mange AC-ladere, men her må man vel prøve seg frem for å finne optimalt antall ladepunkter per terminal.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 21. november 2022, klokken 19:35
Recharge ved Ullevål der MacDonald holder til, har jo terminal for å bippe kort som gjelder flere ladere. At de gjør det samme med kort, er tydeligvis ikke så stort problem, for hvor ofte rekker det å bli kø på dette? Kanskje på et sted med mange AC-ladere, men her må man vel prøve seg frem for å finne optimalt antall ladepunkter per terminal.
Kø er vel ikke det største problemet, men kan fort bli irriterende hvis man får ett par somlekopper foran seg. Det er og bare kompliserende brukermessig, ser ingen fordeler med det. Og ryker terminalen får man ikke startet lading på noen av laderne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. november 2022, klokken 15:54
Hurtigladeaktørene har selv skyld i kaoset, og nå kommer heldigvis kort slik at ingen utestenges og det blir like enkelt å lade som å betale i hvilken som helst butikk. Dette kan alle, forstår alle, og er like enkelt for Fredrik på 18 som Anne på 85. Det blir et effektivt tiltak mot lock-in, som jeg rett nok forstår godt at de tidlige aktørene gjerne ville prøve seg på. Men det har vært svært ekskluderende. Artig når Anne (85) må identifisere seg med BankID for å bekrefte kort og identitet i appen, før hun kan få strøm i bilen sin fra en brikke hun sist brukte for et halvt år siden.
Samtidig som hun samme dag har bippet bankkortet 4 andre steder. For det er jo mye enklere med brikker, apper og forhåndsregistrering for å kunne kjøpe strøm på stasjonen som det tilfeldigvis passet å stoppe på.

Heldigvis vil ikke betalings-infrastrukturen defineres av entusiaster uten forståelse for hvorfor det ikke kan fungere slik.
Og det kommer seg nå, heldigvis :)

Recharge er i gang:
https://elbil.no/kommer-regjeringen-i-forkjopet/

Hvilket kaos? Du snakker antakelig om det som var før man fikk roaming skikkelig opp å gå. Sånn ca. for et år siden. Og Tesla eiere har stilt det spørsmålet siden 2012 omtrent. Fast forward til 2023, så skal altså bransjen satse på *trommevirvel*.. bankterminaler! Da blir det igjen kaos. I alle fall hvis enkelte tilbyr kun det. Nå skal vi ikke rette baker for smed her, for Recharge er også best i klassen på roaming.

Jeg ser på Recharge sin utvidede pilot som et PR-stunt, trigget av bla. Uno-X og Elbilforeningens tilbedelse av bankterminaler. Det er synd at man mister fokus på mer fremtidsrettede løsninger og utbygging, og blåser pengene på dette, men det går nok fort over ettersom det er tvingende nødvendig å ha en god betalingsløsning for alle eksisterende ladere. Inkludert AC ladere, altså Type2, ved hoteller, kjøpesentre, ol.

Lykke til med å finne en lader som tar bankkort, stå i kø for å betale, og punche inn e-post for kvittering, uvitende om bilen som står 15 meter unna faktisk starter å lade, eller om du må prøve igjen. I mellomtiden kan resten av oss velge og vrake blant ladere man enkelt kan betjene, enten det er i Finnmark eller Amsterdam. Med rabatter og full historikk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

overskyet

Sitat fra: elektro på mandag 21. november 2022, klokken 20:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. november 2022, klokken 15:54
Hurtigladeaktørene har selv skyld i kaoset, og nå kommer heldigvis kort slik at ingen utestenges og det blir like enkelt å lade som å betale i hvilken som helst butikk. Dette kan alle, forstår alle, og er like enkelt for Fredrik på 18 som Anne på 85. Det blir et effektivt tiltak mot lock-in, som jeg rett nok forstår godt at de tidlige aktørene gjerne ville prøve seg på. Men det har vært svært ekskluderende. Artig når Anne (85) må identifisere seg med BankID for å bekrefte kort og identitet i appen, før hun kan få strøm i bilen sin fra en brikke hun sist brukte for et halvt år siden.
Samtidig som hun samme dag har bippet bankkortet 4 andre steder. For det er jo mye enklere med brikker, apper og forhåndsregistrering for å kunne kjøpe strøm på stasjonen som det tilfeldigvis passet å stoppe på.

Heldigvis vil ikke betalings-infrastrukturen defineres av entusiaster uten forståelse for hvorfor det ikke kan fungere slik.
Og det kommer seg nå, heldigvis :)

Recharge er i gang:
https://elbil.no/kommer-regjeringen-i-forkjopet/

Hvilket kaos? Du snakker antakelig om det som var før man fikk roaming skikkelig opp å gå. Sånn ca. for et år siden. Og Tesla eiere har stilt det spørsmålet siden 2012 omtrent. Fast forward til 2023, så skal altså bransjen satse på *trommevirvel*.. bankterminaler! Da blir det igjen kaos. I alle fall hvis enkelte tilbyr kun det. Nå skal vi ikke rette baker for smed her, for Recharge er også best i klassen på roaming.

Jeg ser på Recharge sin utvidede pilot som et PR-stunt, trigget av bla. Uno-X og Elbilforeningens tilbedelse av bankterminaler. Det er synd at man mister fokus på mer fremtidsrettede løsninger og utbygging, og blåser pengene på dette, men det går nok fort over ettersom det er tvingende nødvendig å ha en god betalingsløsning for alle eksisterende ladere. Inkludert AC ladere, altså Type2, ved hoteller, kjøpesentre, ol.

Lykke til med å finne en lader som tar bankkort, stå i kø for å betale, og punche inn e-post for kvittering, uvitende om bilen som står 15 meter unna faktisk starter å lade, eller om du må prøve igjen. I mellomtiden kan resten av oss velge og vrake blant ladere man enkelt kan betjene, enten det er i Finnmark eller Amsterdam. Med rabatter og full historikk.

Tror du folk sliter med kortbetaling når de fyller bensin? Eller?

Panduck

Sitat fra: elektro på mandag 21. november 2022, klokken 20:23
Hvilket kaos?

Vi kommer ikke videre med dette - dette får folk finne ut av selv. Dro på langtur til Nederland med 33kWh i3en vår for 4 år siden med en plugsurfing-brikke og FastNed app. Så langt unna kaos som det kunne bli, selv på så lang tur med kortdistanse-elbil.

Uno-X dukker nok snart opp i Elton, og mesteparten av bankkort-folket vil tæppe RFID-brikker på det meste av laderene også i fremtiden. Men dette får de finne ut av selv.

På CircleK kan man fylle bensin ved skilt-avlesing og på Coop betaler man matvarer med app. Ting går fremover selv om enkelte blir skremt av det :P

Øyvind.h

#86
Ja fremtiden kommer. Snart har vi en brikke til matbutikken, en brikke til apotek, en brikke til klesbutikken. Kanskje en brikke for bensin og diesel?
Og så etter hvert roaming mellom kjedene, og potensielt også varetyper slik at en kan bruke rema-brikken på apoteket.

80% ønsker å bruke bankkort når de skal kjøpe strøm. Men det er nok noen prosent som sverger til brikke både nå og i fremtiden.

Men om brikkene ikke er fremtiden for hurtiglading tenker jeg derimot plug&charge blir veldig bra en gang i fremtiden. Mange som nekter å kjøre noe annet enn Tesla fordi de bare plugger i og alt fungerer, rett mot bankkortet.
Om 10 år er vi nok der for alle merkene og hoveddelen av bilparken. Kanskje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: overskyet på mandag 21. november 2022, klokken 20:31
Tror du folk sliter med kortbetaling når de fyller bensin? Eller?

Tja, jeg har sett folk som ikke har fyllt så ofte, som er fra et annet land eller har en ukjent bil slite med dette, ja. :) Daglig er det jo folk som fyller feil drivstoff også. Det er riktig nok gjerne ikke selve betalingen som er problemet, men det er hele prosessen. Litt som med lading, egentlig. Folk vil fortsette å knote med bankterminal. Bare litt mindre. Og det vil fortsatt være ladekøer. I alle fall hvis man nekter å bruke noen apper eller gjøre andre forberedelser. Lykke til.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. november 2022, klokken 22:34
Men om brikkene ikke er fremtiden for hurtiglading tenker jeg derimot plug&charge blir veldig bra en gang i fremtiden. Mange som nekter å kjøre noe annet enn Tesla fordi de bare plugger i og alt fungerer, rett mot bankkortet.

Og, hvordan skal dette fungere uten å måtte registrere seg på en side og mate inn betalingsopplysninger der?

Altså, omtrent på samme måte som du gjør for å registrere ladebrikke på roamingavtale.

Plug&charge blir som brikke med roaming, men uten å tæppe brikka. Det aller meste man har hatt av argumentasjon mot brikke er nøyaktig det samme for plug&charge.

Og ja, det er ekstremt behagelig å gå i butikken og scanne varene med app, legge de rett i posen og betale med app når man går ut, helt køfritt. Installerer gjerne ett par ekstra apper for å kunne gjøre det i flere butikker...

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. november 2022, klokken 22:34
Ja fremtiden kommer. Snart har vi en brikke til matbutikken, en brikke til apotek, en brikke til klesbutikken. Kanskje en brikke for bensin og diesel?
Og så etter hvert roaming mellom kjedene, og potensielt også varetyper slik at en kan bruke rema-brikken på apoteket.

80% ønsker å bruke bankkort når de skal kjøpe strøm. Men det er nok noen prosent som sverger til brikke både nå og i fremtiden.

Men om brikkene ikke er fremtiden for hurtiglading tenker jeg derimot plug&charge blir veldig bra en gang i fremtiden. Mange som nekter å kjøre noe annet enn Tesla fordi de bare plugger i og alt fungerer, rett mot bankkortet.
Om 10 år er vi nok der for alle merkene og hoveddelen av bilparken. Kanskje.

Nei, det blir selvfølgelig ikke forskjellige brikker til forskjellige butikker i fremtiden heller. Det eneste som er sikkert er at bankkortet i dagens form vil erstattes. Sakte men sikkert. Men akkurat nå har vi et problem som må løses; Det er nærmere én million (?) ladepunkter der ute som du ikke kan bruke bankkort på. Og det finnes en rask og rimelig løsning. Det kalles roaming, og betyr at du kan velge én tjenesteleverandør på samme måte som du velger mobilabonnement. Så tenker du ikke mer på det. Du bare ringer, eller i dette tilfellet kjører. Og lader når det trengs. Hvor som helst. Er ikke det smart da?

At 80% ønsker å bruke bankkort, har noe med spørsmålsstillingen i undersøkelsen blant medlemmene til den ikke nøytrale Elbilforeningen å gjøre. Og at 80% antakelig ikke kjente godt nok til realitetene forbundet med å rulle ut bankterminaler over alt. Ei heller til alternativet. Som, hvis noen skulle være i tvil, i overskuelig fremtid er roaming. Helst i kombinasjon med Plug & Charge. Som dessverre kommer lenger unna når ladeselskapene bruker ressursene på å rulle ut og drifte bankterminaler.

At du kaller det å «kjøpe strøm» er forresten interessant. Jeg har aldri sett på det sånn. Når det gjelder hurtiglading, tenker jeg at jeg kjøper en tjeneste. Helst skulle man betalt per minutt etter variable takster styrt av etterspørselen og kapasitet i nettet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA