Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: RJK på søndag 28. januar 2024, klokken 18:40Jeg skulle da vært uten bonus på de 4 første ladingene, men intet er forsvunnet/tapt. Så hvordan taper man bonusen?
I følge APPen skal bonusen forsvinne 6 måneder etter siste gang du ladet og opparbeidet bonus.
Men jeg har ikke testet dette :)

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på søndag 28. januar 2024, klokken 19:11
Sitat fra: RJK på søndag 28. januar 2024, klokken 18:40Jeg skulle da vært uten bonus på de 4 første ladingene, men intet er forsvunnet/tapt. Så hvordan taper man bonusen?
I følge APPen skal bonusen forsvinne 6 måneder etter siste gang du ladet og opparbeidet bonus.
Men jeg har ikke testet dette :)

Hugo

Da blir det enda mer interessant å se hva @GT-Bjørn svarer på spørsmålet om det er ladet via BKK-appen eller en roaming-aktør, og i tilfelle BKK-appen, om ladingene ligger i app-historikken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

gte-bjørn

#797
Nei, ingen ladebonus på meg :( Det hjelper ikke at jeg har ladingene i appen, jeg hadde ikke aktivert bonus på forhånd. Jeg gjorde det nå og fikk 50kr men det står 0/10 så jeg antar det bare er en startbonus. Edit: så da deaktiverte jeg den, ingen vits før jeg skal på langtur igjen.

Så da lurer jeg fortsatt på hvor mye jeg gikk glipp av, er det et visst antall %?

RJK

#798
Fra siden:

"Selvfølgelig skal det være raskt og enkelt å lade bilen. Våre ladestasjoner har mange ladepunkter, som betyr mindre kø for deg.

Du betaler enkelt via Bilkraft-appen eller med Vipps.

Med Bilkraft-appen kan du spare opp ladebonus! Dette blir automatisk trukket fra som rabatt hver tiende gang du lader.

Aktiver ladebonus i appen, så fikser vi resten!"

50 kroner er nok startbonus som du sier. Jeg har ladet for totalt 896,34 kr, og har da opptjent 139,64 kr. Trekk fra startbonus, så blir vel regnestykket greit.

Er straks på vei hjem fra jobb, så da kan du få leke deg med mattestykket i mellomtiden! ;)

EDIT! Da ble regnestykket veldig enkelt! Bonusen er 10 % av ladet beløp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#799
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wA1Q4G/naf-staten-staar-i-veien-for-enkel-elbillading

Sitat fra: tekEviny sier at enklere betaling enn apper har vært et ytret ønske lenge, og at valget deres har falt på betalingsterminaler.

Leder for hurtiglading Odd Olaf Askeland peker på at kundene da kan bruke sine eksisterende betalingsmidler, og at de også tilbyr betaling med Vipps, som er «svært mye likt og brukt blant kundene».

– Så tilsier våre tall at hovedvekten av kundene allikevel foretrekker Bilkraft-appen, Kunder har etter hvert mange apper for forskjellige tjenester, og det oppleves stort sett som et positivt bidrag, med bedre kundedialog, mer informasjon, hjelp og info underveis, sier han.

[bilde]
Tesla: Tilbyr heller ikke e-roaming.

Stein Jarle Olsen / Tek.no
Askeland mener NAFs innspill er mer å regne for et partsinnlegg enn en sannhet, siden NAF har et samarbeid med Circle K og Schibsteds ladeapp Elton. Han peker på at heller ikke Tesla tilbyr betaling gjennom andre aktører, og drar frem et eksempel fra Tyskland.

– I Tyskland er det 138 e-roamingaktører. Det er dermed veldig langt fra én felles løsning. Disse vil svært ofte ha forskjellige priser for lading på samme lader. De har kanskje en OK kundeservice, kanskje ikke. Kanskje 24/7, kanskje ikke. Deres kundeservice har vanskelig for å forholde seg til aktørene bak alle de 200.00 ladestasjonene som mange av dem flagger at er i deres nettverk.

– Vi ser at kundene setter pris på våre betalingsløsninger og vårt ladetilbud (EPSI 2023). Samtidig jobber vi hver dag for å sikre at dette er best mulig.  Å blande inn kompleksiteten med e-roaming tenker vi at ikke vil være til fordel for kundene, og at karttjenester som Google, eller bilens kartløsning, kombinert med betalingsterminaler gir det beste alternativet til de som ikke ønsker å benytte vår eller andres ladeapp, sier Askeland.

Eviny framstår ikke positive til såkalt «e-roaming». Det er bare tull at jeg ikke skal kunne bruke Ladeklubben (Elbilforening) eller Elton (NAF), eller en annen roaming aktør istedenfor nok en app (og brikkekombinasjon). Ja, bankterminal er vel og bra men jeg får ingen pris og tilgjengelighetinformasjon i den og jeg vil alltids ha en eller annen favoritt roaming app installert på mobilen som har alt dette og kan brukes for å betale med.

Er dog glad for muligheten til å lade med ladeabonnementet som er tilknyttet bilen min og er tilgjengelig i navigasjonen men de er for øyeblikket høyt over normal pris dessverre. Så da er Bilkraft pluss sort ladebrikke som fungerer fint for meg, men det krever mer av meg som bruker å sette opp og det ville vært enklere for nye elbileiere med blå ladebrikke og Ladeklubb-app.

Mer svarer på sin side at roaming er ett område de arbeider aktivt med. Kommer Mer på banen så tror jeg at jeg for egen del vil lade hos de oftere.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Ser at det argumenteres med at en roaming-aktør også skal ha betaling og tjene penger. Synes nok aktører tjener penger på strøm om ikke enda et firma skal suge ut av elbileierne.

Jeg bruker bare Bilkraft appen på Eviny og ladebrikke på Mer. Er veldig enkelt og greit.

Har hørt om flere som sliter når mange forskjellige aktører er koblet sammen til en brikke osv. Nå har ikke jeg behov for en haug ladeaktører, men for de store som Mer, Eviny og Tesla synes jeg det er helt greit å ha deres egne løsninger.

Det viktigste er at det er opplyst om hva du må gjøre for å lade. Husker det sto på en Recharge ladestasjon at "Her kan du bruke de fleste apper", uten noen eksempler. Det er UGREIT. Det funket i hvert fall ikke med Yr-appen. De må i det minste nevne de vanligste appene som kan brukes.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#801
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 10:32Jeg bruker bare Bilkraft appen på Eviny og ladebrikke på Mer. Er veldig enkelt og greit.

Har hørt om flere som sliter når mange forskjellige aktører er koblet sammen til en brikke osv. Nå har ikke jeg behov for en haug ladeaktører, men for de store som Mer, Eviny og Tesla synes jeg det er helt greit å ha deres egne løsninger.
Men nå snakker du bare for deg selv og ikke for turister som har lånt leiebil eller de som bare møter på en Eviny-stasjon av og til. Dette er jo noe av årsaken til at det presser seg fram behov for kortbetaling. For egen del som bor i utkantsnorge ift. ladenettverk så er det forskjellige operatører i hver himmelretning. Det gjør at det ikke er praktisk å holde seg til ett par ladeoperatører.

Ladeklubben, We Charge, og Tesla dekker det jeg behøver. Men har i tillegg Bilkraft, Circle K og Mer for bedre priser og tilgang til Circle K som ikke inngår i de øvrige avtalene.

Jeg håper å kunne stryke Mer fra listen over tilleggsapper etterhvert (siden det er noe Mer jobber aktivt med). :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på mandag 29. januar 2024, klokken 12:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 10:32Jeg bruker bare Bilkraft appen på Eviny og ladebrikke på Mer. Er veldig enkelt og greit.

Har hørt om flere som sliter når mange forskjellige aktører er koblet sammen til en brikke osv. Nå har ikke jeg behov for en haug ladeaktører, men for de store som Mer, Eviny og Tesla synes jeg det er helt greit å ha deres egne løsninger.
Men nå snakker du bare for deg selv og ikke for turister som har lånt leiebil eller de som bare møter på en Eviny-stasjon av og til. Dette er jo noe av årsaken til at det presser seg fram behov for kortbetaling. For egen del som bor i utkantsnorge ift. ladenettverk så er det forskjellige operatører i hver himmelretning. Det gjør at det ikke er praktisk å holde seg til ett par ladeoperatører.

Ladeklubben, We Charge, og Tesla dekker det jeg behøver. Men har i tillegg Bilkraft, Circle K og Mer for bedre priser og tilgang til Circle K som ikke inngår i de øvrige avtalene.

Jeg håper å kunne stryke Mer fra listen over tilleggsapper etterhvert (siden det er noe Mer jobber aktivt med). :)

Ja, det var egentlig ikke kortleser jeg kritiserte. Kortleser er jo fint - trengte gjerne ikke hatt det på alle laderne, hvis det koster mye å installere, men gjerne på 50% (og merket med store skilt hvilke som har kortleser).

Det var mer det med å skulle tvinge ladefirmaene inn på noe roaming-greier jeg synes er litt rart og feil.

Må innrømme at jeg stort sett kun bruker Tesla og Mer på tur, så klarer gjerne ikke helt å sette meg inn i problemet.

Ved bilutleie så synes jeg bilutleieren bør ha ladebrikker til de 3 største ladeoperatørene i landet, og eventuelt en egen lade-mobil med apper som den som leier kan bruke, som har Bilkraft, Ionity, Tesla og kanskje et par til apper. Slik at dette kan etterfaktureres til bil-leieren når en har levert tilbake bilen - selvfølgelig med instruksjoner.

Aller helst bør bilene og laderne lages sånn at laderen skjønner hvilken bil som lader, og trekker av konto / belaster kort automatisk, sånn som Tesla gjør med Tesla-biler.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Nå har jo både Mer og Circle K støtte for AutoCharge (støtter dog ikke MEB-biler visstnok pga delt MAC/VIC), og Ionity via ladeoperatør har støtte for Plug&Charge. Og er det tilfeldigvis en Tesla, så er det jo og en løsning på Tesla-stasjonene.

2 "problem" her, noen må ta jobben med å aktivere dette på hver bil for AutoCharge og muligens og på Plug&Charge, og de må knyttes til betalingskort som må "vedlikeholdes".

Jeg ser ikke at de er behov for "lånemobil", for de aller fleste får man lagt inn brikker som kan følge med nøkkel der slikt utleveres, eller ligge i "safe" inni bilen, slik bl.a. Hertzbildeling gjør i dag med drivstoffkort og nøkkel til bilene.

Her kan nok bilutleiefirmaene fint få til avtale med selskapene om f.eks. egne brikker som forhåndsgodkjennes hos de forskjellige operatørene, samme med biler som støtter Autocharge eller Plug&Charge.

Men standard er jo gjerne at de knytter seg til en operatør for det området bilen normalt befinner seg i, og da får du kanskje ikke brukt "konkurrenten". Åpen roaming hos alle, ville uansett gjort det veldig mye enklere.

Alternativt, betale med kredittkort/bankacceptkort  på alle stasjoner, og så får kunden ta betalingen selv, men direkte der og da om de ikke har egne avtaler de kan benytte og få sine bonuser og rabatter gjennom.

Det krever selvsagt at både nye og eksisterende ladestasjoner må bli oppgradert med direktebetalingsløsning, noe som forsåvidt er satt dato på for å bli gjennomført.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#804
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 13:20Ved bilutleie så synes jeg bilutleieren bør ha ladebrikker til de 3 største ladeoperatørene i landet, og eventuelt en egen lade-mobil med apper som den som leier kan bruke, som har Bilkraft, Ionity, Tesla og kanskje et par til apper. Slik at dette kan etterfaktureres til bil-leieren når en har levert tilbake bilen - selvfølgelig med instruksjoner.

Det høres ut som en suboptimal løsning når det allerede finnes roamingpartnere som har sitt forretningsområde rettet mot flåteeiere. Svenske Northe brukes bl.a. av bilutleiefirmaer, men Eviny, Tesla, Circle K og Mer ønsker ikke å være med på "e-roaming" siden de ønsker å kontrollere kundeopplevelsen selv. Sjåførene hos flåteselskapene må derfor lade hos konkurrerende ladeoperatører.

Northe er forøvrig uten månedsavgift for privatpersoner og har konkurransedyktige roaming-priser, og man kan kjøpe Ionity-pakke og initialisere lading med ladekort.  :+1:
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Gazer75

Lurar på kvifor den nye stasjonen på Dale ikkje har kortbetaling. Er vel krav sidan 1. juli 2023 eller?
2020 e-Golf (2023-)

sjokomelk

På nye stasjoner planlagt etter 1. juli 2023. Hvis den var under oppføring/bestilt før dette, så gjelder ikke kravet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gazer75

Heilt håplaust at det kan dukke opp nye stasjonar 7-8 månader etter som ikkje har kortterminal. Då kan altså operatørane ha bestilt masse utstyr osv rett før og så sleppe unna.
Ikkje klart å finne ut når det vart søkt om løyve for denne.
2020 e-Golf (2023-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA