Flere Y i bestilling kontra mva i 2023 - etisk dilemma?

Startet av PolarCow, torsdag 10. november 2022, klokken 11:21

« forrige - neste »

Thalgar

Sitat fra: Contango på torsdag 10. november 2022, klokken 20:01
Sitat fra: Thalgar på torsdag 10. november 2022, klokken 19:33
...snylta til seg pengar på den måten er det same som å bestilla for å bruka bilen i åresvis, så seier det mest om deg....
Hehe - ja, er nok et ekkelt kapitalistisk svin uten moral.

Sjølvinnsikt!
Model Y LR Quicksilver, 2023

arthur

Om du synest å bestilla for å flippa og snylta til seg pengar på den måten er det same som å bestilla for å bruka bilen i åresvis, så seier det mest om deg. I konsertbransjen har ein ei lov mot slikt. Det kunne ein godt hatt her òg.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-06-29-86

Slal dette også gjelde fast eiendom for svørt mange leiligheter har siste årene blitt solgt uten at kjøper har flyttet inn og da snakker vi ikke om noen skarve tituseneer, men både millionen og vel så det!

Kanskje man burde fp kjøpt en Rembrandt i dag til selvkost for kunstneren?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Necroschristos

Sitat fra: arthur på fredag 11. november 2022, klokken 07:30
Om du synest å bestilla for å flippa og snylta til seg pengar på den måten er det same som å bestilla for å bruka bilen i åresvis, så seier det mest om deg. I konsertbransjen har ein ei lov mot slikt. Det kunne ein godt hatt her òg.

Slal dette også gjelde fast eiendom for svørt mange leiligheter har siste årene blitt solgt uten at kjøper har flyttet inn og da snakker vi ikke om noen skarve tituseneer, men både millionen og vel så det!

Eller Aktier .... at någon hade mage at kjøpe en aktie når den var lite verd och legge ut den til salg når den blev dyr.

Alltså jag førstår dilemat med at folk inte får bil før 2023 men er det ens klubbat och klart? Det kan ju bli så at har du bestillt bil før 2023 så slipper du mva... jag er ikke så insatt men samtidigt så någon stans må de ju dra grensen om de nu skal inføra denna lag.

Thalgar

Sitat fra: arthur på fredag 11. november 2022, klokken 07:30

Om det finst effektive tiltak mot buligflipping, så gjerne det. Men den marknaden er mykje vanskelegare å regulera enn flipping av bilar. På bilmarknaden kunne ein gjort det slik: Første halvår etter bilkjøp kan ein maks selga ein bil for listepris, pris for eventuelt ekstra tilbehør og eit lite tillegg for jobben med å selga. Kan kjøpar visa at hen har betalt meir enn dette, kan hen kreva det etterbetalt. Etter dette halvåret er det fritt fram. Har ein Då vil det vera lov å ombestemma seg utan tap, samstundes som spekulering i flipping av nye bilar blir langt mindre lukrativt.

Contango

Så komplisert, da. Masse styr i rettsystemet for at du skal oppnå din perfekte rettferdighet. Er det ikke lettere å bare å få politiet til å dra hjem til selgere på Finn med priser høyere enn listepris og hive de i en arbeidsleir? Mye mer effektiv og permanent løsning.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

geear

Det finnes SÅ mye reell urettferdighet i verden, og så gidder noen å bruke energi på at bilsalg skulle vært regulert slik at noen ikke skal sitte igjen med 20 lapper i pluss etter å ha brukt masse tid på å følge med i markedet og bestille seg bil til riktig tidspunkt, akkurat slik absolutt alle andre også kunne ha gjort, om det var viktig nok?

Er det ikke akkurat dette ALLE bilselgere gjør? Importører, bruktbilforretninger, osv.?

Sitter selv med bestilling fra juni og har ingen utleveringsdato, så det er høyst usikkert om jeg i det hele tatt får bilen i år, men har kun meg selv å takke, for å ikke ha bestilt tidligere. Skulle noen få skyld her, så er det Tesla, som estimerte august-levering, ikke alle andre som også har bestilt bil.

Taben

Hei. Etterspørselen styrer alltid prisen. Slik er det uansett hva som selges. Er etterspørselen høy vil kjøpere betale høyere pris for å få varen, det gjelder alt som selges. Selger gir ikke bort tusenlapper hvis en kan få mer. 
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Thalgar

Sitat fra: Contango på fredag 11. november 2022, klokken 09:25
Så komplisert, da. Masse styr i rettsystemet for at du skal oppnå din perfekte rettferdighet. Er det ikke lettere å bare å få politiet til å dra hjem til selgere på Finn med priser høyere enn listepris og hive de i en arbeidsleir? Mye mer effektiv og permanent løsning.

Synest du dette er komplisert, kan det verkeleg ikkje vera lett for deg å manøvrera i dagens samfunn.

Thalgar

Sitat fra: Taben på fredag 11. november 2022, klokken 09:51
Hei. Etterspørselen styrer alltid prisen. Slik er det uansett hva som selges. Er etterspørselen høy vil kjøpere betale høyere pris for å få varen, det gjelder alt som selges. Selger gir ikke bort tusenlapper hvis en kan få mer.

Nei, det er ikkje så kategorisk. Det finst tre måtar å regulera tilbod og etterspurnad på: Kø/førstemann til mølla, formalkrav og pris. Alle system blir brukt i Noreg i dag, dog ofte i blanding. Kva system ein går for er avgjort av mange faktorar. Svartebørslova på kulturfeltet er allereie nemnt. Her har ein eksplisitt sett den grenselause prismekanismen ut av spel, til fordel for eit system som favoriserer dei som er tidleg ute når billettar blir lagt ut. I sommar prøvde som kjent Tusenfryd seg på å la folk betala seg forbi køen, og fekk så mykje pes at dei snudde:

https://www.dagbladet.no/nyheter/snur-om-koordning/76214799

Likeeins kunne jo Tesla innført eit system kor dei let folk hoppa framover i leveringskøen dersom dei betalte ekstra. Men det har dei ikkje gjort. Kvifor ikkje, dersom det alltid er pris og etterspurnad det er snakk om?

GOS

@Thalgar

En kan ikke begynne å regulere alt mulig. Jeg bestilte min første Model Y januar 2020. Bestilte Midningt Silver Grey Metallic for å slippe ulempene med at skitt og skraper etc på svart og blå bil blir så lett synlig. Jeg angret og spurte flere ganger om å bytte til blå, men det ble selvfølgelig sagt at da ville jeg ende bak i køen.

Jeg rok den ut i slutten av juni i år, men bestilte samtidig en ny blå en. Jeg solgte den grå i helga, etter 8000 km, for mer enn det jeg betaler for den nye blå som jeg forhåpentøigvis får om 1-3 uker, (som Tesla sidene sier), og da veldig mye mer enn det jeg ga for den siden jeg hadde 2019/2020 pris (og betalte 15.000 i depositum den gang)

Er helt tullete om jeg ikke skulle kunne selge den til det som egentlig er markedspris.

PS. De som kjøpte den, har en ny Model Y i bestilling som også kommer nå om 1-3 uker, men de ønsket en grå istedenfor bestilt farge og valgte derfor å kjøpe en lett brukt grå istedenfor å vente flere måneder på en grå ved endring av farge.

PS2
Jeg bestiller en ny med den nye rødfsrgen når jeg tar ut den nye blå :)  :D
Så ser jeg hva jeg gjør om ett halvt år.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Thalgar

Neidå, det er alltid ei avveging om det er verdt å regulera noko. Men som påpeika tidlegare i tråden har produsentar sjølv lagt inn begrensingar for å gjera flipping til eit mindre fenomen. Og Tesla har faktisk det, om ikkje så omfattande: I kjøpsavtalen står det nemleg følgande:

"Vi kan ensidig kansellere enhver ordre som vi mener er gjort med hensikt om videresalg av Kjøretøyet
herunder dersom ditt Kjøretøy ikke har blitt registrert innen 7 dager etter levering".

Det er faktisk folk som har fått ordrar kansellert på grunn av dette:
https://thedriven.io/2022/04/11/resellers-the-little-known-clause-tesla-can-use-to-cancel-orders/

Dieselgubben

Hele premisset for denne sytetråden er feil. Biler bestilt i juni fører ikke til at en bestilling fra august ikke kan leveres før nytt år. Det er ikke slik at en bestilling spares til deg i august, den bilen i juni ville blitt solgt i et annet marked. Evt en justering av output i fabrikk. Er man for sent ute, kan man takke seg selv og ikke de som evt har bestilt 2 biler og tar ut 1 og flipper den andre eller avbestiller.

geear

Og det blir helt sikkert mange avbestillinger fremover, med det antallet biler som er til salgs på Finn nå, så for de som er våkne (igjen, man får ingenting servert!), er det helt sikkert muligheter for å få seg bil til listepris, før nyttår, nettopp på grunn av at noen har bestilt med tanke på flipping! Hadde de ikke gjort det, hadde ikke den bilen hatt adresse Norge.

Contango

Dere snakker nok for døve ører.  Det er "mangelen" på moral som er Thalgars reelle tema. Han er opptatt av prinsippet om at ingen skal videreselge uansett negative eller positive konsekvenser og har tenkt grundig gjennom hvillket lovverk som bør implementeres. Om han får bil før jul eller ikke kommer ikke til å endre det synet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Vaduz

«Flipperne» gjør oss en tjeneste ved å risikere egen kapital på at bilen de kjøper skal være ettertraktet nok til salg med påslag for rask levering. Dette er spekulering og hjelper de som ikke kan vente og er villig til å betale for det. For denne tjenesten får de en (mager) fortjeneste sett ut ifra risiko, kapitalkostnad og tid som kreves ved research og kjøp/salg prosessene.

Som påpekt over her får Norge også flere biler tidligere enn vi ville ha fått uten spekulanter. Og for de som tror dette er risikofritt, ingen vet hva reglene blir eller om de endres til nyttår. Ingen vet hvor mange biler tesla kommer med til slutt. Ingen vet om model y facelift dukker opp etc.

Alle som bestilte for sent (meg selv inkludert), får bare håpe på leveranse, eller betale litt mer skatt, som det høres ut som flere a flippe-motstanderne burde være veldig positive til uansett;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA