Flere Y i bestilling kontra mva i 2023 - etisk dilemma?

Startet av PolarCow, torsdag 10. november 2022, klokken 11:21

« forrige - neste »

PolarCow

Ser i flere tråder her inne at mange har flere Modell Y i bestilling (ofte en LR og en P), der de vurderer å selge den ene (eller begge/alle - 1) avhengig av hva som kom først.
Jeg ser selvsagt at dette er mulig (så lenge man har midlene til å ta ut bilene selvsagt) - men noe som plager meg litt er bieffekten dette faktisk nå har ført med seg.

Gitt at det innføres MVA fra 1.1.2023, og det kan produseres/utleveres et gitt antall biler i 2022 (det avhenger jo av produksjon og leveranse, ta det som et referansepunkt), så vil jo noen av disse "ekstra" bilene i bestilling faktisk føre til at andre som har bestilt bil kanskje havner over på "andre siden" - og må betale MVA???

Da håper jeg virkelig de som har flere biler i bestilling sover godt om natta...  >:(  :'(
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

HOFFERN342

Noen bilselskaper legger inn salgsforbud i kontrakten for å forhindre såkalte «scalpers». Et eksempel her er Ford som gjorde dette med Ford GT (2 års forbud mot å selge bilen videre), og nye Ford F-150 Lightning (1 års forbud).

Hadde ikke vært dumt om bilprodusentene i Norge gikk sammen om å innføre noe lignende for alle salg av elbiler før nyttår.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haggish

Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 10. november 2022, klokken 13:19
Noen bilselskaper legger inn salgsforbud i kontrakten for å forhindre såkalte «scalpers». Et eksempel her er Ford som gjorde dette med Ford GT (2 års forbud mot å selge bilen videre), og nye Ford F-150 Lightning (1 års forbud).

Hadde ikke vært dumt om bilprodusentene i Norge gikk sammen om å innføre noe lignende for alle salg av elbiler før nyttår.

Hva gjør du da om du ikke er fornøyd med bilen? Er vel ikke alle som spekulerer😉🙏

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

HOFFERN342

Sitat fra: Haggish på torsdag 10. november 2022, klokken 13:51
Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 10. november 2022, klokken 13:19

Hva gjør du da om du ikke er fornøyd med bilen? Er vel ikke alle som spekulerer

En klausul hadde selvsagt løst problemet. For eksempel at det gjelder de som kjøper mer enn 1 bil i året fra leverandøren.

Contango

Here we go again. Jeg lurer på om dette med å klage på andres adferd på vegne av en ukjent tredjepart er særnorsk. Dessuten, hvordan i all verden får dere denne logikken til å henge sammen? Hvis det er for mange biler som kommer før jul, hvem er det et problem for? Kan da umulig være et problem for noen som vil ha en MY?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Thalgar

Sitat fra: Contango på torsdag 10. november 2022, klokken 14:48
Here we go again. Jeg lurer på om dette med å klage på andres adferd på vegne av en ukjent tredjepart er særnorsk. Dessuten, hvordan i all verden får dere denne logikken til å henge sammen? Hvis det er for mange biler som kommer før jul, hvem er det et problem for? Kan da umulig være et problem for noen som vil ha en MY?

Er jo openbart eit problem for alle som ikkje får bil før jul at nokon får fleire bilar som dei så legg ut med 20k påslag? Den bilen kunne jo gått til folk i kø?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Contango

1. hvem er det som ikke får bil før jul og som du gråter krokodilletårer for? Tesla har jekket på med leveringer fordi så mange har bestilt. Og hvis du ikke har bestilt, hva klager man da over?
2. har du sjekket Finn? Bare å by om du vil ha bil. Og billigere blir det.

Haggish

Sitat fra: Thalgar på torsdag 10. november 2022, klokken 15:52

Er jo openbart eit problem for alle som ikkje får bil før jul at nokon får fleire bilar som dei så legg ut med 20k påslag? Den bilen kunne jo gått til folk i kø?

Selv Tesla gir den ikke til neste i køen om de får en avbestilling. De legger den på Inventory og selger den med FSD som blir mye dyrere😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

snakkesalig

Sitat fra: Haggish på torsdag 10. november 2022, klokken 16:00
Sitat fra: Thalgar på torsdag 10. november 2022, klokken 15:52

Selv Tesla gir den ikke til neste i køen om de får en avbestilling. De legger den på Inventory og selger den med FSD som blir mye dyrere😉🙏

Sprøyt. Biler i inventory legges ut som opprinnelig bestilt av kunde.

Thalgar

Sitat fra: Contango på torsdag 10. november 2022, klokken 15:56
1. hvem er det som ikke får bil før jul og som du gråter krokodilletårer for? Tesla har jekket på med leveringer fordi så mange har bestilt. Og hvis du ikke har bestilt, hva klager man da over?

Jo takk, eg har bestilt. Og akkurat nå er estimert levering desember-februar. Med andre ord er det langt frå klart at det kjem bil før nyttår. Det er på ingen måte gitt at Tesla klarer å levera nok, og då er prisen fort mange titusen høgare. Å betala ein scalpar på grunn av det sit mildt sagt langt inne.

Contango

Sitat fra: Thalgar på torsdag 10. november 2022, klokken 16:58

Jo takk, eg har bestilt. Og akkurat nå er estimert levering desember-februar. Med andre ord er det langt frå klart at det kjem bil før nyttår. Det er på ingen måte gitt at Tesla klarer å levera nok, og då er prisen fort mange titusen høgare. Å betala ein scalpar på grunn av det sit mildt sagt langt inne.
Du er fri til å gjøre hva du vil. Men at du fortjener bilen mer enn andre fordi du skal bruke den og ikke selge den er en så veldig, veldig norsk logikk og ikke så særlig sjarmerende. Du kunne bestilt før, det koster bare 2500. Dessuten aner du ikke om du ville fått bil før om de som har to i bestilling bare hadde bestilt en. Tesla har tatt mange biler inn som følge av bestillinger før dine. Du har også masse biler på Finn du kan by på om du ikke vil vente å se hva hva Tesla har til deg. Selv om det byr deg etisk slik imot. Forøvrig er jeg av de som har sagt nei takk til bilen vi kunne fått før jul. Orker ikke alt styret med å bytte LR'en vi har nå, og det er ikke alt som er bedre med YP viser det seg. Og jeg garanterer deg at jeg ikke er den eneste. Bare vent.

Thalgar

Om du synest å bestilla for å flippa og snylta til seg pengar på den måten er det same som å bestilla for å bruka bilen i åresvis, så seier det mest om deg. I konsertbransjen har ein ei lov mot slikt. Det kunne ein godt hatt her òg.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-06-29-86

Contango

Sitat fra: Thalgar på torsdag 10. november 2022, klokken 19:33
...snylta til seg pengar på den måten er det same som å bestilla for å bruka bilen i åresvis, så seier det mest om deg....
Hehe - ja, er nok et ekkelt kapitalistisk svin uten moral.

tornaldo

Sitat fra: Thalgar på torsdag 10. november 2022, klokken 19:33
Om du synest å bestilla for å flippa og snylta til seg pengar på den måten er det same som å bestilla for å bruka bilen i åresvis, så seier det mest om deg. I konsertbransjen har ein ei lov mot slikt. Det kunne ein godt hatt her òg.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-06-29-86

Du selger vel kanskje aksjer og fond videre til samme pris som du kjøpte det for du da, selv om det er verdt mer enn når du investerte?

Ellers vil jo nestemann måtte betale mer for samme aksje, og du ville dermed gjort profitt på vedkommende, som er høyst umoralsk.

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thalgar på torsdag 10. november 2022, klokken 16:58

Tesla pleier å være flinke til å pøse på med biler i land som venter avgiftsøkning. Norges økning kræsjer dessverre med Tysklands reduserte kontant-ordning, men fremdeles ser en på Model S at de presser leveringene inn i 2022.
Dersom farge ikke er så viktig kan det være Tesla kan finne ledige biler lettere, om du ringer dem. Men vil anta det pøses på med Model Y til landet de neste 6-7 ukene.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA