Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, ons 09. nov 2022, kl. 11:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mondeo på man 06. mar 2023, kl. 19:59
Bjørn har testet rekkevidden nå.

https://youtu.be/CU8yUzUYGsU

Lydanlegget er bra i det minste

Ja, og setene. "I don't feel butt hurt"  :D

Men wow....skandaleresultat på 1000km challenge (blir litt bedre i mai med 3,8 hurtiglader før begrensing, og enormt forbruk på 300wh/km.
Litt kontrast mot f.eks. Tesla Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

Suverin

Og fått epost fra Toyota:

Han vil ta en ny test i mai høres det ut som :)


https://youtu.be/WT6mraFqrm0

Electric cars in Norway

Ja, Toyota har det ikke lett om dagen. Trist men slik er det.

vinterdekk

Skikkelig stor gåte hvordan den algoritmen til DC-begrensningen fungerer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Suverin

Sitat fra: vinterdekk på tor 09. mar 2023, kl. 23:06
Skikkelig stor gåte hvordan den algoritmen til DC-begrensningen fungerer.
Og at de skal endre fra 2 til 3.8 i døgnet syns jeg er snodig, hvorfor ikke 4? :)

Electric cars in Norway


geear

Det vanvittige forbruket er en ting, men virker som de også har dimensjonert temperaturstyringen på batteripakken altfor dårlig, burde tålt kontinuerlig kjøring og medfølgende lading. Samtidig virker det som at fokuset har vært høyt på å garantere batteripakken for 1 mill kilometer, og dermed har en enorm buffer og store begrensninger på ladehastighet og antall sykluser, for å oppnå dette. Som nybilkjøper vil jeg heller ha garanti på 200 000 km og en bil som faktisk kan brukes, enn en bil som skal vare i 1 mill kilometer, sannsynligvis ville en Toyota med min kjørelengde ruste i filler lenge før den når 1 mill km.

Men syns også det er masse andre skuffende detaljer, som for eksempel den tåpelige bensinpumpa i instrumentpanelet, ikke bare er det tåpelig å vise en bensinpumpe, men det ser ut som den kun viser en strek, ingen prosent og ikke noe gjettometer under lading. Ikke prosentvisning ved ankomst i navi. Verre GUI enn e-Golf hadde i 2015? Og navien som stadig unmuter hver gang han navigerer på ny eller slår av og på bilen.. i min bil så er den mutet helt til jeg unmuter den. Om det er to minutter eller to år senere.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fre 10. mar 2023, kl. 10:58
Det vanvittige forbruket er en ting, men virker som de også har dimensjonert temperaturstyringen på batteripakken altfor dårlig, burde tålt kontinuerlig kjøring og medfølgende lading. Samtidig virker det som at fokuset har vært høyt på å garantere batteripakken for 1 mill kilometer, og dermed har en enorm buffer og store begrensninger på ladehastighet og antall sykluser, for å oppnå dette. Som nybilkjøper vil jeg heller ha garanti på 200 000 km og en bil som faktisk kan brukes, enn en bil som skal vare i 1 mill kilometer, sannsynligvis ville en Toyota med min kjørelengde ruste i filler lenge før den når 1 mill km.

Men syns også det er masse andre skuffende detaljer, som for eksempel den tåpelige bensinpumpa i instrumentpanelet, ikke bare er det tåpelig å vise en bensinpumpe, men det ser ut som den kun viser en strek, ingen prosent og ikke noe gjettometer under lading. Ikke prosentvisning ved ankomst i navi. Verre GUI enn e-Golf hadde i 2015? Og navien som stadig unmuter hver gang han navigerer på ny eller slår av og på bilen.. i min bil så er den mutet helt til jeg unmuter den. Om det er to minutter eller to år senere.

Problemet er ikke at den går varm eller noe sånt. Tesla-Bjørn ble derimot overrasket over hvor kaldt batteriet blir, selv når han kjører "aktivt". Han mente batteriet lakk varme som en sil, eller noe sånt. Også da det ladet (med redusert effekt) var temperaturen ganske lav. Virker som at Toyota har startet på 0 med elbil - der Tesla var i 2012, selv om de har veldig god erfaring med hybrid osv.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 10. mar 2023, kl. 13:08
Sitat fra: geear på fre 10. mar 2023, kl. 10:58
Det vanvittige forbruket er en ting, men virker som de også har dimensjonert temperaturstyringen på batteripakken altfor dårlig, burde tålt kontinuerlig kjøring og medfølgende lading. Samtidig virker det som at fokuset har vært høyt på å garantere batteripakken for 1 mill kilometer, og dermed har en enorm buffer og store begrensninger på ladehastighet og antall sykluser, for å oppnå dette. Som nybilkjøper vil jeg heller ha garanti på 200 000 km og en bil som faktisk kan brukes, enn en bil som skal vare i 1 mill kilometer, sannsynligvis ville en Toyota med min kjørelengde ruste i filler lenge før den når 1 mill km.

Men syns også det er masse andre skuffende detaljer, som for eksempel den tåpelige bensinpumpa i instrumentpanelet, ikke bare er det tåpelig å vise en bensinpumpe, men det ser ut som den kun viser en strek, ingen prosent og ikke noe gjettometer under lading. Ikke prosentvisning ved ankomst i navi. Verre GUI enn e-Golf hadde i 2015? Og navien som stadig unmuter hver gang han navigerer på ny eller slår av og på bilen.. i min bil så er den mutet helt til jeg unmuter den. Om det er to minutter eller to år senere.

Problemet er ikke at den går varm eller noe sånt. Tesla-Bjørn ble derimot overrasket over hvor kaldt batteriet blir, selv når han kjører "aktivt". Han mente batteriet lakk varme som en sil, eller noe sånt. Også da det ladet (med redusert effekt) var temperaturen ganske lav. Virker som at Toyota har startet på 0 med elbil - der Tesla var i 2012, selv om de har veldig god erfaring med hybrid osv.

Virker som nedkjølingen av batteriet er overhissig. Kan nok stemme at de gjorde det pga 1 mill km garanti. Toyota ler nok av alle andre bilmerker som tilbyr oppvarming av batteri i forkant av hurtiglading  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

THE

1000 km challenge med bz4x ga meg noen tilfeller av god latter. Helt latterlig hvor dårlig denne bilen er som elbil. Hvis man skal kjøpte seg en Toyota så bør det være en Rav4, og ikke en bz4x.

Hvis man ønsker seg en elbil, så er vel konklusjonen så enkel som "Kjøp hvilken elbil som helst, bare hold deg langt unna Toyota".
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Suverin

#340
Sitat fra: THE på fre 10. mar 2023, kl. 14:58
Hvis man ønsker seg en elbil, så er vel konklusjonen så enkel som "Kjøp hvilken elbil som helst, bare hold deg langt unna Toyota".

(nå har jeg tvillingen som utgangspunkt, men noen ord om en brukergruppe der jeg tror de er spot on)

Sånne som meg, som omtrent aldri er i nærheten av en hurtiglader eller en veg med mer enn 90 sone, som skal ta seg frem på traktorveier og der en langtur kanskje strekker seg til 15-20 mil. 

Om man vil ha bil som er knall på "ugunstige veier" ifm jakt, fiske- og ski, som er elektrisk, så er disse tvillingene ganske spot on!

Det er en skikkelig bruksbil, der det føles naturlig å slenge inn et rådyr eller fugl i bagasjerommet.. Litt som en elektrisk Outback eller mini- Land cruiser..

Har også en MY i bestilling, (for evt erstatning av vår andre bil). Jeg har kjørt litt MY, og det er ikke en bil jeg hadde slengt rådyret baki.. Aner ikke hvorfor, men det er bare noe med "følelsene" bilene gir..

Det finnes en brukergruppe for alle biler er vel konklusjonen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: suverinseveren på tor 09. mar 2023, kl. 21:10
Og fått epost fra Toyota:

Han vil ta en ny test i mai høres det ut som :)


https://youtu.be/WT6mraFqrm0

Ja, tiden på 1000km challenge kommer til å bli MYYYE kortere når han får ladet med 150kW, får 10-15% lengre rekkevidde tilgjengelig, og sikkert andre forbedringer i mai.
Tesla Model Y                         2021-

Leffi

Hmm, er dette et Tesla forum siden det er så mange Tesla eiere som komenterer? Har dere prøvd bilen? Jeg har hatt min Bz4x siden november og er kjempefornøyd. Det går også å skru av navigasjonsstemmen slik at den ikke kommer på igjen når man starter opp igjen. Det vet jeg siden jeg faktisk har en Bz, og ikke bare "synser" og kaster ut meninger so enkelte gjør!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Leffi på fre 10. mar 2023, kl. 16:06
Hmm, er dette et Tesla forum siden det er så mange Tesla eiere som komenterer? Har dere prøvd bilen? Jeg har hatt min Bz4x siden november og er kjempefornøyd. Det går også å skru av navigasjonsstemmen slik at den ikke kommer på igjen når man starter opp igjen. Det vet jeg siden jeg faktisk har en Bz, og ikke bare "synser" og kaster ut meninger so enkelte gjør!

Tror kanskje du svarer i feil tråd. Ingen som snakker om navigasjon her.
Og grunnen til at mange Tesla-eiere kommenterer er vel samme som at mange bukse-eiere kommenterer; mange har dem. Og mange vil supplere med andre.
Tesla Model Y                         2021-

RemiWM

#344
Sitat fra: Leffi på fre 10. mar 2023, kl. 16:06
Hmm, er dette et Tesla forum siden det er så mange Tesla eiere som komenterer? Har dere prøvd bilen? Jeg har hatt min Bz4x siden november og er kjempefornøyd. Det går også å skru av navigasjonsstemmen slik at den ikke kommer på igjen når man starter opp igjen. Det vet jeg siden jeg faktisk har en Bz, og ikke bare "synser" og kaster ut meninger som enkelte gjør!

Er helt enig. Har kjørt bZ4X (4400 km) siden desember. Fantastisk bil!
Virker som en bil bare er bra om den har verdensrekord i lading eller har størst batteri.
En bil er så mye mer!
Synes noen kommentarer her inne er ganske latterlige, spesielt fra synsere som verken har prøvd bilen eller har tenkt å kjøpe den.
Ikke alle trenger å kjøre Oslo-Tr.heim annenhver dag (kan virke som de fleste gjør det her inne).
Jeg har fått så mye spørsmål om hvorfor jeg kjøpte denne «drittbilen» som de kaller den. Svaret er enkelt: Fordi den passer mitt bruk og jeg liker den.
Ikke alle liker å kjøre/eie en Tesla...
Man kan snu om på det. Hvor mange stiller kritiske spørsmål til boligen du eier? «Hvorfor kjøpte du det dritthuset der?? Har jo ikke badekar en gang!» Ingen som gjør det vettu. Men bil er som religion for noen skjønner jeg og da er det helt greit å rakke ned på andres valg.

Og btw: forbruket mitt er langt fra 30 kWh / 100 km som 1000 km testen viste. Har snittforbruk i de hastighetene på samme vei og samme temperatur på ca. 20 kWh, med varme på 20 grader i kupe. Kjører akkurat lik bil som testen (AWD Executive Bitone).
Kjørte en tur på ca. 30-35 km for noen uker siden med et forbruk på 13,1 kWh / 100 km (veier rundt Oslo). Bor like utenfor Oslo og har ca. 4 mil 1 vei til jobben i sentrum. Kjører den tur/retur (80 km) med forbruk på 16,5 kWh ved 0 grader ute. Holder i massevis for meg.
Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA