Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mondeo på mandag 06. mars 2023, klokken 19:59
Bjørn har testet rekkevidden nå.

https://youtu.be/CU8yUzUYGsU

Lydanlegget er bra i det minste

Ja, og setene. "I don't feel butt hurt"  :D

Men wow....skandaleresultat på 1000km challenge (blir litt bedre i mai med 3,8 hurtiglader før begrensing, og enormt forbruk på 300wh/km.
Litt kontrast mot f.eks. Tesla Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

suverin

Og fått epost fra Toyota:

Han vil ta en ny test i mai høres det ut som :)


https://youtu.be/WT6mraFqrm0
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

Ja, Toyota har det ikke lett om dagen. Trist men slik er det.

vinterdekk

Skikkelig stor gåte hvordan den algoritmen til DC-begrensningen fungerer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 09. mars 2023, klokken 23:06
Skikkelig stor gåte hvordan den algoritmen til DC-begrensningen fungerer.
Og at de skal endre fra 2 til 3.8 i døgnet syns jeg er snodig, hvorfor ikke 4? :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway


geear

Det vanvittige forbruket er en ting, men virker som de også har dimensjonert temperaturstyringen på batteripakken altfor dårlig, burde tålt kontinuerlig kjøring og medfølgende lading. Samtidig virker det som at fokuset har vært høyt på å garantere batteripakken for 1 mill kilometer, og dermed har en enorm buffer og store begrensninger på ladehastighet og antall sykluser, for å oppnå dette. Som nybilkjøper vil jeg heller ha garanti på 200 000 km og en bil som faktisk kan brukes, enn en bil som skal vare i 1 mill kilometer, sannsynligvis ville en Toyota med min kjørelengde ruste i filler lenge før den når 1 mill km.

Men syns også det er masse andre skuffende detaljer, som for eksempel den tåpelige bensinpumpa i instrumentpanelet, ikke bare er det tåpelig å vise en bensinpumpe, men det ser ut som den kun viser en strek, ingen prosent og ikke noe gjettometer under lading. Ikke prosentvisning ved ankomst i navi. Verre GUI enn e-Golf hadde i 2015? Og navien som stadig unmuter hver gang han navigerer på ny eller slår av og på bilen.. i min bil så er den mutet helt til jeg unmuter den. Om det er to minutter eller to år senere.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 10. mars 2023, klokken 10:58
Det vanvittige forbruket er en ting, men virker som de også har dimensjonert temperaturstyringen på batteripakken altfor dårlig, burde tålt kontinuerlig kjøring og medfølgende lading. Samtidig virker det som at fokuset har vært høyt på å garantere batteripakken for 1 mill kilometer, og dermed har en enorm buffer og store begrensninger på ladehastighet og antall sykluser, for å oppnå dette. Som nybilkjøper vil jeg heller ha garanti på 200 000 km og en bil som faktisk kan brukes, enn en bil som skal vare i 1 mill kilometer, sannsynligvis ville en Toyota med min kjørelengde ruste i filler lenge før den når 1 mill km.

Men syns også det er masse andre skuffende detaljer, som for eksempel den tåpelige bensinpumpa i instrumentpanelet, ikke bare er det tåpelig å vise en bensinpumpe, men det ser ut som den kun viser en strek, ingen prosent og ikke noe gjettometer under lading. Ikke prosentvisning ved ankomst i navi. Verre GUI enn e-Golf hadde i 2015? Og navien som stadig unmuter hver gang han navigerer på ny eller slår av og på bilen.. i min bil så er den mutet helt til jeg unmuter den. Om det er to minutter eller to år senere.

Problemet er ikke at den går varm eller noe sånt. Tesla-Bjørn ble derimot overrasket over hvor kaldt batteriet blir, selv når han kjører "aktivt". Han mente batteriet lakk varme som en sil, eller noe sånt. Også da det ladet (med redusert effekt) var temperaturen ganske lav. Virker som at Toyota har startet på 0 med elbil - der Tesla var i 2012, selv om de har veldig god erfaring med hybrid osv.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. mars 2023, klokken 13:08
Sitat fra: geear på fredag 10. mars 2023, klokken 10:58
Det vanvittige forbruket er en ting, men virker som de også har dimensjonert temperaturstyringen på batteripakken altfor dårlig, burde tålt kontinuerlig kjøring og medfølgende lading. Samtidig virker det som at fokuset har vært høyt på å garantere batteripakken for 1 mill kilometer, og dermed har en enorm buffer og store begrensninger på ladehastighet og antall sykluser, for å oppnå dette. Som nybilkjøper vil jeg heller ha garanti på 200 000 km og en bil som faktisk kan brukes, enn en bil som skal vare i 1 mill kilometer, sannsynligvis ville en Toyota med min kjørelengde ruste i filler lenge før den når 1 mill km.

Men syns også det er masse andre skuffende detaljer, som for eksempel den tåpelige bensinpumpa i instrumentpanelet, ikke bare er det tåpelig å vise en bensinpumpe, men det ser ut som den kun viser en strek, ingen prosent og ikke noe gjettometer under lading. Ikke prosentvisning ved ankomst i navi. Verre GUI enn e-Golf hadde i 2015? Og navien som stadig unmuter hver gang han navigerer på ny eller slår av og på bilen.. i min bil så er den mutet helt til jeg unmuter den. Om det er to minutter eller to år senere.

Problemet er ikke at den går varm eller noe sånt. Tesla-Bjørn ble derimot overrasket over hvor kaldt batteriet blir, selv når han kjører "aktivt". Han mente batteriet lakk varme som en sil, eller noe sånt. Også da det ladet (med redusert effekt) var temperaturen ganske lav. Virker som at Toyota har startet på 0 med elbil - der Tesla var i 2012, selv om de har veldig god erfaring med hybrid osv.

Virker som nedkjølingen av batteriet er overhissig. Kan nok stemme at de gjorde det pga 1 mill km garanti. Toyota ler nok av alle andre bilmerker som tilbyr oppvarming av batteri i forkant av hurtiglading  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

THE

1000 km challenge med bz4x ga meg noen tilfeller av god latter. Helt latterlig hvor dårlig denne bilen er som elbil. Hvis man skal kjøpte seg en Toyota så bør det være en Rav4, og ikke en bz4x.

Hvis man ønsker seg en elbil, så er vel konklusjonen så enkel som "Kjøp hvilken elbil som helst, bare hold deg langt unna Toyota".
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

suverin

#341
Sitat fra: THE på fredag 10. mars 2023, klokken 14:58
Hvis man ønsker seg en elbil, så er vel konklusjonen så enkel som "Kjøp hvilken elbil som helst, bare hold deg langt unna Toyota".

(nå har jeg tvillingen som utgangspunkt, men noen ord om en brukergruppe der jeg tror de er spot on)

Sånne som meg, som omtrent aldri er i nærheten av en hurtiglader eller en veg med mer enn 90 sone, som skal ta seg frem på traktorveier og der en langtur kanskje strekker seg til 15-20 mil. 

Om man vil ha bil som er knall på "ugunstige veier" ifm jakt, fiske- og ski, som er elektrisk, så er disse tvillingene ganske spot on!

Det er en skikkelig bruksbil, der det føles naturlig å slenge inn et rådyr eller fugl i bagasjerommet.. Litt som en elektrisk Outback eller mini- Land cruiser..

Har også en MY i bestilling, (for evt erstatning av vår andre bil). Jeg har kjørt litt MY, og det er ikke en bil jeg hadde slengt rådyret baki.. Aner ikke hvorfor, men det er bare noe med "følelsene" bilene gir..

Det finnes en brukergruppe for alle biler er vel konklusjonen.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: suverinseveren på torsdag 09. mars 2023, klokken 21:10
Og fått epost fra Toyota:

Han vil ta en ny test i mai høres det ut som :)


https://youtu.be/WT6mraFqrm0

Ja, tiden på 1000km challenge kommer til å bli MYYYE kortere når han får ladet med 150kW, får 10-15% lengre rekkevidde tilgjengelig, og sikkert andre forbedringer i mai.
Tesla Model Y                         2021-

Leffi

Hmm, er dette et Tesla forum siden det er så mange Tesla eiere som komenterer? Har dere prøvd bilen? Jeg har hatt min Bz4x siden november og er kjempefornøyd. Det går også å skru av navigasjonsstemmen slik at den ikke kommer på igjen når man starter opp igjen. Det vet jeg siden jeg faktisk har en Bz, og ikke bare "synser" og kaster ut meninger so enkelte gjør!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Leffi på fredag 10. mars 2023, klokken 16:06
Hmm, er dette et Tesla forum siden det er så mange Tesla eiere som komenterer? Har dere prøvd bilen? Jeg har hatt min Bz4x siden november og er kjempefornøyd. Det går også å skru av navigasjonsstemmen slik at den ikke kommer på igjen når man starter opp igjen. Det vet jeg siden jeg faktisk har en Bz, og ikke bare "synser" og kaster ut meninger so enkelte gjør!

Tror kanskje du svarer i feil tråd. Ingen som snakker om navigasjon her.
Og grunnen til at mange Tesla-eiere kommenterer er vel samme som at mange bukse-eiere kommenterer; mange har dem. Og mange vil supplere med andre.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA