Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

Suverin

Sitat fra: vinterdekk på fredag 06. januar 2023, klokken 15:03
Nokså «real life test» med en kjøretur i minus 10. Det er ganske stor forskjell på forbruket mellom bZ4X og følgebilen som er en Ioniq 5, omtrent 5 kWh/100km. Må si meg enig med biltesteren i at man får ett inntrykk av at Toyota gjør mange nybegynnerfeil med sitt elbilinntog

https://youtu.be/MgZQIHzJo2w

Ja, det er flere nybegynnerfeil, får håpe de klarer å rette endel med programvaretilpasninger. Havnet på 2.7kWh/100 i den testen ser eg, i -10, så ikkje fullstendig krise sammenlignet med endel andre biler, men utfordringen er jo avviket sammenlignet med hva den er "solgt inn som". Den var solgt inn som å være "bedre enn konkurrentene på vinteren", og det er jo et godt stykke dit når det handler om det "elbiltekniske" (rekkevidde/ladehastighet). :)

vinterdekk

Mye anseelse står på hva Toyota klarer å rette med programvare før 1 februar. Da NAF sin store rekkevidde og ladetest foregår 1-2 februar. Det er om tre uker. Skjer det ikke noe stort da så vil det ikke forundre meg om Toyota/Lexus/Subaru må kjøre noen attraktive kampanjer for å selge mange elbiler en stund framover. Det er jo i grunn flotte biler, det er bare for høyt forbruk sammenlignet med konkurrentene som att på til har større netto batteri. Lav lånerente og vinterdekk inkl., kanskje?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Suverin

Ja, vil tru norge presser på for å få en oppdatering før NAF sin vintertest!

Siden vi drev og "diskuterte" real-life-tester igår, så ble jeg inspirert og gjorde et forsøk på å kjøre økonomisk med min Subaru på en langtur vi skulle ha idag.

Bilen har samme hardvare, og ifølge min forhandler så godt som identisk mjukvare (noen små forskjeller som konstant 4wd og kan styre regen med hendler).

Turen var totalt 181 kilometer (Tur/retur med 9 mil morgen, 9 mil ettermiddag) på realt vinterføre. Riksvei og europavei (80 og 90 soner), temperatur -5 til -12 (mest rundt -8),  tre personer i bil, takstativ og thule snowpack large med tre par ski*, 18" piggfritt. Vi kjørte med komfortabel temperatur i bilen, det fikk vi med varmeanlegg på auto og eco, 19,5 grader, ungene i baksete satt i kun ulltrøye uten å klage.

Jeg fulgte trafikken, men forsøkte å kjøre økonomisk, forbruket for de 18 milene endte ifølge kjørekomputer på 23,2 kWh/100. Det syns eg absolutt var innafor. Siden dette var tur/retur så vinner man heller ingenting på høydemeter-forskjeller.

I mitt hode skal man da kunne oppnå samme resultater med Toyotaen.

*kun takstativ skal ifølge elbil24.no bety 5% auke i forbruk i 120km/t

Speeder

Sitat fra: suverenseverin på lørdag 07. januar 2023, klokken 20:21
Ja, vil tru norge presser på for å få en oppdatering før NAF sin vintertest!

Siden vi drev og "diskuterte" real-life-tester igår, så ble jeg inspirert og gjorde et forsøk på å kjøre økonomisk med min Subaru på en langtur vi skulle ha idag.

Bilen har samme hardvare, og ifølge min forhandler så godt som identisk mjukvare (noen små forskjeller som konstant 4wd og kan styre regen med hendler).

Turen var totalt 181 kilometer (Tur/retur med 9 mil morgen, 9 mil ettermiddag) på realt vinterføre. Totalt var det 70km riksvei (80 og 60 soner) og 111km europavei (80 og 90 soner), temperatur -5 til -12 (mest rundt -8),  tre personer i bil, takstativ og thule snowpack large med tre par ski*, 18" piggfritt. Vi kjørte med komfortabel temperatur i bilen, det fikk vi med varmeanlegg på auto og eco, 19,5 grader, ungene i baksete satt i kun ulltrøye uten å klage.

Jeg fulgte trafikken, men forsøkte å kjøre økonomisk, forbruket for de 18 milene endte ifølge kjørekomputer på 23,2 kWh/100. Det syns eg absolutt var innafor. Siden dette var tur/retur så vinner man heller ingenting på høydemeter-forskjeller.

I mitt hode skal man da kunne oppnå samme resultater med Toyotaen.

*kun takstativ skal ifølge elbil24.no bety 5% auke i forbruk i 120km/t
Hvorlang tid tok hver av de 9 milene?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Suverin

Det var et viktig poeng ja! Brukte ca 1:15 hver vei. Omtrent 70 i snitt.

Og strekningen var deler av traséen NAF bruker i sin vintertest. E6 i Gudbrandsdalen, så ganske flat. Sørover, snudde ved Kvitfjell og opp att.

Mondeo

Sitat fra: suverenseverin på lørdag 07. januar 2023, klokken 20:21

Sikker på at "kontstant 4WD" ikke bare er salgstriks for Subaruen?
Slik jeg ser på spesifikasjonene til Toyota BZ4X så har den to permanentmagnetmotorer. De kan ikke deaktiveres med mindre de fysisk kobles ut.

Hyundai og Porche har mekanisk utkobling av motorer, og skryter av det noe jeg kansje tror Toyota og ville gjort om de brukte tilsvarende teknologi.

Så antar at Toyotan også har "permanent" firehjulstrekk da, noe som ikke nødvendigvis bare er en fordel. Polestar 2 f.eks lider hardt av å ha tilsvarende permanent firehjulstrekk da det øker forbruket enormt.

Suverin

Sitat fra: Mondeo på søndag 08. januar 2023, klokken 15:10

Sikker på at "kontstant 4WD" ikke bare er salgstriks for Subaruen?
Slik jeg ser på spesifikasjonene til Toyota BZ4X så har den to permanentmagnetmotorer. De kan ikke deaktiveres med mindre de fysisk kobles ut.

Langt fra sikker, det er bare det jeg har blitt fortalt av forhandler. Så ja, det kan godt hende den er like permanent hos Toyota, uten at de gjør noe nummer ut av det!

turfsurf

Samme med de gamle e-tron.
Trodde etron har to async motorer. Ulempen med disse er at de har høyere forbruk en PM varianter, men kan altså kobles ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mondeo

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. januar 2023, klokken 18:36
Samme med de gamle e-tron.
Trodde etron har to async motorer. Ulempen med disse er at de har høyere forbruk en PM varianter, men kan altså kobles ut.

Det har du helt rett i ja! Jeg huska litt feil der.
Audi e-tron Q4 (og da også VW ID4/Skoda Enyaq) har en motor av hver type, som jeg vil påstå er den beste måten å løse det på. En effektiv motor i bruk under vanlig kjøring, og firehjulstrekk som kan aktiveres lynkjapt når det trengs uten å måtte ha mekaniske løsninger.

Forøvrig denne løsningen Tesla og bruker, og de har jo temmelig bra forbruk. De testa jo nylig Model S Plaid med 3 motorer og 1020 hestekrefter under samme forhold som Subaruen og Toyotan, og den hadde langt lavere forbruk. Endte vel på 1,65 kWt på mila med den.

Suverin

Da ryktes det på sosiale medier at Toyota er i gang med software-oppdateringer, så da ser det ut til at de kan rekke den store vinter-testen.

Eiere som logger inn på «Min Toyota/MyT» får opp informasjon under Tilbakekallinger.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

vinterdekk

Kanskje det bare gjelder aktivering av OTA oppdatering for enkelte sikkerhetsfunksjoner?

Jeg antar det ettersom noen av forkortelsene kan se ut til å bety:

DCM - Data Communication Module.
PDC - Park Distance Control.
CSC - Cornering Stability Control.

Mao. jeg ville ikke forventet så mye av akkurat denne oppdateringen. Men det er positivt om jeg skulle ta feil..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Suverin

Sitat fra: vinterdekk på mandag 09. januar 2023, klokken 13:45
Kanskje det bare gjelder aktivering av OTA oppdatering for enkelte sikkerhetsfunksjoner?

Jeg antar det ettersom noen av forkortelsene kan se ut til å bety:

DCM - Data Communication Module.
PDC - Park Distance Control.
CSC - Cornering Stability Control.

Mao. jeg ville ikke forventet så mye av akkurat denne oppdateringen. Men det er positivt om jeg skulle ta feil..

Jeg tror du har helt rett :) Ser det er RAV4- eiere som har fått samme innkalling, så dette er nok noe annet!

Limodriver

Det er mulig jeg er storforlangende, men jeg mener stillheten fra Toyota trekker ut.

Slik de gjorde da det var utfordringer med hjul som løsnet er det også absolutt stillhet rundt rekkeviddeproblematikken. Jeg forstår ikke mangelen på informasjon da dette kun fører til spekulasjoner og rykter. Jeg tror prosessen tærer på Toyotanavnet.

Min erfaring er at en ikke oppnår mer enn knappe 60% av rekkevidden om vinteren ved rolig landeveiskjøring om vinteren. Denne rekkevidden møter ikke forventningene. Jeg tror årsaken til rekkeviddesvikten er sammensatt og tviler på at den løses ved endringer i programvare. Batteriets nettokapasitet er omtrent tilsvarende batteriet på Hyundai Kona og rekkevidden er omtrent lik. BZ4X er en større bil med AWD og da må effektiviteten være tilsvarende bedre. Dette er jeg tvilende til om Toyota var fått til. Så langt  orker det som Toyota har valgt samme strategi som sitte de regjering har gjort med strømprisene. De er klar over problemet og følger nøye med.

Suverin

Enig! At de gir så lite informasjon skader kun Toyota (og Subaru). God informasjon hadde trygget mange bilkjøpere..

Det er dog forskjell på vinter og vinter. Min erfaring (med Subaruen) er at den klarer seg fint når det blir skikkelig kaldt. "Problemet" er at den i flere media-tester virker å bruke like mye strøm i langt mildere vær (plussgrader). Samtidig hadde vel mange kjøpere en forståelse for at 71,4kWh var netto, siden de var så hemmelighetsfulle med informasjon rundt batteri, når den da viser seg å være kun 64kWh...

Sammenlignet med noen andre biler "i samme klasse" testet av elbil24, så blir den jo rent effektiv i kulden :) 
Sitat
XC40 (78kWh), Wltp 410 kilometer,
Mustang Mach-E (99 kWh), Wltp 540 kilometer

Test i 4-11 kuldegrader (til bil sier 0km rest):
- Mustang 296 kilometer. (2,8 kWh per mil)
- XC40: 242 kilometer. (2,91 kWh per mil)

kilde: https://www.elbil24.no/nyttig/duell-ford-mustang-mach-e-mot-elektrisk-volvo-xc40/73338682

Så er det vel eksempler på at leverandører har utvidet netto- kapasitet (gjorde ikke Audi det med Etron55?). Kan vi håpe på noe slikt?

Radial

Jeg er overbevist om at dette kan løses i software.

Hvis de har satt som krav i software at batteriet skal ha feks minst ~10°c året rundt, vil det fra 9,9°c utetemperatur begynne å løpe mye energi til å holde batteriet varmt.
Legg til at dette er ett objekt i bevegelse, og batteriet vil kunne kjøles ganske raskt ned igjen.

Har man ikke har kraftig nok effekt i denne varmekretsen, vil denne varmeren være 100% aktiv fra September til April uten software-endringer.

Effekten på batterivarmen kan trolig reguleres gjennom software prioriteringer, det er jo ett væskebasert system med varmepumpe, ala det Tesla har.
Og senker man kravet for driftstemperatur fra 10 til 1°C, sparer man mye energi igjen.. krever enorme mengder energi å varme opp 400-500kg batteri.

Altså er korrekt skriving av software helt elementært for effektivitet. Som første helelektriske bil, som er helt avhengig av software, kan man ende opp å gjøre feil prioriteringer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA