Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Mateusz på fredag 13. januar 2023, klokken 07:57
Sitat fra: Radial på torsdag 12. januar 2023, klokken 18:49

Man kan redusere nyttelasten masse, det påvirker resultatet positivt.

Radial, kan du fortelle litt mer om dette? Er det derfor elbiler har så lite av nyttelast? For å få bedre WLTP rekkevide?

Ja, bilen må lastes med en viss % andel av nyttelasten (husker ikke hvor mye), og høyere vekt gir mer klem på rullene i studio som gir mer motstand på rulla.

Hvorfor nyttelasten er så lav på enkelte modeller kan i stor grad knyttes til WLTP resultatet.
Feks 2021 model Y og Hyundai Ionic...begge kryper så vidt over 500km WLTP, og har begrenset nyttelast.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

suverin

Topgear.com idag:

A Toyota bZ4X OTA update will unlock precious miles of electric range once the battery's "flat"

The Toyota bZ4x and Subaru Solterra (same car really) will soon be getting an over-the-air update to help drivers come closer to the official WLTP range.

https://www.topgear.com/car-news/electric/toyota-bz4x-ota-update-will-unlock-precious-miles-electric-range-once-batterys
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Radial

Sitat fra: suverenseverin på fredag 13. januar 2023, klokken 17:23
Topgear.com idag:

A Toyota bZ4X OTA update will unlock precious miles of electric range once the battery's "flat"

The Toyota bZ4x and Subaru Solterra (same car really) will soon be getting an over-the-air update to help drivers come closer to the official WLTP range.

https://www.topgear.com/car-news/electric/toyota-bz4x-ota-update-will-unlock-precious-miles-electric-range-once-batterys

OTA? Disse bilene har jo ikke OTA for annet enn navigasjon etc jo?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

suverin

De jobber med leveransemetoden seie de til Carmagazine ;)

"When will these changes take place?

Toyota is promising all owners will get the revisions by summer 2023, either by a software flash at a dealer or by an Over The Air update – Toyota is still working out the delivery mechanism."

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/toyota/bz4x/
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Radial

Sitat fra: suverenseverin på fredag 13. januar 2023, klokken 23:18
De jobber med leveransemetoden seie de til Carmagazine ;)

"When will these changes take place?

Toyota is promising all owners will get the revisions by summer 2023, either by a software flash at a dealer or by an Over The Air update – Toyota is still working out the delivery mechanism."

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/toyota/bz4x/

Nei jøss, velkommen til 2023 Toyota - OTA har andre holdt på med i over 10 år nå 🙂🤞
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Limodriver

#215
Dersom Toyota ikke korrigerer mangelen med for dårlig rekkevidde i forhold til hva de markedsfører før sommeren 2023 er jeg tilbøyelig til å stille spørsmål ved om de oppfyller forbrukerkjøpslovens krav til retting. Jeg forstår det tar noe tid å finne ut av mangelen, men da mener jeg det er på sin plass med tiltak som avhjelper situasjonen i en interimsperiode.

Elektro12

Sitat fra: Limodriver på lørdag 14. januar 2023, klokken 14:13
Dersom Toyota ikke korrigerer mangelen med for dårlig rekkevidde i forhold til hva de markedsfører før sommeren 2023 er jeg tilbøyelig til å stille spørsmål ved om de oppfyller forbrukerkjøpslovens krav til retting. Jeg forstår det tar noe tid å finne ut av mangelen, men da mener jeg det er på sin plass med tiltak som avhjelper situasjonen i en interimsperiode.

Spesielt siden de gikk så høyt ut på banen og skulle tilby lang rekkevidde og samme rekkevidde vinter som sommer.

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Elbil24 har hatt en god intervjurunde med ingeniørene fra Toyota og Subaru, her var det mye interessant.

https://www.elbil24.no/nyheter/ingeniorene-fra-toyota-og-subaru-svarer/78271966

Jeg tror bZ4X/Solterra blir langt bedre etter mange av endringene, men synd at det snakkes om maskinvare-endring for forvarming av høyvoltsbatteri. Det positive for framtidige utgaver er at de legger inn en fysisk knapp for å starte forvarming. Det enkleste er ofte det mest brukervennlige.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Limodriver

#219
Oppdateringene Toyota skisserer er vel og bra og for så vidt fornuftige. Prosentvisning er en vant til, fornuftig estimert rekkevidde er bra (klimaanlegg har kommet for å bli...) flere hurtigladninger pr dag er mindre interessant.

Imidlertid tør jeg hevde elefanten i rommet er rekkevidden. 25 mil i normalt vintervær er 10-15 mil for lite. Dette baserer jeg på egen erfaring med BZ4x og andre elbiler jeg har hatt. Eneste elbilen jag kan sammenligne rekkeviddesvikten med er 1. generasjon Leaf.

Jeg mener det ikke er holdbart å vente til sommeren eller ennå lenger før rekkeviddesvikten er utbedret. Jeg ønsker bare det som ble markedsført og jeg kjøpte. Dersom Toyota ikke klarer å levere rekkevidden som er markedsført og som ikke ville være mye dårligere om vinteren enn sommeren fordi Toyota har så lang erfaring med batteridrift i hybridbiler må de finne kompenserende løsning.

Jeg ønsker det definitivt ikke, men frem til forbruket er redusert eller batterikapasiteten er øket mener jeg Toyota må være svært romslige med å dekke hurtiglading. Jeg ønsker ikke å hurtiglade fordi det tar tid, men med den sviktende rekkevidden er det ikke noe annet alternativ.

vinterdekk

Flere oppladinger før hastigheten strupes blir særdeles viktig på langtur i vinterhalvåret, og for alle taxi-eiere som til nå har sverget til Toyota. Vi bor tross alt i ett langt og kaldt land hvor man kan treffe på denne begrensningen ved å kjøre fra enkelte fylkesgrenser til en annen. Men det er nok også tanken om at bilen uten forvarsel blir helt «ubrukelig» på lading som var en av de tingene som gjorde at jeg til slutt fikk dårlig magefølelse og droppet Solterra tvillingen. Dette er produsenter som legger masse prestisje i å gjøre eierskapet trygt men begrensningene det medfører gav motsatt effekt. Men heldigvis for dere som eier eller venter på bZ4X/Solterra så blir det snart forbedringer på antall hurtigladinger.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

THE

Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 21:20
Flere oppladinger før hastigheten strupes blir særdeles viktig på langtur i vinterhalvåret, og for alle taxi-eiere som til nå har sverget til Toyota.
Er det noen som vet om begrensingen er to tilkoblinger til hurtiglader, eller om det er hurtiglading tilsvarende to ganger batterikapasitet? For BZ4x vil dette bety mye. Ladekurven er jo rett og slett begredelig, så de fleste vil vel ikke hurtiglade til mer enn 50-60 % SOC for å slippe å stå timesvis på ladestasjonen. Hvis det er begrenset til antall ladeøkter tilsvarer jo to ladinger bare 20-25 mil ekstra rekkevidde pr. dag om man lader 10-50/60% SOC begge gangene. Om begrensingen gjelder at du maksimalt kan hurtiglade to ganger netto-batterikapasitet pr. dag dobler man jo den ekstra rekkevidden man kan hurtiglade pr. dag minst.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Limodriver

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:41
Er det noen som vet om begrensingen er to tilkoblinger til hurtiglader, eller om det er hurtiglading tilsvarende to ganger batterikapasitet?

Dette er kjernen i problemet - det er ingen som gir informasjon og da blir det kun spekulasjoner. Ingen reelle innrømmelser eller informasjo fra Toyota annet enn bagateller. Jeg kan ikke skjønne annet enn at strategien svekker Toyotas omdømme for hver dag som forløper.

Realiteten er at kundene ikke har rekkevidden de forventet på bilene og det er en utfordring for noen av oss.

Mondeo

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:41
Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 21:20
Flere oppladinger før hastigheten strupes blir særdeles viktig på langtur i vinterhalvåret, og for alle taxi-eiere som til nå har sverget til Toyota.
Er det noen som vet om begrensingen er to tilkoblinger til hurtiglader, eller om det er hurtiglading tilsvarende to ganger batterikapasitet? For BZ4x vil dette bety mye. Ladekurven er jo rett og slett begredelig, så de fleste vil vel ikke hurtiglade til mer enn 50-60 % SOC for å slippe å stå timesvis på ladestasjonen. Hvis det er begrenset til antall ladeøkter tilsvarer jo to ladinger bare 20-25 mil ekstra rekkevidde pr. dag om man lader 10-50/60% SOC begge gangene. Om begrensingen gjelder at du maksimalt kan hurtiglade to ganger netto-batterikapasitet pr. dag dobler man jo den ekstra rekkevidden man kan hurtiglade pr. dag minst.

Ikke godt å si hvordan Toyota har løst dette. Nissan Ayria er "dum" og strøyper hastigheten etter hvor mange ganger man har plugget inn å ut laderen. Dette er jo den enkleste måten og tipper Toyota har gått for den. BMW strøyper hastigheten om man har fylt på mere enn 200kWt innenfor ett vist tidsrom.
Og noen (som f.eks Tesla) har ingen begrensinger, men tviler på toyota fjærner sin med tanke på garantien.

RemiWM

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:41
Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 21:20
Flere oppladinger før hastigheten strupes blir særdeles viktig på langtur i vinterhalvåret, og for alle taxi-eiere som til nå har sverget til Toyota.
Er det noen som vet om begrensingen er to tilkoblinger til hurtiglader, eller om det er hurtiglading tilsvarende to ganger batterikapasitet? For BZ4x vil dette bety mye. Ladekurven er jo rett og slett begredelig, så de fleste vil vel ikke hurtiglade til mer enn 50-60 % SOC for å slippe å stå timesvis på ladestasjonen. Hvis det er begrenset til antall ladeøkter tilsvarer jo to ladinger bare 20-25 mil ekstra rekkevidde pr. dag om man lader 10-50/60% SOC begge gangene. Om begrensingen gjelder at du maksimalt kan hurtiglade to ganger netto-batterikapasitet pr. dag dobler man jo den ekstra rekkevidden man kan hurtiglade pr. dag minst.
Hurtiglading er per nå begrenset til 2 ganger batterikapasitet, altså totalt 128kW (2x64 kW) innenfor en 24 timers periode. Deretter strupes ladeeffekten om man lader mer enn dette.
Blir spennende og se hva de setter begrensningen til etter oppdateringen.
Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA