Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 12. november 2022, klokken 13:00
Jeg tenker det er på Facebook debatten og temperaturen er høy. Toyota er ett elsk/har merke som Tesla.
Godt mulig, men Facebook holder jeg meg langt unna. Har aldri hatt konto der, og kommer heller aldri til å skaffe meg en. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Jeg hørte senest i går en radioreklame for Toyota Bz4X der de reklamerte med inntil 511km rekkevidde. I min verden er det enkelt, lever som markedsført og solgt. Hvordan er jeg ikke like opptatt av, kjøper jeg en liter melk er jeg ikke fornøyd om jeg bare får 5-6 dl...

Radial

Dette må være en skikkelig dårlig skrevet software, som gjør at ett kraftig varmeelement er konstant aktivt, eller at motorene i 4wd systemet jobber mot hverandre.
Løser seg nok dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Batteri og bilstørrelsen tatt i betraktning ville jeg ikke forventet noe særlig mere enn rett over 40 mil rekkevidde på awd. Har de i tillegg ett veldig stort buffer under 0 så kommer man jo for ned på 30 mil.

Første test som kjører til tomt vil jo fort avsløre realitetene, gitt at man har noe å sammenligne med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

#49
Motor har oppdatert saken med en ekstra testtur i 11-14 grader: 19kWt/100km beregnet 370 km rekkevidde snitt 82 km/t.

I første test hadde bZ4X 27,2 kWt/100km i 5-8 grader beregnet 263 km rekkevidde snitt 65 km/t.

https://www.motor.no/aktuelt/toyota-bz4x-og-subaru-solterra-motes-i-forbrukstest/236720
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#50
Nybiltester har snart fasitten på nettokapasiteten etter å ha kjørt bZ4X til stopp. Ut fra skjermbildet får jeg det til å bli 66 kWh nettokapasitet før ladetap er hensyntatt. Hvor mye blir det om man trekker fra ladetap, montro? 64-65kWh?

Oppdatert: Fasiten ble 67,15 kWh ladet 0-100% (jeg har ikke Instagram så litt knot å lese postene når man blir videresendt til innlogging hele tiden).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

#51
Enten putta de på hjullager og nav fra en lastebil for å fikse på hjulbolt-problemet (enorm rullemotstand), eller så må dette være en kritisk dårlig skrevet software.

BZ4x bruker jo i begge tilfeller over her mer strøm en vesentlig større RAV4 plug-in-hybrid.
Noe er feil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

#52
Sitat fra: Radial på søndag 13. november 2022, klokken 22:43
Noe er feil.

Jeg håper Toyota og Subaru deler din oppfatning og begynner å kommunisere hva de akter å gjøre med dette snart.

Blir usikker på hva worst case forbruk [på egen Solterra i bestilling] kan bli på vinteren når bZ4X og Solterra presterer såpass ulikt ift. konkurrentene i høsttemperaturer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Mikkey

Horribelt av Toyota og ikke komme med en uttalelse der de sier rett ut hva som er feil, og hvorfor de har lagt til 8,2% mer rekkevidde etter 0km. Skal si at jeg begynner å få kalde føtter, og er på vei til å heve kjøp. Med så lang ventetid, pluss at rekkevidden ikke holder til det man har bestilt så er det nok andre biler der ute.

vinterdekk

#54
Nybiltester skulle hente en Solterra i dag, men utlån til presse er midlertidig innstilt fram til at Subaru Norge har fått svar på endel spørsmål fra Subaru.. https://www.facebook.com/Nybiltester

Jeg tenker at det foregår endel møtevirksomhet hos Toyota og Subaru nå. Både tror og håper at dette er løsbart med programvareoppdatering. Har ikke lest noe som har gjort meg skeptisk på selve bilene (altså "hardwaren") bortsett fra forsinkelsene pga. hjulboltene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Sannelig mye omtale om bZ4X om dagen. VG/Tek.no skal nå teste bZ4X i kommende uke. De nevner forøvrig at VW ID.3 hadde barnesykdommer i begynnelsen og fikk for eksempel en rekkevidde på 309 kilometer i 12–13 grader (WLTP 420km). https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/JQOOjP/toyota-bz4x-slaktes-i-flere-norske-rekkeviddetester
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Limodriver

Jeg har vært forundret over "informasjonsstrategien" til Toyota når tilbakekallingen av BZ4X kom. Det virker som de har gått en god "strutseskole" der de ikke tror det er noen som oppfatter noe så lenge de står med hodet i sanden - den store r.... som stikker opp er faktisk mulig å se/legge merke til.

Det virker som det nå legges til grunn samme strategi der en forsøker å "pulverisere" problemet slik at det til slutt ikke er en utfordring. Dette bedrer ikke rekkevidden slik jeg ser det.

Det er videre hevet over enhver tvil at disse hendelsene er uheldige for Toyota. Hadde Toyota da gjort slik de er kjent for - løse de oppståtte problemene på en god måte for kunden og gjennom dette styrket merkevaren ville de kommet styrket ut av situasjonen.

Hjulproblematikken bekymrer meg ikke nevneverdig annet enn at jeg, til tross for at forsinkelsen i leveranse ene og alene hviler på Toyota, trolig ender opp med vektavgift på bilen som Toyota har kommunisert at de ikke dekker. Hva er forskjellen på mva merkostnad og vektavgift merkostnad? Dersom jeg i tillegg mottar en bil som reelt sett har en langt dårligere rekkevidde enn markedsført, varmeapparatet er ment som pynt for ikke å redusere rekkevidden ytterligere samt at rekkeviddeangiveren best kan sammenlignes med lottotrekningen på lørdag, da er jeg nok i modus for å bli godt gammeldags forbannet. Det hjelper ikke hvor mye informasjonsavdelingen bortforklarer problemene, jeg får likefullt ikke forventet rekkevidde og blir snarere enda mer opphisset enn beroliget når jeg må stoppe i tide og utide for å lade og problemet ikke anerkjennes av Toyota.

marte3no

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 15. november 2022, klokken 14:28
Jeg har vært forundret over "informasjonsstrategien" til Toyota når tilbakekallingen av BZ4X kom. Det virker som de har gått en god "strutseskole" der de ikke tror det er noen som oppfatter noe så lenge de står med hodet i sanden - den store r.... som stikker opp er faktisk mulig å se/legge merke til.

Det virker som det nå legges til grunn samme strategi der en forsøker å "pulverisere" problemet slik at det til slutt ikke er en utfordring. Dette bedrer ikke rekkevidden slik jeg ser det.

Det er videre hevet over enhver tvil at disse hendelsene er uheldige for Toyota. Hadde Toyota da gjort slik de er kjent for - løse de oppståtte problemene på en god måte for kunden og gjennom dette styrket merkevaren ville de kommet styrket ut av situasjonen.

Hjulproblematikken bekymrer meg ikke nevneverdig annet enn at jeg, til tross for at forsinkelsen i leveranse ene og alene hviler på Toyota, trolig ender opp med vektavgift på bilen som Toyota har kommunisert at de ikke dekker. Hva er forskjellen på mva merkostnad og vektavgift merkostnad? Dersom jeg i tillegg mottar en bil som reelt sett har en langt dårligere rekkevidde enn markedsført, varmeapparatet er ment som pynt for ikke å redusere rekkevidden ytterligere samt at rekkeviddeangiveren best kan sammenlignes med lottotrekningen på lørdag, da er jeg nok i modus for å bli godt gammeldags forbannet. Det hjelper ikke hvor mye informasjonsavdelingen bortforklarer problemene, jeg får likefullt ikke forventet rekkevidde og blir snarere enda mer opphisset enn beroliget når jeg må stoppe i tide og utide for å lade og problemet ikke anerkjennes av Toyota.

Jeg må bare si meg helt enig med deg. For meg skulle dette bli første Toyota. Måten denne saken er blitt behandlet på fra Toyota sin side overrasker meg. Jeg er skuffet og har avbestilt bz4x.

Mikkey

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 15. november 2022, klokken 14:28
Jeg har vært forundret over "informasjonsstrategien" til Toyota når tilbakekallingen av BZ4X kom. Det virker som de har gått en god "strutseskole" der de ikke tror det er noen som oppfatter noe så lenge de står med hodet i sanden - den store r.... som stikker opp er faktisk mulig å se/legge merke til.

Det virker som det nå legges til grunn samme strategi der en forsøker å "pulverisere" problemet slik at det til slutt ikke er en utfordring. Dette bedrer ikke rekkevidden slik jeg ser det.

Det er videre hevet over enhver tvil at disse hendelsene er uheldige for Toyota. Hadde Toyota da gjort slik de er kjent for - løse de oppståtte problemene på en god måte for kunden og gjennom dette styrket merkevaren ville de kommet styrket ut av situasjonen.

Hjulproblematikken bekymrer meg ikke nevneverdig annet enn at jeg, til tross for at forsinkelsen i leveranse ene og alene hviler på Toyota, trolig ender opp med vektavgift på bilen som Toyota har kommunisert at de ikke dekker. Hva er forskjellen på mva merkostnad og vektavgift merkostnad? Dersom jeg i tillegg mottar en bil som reelt sett har en langt dårligere rekkevidde enn markedsført, varmeapparatet er ment som pynt for ikke å redusere rekkevidden ytterligere samt at rekkeviddeangiveren best kan sammenlignes med lottotrekningen på lørdag, da er jeg nok i modus for å bli godt gammeldags forbannet. Det hjelper ikke hvor mye informasjonsavdelingen bortforklarer problemene, jeg får likefullt ikke forventet rekkevidde og blir snarere enda mer opphisset enn beroliget når jeg må stoppe i tide og utide for å lade og problemet ikke anerkjennes av Toyota.


Veldig enig her også. Hvis det kommer til et rettsspørsmål der Toyota betaler MVA men ikke vektavgiften så har man nok en sikker sak ettersom de allerede mener at det er deres feil at bilen er forsinket og det gjelder for så vidt alle kostnader som kommer pga det. Men likevel, her skulle man hatt en bil i august og sist jeg snakket med forhandler så hoppet han mellom månedene januar - mai, noe som sier meg at han egentlig ikke vet noe som helst.

Årsaken til at jeg ikke helt har avbestilt er pga manglende alternativ, Nissan Aryia er dyrere og tar enda lenger tid. ID4 er et alternativt, men har ganske lang leveringstid den også. Blir vel kanskje å kjøpe brukt, men altså et veldig vanskelig valg.

Mateusz

Enig med dere. Har avbestilt selv. Bilen min borde leveres i juni. Var forespeilet ny dato februar, men trur ikke på det toyota sier lenger. Skuffet over toyota
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA