Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Otkristo på torsdag 10. november 2022, klokken 12:46
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 09. november 2022, klokken 22:26
God analyse Daniel_007. Men de kunne gjort bilen rimeligere om de droppet en ineffektiv varmepumpe til fordel for en driftsikker PTC varmer. Kan også spekuleres i at varmepumpen ikke fungerer som den skal. Det er visst ett stort hopp i beregnet rekkevidde mellom klima på eller av så det støtter vel under at du er inne på noe.
Hold deg fast. De har luft til luft varmepumpe i bilen 🙈

Ja leste det nettopp her (Toyota har uttalt seg til TV2s Broom journalister). https://www.tv2.no/broom/toyotas-nye-storselger-kriseresultat-i-rekkevidde-test/15256939/

Er det uvanlig med luft til luft varmepumpe? Toyota har sikkert lånt mange komponenter fra hybridene sine og ikke utviklet alt fra bunn av.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

sjokomelk

Luft-til-luft-varmepumper har vært i bruk i biler siden 40/50-tallet. Ruller millioner av de langs veien i dag. Tror faktisk ikke det finnes nye biler til salgs på det norske markedet uten en luft-til-luft-varmepumpe i dag. Men de brukes primært kun til nedkjøling av kupéen og ikke til oppvarming.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Ser også nå at artikkelen nevner "luft-til-vann" og ikke "luft-til-luft".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mateusz

"Uvanlig" buffer

– Men én ting er viktig å få med her. Fordi Toyota er ekstremt opptatt av å bevare batteriets egenskaper så lenge som mulig, er det lagt inn en "buffer". Det betyr at når bilen sier at det er null kilometers rekkevidde, har batteriet fortsatt drøyt åtte prosent kapasitet igjen. Hvor mye det utgjør i kilometer avhenger som vanlig av mange faktorer. Men det skal være mulig å klare en del om man kjører forsiktig og slår av klimaanlegget, sier Olsen.

Hvis dette stemmer, skal det være mulig å komme 368 kilometer på én lading. Men altså med lite bruk av klimaanlegget.

Men 368km er fortsatt langt fra 460km = ikkje godt nok av Toyota
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

ReneM

Jeg har lest gjennom artikkelen en gang til. Det som ikke er med i testen er om bufferen de snakker om faktisk er tilgjengelig for forbrukeren.

I testen stopper de ved 0 km rekkevidde, men det er ikke fastslått at batteriet var tomt. Muligens at de hadde klart å kjøre 50 kilometer til med 0 i GOM (slik for eksempel Polestar hadde i starten). I det tilfelle kan det meste rettes opp med en SW oppdatering.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

knut3448

Størrelse på buffer er da irrelevant for WLTP rekkevidden!? Det første man burde sjekke er om BMS fungerer som den skal. Det er ikke helt uvanlig at en ny bil trenger litt opp- og utlading for kalibrering av BMS? Bjørn Nyland får kjøre den til den stopper (:

eisa01

Hvem er det som kjører under 0 i virkeligheten?

Den teller vel ikke negativt, så du har null peiling på om du har kjørt 1 km eller 50 km etter null

vinterdekk

Om netto og brutto forholdet på batteriet var lik Volvo XC40 (75/78kWh*) ville det gjort resultatet til elbil24 respektabelt?

XC40 96,2% netto.
bZ4X 84% netto.

Test en 307*1.122=344,5km
Test to 318*1.122=357km

* https://elbil.no/test-av-volvo-xc40-recharge/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Mateusz

#23
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 10. november 2022, klokken 23:18
Om netto og brutto forholdet på batteriet var lik Volvo XC40 (75/78kWh*) ville det gjort resultatet til elbil24 respektabelt?

XC40 96,2% netto.
bZ4X 84% netto.

Test en 307*1.122=344,5km
Test to 318*1.122=357km

* https://elbil.no/test-av-volvo-xc40-recharge/

Nei, 344 og 357km er for dårlig, husk at det var ok forhold med 8 varmegrader mens bilens WLTP er 460km.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

syklisten

LKA, på Solterra-forumet, skriver at han har klart 409km i sin. Kan det være at Subaru har en annen buffer? Har de annen varmepumpe e.l.?

Mateusz

"Nybiltester.no" har testet Soltera og fått elendig rekkevide der (325km på landeveitest, 254km med 50/50 landevei/motorvei) så det er samme problem som på bz4x. Har LKA kjørt med varmen på eller uten?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

vinterdekk

#26
Sitat fra: Mateusz på fredag 11. november 2022, klokken 08:16
"Nybiltester.no" har testet Soltera og fått elendig rekkevide der (325km på landeveitest, 254km med 50/50 landevei/motorvei) så det er samme problem som på bz4x. Har LKA kjørt med varmen på eller uten?

Torbjørn Lie daglig leder Subaru Norge AS har gitt følgende svar ang. artikkelen til noen på Solterra eiergruppe på Facebook: "Våre tester og mange kunder melder tilbake om forbruk og rekkevidde ihht. fabrikkens tall."

Tolker det til at Subaru Norge sitter med annen informasjon enn den vi har kjennskap til og legger dermed terskelen til vinterens rekkeviddetester hos NAF og elbilforeningen. Når man systematisk sammenligner med andre biler så vil det komme tydelig fram om Solterra og bZ4X har ett mye større avvik fra WLTP enn konkurrentene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Limodriver

Slik jeg vurderer situasjonen med informasjonen som nå er tilgjengelig er ikke dette en sak Toyota/Subaru kan hoppe bukk over ved å flytte et komma eller la informasjonsdirektøren hevde at rekkevidden er tilstede.

Enten må bilen ha rekkevidde i nærheten av det som er markedsført, fabrikanten endre på bilen slik at rekkevidden blir tilsvarende eller åpne for heving av kjøpet/erstatning. Selv informasjonsavdelinger kan ikke forsøke å bløffe/lyve seg ut av en slik situasjon. Jeg blir gjerne med en informasjonsansvarlig på tur slik at de kan bevise rekkevidden uten noen «ifs and buts».

Jeg som kjøpte Toyota med bakgrunn i at de alltid har levert eller ordnet opp i problemene. Prosessen ender da opp i utsettelser og skuffelser som ligner mer på et slag med svarteper der alle kortene jeg får har svarteper på seg uten at jeg har noen å sende dem videre til :(

vinterdekk

Elbil24 har kommet med en oppdatering og svar fra Toyota. https://www.elbil24.no/nyheter/kort-rekkevidde-pa-bz4x-toyota-svarer-pa-kritikken/77728943

Toyota mener at de behøver en stor buffer i bunnen fordi det er vanlig på bensinbiler. Om man kjører "i blinde" så har vi i følge elbil24 en teoretisk rekkevide på 348, men også dette er uvanlig stort avvik fra WLTP. Men Toyota stiller seg til rådighet til å delta på ny test senere for å lære. De har ikke noen kommentar til hvorfor rekkevidden taper seg så mye når man aktiverer klima i bilen.

Det blir interessant å følge med på, men det er tydelig at Toyota ikke har fulgt med på hva konkurrentene har gjort.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: Mateusz på fredag 11. november 2022, klokken 08:16
"Nybiltester.no" har testet Soltera og fått elendig rekkevide der (325km på landeveitest, 254km med 50/50 landevei/motorvei) så det er samme problem som på bz4x. Har LKA kjørt med varmen på eller uten?
Det kan ha vært varmere i været da LKA testet, så været har hatt mindre å si under hans måling, men kan også være at LKA i større grad har "sparekjørt".

Men det er vanskelig å si for sikkert, da vi ikke vet hvordan han har gjort det med andre elbiler på samme strekning, og om strekka er med start og stopp samme sted, eller at en høydeforskjell kanskje bidrar til lengre rekkevidde.

Hadde jo vært greit om LKA kom med mere detaljer. Inntil videre så må vi jo bare se an om flere rapporterer like dårlige tall, eller om det er elbil24 som har gjort noe "feil". Men dette ser ikke bra ut for Toyota, og dermed og Subaru...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA