ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

I følge Møller var det i dag tidlig nær 300 norske eiere som har fått 3.0 OTA så langt. Nå har jeg kjørt rundt en del med dette og bilen fungerer bra så langt med unntak av av Norsk stemmestyring ikke fungerer lengre (Dette var en varslet BUG mellom del 1 og del 2, men skal fungere etter at del 2 er på plass. Hos meg fungerer bare alle andre språk, men ikke norsk) Andre norske eiere rapporterer om at Norsk stemmestyring fungerer. Skal sjekke nærmere med VW om det finnes fiks, er jeg heldig virker det igjen i morgen. En annen underlig ting er at lydbildet i Stereoanlegget er endret , har BAss Brothers oppgradering. Kan være at oppdatering har endret noe som gjør at Bass brothers oppsettet/lydfilen deres ikke lengre passer med VW sitt oppsett. Skal kontakte BB i morgen og høre om de har noen teori.

Er det noen her som ikke får norsk stemmestyring til å fungere lengre?
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:17
Hva er det med We charge og We connect? Hva slags sammenheng har det med ny SW?

Her finner man litt mer informasjon og en video som beskriver litt mer om We connect app i bil, litt nede på siden finner du den : "We Charge In-Car App i bilen
Med We Charge In-Car App integrert i infotainmentsystemet til elbilene i ID.-familien er en ledig ladestasjon aldri langt unna. Plott inn en destinasjon og We Charge planlegger ruten for deg, inkludert ladestopp underveis i samarbeid med navigasjonssystemet. Filtrer ladestasjoner iht. ladeeffekt og tilgjengelighet langs ruten for en mest bekymringsløs kjøretur. "

https://www.volkswagen.no/no/tjenester/we-charge.html
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

hELgenen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:24

We Charge er en egen "APP" i menyen der du kan søke etter ladestasjoner i nærheten og feks få veibeskrivelse dit. Man kan filtrere på ladeeffekt, We Charge kompatibel lading med kort/app m.m. Testet dette på en annen id.4 i sommer, fungerer ok. Egentlig mye felles med mobil appen og lader-søket der. We connect er jeg usikker på, tror det var noe med flere brukere i en familie, online tjenester m.m. Man kunne velge mellom Plus og ordinær mener jeg.

Skjønner fortsatt ingenting - jeg har plus abonnement og har hatt det i 2 år på 2 ulike ID.4  - bruker we-charge kortet - trenger ikke noe mer hjelp for å finne ladestasjon underveis...Så hva har dette med SW 3.0  gjøre?

Jeg trenger altså  ikke noen ny app i bilen mhp lading - så spørsmålet mitt er om man MÅ laste ned dette og dunke inn denne appen for å få 3.0, eller kan man bare overse det hele?

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:54

We Charge er en egen "APP" i menyen der du kan søke etter ladestasjoner i nærheten og feks få veibeskrivelse dit. Man kan filtrere på ladeeffekt, We Charge kompatibel lading med kort/app m.m. Testet dette på en annen id.4 i sommer, fungerer ok. Egentlig mye felles med mobil appen og lader-søket der. We connect er jeg usikker på, tror det var noe med flere brukere i en familie, online tjenester m.m. Man kunne velge mellom Plus og ordinær mener jeg.

Skjønner fortsatt ingenting - jeg har plus abonnement og har hatt det i 2 år på 2 ulike ID.4  - bruker we-charge kortet - trenger ikke noe mer hjelp for å finne ladestasjon underveis...Så hva har dette med SW 3.0  gjøre?

Jeg trenger altså  ikke noen ny app i bilen mhp lading - så spørsmålet mitt er om man MÅ laste ned dette og dunke inn denne appen for å få 3.0, eller kan man bare overse det hele?

Dette er så vidt jeg vet bare et tilbud om å få denne appen i bilen også, dette er bare et supplement til ladekort og mobilappen. (se demonstrasjon av bilappen : https://www.volkswagen.no/no/tjenester/we-charge.html) Jeg fikk fint lastet ned 3.0 uten We Charge/connect appene. Jeg tror det er Connect som i så fall er viktig for videre bruk, men er usikker. Står sikkert noe om dette i eposter fra VW/Møller om 3.0, . som få av oss leser i sin helhet :-) Dette er bare en liten del av 3.0, for min del er bedre ladekurve på rwd utgaver største og viktigste endring. Visning av SoC og temp i skerm bak ratt er også fint nytt med 3.0, samme forbedret talestyring som de lover (får ikke testet det selv foreløpig), samt mer avansert HUD mm.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

hELgenen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 21. desember 2022, klokken 21:08
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:54

Dette er så vidt jeg vet bare et tilbud om å få denne appen i bilen også, dette er bare et supplement til ladekort og mobilappen. (se demonstrasjon av bilappen : https://www.volkswagen.no/no/tjenester/we-charge.html) Jeg fikk fint lastet ned 3.0 uten We Charge/connect appene. Jeg tror det er Connect som i så fall er viktig for videre bruk, men er usikker. Står sikkert noe om dette i eposter fra VW/Møller om 3.0, . som få av oss leser i sin helhet :-)

Jeg fikk en mail for en evighet siden der jeg husker det ble nevnt noe om 2 trinn oppdatering og noe med språk som først ble riktig etter del 2
Fikk også oppdatert til 2.4 inkl. Bytte av 12V batteri i august,men ikke sett snurten av 3.0.
Verkstedet sa senest uke 38 mhp 3.0,men.nada her så langt.

Jeg har jo mobil appen og det fungerer greit nok til forvarming,som er den eneste funksjon jeg bruker. Lading med kort via we charge fungerer også helt greit.

Har fra før en app i  bilen lastet ned fra butikk som jeg mener het we-charge som hadde et google kart med noen ladestasjoner...men synes den var ubrukelig og så ikke behovet.

Men da får jeg bare vente å se om det dukker opp noen SW 3.0 her..

Krever den 4 streker på 4G som jeg hørte rykter om,så jeg nok vente til sommerferien...

atrus

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. desember 2022, klokken 21:22
Krever den 4 streker på 4G som jeg hørte rykter om,så jeg nok vente til sommerferien...

Dette er det hva vw skriver:

« 2. A stable mobile connection (at least 2 bars, 4G) must be established at the beginning of your trip and when parking your car.»

Det holder med 2 streker.

Gjengir hele saken under. Sikkert av interesse for flere

Dear all,

The rollout of the next ID. software 3.0 OTA-wave will start this week. Please note that the rollout will take some time. Within the next few days, you will receive a confirmation via email as soon as your ID. is ready to receive the update.

As promised, and based on your feedback, please find a few helpful tips & tricks for an easier installation process below.

Once you have received the notification in the infotainment system that a new software update is available, please keep in mind the following tips:

1. Ensure a minimum SOC (State of Charge) of at least 50 % when parking your ID.

2. A stable mobile connection (at least 2 bars, 4G) must be established at the beginning of your trip and when parking your car.

3. The charging cable must not be plugged in before and during the installation process.

4. Your ID. must be "enrolled" (linked to your We Connect account via the We Connect ID. app) at any time.

5. In case you receive the notification "Software update available" in the infotainment system but the installation button does not appear, please check again if all previous tips have been considered. If so, you can trigger the installation button to appear by following these steps:

•   Leave and lock the car for at least 15 minutes      with the keys out of the car's reach. Then go back to the car.

•   After entering the car, do not press the brake      pedal. Instead, please wait at least 90 seconds before turning      on the ignition using the ignition button behind the steering wheel.

•   Then wait again for at least 90 seconds before      turning off the ignition.

•   You should now find the "update      available" button in the exit panel.

6. If your ID. tells you to close all windows, please follow these steps:

•   Open all windows.

•   Now close one window after another. Each time a      window is closed, shortly release and then pull again the window switch.

These tips & tricks will continue to be expanded over time thanks to your feedback. Thank you!

Our updates are designed in a way where you as the owner decide when to start the installation. Please remember that due to the holiday season, roadside assistance may be limited, so please keep that in mind when choosing a time slot for the installation.

Best regards,

Your Volkswagen ID. team

eriksen.eriksen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:35
I følge Møller var det i dag tidlig nær 300 norske eiere som har fått 3.0 OTA så langt. Nå har jeg kjørt rundt en del med dette og bilen fungerer bra så langt med unntak av av Norsk stemmestyring ikke fungerer lengre (Dette var en varslet BUG mellom del 1 og del 2, men skal fungere etter at del 2 er på plass. Hos meg fungerer bare alle andre språk, men ikke norsk) Andre norske eiere rapporterer om at Norsk stemmestyring fungerer. Skal sjekke nærmere med VW om det finnes fiks, er jeg heldig virker det igjen i morgen. En annen underlig ting er at lydbildet i Stereoanlegget er endret , har BAss Brothers oppgradering. Kan være at oppdatering har endret noe som gjør at Bass brothers oppsettet/lydfilen deres ikke lengre passer med VW sitt oppsett. Skal kontakte BB i morgen og høre om de har noen teori.

Kan du utdype litt mer hva det er som har endret seg i lydbildet?

Kjell Salvigsen

Sitat fra: eriksen.eriksen på onsdag 21. desember 2022, klokken 23:11

Vanskelig å forklare med ord for en som ikke er lydekspert. Første tiden mellom del 1 og del to av oppdatering var lyden meget begrenset og dårlig, var bare de fremste og midterste høytaler som spilte virket det som. Etter hvert har mer og mer lyd og fylde kommet tilbake, men fremdeles oppfatter jeg at feks bassen er mer "grumsete og tykk" nå sammenlignet med før.

En erfaren bruker med Standard anlegg sier i en norsk FB gruppe at det også der har blitt dårligere lyd/mindre naturlig lyd enn tidligere. Så det er mulig VW har gjort noe med lydinnstillinger som de mener skal bedre lyden og at dette påvirker Bass Brothers oppsettet som er beregnet ut fra standardlyden som var på ny bil. BB må kanskje lage en ny lydfil tilpasset ny software? Jeg skal kontakte Bass Brothers og høre om de har noen teori.....
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

igniztion

We Connect er basistjenesten som gjør at man får bilen opp i appen og kan se låsestatus bl.a.
We Connect Plus er en ekstratjeneste som man betaler for, men den er gratis i 3 år. Denne må man ha for å starte forvarming etc.

We Charge er helt frivillig å ha i bilen så vidt jeg vet, men mulig den kreves for at Plug & Charge skal fungere når dette blir aktivert med 3.1 software.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

hELgenen

Sitat fra: igniztion på torsdag 22. desember 2022, klokken 10:09
We Connect er basistjenesten som gjør at man får bilen opp i appen og kan se låsestatus bl.a.
We Connect Plus er en ekstratjeneste som man betaler for, men den er gratis i 3 år. Denne må man ha for å starte forvarming etc.

We Charge er helt frivillig å ha i bilen så vidt jeg vet, men mulig den kreves for at Plug & Charge skal fungere når dette blir aktivert med 3.1 software.

Jeg kan ikke se om bilen min er låst eller ikke med den appen jeg har i dag og således heller ikke åpne/lukke bil via app.
Jeg kan KUN starte lading (gitt at den er tilkoblet) - eller starte forvarming.
Appen har versjonsnummer : 2.2.25

Vil det være slik at nyere versjon gir mulighet til å låse/åpne bilen via app?
Akkurat det siste savner jeg faktisk - har det på annen bil - og det sammen med forvarming samt legge inn tid for lading og status lading er vel det eneste jeg trenger via en App. Fant det ekstremt snodig at VW ikke hadde dette på plass allerede når jeg fikk min første ID.4...Jeg hadde nemlig hatt alt dette på plass siden 2014 på annen bil..Og da snakker vi ikke om Tesla en gang.
Så krysser fingrene for at jeg i 2023 endelig kan låse/åpne bilen fra app igjen......

eriksen.eriksen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:56
Sitat fra: eriksen.eriksen på onsdag 21. desember 2022, klokken 23:11

Vanskelig å forklare med ord for en som ikke er lydekspert. Første tiden mellom del 1 og del to av oppdatering var lyden meget begrenset og dårlig, var bare de fremste og midterste høytaler som spilte virket det som. Etter hvert har mer og mer lyd og fylde kommet tilbake, men fremdeles oppfatter jeg at feks bassen er mer "grumsete og tykk" nå sammenlignet med før.

En erfaren bruker med Standard anlegg sier i en norsk FB gruppe at det også der har blitt dårligere lyd/mindre naturlig lyd enn tidligere. Så det er mulig VW har gjort noe med lydinnstillinger som de mener skal bedre lyden og at dette påvirker Bass Brothers oppsettet som er beregnet ut fra standardlyden som var på ny bil. BB må kanskje lage en ny lydfil tilpasset ny software? Jeg skal kontakte Bass Brothers og høre om de har noen teori.....

Hold oss gjerne oppdatert om hva de mener. Høres jo veldig uvanlig ut at en slik oppdatering skal gå inn å endre lydsignaturen på anlegget. I alle fall siden det ikke er noe dsp eller lignende i bilen. Gjelder det uavhengig av kilde (blåtann, dab, CarPlay)? Det er jo mulig at de har gjort noe som påvirker selve lydoverføringen...

Har også BB-pakken, pluss byttet høyttalere og dempet litt i dører, så er spent på resultatet når jeg får sw-oppdatering...

atrus

Jeg har ikke BB-pakken. Men også jeg har noe greier med lyden. Får ikke justert på tone-nivået. Står noe om at kommer snart. Utover det, aner jeg ikke

Kjell Salvigsen

Nå har jeg snakket med Frode hos Bass Brothers (hovedmann bak denne pakken/BB). Han sier han har fått henvendelser både fra Enyaq og id4 kunder om endret lyd etter oppdatering OTA. VW/Skoda har nok gjort noe med lydinnstillinger/lydfiltre av en eller annen grunn, noe som fører til endret lyd både i original anlegg og dermed også de som kjøper BB pakker. Han får inn en bil så fort han kan, han håper på løsning rett over nyttår. Da blir forhåpentligvis ny lydfil sendt ut per e-post som må installeres med bærbar pc koblet til dsp forsterker som ligger i hanskerommet. (Det ligger en micro usb kabel der, klar til å koples på PC. En 9 stegs manual følger med fra BB.) Han hadde bare hørt om det jeg opplevde først (etter del 1)-at lyden ble tam, snever og bassfattig. Han hadde ikke hørt om det jeg opplever nå etter del 2, at bass blir for kraftig og må dempes i innstillinger (kan ikke stå i nøytral lengre). Han har stor tro på løsning, han har sine teorier på hva VW har gjort! Jeg har for øvrig spurt VW på mail om de har gjort noe med Stereoanlegg/lyd i oppdatering 3.0, venter spent på svar.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

El-inor

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. desember 2022, klokken 10:26
Sitat fra: igniztion på torsdag 22. desember 2022, klokken 10:09

Jeg kan ikke se om bilen min er låst eller ikke med den appen jeg har i dag og således heller ikke åpne/lukke bil via app.
Jeg kan KUN starte lading (gitt at den er tilkoblet) - eller starte forvarming.
Appen har versjonsnummer : 2.2.25

Vil det være slik at nyere versjon gir mulighet til å låse/åpne bilen via app?
Akkurat det siste savner jeg faktisk - har det på annen bil - og det sammen med forvarming samt legge inn tid for lading og status lading er vel det eneste jeg trenger via en App. Fant det ekstremt snodig at VW ikke hadde dette på plass allerede når jeg fikk min første ID.4...Jeg hadde nemlig hatt alt dette på plass siden 2014 på annen bil..Og da snakker vi ikke om Tesla en gang.
Så krysser fingrene for at jeg i 2023 endelig kan låse/åpne bilen fra app igjen......

At dere gidder alt dette? Det fremstår jo nå som en heldagsjobb å være ID.4-eie. Håper dere tar dere litt fri til fordel for familien i julen. Med ønske om en god og OTA-fri jul for alle ID.4-eiere!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA