Den gule Thinken med full stopp i Trondheim. (Reparert og i full drift igjen)

Startet av Marsto, onsdag 12. oktober 2022, klokken 09:18

« forrige - neste »

Warlock

ja, er faktisk en service bulletin på akkurat den der, så jeg gjorde det samme etter vi fikk problemer for 6-7-8år siden...
(tror jeg har flaks og fant igjen dokumentet også)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Warlock

Bra jobbet Marsto, du er godt igang her ser jeg ;)

Sender deg all infoen jeg lovet på PM her når jeg har fått ryddet litt i hodet, tror det blir for mye på SMS :P

Ellers har jeg tenkt å dokumentere mer hva vi fant ut om MLEC og muligens bruk av savvyCAN og oppdatert CAN info databasefil for våre thinker med litium batteri (den kan brukes i mange forskjellige programmer, savvyCAN, PcanExplorer etc..) ;)

Marsto

Veldig interessant. Det som aldri har vært et problem i denne bilen er girskift men alle teorier er fullstendig åpne. Til worrys spørsmål om topp deksel har vært av så er de er ikke demontert. Det er absolutt ingen tegn til fukt på toppen av batterimodulene. Hadde det vært fukt i toppen av batteripakken burde man se skygger av kondensert støv og skitt akkumulert på plastoverflatene. Ser ingen grunn til å inspisere nettopp på grunn av dette. Se bildene vedlagt.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Sitat fra: Warlock på torsdag 17. november 2022, klokken 14:07
Bra jobbet Marsto, du er godt igang her ser jeg ;)

Sender deg all infoen jeg lovet på PM her når jeg har fått ryddet litt i hodet, tror det blir for mye på SMS :P

Ellers har jeg tenkt å dokumentere mer hva vi fant ut om MLEC og muligens bruk av savvyCAN og oppdatert CAN info databasefil for våre thinker med litium batteri (den kan brukes i mange forskjellige programmer, savvyCAN, PcanExplorer etc..) ;)
Warlock, det høres helt supert ut. Har også kjøpt Kapton tape for varmeisolering av komponenter rundt pre charge motstanden på hovedkortet. Har veldig lyst til å holde alt så originalt som mulig og da er dette en suveren løsning. Poster bilder når jeg har dekket til alle vitale komponenter i umiddelbar nærhet til pre charge motstanden. :-)

worry

Hei igjen,
Utrolig rart om batteriet ikke har vært vått når du kunne se rett inn i kassa. Men virker det nå, så gjør det jo det. Enig der! :-)
Takk for Service Bulletin'en. Med fargebilder og greier!  :+1:
Think lithium

Marsto

Hei worry. Bare for din informasjon så kunne jeg ikke se rett inn i kassa i starten. Det var mye rustpikking og avskalling av rustflak før jeg kunne se rett inn i kassa. Det kan nok være grunnen til at fukt ikke har kommet opp på toppen av batteripakken.

Marsto

Marsto

Da er jobben i gang med rustbehandling og tetting av batterikassen. POR15 rustmaling er suveren og dekker godt metallet som er rustet. Før maling brukte jeg en stålbørste på drillen og fjernet alt overflaterust. Det er helt greit å lime de tilpassede karosseriplatene til kassen. Tec7 X-Tack er utrolig sterkt og passer fint til limingen. Satser på at batteriet er på plass i løpet av helga.

Warlock

Wow, dette her blir jo kongebra!  :+1:
Du har virkelig kjørt på, er jo snart ferdig jo!
Kortet med Kapton tape på ser veldig bra ut, og batterikassa enda bedre :D
Gratulerer med godt utført jobb.
(jeg derimot har ikke gjort noe i dag, men i morgen må jeg få på vinterjulene  :angel: )

Marsto

Hei Warlock. Jada, fikk ånden over meg og startet på grovjobben. Nå er det gjort og hovedbatteriet er på plass. Endel småfix gjenstår med mer vanntetting rundt ytterkanten av batteriet og påføring av Tectyl, men håper på en prøvetur iløpet av uka etter at jeg har fått tak i et 12V batteri. Det jeg har er nok helt utslitt.

pexic

Du kan ikke vise dette vedlegget.

put these inside the box !!

Marsto

Hey Pexic. That is a great idea but how often do you have to change them out? I have now mounted back the battery pack and feel it its not a big problem with moisture inside the pack, at least not the top part. It is the bottom part of the pack that seems to be the problem. Today I sealed off the outside of the pack with waterproof silicon and tomorrow two layers of Carosol rustpreventive spray.

worry

Her går det unna! Genialt å bruke jekketralle. :+1:

De fire hullene under kassa i framkant ville jeg tettet. Jeg kan ikke se at de har noen annen funksjon enn å slippe inn vann. Jeg har også laget bedre tetting der kablene går inn i kassa, men det er jo litt mer jobb. På en bil laget jeg en hel kanal som beskytter kablene helt fra ca krengningsstaget og til fremre flens på kassa.
Think lithium

Marsto

Ja, jeg har alltid lurt på hva de fire hullene er til. De er merkelig plassert og det var ingen tvil om at det er presset inn vann spesielt saltvann i mange år. De vender mot kjøreretningen og hovedkablene står jo der og i hele rommet var det veldig mye rust. Når det gjelder jekketralla var det eneste løsningen jeg kom på, men den er ikke perfekt. Den jekker ikke høyt nok så jeg må vippe opp batteriet med et spett på hver side og legge under plankebiter. 3 stk. 2"X4" oppå hverandre er nok i tillegg til europallen.     

Marsto

Jobben fortsetter med å få bilen kjørbar. Har fått på et lag med POR15 under og i front av batterikassen. Det er mye gravrust på frontsiden så det må fjernes mye løs rust og rustbeskyttes.  Der kom jeg ikke til når kassen var på gulvet. Det er veldig kjedelig å se på maling som tørker så fikk gjort service bulletin jobben med girskift kontolleren. Skal prøve å rette alle kjente feil som kan føre til at bilen stopper. Denne jobben er ganske enkel og kan gjøres ved å løsne sidedeksel til girspaken kun på fører siden. Torx 15 og 25 er nødvendig og brukte 2mm fiberskive til å legge imellom. For å se skruen nederst og under kontroller braketten la jeg et speil nede i rommet på innsiden av sidedekslet. Det fungerte fint og kunne se skruen og fiberskiven sitte godt på plass. Øverste skrue er mye enklere og den ser man lett uten speil. Etter montering prøvestartet jeg bilen og girskiftene fungerer helt utmerket. Jeg ser at mange av de vedlagte bildene blir i bredformat så det er bare å trykke på linken under bildet å laste det ned. Da ser man bildet i normalformat.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA