Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken med full stopp i Trondheim. (Reparert og i full drift igjen)

Startet av Marsto, onsdag 12. oktober 2022, klokken 09:18

« forrige - neste »

Marsto

Hei worry. Var forberedt da du forutså dette litt lenger opp i tråden. Uansett var det god læring så nå står batteriet under bilen for tilkobling når som helst når vi har noe som må testes. Har sett nøye på tråden du startet her. https://elbilforum.no/index.php?topic=44158.0                                                                     
Den er kjempegod så vi vil prøve igjen om ikke lenge og vil poste så snart vi har noe å melde.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Hei ja

Vi fikk ikke noe svar med CommTool (no message received), så jeg startet opp savvyCAN (med litt knot for innstillingene jeg ikke husket) for å se om vi overhodet fikk noen meldinger fra bilen, og der fikk jeg ut en god del, men manglet altså alt fra Enerdel batteriet.

jeg finner ikke for øyeblikket noe mer som virker skadet på MLEC-kortet, og tenkte å prøve å få liv i det på pulten, men har ikke hatt mye flaks der heller...

Trodde jeg hadde skjematisk tegning på koplingene er, men dokumentet jeg sitter på ser ut som om noen har scannet en ulovlig kopi ørten ganger. Det heter "thinkbatterypackmaster.pdf" og har nok for dårlig oppløsning for å kunne brukes (se vedlagt bilde)

Jeg håpte noen kanskje hadde en bedre versjon, eller målt seg frem til hva noen av de var.
(Om ikke får vi nok knotet oss til også det neste gang jeg besøker bilen til Marsto ;) )

Om noen vil ha pdf'en jeg har finnes den her:
https://www.dropbox.com/s/kcbp0iurjkx83b0/thinkcitybatterypackmaster.pdf

worry

Hei,
Kanskje bildet på side 28 i det dokumentet kan være til nytte?
Lykke til videre. Jeg har dessverre lite annet å bidra med nå.
Think lithium

Warlock

#33
Ja, jeg har sett på det, og det hjelper jo litt, sammen med "Pre-Series Wiring Diagram" oversikten, men man mangler siste steget. Gikk greit å gjette seg frem til hvor jord og "Allways_on" 12V gikk, men når jeg koplet opp det trakk kortet ikke en milliAmp en gang, så da er det muligens "Key_on" eller noe annet som kan vekke kortet (eller noe har røket)...

Men vi finner nok ut av det, enten med at noen har gjort jobben med å finne ut av hvor ting går før og vil dele, eller vi får målt oss frem ved en senere anledning.

Uansett, det ble litt flere runder her enn vi først håpte på.



Kanskje av interesse, i alle fall litt info fra i går kveld:

Prossessoren på MLEC er en MC9S12DJ256CPVE, databladet her:
https://www.dropbox.com/s/d62s8l3wlya6wmk/9S12DT256DGV3.pdf

Pr nå får den ikke 5V inn slik den helst bør for å virke (noe annet ville vært rart)
Pinout på 6pin header ser ut til å være
pin2 -> jord
pin4 -> /reset
pin6 -> 5V (tilførselen til MCU)
(så sannsynligvis ikke JTAG, man kan sikkert brukes til debugging/feilsøking)

Precharge går bare rett inn og ut igjen via kontakt J13. Strengt talt burde denne aldri vært på kretskortet, i alle fall ikke når det fører til de problemer som har vært. Men det er lett å være etterpåklok.

Marsto

Hei worry. I en post tidlig i tråden nevner du en som heter Werner Cornelius som skrev noe om Mlec kort modifikasjoner. Har du sett noen steder kontaktinfo til ham?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Han er en av de aktive på facbookgruppen "The Think-Tank (Fans of the electric car TH!NK)"
https://www.facebook.com/groups/27279972050

Han holder til i Tyskland og reparerer en del Thinker der, han har postet en del om å flytte precharge resistor ut fra MLEC-kortet. Det er verdt å bla innom noen av innleggene hans.

Marsto

Akkurat. Jeg tror han kan sitte på mye god info om alt som har med Enerdel pakken å gjøre. Hadde tenkt å sende ham en PM for å høre hva han kan ha tilgjengelig i Tyskland.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock


worry

Ja, prøv på FB. Jeg har kun lest hva han skriver, har ikke hatt noe kontakt (som jeg kan huske...).
Jeg tror det var han som skrev at han hadde full oversikt over RLEC-kortene i hvert fall. Men å få de produsert var for tid- og kostnads-krevende. Enerdel har aldri vært villige til å dele tegninger eller selge nye kort til ettermarked. De gikk jo også konk samtidig med Think, så det er vel nye koster der.

Rart da, det dukket opp en (kanskje to?) saker på det FB-forumet i går som virket veldig likt det dere sliter med nå.
Think lithium

worry

Think lithium

Marsto

#40
Hei worry. Har sett den første artikkelen fra elbil forum. Den andre var ny, Mange takk for formidlingen. Har hatt Warlock her i dag og vi har målt ut alle MLEC kortets tilkoblinger. Warlock lager tegninger av tilkoblingene. Warlock poster nok hva vi fant ut når alt er på plass. Det kan godt være best å poste det på samletråden du opprettet om Enerdel.https://elbilforum.no/index.php?topic=44158.0                     
                                                                                                                                               
Spennende prosjekt så får vi håpe at en dag er det bare å plugge inn ladekabel for å høre relèene slå inn som normalt.   ;D  ;D 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

#41
Ja, i dag har vi funnet ut mye :)

og jeg vil poste dokumentasjon på alt vi finner ut. Muligens både her og Enerdel-tråden.

I og med vi vet nå både hvor CAN-linjene går:
  * CAN_H via pin 8 i kontrollkabelen på batteriet til pin 18 på J8 på MLEC ( connector C11 på ledningsnettet)
  * CAN_L via pin 5 i kontaktkabelen på batteriet til pin 17 på J8 på MLEC ( connector C11)

Og vi vet jord og RAW_12Vin:
* GND via pin 1 på kontrollkabelen på batteriet til pin 2 på J1 på MLEC (connector C7 på ledningsnettet)
* Raw_12Vin via pin 11 på kontrollkabelen til       pin 1 på J1 på MLEC (connector C7)

Og vi vet Key_RUN og Charge_Wake:
* Key_Run (+12V) via pin 3 på kontrollkabelen på batteriet til pin16 på J6 på MLEC (connector C9)
* Charge_Wake (+12V) via pin 10 på kontrollkabelen til         pin5 på J6 på MLEC (connector C9)

(og AUX_Wake via pin 6 på kontrollkabelen til pin 14 på J8 på MLEC (connector C11))

Med dette bør man kunne få liv i MLEC (jeg vil tegne opp en bedre oversikt og poste senere)
For vår del viser det seg med Key_On (eller ett av Wake-signalene) får vi for vår del ca 3V til posessorenheten (MCU) dette er nok 2V lavere enn den burde få, andre enheter ser også ut til å få noe for lavt spenning inn, fra noe under 3V til 3.5V. (I det minste trekker kortet nå ca 250milliAmp, som kanskje er noe lavt det også, men uendelig bedre enn 0amp)

Her der det nesten liv, og om man finner komponenten som ikke oppfører seg er det fremdeles håp om å få til noe...

Warlock

#42
Med litt mindre kortsluttninger går alt så mye bedre...

Viste seg at en kondensator nære precharge-motstanden ikke hadde tålt varmen eller noe, og rett og slett tatt kvelden, den kortsluttet deler av strømforsyningskretsen (se bilde)
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Du kan ikke vise dette vedlegget.

Etter denne var fjernet har vi nok noe lav spenning fremdeles, og sikkert ikke så stabilisert strømsløyfe som ønsket, men kortet våknet i alle fall til liv (første bilde er tatt etter fjerningen).

Nå gjenstår det å gjette på hvilken størrelse denne kondensatoren var på (hvor mange µF) samt å lime og lakke kortet tett igjen. Og om en vellykket test mot den fine gule Thinken også gir positivt resultat blir det opp til Marsto å bestemme om man burde oppgradert/flyttet precharge vekk fra MLEC en gang for alle for at dette ikke skal skje igjen...

Uansett gjenstår det en del her...

pexic


Marsto

Dette er et prosjekt som svært få har hatt gleden og muligheten til å gjennomføre. Takket være Warlocks kunnskap og utstyr med verktøy til å utføre reparasjoner på MLEC kortet, så ser vi fremgang. Håpet er at ingen RLEC kort er skadet og at det etter hvert er bare å plugge inn ladekabel og alt fungerer. Jeg er tilhenger av å montere kortet i original stand og teste ut. Slik jeg ser på saken er denne reparasjonen et veldig spennende eksperiment og vil gi svar på om pre charge resistoren vil vare i nye 11 år. Det tok til tross alt, alle disse årene med daglig bruk av bilen før den tok kvelden. km stand er idag 114000 km.       
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA