Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken med full stopp i Trondheim. (Reparert og i full drift igjen)

Startet av Marsto, onsdag 12. oktober 2022, klokken 09:18

« forrige - neste »

Marsto

Bilde av midtre opphengsforing, stabstag innfesting på bærebrua, bærekula og hele bærebrua demontert.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Detalj fra innfesting av bærekula. Her er det et halvmåne formet spor for festebolten.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Jeg hadde en plastbeskyttelse over bærekula som dekket omtrent halve bærekula i retning bremseskive. Det så ut som en original del.
Var det ingen sånn hos deg?

Marsto

#93
Regner med du tenker på denne metall kappa over bærekule gummi mot bremseskiva. Joda, den var der den, før jeg skiftet den samme bærebrua for fem år siden. Den gangen ble den avglemt og er muligens årsaken at bærekula må skiftes igjen. Den andre sida er fremdeles godkjent så denne beskyttelseskappa kommer på denne gangen, ja.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Tror det var den der som tok livet av ei bremseskive på vår bil en gang, den hadde fått et kakk av noe og laget en fin fure på bremseskiva før bilen rakk komme seg hjem og jeg fikk sett på det...

Marsto

Sitat fra: Warlock på torsdag 15. desember 2022, klokken 18:28
Tror det var den der som tok livet av ei bremseskive på vår bil en gang, den hadde fått et kakk av noe og laget en fin fure på bremseskiva før bilen rakk komme seg hjem og jeg fikk sett på det...
Det tror jeg godt kan skje med max uflaks. Det hadde du nok den gangen. Fikk ny bærebru idag og den har faktisk et plastdeksel (transport beskyttelse, tror jeg) over hele gummidelen på kula. Lurer på om jeg skal prøve en modifisering av den så den dekker gummien istedet. Starter på jobben imorgen så får vi se.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

#96
Jobben med å skifte bærebru er i gang og det første jeg gjør er å montere bærekula i hjulopphenget ved å skyve bolten gjennom halvmånesporet i akseltappen til kula. Deretter er det lettest å montere den bakre foringa hvor boltene må gjennom gulvet på passasjer siden. Jeg brukte garasjejekken og jekket den forsiktig gjennom gulvet samtidig som jeg rugget litt på hjulopphenget for å treffe hullene så nøye som mulig. Når den sitter sånn omtrentlig med begge boltene gjennom gulvet er det litt kronglete å få på plass skiver og muttere i hullene på innsiden under gulvteppet, men jeg brukte en stavmagnet og la på plass skivene. Deretter litt hjul fett i 16mm koppen og førte koppen med en forlenger ned i hullet og forsiktig finner bolten for å skru mutter på. Det går fint om man lirker litt på forlengeren til man kjenner mutteren entre. Trekker deretter godt til mutterne. Den midtre foringa sin bolt er også ganske trang i festet. Her måtte jeg også bruke jekken og jekket den inn til bolthullene stemmer overens. Bolten entrer ganske trangt men det går fint å gi noen forsiktige hammerslag på bolthodet til bolten kommer gjennom festet. Tilslutt montering av stabstag foringa og trekking av mutterne på den midtre foringa og opphengs kula. Da er bærebrua på plass.       
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: Marsto på torsdag 15. desember 2022, klokken 18:19
Regner med du tenker på denne metall kappa over bærekule gummi mot bremseskiva. Joda, den var der den, før jeg skiftet den samme bærebrua for fem år siden. Den gangen ble den avglemt og er muligens årsaken at bærekula må skiftes igjen. Den andre sida er fremdeles godkjent så denne beskyttelseskappa kommer på denne gangen, ja.

Nettopp den ja!!!  ;) :+1:

worry

Takk for nøyaktige beskrivelser og bilder av jobben.  :+1:
Jeg må også til med dette nå, etter 125000 km. Har en del artige lyder frammi der. :-)
Think lithium

Marsto

#99
Ja, dette er nok en jobb man må gjøre av og til. Opphengs kulene jobber på høygir for å holde bilen stabil spesielt hvis du kjører på dårlig og hullete asfalt på sommeren og veier med dårlig brøyting og vaskebrett på vinteren. Når det gjelder bremsevæske så er det blitt ganske strengt på EU kontroll. De aksepterer et kokepunkt på min. 150 C. Skiftet bremsevæske i dag og startet med å suge ut alt av gammel væske i beholderen. Fylte på med ny DOT4 væske og startet utskiftingen i bremserørene. Da tilkalte jeg fruen og hun satte seg inn i bilen og pumpet bremsepedalen på kommando. Startet med venstre forhjul og pumpet ut ved å åpne lufteskruen med 8mm fastnøkkel. Akkurat når jeg åpnet skruen presses gammel væske ut når jeg gir kommando om pump pedal og hold i bunn. Jeg stenger lufteskruen og gir beskjed om å slippe pedal. Sånn går det vekselvis i rundt 10 pump. Skiftet over til høyre forhjul med samme fremgangsmåte med rundt 10 pump. Deretter påfylling av ny væske i beholder før venstre bakhjul og høyre bakhjul gjøres. Her er det viktig å pumpe noen ekstra pump da bremserørene er ganske lange. Rundt 20 pump pr. bakhjul bør holde. Pass på at beholder ikke pumpes tom. Totalt forbruk av bremsevæske er rundt 7,5 dl.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

#100
Da er den gule Thinken i Trondheim permanent tilbake på veien igjen etter nøyaktig 410 dager i sykesenga. Artig å høre at releene klikker inn som de skal og at den lader som normalt igjen. En stor og hjertelig takk til alle i denne posten som har hjulpet til og holdt trua oppe og at dette skulle gå bra.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: Marsto på mandag 19. desember 2022, klokken 15:47
Da er den gule Thinken i Trondheim permanent tilbake på veien igjen etter nøyaktig 410 dager i sykesenga. Artig å høre at releene klikker inn som de skal og at den lader som normalt igjen. En stor og hjertelig takk til alle i denne posten som har hjulpet til og holdt trua oppe og at dette skulle gå bra.

GRATULERER!!! :D

Warlock

#102
HURRA!!!!!    :D


Dette fortjener full fest :)
Så bra du fikk igjen det gamle nummeret ditt også

Arnie

Toppers! Vi trenger en gul Think i Trondheimstrafikken. Den oppvoksende skare av unge bilentusiaster må bli minnet om at Norge har vært et elbilproduserende land...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

worry

Gratulerer ja.  :+1:
Flott å se at det er noen som står på for å holde bilene på veien. Museum er fint, men det er for tidlig. :-)
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA