Model YP 22 - feil som må meldes eller bare irriterende småplukk?

Startet av ihavequestions, tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:11

« forrige - neste »

ihavequestions

Hentet ut min Model YP forrige uke. Er generelt sett veldig fornøyd med bilen, men må inn på service da det var litt kosmetiske feil på bilen da jeg hentet den ut. Spoiler er ikke ordentlig festet, liten skade på en felg og sprekk i taket (kun innvendig). Dette vil bli fikset av Tesla.

Men etter noen dager med bilen er det noen detaljer som irriterer meg, men usikker på om dette er feil som må meldes inn.

• Vindusvisker visker ALT for ofte når den står på auto. Bare etter noen få dråper på frontruten setter viskeren i gang. Dette fører til at frontruten blir "tørr".
  • Under kjøring kan berøringsskjermen fryse i to tre sekunder når det er første gang jeg tar på den. Etter er den kjapp og veldig bra, men virker som den må våkne til liv igjen.
  • Får av og til en feilmelding om at høyre dørstolpe er tildekket. Meldingen forsvinner etter et par sekund. Kan være gjenskinn fra skilt etc. som gjør dette?

Ellers er jeg utrolig fornøyd med bilen, en fantastisk kjøremaskin!
Tesla MYP 22, sort/sort

Daniel_0007

Sitat fra: ihavequestions på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:11
Hentet ut min Model YP forrige uke. Er generelt sett veldig fornøyd med bilen, men må inn på service da det var litt kosmetiske feil på bilen da jeg hentet den ut. Spoiler er ikke ordentlig festet, liten skade på en felg og sprekk i taket (kun innvendig). Dette vil bli fikset av Tesla.

Men etter noen dager med bilen er det noen detaljer som irriterer meg, men usikker på om dette er feil som må meldes inn.

• Vindusvisker visker ALT for ofte når den står på auto. Bare etter noen få dråper på frontruten setter viskeren i gang. Dette fører til at frontruten blir "tørr".
  • Under kjøring kan berøringsskjermen fryse i to tre sekunder når det er første gang jeg tar på den. Etter er den kjapp og veldig bra, men virker som den må våkne til liv igjen.
  • Får av og til en feilmelding om at høyre dørstolpe er tildekket. Meldingen forsvinner etter et par sekund. Kan være gjenskinn fra skilt etc. som gjør dette?

1 skyldes at Tesla har gått over til å kun bruke kamera til autopilot så kamera må være rent hele tiden.

3 skyldes som regel lav sol som blender kameraet.
Model 3 2019 LR Rwd

ihavequestions

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:21
Sitat fra: ihavequestions på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:11

1 skyldes at Tesla har gått over til å kun bruke kamera til autopilot så kamera må være rent hele tiden.

3 skyldes som regel lav sol som blender kameraet.

Takk for svar! Så det er med andre ord ingenting jeg kan gjøre med vindusviskerne?

Dårlig med sol på disse trakter de siste dagene, men de gangen jeg har notert meg meldingen har det vært mørkt ute.
Tesla MYP 22, sort/sort

ToWalkOrDrive

Etter å ha hatt Teslaer i 8 år er mine tanker:
1 - Toyota osv har regnsensor og funker, og Tesla gir seg ikke på den dårlige idèen med kamera. Dette har de prøvd i mange år, og aldri fått det til. Det går annenhver oppdatering med for rask visking og for sakte visking. Litt usikker på hva som er verst, men jeg har endt med å trykke viske-knappen på venstre hendel for å få opp menyen, og deretter trykke på skjermen farten jeg vil ha manuelt. Plagsomt og idiotisk, med tanke på at Toyota Avensis autoen fra 2009 var så god.

2. Aldri opplevd

3. Når det er mørkt klarer ikke alltid sidekameraene å fokusere på noe, og tror det er tildekket. Kan og være skitt. Er veldig vanlig, og ikke noe jeg gidder å bry meg om, men kunne godt vært mulig å skru av de varslene siden de ikke gir noe verdi/nytte.
Tesla Model Y                         2021-

geear

3. Dugg kan også gi feilmelding på sidekamera. Hos meg er det enten det eller sol.

Klykken

Dugg, sol eller mørkt. Samt brøytekanter og andre ting som er høyere opp enn kameraet over lengre tid.. Det mest irriterende er varselet som aldri forsvinner :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ihavequestions

Mange takk for nyttige svar!

Virker som at "feil" 1 og 3 er lite å få gjort med. Men nummer 2 er jeg litt mer usikker på. Det virker litt som at skjermen sover og må komme i gang igjen. Dette er som nevnt ikke noe som skjer hver gang, men skjedd 4-5 ganger siden jeg fikk bilen torsdag forrige uke.
Tesla MYP 22, sort/sort

Klykken

Prøvd å restarte bilen (hold inne de to knappene på rattet)? Dypere restart kan gjøres ved å bytte språk frem og tilbake.

Ellers, vent til neste softwareoppdatering hvis det ikke er kritisk, og se om problemet vedvarer da det kan være en liten bug. Hvis problemet fortsatt er der, meld fra om servicebehov i appen. Prøv å få det på film også, slik at du har "bevis" hvis det er vanskelig å gjenskape problemet. :) Skjermen skal ikke "fryse".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ihavequestions

Sitat fra: Klykken på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 10:11
Prøvd å restarte bilen (hold inne de to knappene på rattet)? Dypere restart kan gjøres ved å bytte språk frem og tilbake.

Ellers, vent til neste softwareoppdatering hvis det ikke er kritisk, og se om problemet vedvarer da det kan være en liten bug. Hvis problemet fortsatt er der, meld fra om servicebehov i appen. Prøv å få det på film også, slik at du har "bevis" hvis det er vanskelig å gjenskape problemet. :) Skjermen skal ikke "fryse".

Skal gi restart et forsøk, kanskje det hjelper. Takk! :)
Tesla MYP 22, sort/sort

turfsurf

Sitat fra: ihavequestions på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 09:46
Virker som at "feil" 1 og 3 er lite å få gjort med.
Det med viskerne skal ikke normal være slik. Bruker du f.eks autoglym glass polish og rengjør ordentlig så skal ikke viskerne gå for ofte. Det hender seg de starter å gå veldig fort, men gir seg etter 10-20 sekunder.

Selv er jeg mere plaget med at viskerne ikke går når det bare er litt vått på veien, men ikke mye regn. Men dette har vært ett problem på alle biler jeg har hatt med regnsensor.

Har generellt lite utfordringer med både autolys og autoviskere sammenlignet med andre biler jeg har hatt med samme funksjonalitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:50
Etter å ha hatt Teslaer i 8 år er mine tanker:
1 - Toyota osv har regnsensor og funker, og Tesla gir seg ikke på den dårlige idèen med kamera. Dette har de prøvd i mange år, og aldri fått det til. Det går annenhver oppdatering med for rask visking og for sakte visking. Litt usikker på hva som er verst, men jeg har endt med å trykke viske-knappen på venstre hendel for å få opp menyen, og deretter trykke på skjermen farten jeg vil ha manuelt. Plagsomt og idiotisk, med tanke på at Toyota Avensis autoen fra 2009 var så god.
Min gamle Toyota Avensis kan oppføre seg like rart som min Model Y.
Kanskje det er regnforholdene i Bergen som utfordrene også for regnsensoren til Toyota.
Når det er sagt burde Tesla legge til et valg for regnfølsomhet. Det har Toyota.
Da kunne dette vært løst

geear

Jepp. Kun ett sensitivitetsvalg på biler med regnsensor hadde også vært en plage for noen, uansett. Vi har bil med regnsensor nå, og har hatt mange før, og felles for alle er at madammen alltid har hatt viskerne innstilt mye mer sensitive (hyppigere frekvens) enn hva jeg har. Hun får "noia" bare det er noen dråper på ruta, mens jeg syns det er mer irriterende når viskerne går hyppig. En justering på Teslaen tror jeg hadde bedret brukeropplevelsen betydelig.

I tillegg er det en vei å gå i spesielle typer yr/duskregn, der virker ofte ikke automatikken i det hele tatt. Altså null visking. Det har heldigvis blitt bedre, men dette fanatiske behovet om å tviholde på å ikke ha regnsensor til noen kroner, er en av de negative sidene med Tesla. Samme med selvkjøringen, og sensorvalgene der. Musken har liksom bare bestemt seg for noe, og da blir det slik, selv om det beviselig ikke fungerer eller forringer funksjonaliteten. Snu i tide... om så bare midlertidig. Dårlig regnsensor har Tesla-eiere levd med siden 2017. De burde implementert de igjen for lenge siden da de ikke fikk det til - og ventet med å fjerne de igjen til alt fungerte.

Klykken

Regn i mørket er også fullstendig håpløst. Visker ikke i det hele tatt, med mindre det kommer bil imot.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

snakkesalig

Sitat fra: Klykken på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 12:32
Regn i mørket er også fullstendig håpløst. Visker ikke i det hele tatt, med mindre det kommer bil imot.
Det synes jeg har blitt langt bedre den siste tiden (usikker nøyaktig hvilken oppdatering som bedret ting).

ihavequestions

Sitat fra: Klykken på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 12:32

Hos meg var det faktisk mørkt da viskeren satte i gang. Det var bare litt små-yr, ingen grunn til at den skulle gå konstant. Endte opp med å slå den av da viskeren tørket en 99 % tørr frontrute...
Tesla MYP 22, sort/sort

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA