Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Originalt vs pirat takstativ

Startet av Grenadier, mandag 19. september 2022, klokken 22:09

« forrige - neste »

Grenadier

Trenger takstativ til Y, og ser at Elbilgrossisten, Begood m.fl. selger dette til en drøy tusenlapp mindre enn original Tesla. Ikke minst finnes de på lager, og de tar telefonen hvis man ringer.

Er det noen grunn til ikke å velge «pirat»? Ser de skriver at utførelse, funksjon og innfesting er identisk med Tesla sin. Noen som har gode eller dårlige erfaringer?

Eks på produkt:

https://www.begood.no/products/takstativ-tesla-model-y?gclid=CjwKCAjwpqCZBhAbEiwAa7pXeSpCUg8hTbbDrZZTW8XTdzl8WJfSXStr7fQkJaVTQdt6nK0RqmtXLBoC950QAvD_BwE

markusthorsen

Heisann

Jeg kjøpte takstativ fra Begood og opplevde fantastisk kundeservice over 2 lengre tlf.samtaler når det gjaldt selve monteringen. Har ingenting å utsette på byggkvaliteten til stativet og så vidt jeg kan se så det 100% identisk ut som det fra Tesla.

Til tross for kjempegod veiledning og tips og triks fra Begood så var installasjonen noe av det værste jeg har verdt med på! Jeg brukte 2 dager og flere "økter" før jeg hadde fått på plass begge plankene her er det selvfølgelig undertegnede som har skylden og ikke Begood og det uoriginale stativet. Men tanken på å stramme til en mutter der en "metallkrok", potensielt sett kan være på full vei mot glasstaket, ble for meget for min del. Jeg fulgte selvsagt alt av råd og så meg grønn på diverse youtube videoer, men følte aldri jeg med 100% sikkerhet hadde fått hooket den "kroken" riktig. Det sies at man kjenner det når den er riktig, men det er en kjip risiko å ta syntes jeg. Lang historie kort, fikk omsider skrudd på alle, kjørte rundt med det et par dager, men når dagen kom og takboksen skulle på så feiga jeg ut og skrudde av hele greia. Følte ikke de satt godt nok og turte i allefall ikke stramme mer... Heldigvis har bilen stor plass og vi kom oss på ferie uten noe stress mtp plass osv!

Jeg tror jeg kommer til å bite i det sure eplet og kjøpe originalt stativ og få det montert på et servicesenter, hvis behovet for takboks skulle melde seg igjen.

Når det kommer til selve greia med å kjøpe uoriginalt, så står det vel noe i brukermanualen til Tesla at det kun er deres stativ som muliggjør 75kg(?) taklast. Da det ikke står oppført noe i vognkortet, i allefall på min 2021 MIC. Jeg tok en tlf til Vegvesenet og spurte litt rundt dette og første svaret var at da måtte jeg nok kjøre originalt stativ, selv om det var merkelig praksis av Tesla. Men etter litt diskusjon så konkluderte vi med at hvis stativet er tro kopi av Tesla sitt, alt passer og kvaliteten er god, så kunne ikke han se problemet. (Her er det vel da kanskje typ Begood som må gå god for kvaliteten?) Og sjansen for at man blir stoppet i kontroll og noen popper av dekselene på stativet og ser at det ikke er originalt Tesla stativ, er lik 0. Da har man hatt maks uflaks og møtt på en spesielt interessert Tesla fan som jobber hos Vegvesenet

Himmel og hav nå har jeg skrevet mer enn nok her, men mitt korte svar er: er du trygg på å fikse installasjonen selv eller bor nært nok til at Begood kan gjøre det for deg, så ville jeg kjørt på

Sent from my BE2029 using Tapatalk


Handyman

Sitat fra: Grenadier på mandag 19. september 2022, klokken 22:09
Er det noen grunn til ikke å velge «pirat»?
Ja. Som markusthorsen skriver, så er det kun Teslas tilleggsutstyr som gjør at du lovlig kan ha taklast. Siden det ikke er oppgitt vekt for taklast i vognkortet, er det bilens brukermanual som gjelder. Der står det helt tydelig at kun Teslas tilleggsutstyr kan brukes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Hadde ikke bekymret meg et sekund for å bli stoppet med et uoriginalt takstativ, problemet er hvis en havner i en ulykke. Det kan være etter utmattingsbrudd eller lignende, der materialkvaliteter osv. helt sikkert ikke er det samme. For min del vel verdt pengene å slippe den bekymringen.

Angående installasjonen og å kjenne når krokene er på plass, så er det bare å få de inn og skyve den frem og tilbake (i bilens lengderetning) lar de seg bevege bare 5-10 millimeter så er de inne i kroken og kan trekkes til. Kan de skyves lenger så har man bommet. Syns egentlig det går veldig fint å montere. Tar ikke stort mer enn et par minutter når man har gjort det.

oroar

Jeg har det originale og syntes det var enkel montering. Bare å følge instruksjonen.
Bilen har jeg solgt og ny er bestilt. Takstativet er beholdt ettersom jeg skulle ha makan bil. Noen som vet om man får kjøpt kun beskyttelsesfilmen - som naturlig nok ble med på den solgte bilen?
Har forsåvidt en rull med beskyttelsesfilm, men om det finnes noen mal for å skjære ut bitene slik at det ser originalt ut?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

geear

Kan du ikke bare legge gummilabbene nedpå og tegne eller skjære rundt?

Har også behold takstativet fra forrige bil, og har samme "problem", men tenker å legge folie som dekker fra dør til glasstak.

Slarre40

https://www.bilstyling-as.no/products/takstativ-tesla-model-y-2020-aerodynamic-profiler

Noen som har dette stativet (eller har meninger om det)?

Ser snasent ut å kunne ha FLATT stativ med tanke på takboks og sykkelfeste?
Trondheim

lars667

Ser i alle fall langt mer praktisk ut enn de buede stativene til Tesla. Skal en f. eks. bruke dem til å frakte et par lister/ski e.l. må en ha noe ekstra skistativ e.l. Her får du surret ting fast så de ligger mer stabilt. Uten at vi skal ta diskusjonen om det er lovlig eller ulovlig. Vurderer disse selv.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Slo til på et slikt Farad-stativ. Synes de andre stativene blir for dyre, i alle fall om en ikke bestiller fra Ali. Skal melde fra hvordan de funker.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Grenadier

#9
Et lite tips vedr Tesla takstativ og MY:

Jeg monterte dette, men opplevde en irriterende ulelyd/pipelyd i rundt 65-80 km/t. Veldig tydelig, passasjerer kommenterte lyden. En eller snnne turbulens, trolig fra fremre stativ. Googla litt, og løsningen for min del ble å surre et tynt tau langs bøylene. Kjøpte et tynt, sort nylon-tau på Biltema til 70 kroner.  Lyden ble borte (og mindre vindsus generelt synes jeg, men kan være placebo), og skiposene jeg fester på taket ligger også nye mer stødig. Mulig forbruket går opp bittelitt, men funker fint og ser også helt bra ut.


lars667

Jeg hadde sånn Kina/BeGood-stativ på TM3-en tidligere. Der var det T-sporet som lagde skikkelig panfløytelyd over 70. Der var løsningen elektrikertape. Spent på hvordan disse farad-greiene er.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Grenadier på torsdag 19. januar 2023, klokken 05:04
Et lite tips vedr Tesla takstativ og MY:

Jeg monterte dette, men opplevde en irriterende ulelyd/pipelyd i rundt 65-80 km/t. Veldig tydelig, passasjerer kommenterte lyden. En eller snnne turbulens, trolig fra fremre stativ. Googla litt, og løsningen for min del ble å surre et tynt tau langs bøylene. Kjøpte et tynt, sort nylon-tau på Biltema til 70 kroner.  Lyden ble borte (og mindre vindsus generelt synes jeg, men kan være placebo), og skiposene jeg fester på taket ligger også nye mer stødig. Mulig forbruket går opp bittelitt, men funker fint og ser også helt bra ut.

Hvis en ikke vil surre tau, og vil at skiposen skal ligge bedre, så kan en og kjøpe en Thule gummilist for t-spor og trykke inni. Jeg har satt inn 30cm foran og bak, for planker og ski osv. Skal ikke se bort fra at lyd og blir mindre. På Model 3 mener jeg det var noe anti-turbulens en festet under takbøylene. Kanskje en må gjøre noe tilsvarende...har ikke merket noen unormal støy fra mine bøyler, men en må gjerne være under 30 år for å høre.
Tesla Model Y                         2021-


Grenadier

Er det forresten slik at Thule ekstrautstyr passer rett inn på original Tesla? Vurderer skistativ (sånne som klemmer skiene på plass).

Mener å ha lest at det også finnes nedfellbare skistativ. Som man kan vippe ned når de ikke er i bruk. Noen som vet hvilke det er, og evt har erfaringer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA