Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruke bilen som batteribank til huset

Startet av Egil S, onsdag 14. september 2022, klokken 22:53

« forrige - neste »

Egil S

Litt interessant tankeeksperiment i disse strømpris tider.

VW sier at MEB plattformen, som våre biler er bygget på, vil støtte Bidirectional charging i software 3.1.

The update will arrive in Vehicle to Home (V2H) form, which means ID.4 owners will be able to power their appliances from the car or the entire house in case of a blackout.
Diess (VW sjef) stopped short of offering specific details, so it will be interesting to see how VW compares to the Hyundai E-GMP platform output of 2-4 kW.

Bidirectional charging would come to all 2023 VW ID.4 vehicles built with the 77 kWh battery, with earlier models to get it over-the-air.


Kilde.
https://insideevs.com/news/568191/vw-id4-plugcharge-bidirectional-charging/

Youtube video av en ID.4 med 3.1, nevnes rundt 2 minutter.
https://www.youtube.com/watch?v=V0l1D0W39OA&t=1s

Skoda vil nok få samme software snart.
Dette vil vel si at vi vil kunne bruke bilene våre til å føde strøm i husene, 2-4Kw er ganske mye av mitt forbruk, som nå på sommeren ligger på 0,5-3Kw i timen, på vinteren ligger det høyere, men sjelden over 5Kw.
Funksjonen ser ut til å være tilgjengelig mellom 20%-80%.
Kan se ut som det er begrenset til 4000 timer (166 dager) og 10.000Kw/h (2500t à 4Kw/h). Så er spørsmålet om dette er noe som vil kunne utvides eller ikke.

Det vil da være mulig for oss å:
Lade bilen når strømprisen er lav, så bruke av bilens batteri når strømmen er dyrere.
Drive huset med solceller samt lade bilen på dagen og bruke bilens batteri på natten.
Man vil kanskje kunne klare å være "off-grid" i sommerhalvåret med denne løsningen, mitt hus bruker ca 25-35Kw/h om dag på sommeren og 50-65Kw/h på vinteren.

Men, så må man ha en lader som kan ta i mot strøm også, det er kanskje værre, men der ut som Easee er på gli iallfall.

Since 2018 we have envisioned and hoped that the adoption of this standard would become a reality and took the chance on implementing the hardware.
Both hardware and firmware still need further work and testing to ensure we can support ISO 15118. Right now, we can say we are hopeful that we can support ISO 15118 in the near future.


https://support.easee.com/hc/en-gb/articles/4413179839761-Does-the-Easee-charger-support-vehicle-to-grid-V2G-

Kan bli interessant om man har solceller og da kunne bruke bilen som batteribank som alternativ til å selge strømmen man ikke bruker for så kjøpe om natten, eller strømkonto som noen strømselskapet tilbyr, hvor du ikke selger strømmen, men setter den på "en konto" som du kan ta ut av på natten/vinteren.

Siden jeg får en Enyaq RS nest måned og har Easee lader, så kanskje dette kan være noe å tenke på, jeg sitter allerede å vurderer et solcelle anlegg.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Nå er du i ferd med å blande V2H og V2G.

V2H - Vehicle to Home - Fint for å lade bilbatteriet om dagen fra overskuddet fra solceller, slik at man kan føre det tilbake til huset når solcellene ikke produserer. Krever at tilkobling til G=Grid kobles ut når disse kobler inn.

V2G - Vehicle to Grid - Altså utover Home, kan det og levere overskudd til nettet når bilbatteriet er fullt. Også her må kobling til Grid slås av når det leveres strøm fra bil til Home.

For de fleste vil V2H være tilstrekkelig, og vil og gi en backup når solceller ikke produserer nok og strøm fra Grid er nede.

For effektshaving vil man sånn sett ikke kunne bruke bilbatteriet, men man kutter da alt forbruk fra grid når man bruker fra bilbatteriet, så resultatet vil jo bli temmelig likt. Men tradisjonell shaving av effekt, må man i tilfelle ha et husbatteri i kjeden.

Da kan man forbruke i huset og lade bilen med selvprodusert strøm, og fra grid om solceller ikke er nok.

Om de klarer å løse det slik at man både kan hente fra bilen, fra solcelle-anlegget og fra grid samtidig, så er man nærmere "strøm-nirvana". Men hvor lett det er, aner jeg ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Sitat fra: RJK på torsdag 15. september 2022, klokken 06:09
V2H - Vehicle to Home - Fint for å lade bilbatteriet om dagen fra overskuddet fra solceller, slik at man kan føre det tilbake til huset når solcellene ikke produserer. Krever at tilkobling til G=Grid kobles ut når disse kobler inn.

V2G - Vehicle to Grid - Altså utover Home, kan det og levere overskudd til nettet når bilbatteriet er fullt. Også her må kobling til Grid slås av når det leveres strøm fra bil til Home.

For de fleste vil V2H være tilstrekkelig, og vil og gi en backup når solceller ikke produserer nok og strøm fra Grid er nede.

For effektshaving vil man sånn sett ikke kunne bruke bilbatteriet, men man kutter da alt forbruk fra grid

Hvorfor må man kutte forbindelsen til nettet om man bruker elbilbatteriet til grid shawing,  men ikke når man bruker et husbatteri?

Husbatteri er laget for å kutte leveransen på millisekunder om nettspenningen forsvinner og en må anta at et bilbatteri har samme funksjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Fordi man ikke kan ta inn fra 2 kilder samtidig, uten å skape fare for å skape en kortslutning mot nettet. Hvor rask switchingen må være, vet jeg ikke, men mulig det er løsbart. Var ihvertfall det jeg har fått ut av videoer som tar for seg de teknologiene...

Men om du mener dette ikke stemmer, så er det bare å legge ut info om det. Blir ikke sur på å bli motsagt, og spesielt ikke om man kan vise til kilder som sier dette er et løst problem.

Jeg er ivrig på å lære og er ikke elektriker eller elektroingeniør, så jeg tar godt høyde for at jeg er blitt fora med feil info.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

jeg har lurt litt på dette selv, V2L, V2G var jeg kjent med V2H hørte jeg om i går.

Nå har jeg jobbet med elektro og automasjon i over 20 år, men ikke når det kommer til akkurat dette.
Det første problemet jeg ser er dette med fase synkronisering.
Det betyr at inverteren fra solcellene og batteriene må synkroniseres med nettets 50hz, er de ikke helt like så sier det "poff".
M.a.o må inverteren enten, som RJK sier, koble fra nettet eller har synkronisering til nett innebygget.
Dette er ingen heksekunst da det gjøres daglig på båter o.l. som synkroniserer f.eks 5 generatorer slik at alle svinger synkron på rett hz.
Det samme må kraftverkene gjøre.

Jeg har ikke sett inn på hvordan en inverter fra et solcelle system gjør dette, mulig den på et vis "føler" eller kommuniserer med strømmåleren i huset da denne er av en annen type om man er pluss kunde med solcelleproduksjon.

Det burde derfor fullt mulig å drive med peak shaving med bilbatteriet, dersom f.eks Easee laderen klarer å synkronisere mot nettet, men inverteren sitter vel i bilen.

Så vet jeg ikke om disse målerne plusskundene har kan last balansere slik at man kan regulere mellom kildene. f.eks 50% fra batteri/solcelle og 50% fra nettet.
Noe må de gjøre ettersom solceller f.eks vil produsere veldig lite strøm i skumringen/vinteren, men denne strømmen må gå et sted, selv om den ikke dekker inn boligens totale behov.

Mange spørsmål, men som jeg pleier å si, alt er mulig, det koster bare penger.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Torb

Dette høres veldig spennende for oss som har solceller og Eassee lader. Sommerstid vil det være høyst aktuelt å hente strøm fra bilen om natta for å spare nettleie og avgifter. Så fylle på batteriet med solstrøm om dagen.
Mercedes EQA 350 4Matic

turfsurf

Sitat fra: Torb på fredag 16. september 2022, klokken 21:03
Sommerstid vil det være høyst aktuelt å hente strøm fra bilen om natta for å spare nettleie og avgifter. Så fylle på batteriet med solstrøm om dagen.
Så lenge prisene er høyere på dagen og lavere på natten er det vel lønnsomt å selge all produksjon på dagen og kjøpe om natta.

Teoretisk kan man vel lade batteri om natta og selge om dagen fra det også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

makken

Hei,
Fikk min nye sportline 80x på mandag, den har 3.1og kan bekrefte at denne har støtte for v2h. Den har begrensning på 10000t. og 4000kwt.

Hvordan jeg bruker det er derimot en annen sak, venter på svar fra forhandler på hva som kreves av utstyr.

Jeg klarer heller ikke finne noen info hos easee.

Er det noen her som vet hva som kreves av utstyr?

Egil S

#8
Sitat fra: makken på lørdag 17. september 2022, klokken 10:21
Hei,
Fikk min nye sportline 80x på mandag, den har 3.1og kan bekrefte at denne har støtte for v2h. Den har begrensning på 10000t. og 4000kwt.

Hvordan jeg bruker det er derimot en annen sak, venter på svar fra forhandler på hva som kreves av utstyr.

Jeg klarer heller ikke finne noen info hos easee.

Er det noen her som vet hva som kreves av utstyr?

Easee må åpne opp for dette, noe de jobber med ref mitt første innlegg, kanskje det kommer i vinter en gang.
Jeg antar:
Man må ha ny måler fra nettverkslevarandøren som støtter dette, tipper den samme som plusskuder (solcelleproducenter) har i dag. slik at den kan registrere strøm begge veier og rute strømmen fra batteriet inn i huset.

Jeg så litt på nett i går å kom over denne tegningen når jeg så på en ekstern 10Kw batteribank.
Main Panel er nok denne plusskunde måleren fra nettselskapet som styrer alt.
Battery Pack er denne 10Kw pakka jeg så på fra Growatt, og jeg vil anta Easee laderen vil kunne være denne
Inverter er for å gjøre solkraften til 220v.

Hjertet i et slikt system ser ut til å være utstyret nettselskapet leverer.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på lørdag 17. september 2022, klokken 14:50
Jeg antar:
Man må ha ny måler fra nettverkslevarandøren som støtter dette, tipper den samme som plusskuder (solcelleproducenter) har i dag. slik at den kan registrere strøm begge veier og rute strømmen fra batteriet inn i huset.

Så lenge det er V2H trenger ikke nettleverandørens utstyr være inne i bildet i det hele tatt. Tipper f.eks en Tesla Power Gateway vil kunne håndtere dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

makken

Da er det bare å håpe at easee får til dette :+1:

Jeg har også solceller, men trengte ingen ny måler da jeg fikk dette montert.

Egil S

Sitat fra: makken på lørdag 17. september 2022, klokken 17:26
Da er det bare å håpe at easee får til dette :+1:

Jeg har også solceller, men trengte ingen ny måler da jeg fikk dette montert.

Kjapp Google og et ser ut som de moderne AMS målerne som de fleste fikk innen 2019 er kompatible med slike systemer.

Ser min Aidon måler har mulighet for å registrere begge veier, det er noen piler på displayet som viser aktiv (fra nett) eller reaktiv (til nett) kraft gang.

link til manualen om noen er interessert.
https://lede.no/getfile.php/1324033-1563186993/Nett/Filer/Proff/Prekvalifiserte/Installasjonsveiledning%20AIDON.pdf
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Torb


Begrensingen på 10 000 timer og 4 000 kw - den gjelder i bilens levetid eller per år? Selv om det er levetid er det jo ikke så rent lite. Spennende når Eassee følger opp.
Mercedes EQA 350 4Matic

Egil S

#13
Tror dere har byttet om Kw og timer.

Det skal være 10.000Kw, noe som er halve mitt årlige forbruk og 4000t, som er 166 dager om man hadde gjort det kontinuerlig.
4000 timer delt på 10.000Kw er 2,5Kw i 4000timer.

Man kan f.eks forvente å kunne levere 2,5Kw i ca 330 halve dager.

Første eier av bilen vil kunne klare å utnytte dette greit, men når bilen er 4-5 år gammel er det ikke sikkert det er så mye igjen om det blir brukt aktivt.

Vil anta dette er en svært moderat grense som er satt fordi teknologien ikke er utprøvd ennå.
Når VW får brukerdata fra MEB platformen og ser hvordan dette påvirker batteriene så kan det nok være at grensen økes.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Torb

Det er forståelig at det settes en grense i alle fall så lenge importør har et garantiansvar. Det er jo en vesentlig utvidet - og spennende - bruk av bilen dette.

Makken, som har denne bilen, kan jo svare på om verdiene er forbyttet.
Mercedes EQA 350 4Matic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA