Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruke bilen som batteribank til huset

Startet av Egil S, onsdag 14. september 2022, klokken 22:53

« forrige - neste »

makken

Ja, det er riktig. Jeg har byttet om på timer og kwt :angel:

geear

Solcelleinverterne syncer automatisk mot nettet. Må vel ha en slik funksjon med V2H/G også, så lenge en ikke kobler seg fra. I tillegg må de ha beskyttelse mot "øydrift" for å unngå å sende strøm ut ved bortfall av nettstrøm. Og man vil vel helst ha kontroll på hvor strømmen fra batteriet går - at det ikke går ut på nettet for full pupp, og bruker opp ladesykluser på å selge strøm. Da må det være en eller annen styring mot inntak. Og om man vil selge strøm så må man uansett være plusskunde, og da er spørsmålet om man i det hele tatt får godkjent en plusskundesøknad med kun en liten batteripakke som lades fra det samme nettet - man produserer jo tross alt ikke en eneste watt - er man da plusskunde?

Egil S

#17
Sitat fra: geear på lørdag 17. september 2022, klokken 21:35
man produserer jo tross alt ikke en eneste watt - er man da plusskunde?

Nei, min feil, jeg trodde man fikk ny måler i huset når man ble plusskunde som kunne håndtere flere kilder, Nett, solceller, batteri o.l. og at man måtte ha en slik.

Men det viser deg de nye AMS målerne allerede er kompatible, så dette med plusskunde skulle ikke vært en del av diskusjonen.

Sitat fra: Torb på lørdag 17. september 2022, klokken 20:25
Makken, som har denne bilen, kan jo svare på om verdiene er forbyttet.

Nå har han bekreftet det, men det var også godt synlig i videoen jeg postet i det første innlegget.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Men det er allikevel et spørsmål som må løses. Nettselskapene må sannsynligvis tillate den type tilkobling, skkurat som de må med et solcelleanlegg, og det skal sikres fra utstyrseier/elektriker at det har beskyttelse mot såkalt "øydrift", som nevnt. Tipper det er en vei å gå på flere områder..

Hansi

Jeg tviler på at OBC AC-lader støtter bidireksjonell lading, må antageligvis ha relativt dyr DC-lader, f.eks. https://wallbox.com/en_us/quasar2-dc-charger
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf

#20
Sitat fra: Hansi på søndag 18. september 2022, klokken 01:22
Jeg tviler på at OBC AC-lader støtter bidireksjonell lading, må antageligvis ha relativt dyr DC-lader, f.eks. https://wallbox.com/en_us/quasar2-dc-charger
V2H på alle CCS biler foreløpig er så vidt jeg vet via type 2 porten?

Edit: Tok feil der, ser ut som om F150 bruker DC.

Edit2: Fant foresten denne siden i farten, som var ganske informativ om V2L/H/G/X selv om den var fra ett amerikansk synspunkt:

https://www.cleanenergyreviews.info/blog/bidirectional-ev-charging-v2g-v2h-v2l
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Før en bil kan kobles opp som v2g/v2h, så må den vite noe om systembetingelsene i huset den kobles til, og hvordan oppkoblingen skal styres. Det naturlige er at denne kommunikasjonen styres via ladestasjon. Problemet er at type-2- standarde ikke har noen protokoll for å kommunisere dette videre til bilen.

Tesla bruker egen protokoll mellom bil og egne ladestasjoner. Det er mulig å tenke en viderutviklng av dette. Men både bil og ladestasjon må støtte dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Egil S

Svaret ligger i trådens aller første innlegg.
Easee har klargjort for dette, og med de nye AMS målerne er det sannsynligvis lite som skal til for å kunne håndtere dette.

https://support.easee.com/hc/en-gb/articles/4413179839761-Does-the-Easee-charger-support-vehicle-to-grid-V2G-

The ISO 15118 or better known as vehicle-to-grid standard, is something that we are working on. Since 2018 we have envisioned and hoped that the adoption of this standard would become a reality and took the chance on implementing the hardware.

Currently the number of cars that support this are minimal, but it looks like car manufacturers are starting to adopt this for AC charging as well. We have done some initial testing on the cars that have been available.

Both hardware and firmware still need further work and testing to ensure we can support ISO 15118. Right now, we can say we are hopeful that we can support ISO 15118 in the near future.


I manualen til AMS måleren står det følgende. pilene indikerer strømrettningen og det står til og med "Med mindre det er strømproduksjon ved målepunktet".
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Torb

Det blir i alle fall spennende for oss som er plusskunder, dvs leverer solstrøm på nettet når vi ikke bruker den selv. Det tekniske ligger langt utafor mine kunnskaper. Det er vel for godt til å være sant om dette skulle bli mulig uten ytterligere endringer i systemet utover å vente på softwareoppdateringer fra Eassee +3.1 fra Skoda.
Mercedes EQA 350 4Matic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA