Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat for dummies ....

Startet av Rusalka, onsdag 14. september 2022, klokken 10:20

« forrige - neste »

Tafsern

Sitat fra: 02jan på mandag 19. desember 2022, klokken 17:41
Ja, så du tolker det dit at jeg mener varmen fra klimaanlegget produseres med energien fra 12v batteriet?

* jeg la inn denne info, da denne 80x er de tidligste produserte med ME3.0 fra dag 1 (produsert feb 2022) og at bilens klimaanlegg har fungert klanderfritt, selv nå som det har vært -15 ned mot -20 grader. La da også inn at bilen ikke har hatt noen problemer med hverken feilmeldinger eller for svakt batteri.

Kraftigere batteri i denne enyaq var med spørsmålstegn, har ingen anelse hvilken forskjell i ampere, volt eller batterikjemi.

I farta var det slik jeg tolket det :)

Biler levert ut med 3.0/3.1 har allerede et batteri med mer kapasitet. Eldre biler får skiftet ut til tilsvarende batteri.

idle

Varmeapparatet funker greit nok for min del, bare man skrur av Auto. Skulle faktisk ønske det fantes en "alt i manuelt"-innstilling for bilen, for ingenting av automagien fungerer optimalt. Ikke klima, ikke vindusviskerne, ikke batterioppvarminga og ikke tenninga.

I går skulle vi fra hytta og autohelvetet slår til som vanlig. Det er ikke dekning ved parkeringsplassen, og selv om det er det er "serveren" (sic) til Skoda nede titt og ofte, så det hjelper ikke. Når bilen har stått i flere dager får jeg aldri tak i den uansett. Men som amerikanerne sier: "your mileage may vary".  Du må dermed sette deg inn i bilen og starte den for å få igang oppvarming, setter på maks på defrost av rutene. Men da jeg så skal ut for å skrape slår tenninga seg av, og eneste mulighet er "umiddelbar oppvarming" (hva nå enn det skal bety). Men da varmer den opp kupeen, ikke rutene først. Hvorfor kan ikke tenninga stå på selv om fører ikke sitter i setet? (Det samme gjør at resten av familien ikke kan høre på radio hvis jeg skal inn på bensinstasjonen...)

Skoda (og  VAG) har en laaaaaaang vei å gå før de har tatt igjen forspranget til Tesla på dette området, selv om jeg har sett at det går feil vei hos dem også i det siste. Model S'en fra 2014 hadde mange bedre funksjoner, bedre defaults, bedre batterikontroll/-styring og bedre app (Appen til Skoda er så vidt brukbar til det mest basic. Hvorfor kan man f.eks. kun velge mellom 6A eller full spiker? Tesla kan styre på Ampere-nivå, om det er 10, 13, 17, 20, 21 eller hva som helst).

Dette blei litt rantete, men jeg blir forbanna
iMiev siden 2011-03
Enyaq siden 2021-07
Tesla MS '15 2017-21

Øyvind.h

Har ikke Enyaq en "start" knapp på siden av rattstammen? For å slå på bilen i de tilfellene hvor automatikken ikke passer behovet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

idle

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 31. desember 2022, klokken 11:04
Har ikke Enyaq en "start" knapp på siden av rattstammen? For å slå på bilen i de tilfellene hvor automatikken ikke passer behovet?

Har faktisk ikke prøvd å trykke på den uten at jeg sitter i setet, men bilen slår seg like fullt av når man går ut av setet.
iMiev siden 2011-03
Enyaq siden 2021-07
Tesla MS '15 2017-21

02jan

#19
I de tilfellene der, legger jeg nøkkel igjen i bilen trykker på start knappen. Trykker så på den fysiske klimaknappen, hvis jeg skulle justert manuelt , som feks sette på fromtruteoppvarming (ikke alle enyaqer har denne funk), som burde være standard på Alle nordiske enyakker. Mulig jeg tar feil med 2023 mod &0x leveres uten varme i frontrute , må bestille med utvidet pakke til 22 kr ?

Men enig skulle vært noen enklere måte å starte oppvarming på, ikke alltid mobil er å stole på, har jeg gått 3 timer skitur i 12-15 minus er fingrene for fossene til å fikle med mobil (hvis telefonen fortsatt har strøm).

Hvorfor i alle dager er det ikke en knapp på FOB/nøkkel som kan starte varmeapperat ? Dette hadde jeg på  2014 bmw i3 og 2016 passat. Mye mer effektivt å trykke på en fysiske knapp en å fomle opp mobil fra våt jakke/sekk i snøvær hvor det er vanskelig å logge seg inn i telefon.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Egil S

Sitat fra: 02jan på lørdag 31. desember 2022, klokken 12:34
Men enig skulle vært noen enklere måte å starte oppvarming på, ikke alltid mobil er å stole på, har jeg gått 3 timer skitur i 12-15 minus er fingrene for fossene til å fikle med mobil (hvis telefonen fortsatt har strøm).

Hvorfor i alle dager er det ikke en knapp på FOB/nøkkel som kan starte varmeapperat ? Dette hadde jeg på  2014 bmw i3 og 2016 passat. Mye mer effektivt å trykke på en fysiske knapp en å fomle opp mobil fra våt jakke/sekk i snøvær hvor det er vanskelig å logge seg inn i telefon.

Nå fikk jeg hentet min RS i går kveld (etter 3 uker på bilpleie).
Så nå har jeg fått sittet å trykket og sjekket litt.
Hadde 21c på auto-medium, men endte opp med å sette ned på auto-dempet for den blåste litt for mye under kjøring.
Funka greit, men det var en 5-6 grader her i Stavanger i dag.

Nå har jeg hatt en 2020 i3s siste to årene, ikke noe knapp på min nøkkel, kan åpne funk og bakluka fra nøkkel, ikke starte varming, med forbehold at ikke èn av knappene er programmerbar.
Enig i at BMW sin app er hakket bedre.

i min bil (software 3.1) så får jeg opp valg om "klimatider straks" når jeg slår av bilen før jeg går ut, vil anta denne vil varme opp bilen mens man holder på med andre ting.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

02jan

Ja selve klimatiseringen under kjøring er er meget godt, har selv landet på 19.5 Auto trinn 2.  Har nå kjørt mye i snøføre - 5 til - 20 siste mnd. Ingen behov for justeringer, kun litt ekstra bruk av oppvarmet frontrute ("varmetråder"), under kjøring med regn i  - 5- -10 minusgrader i luft, samt oppstart etter skiturer.

Er over middels opptatt av å ha frisk luft/ren oksygen inne i lungene til barn og meg selv under kjøring, her har også Enyaqen bestått med glans.  I tillegge er anlegget stille (ikke alle AC anlegg er like stille).

Når det gjelder knapp på FOB for I3, så har den en egen knapp - "diamant knappen" hvor man kunne slev velge hva den knappen skulle aktivere -  har hadde jeg den stilt inn på , direkte start av klimatiseringen.  Har kunne jeg fra kjøkkenvinduet (bil 10 m unna), kontorvinduet (70 m unna) eller når jeg nærmet meg bilen på p plass, bare trykke på knappen så var oppvarming/kjøling igang.

Kanskje det kunne løses med dagens Enyaq FOB, ved å holde en av knappene inne i f.eks 10 sekunder ?

Her jeg bor er det vinter = snø og is 6-7 mnd i året (normalt å kunne gå på ski i nabolaget nov-mai), komme til ferdig varm bil uten for mye planlegging og fomling er å foretrekke.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Egil S

Sitat fra: 02jan på lørdag 31. desember 2022, klokken 18:03
Når det gjelder knapp på FOB for I3, så har den en egen knapp - "diamant knappen" hvor man kunne slev velge hva den knappen skulle aktivere -  har hadde jeg den stilt inn på , direkte start av klimatiseringen.  Har kunne jeg fra kjøkkenvinduet (bil 10 m unna), kontorvinduet (70 m unna) eller når jeg nærmet meg bilen på p plass, bare trykke på knappen så var oppvarming/kjøling igang.

Diamant knappen åpner bakluka på min i3s, den andre frunken, som jeg synes er helt meningsløst for den har jeg aldri brukt.
Mulig jeg måtte programmere diamanten til bakluka, det gjorde jeg i november 2020 så det husker jeg ikke  :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA