Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Rusalka på onsdag 14. september 2022, klokken 10:20

Tittel: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Rusalkaonsdag 14. september 2022, klokken 10:20
I sin tid smilte flere av svigerfar som aldri rørte innstillingene på varmeapparatet i sin 240.  Nå er det jeg som ikke forstår .....
Problem: Det er litt kaldt i bilen => jeg trykker temperaturen til 24 grader => tiden går => fremdeles ikke behagelig temperatur, "Kald" luft kommer ut av dysene. ::)
Hva gjør jeg galt ?
Min løsning foreløpig er enten trykke på "rask oppvarming" eller trykke opp temperaturen på 29 grader..... (da blir det varmt !!)
Noen som kan hjelpe ??
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Bigdragotirsdag 08. november 2022, klokken 08:23
Funnet en løsning? Synes selv bilen er kald. På min gamle passat stod varmen på 20c og det ble 20c. På enyaq må man stille opp til 26c for å få en lunk.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Martin Eden jrtirsdag 08. november 2022, klokken 09:53
Jeg har også samme bekymring. Har også en Kia Soul, og der får jeg full varme (fra mye større dyser) med en gang. Her tar det frustrerende lang tid... er også mottakelig for tips!
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Egil Stirsdag 08. november 2022, klokken 11:52
Ser ut som det har vært en software feil.

for 3.0 software står det:
"Programmeringsfeil fjernet og utvidet stemmestyring av klimaanlegget"
"Programvaren til klimareguleringen er mer solid for å motvirke tilbakemeldinger om at den ikke fungerer optimalt"

Så om dere ikke har fått 3.0 ennå så kan det gjerne løse seg da.

Se link å gå inn på "forbruk og rekkevidde"
https://www.skoda-auto.no/elbiler/programvareoppdatering-lading?detailLayerSlide=1
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Martin Eden jrmandag 14. november 2022, klokken 09:58
Har allerede programvare 3.0 installert dessverre. Fortsatt dårlig virkning i forhold til andre biler jeg har/har hatt. Også når jeg velger "hurtig oppvarming" under de såkalte "smarte" valgene - ville forventet at anlegget da satt vifta på fullt, men det skjer ikke...
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Mortstokktirsdag 29. november 2022, klokken 09:58
Sitat fra: Rusalka på onsdag 14. september 2022, klokken 10:20
I sin tid smilte flere av svigerfar som aldri rørte innstillingene på varmeapparatet i sin 240.  Nå er det jeg som ikke forstår .....
Problem: Det er litt kaldt i bilen => jeg trykker temperaturen til 24 grader => tiden går => fremdeles ikke behagelig temperatur, "Kald" luft kommer ut av dysene. ::)
Hva gjør jeg galt ?
Min løsning foreløpig er enten trykke på "rask oppvarming" eller trykke opp temperaturen på 29 grader..... (da blir det varmt !!)
Noen som kan hjelpe ??

Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Enyaq, men i Vw Id modellene kan man holde på viftesymbolet for så å få opp tre valg av viftehastighet. I min Buzz står viftehastighet på minimum.
Vil kanskje tro at Enyaq har noe tilsvarende.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Tafserntirsdag 29. november 2022, klokken 10:15
Sitat fra: Mortstokk på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:58
Sitat fra: Rusalka på onsdag 14. september 2022, klokken 10:20
I sin tid smilte flere av svigerfar som aldri rørte innstillingene på varmeapparatet i sin 240.  Nå er det jeg som ikke forstår .....
Problem: Det er litt kaldt i bilen => jeg trykker temperaturen til 24 grader => tiden går => fremdeles ikke behagelig temperatur, "Kald" luft kommer ut av dysene. ::)
Hva gjør jeg galt ?
Min løsning foreløpig er enten trykke på "rask oppvarming" eller trykke opp temperaturen på 29 grader..... (da blir det varmt !!)
Noen som kan hjelpe ??

Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Enyaq, men i Vw Id modellene kan man holde på viftesymbolet for så å få opp tre valg av viftehastighet. I min Buzz står viftehastighet på minimum.
Vil kanskje tro at Enyaq har noe tilsvarende.

Det er tilsvarende også på Enyaq. Trykk på klima, deretter en gang på "Auto" så får man opp tre valg.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Martin Eden jrmandag 05. desember 2022, klokken 09:31
Å få klima-anlegget inn i infotainment er vel en meeget tvilsom forbedring... i alle fall i tilfelle Enyaq. Og når "smart valg - hurtig oppvarming" ikke en gang skjønner at vifta må opp fra "bunnivået" - er det vel i alle fall ikke særlig smart...

Takke meg til mine tre tidligere Honda CRV på dette området: Tre store hjul for å styre klima-anlegget - de kunne jeg styre greit uten en gang å flytte blikket fra veien... ikke alt som er fremskritt nei... lurer på om denne "Tesla-trenden" med å putte alt på skjerm kommer til å slå tilbake, når man får forskningsresultater på trafikksikkerheten i dette... Men, det spørs da - om det er hipphet og kostnadsbesparelser, eller trafikksikkerhet og brukervennlighet, som vinner fram...
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: VoltWaymandag 05. desember 2022, klokken 20:48
På min har varmen forsvunnet fra anlegget. Setevarme og rattvarme fungerer, men fra varmeapparatet kommer det kun luft. Flere av smartfunksjonene er også utilgjengelig. Kom samtidig feilmelding på elektrosystemet. Akkurat det jeg ønsket meg til jul! Får se hva de finner ut neste uke.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Egil Slørdag 10. desember 2022, klokken 18:36
Sitat fra: VoltWay på mandag 05. desember 2022, klokken 20:48
På min har varmen forsvunnet fra anlegget. Setevarme og rattvarme fungerer, men fra varmeapparatet kommer det kun luft. Flere av smartfunksjonene er også utilgjengelig. Kom samtidig feilmelding på elektrosystemet. Akkurat det jeg ønsket meg til jul! Får se hva de finner ut neste uke.

Håper de fant ut av det.

Ser mange sliter med 12v anlegget nå i kulda, tror Skoda har installert et dårlig 12v batteri for nordiske forhold.
Vet ikke om de opererer med "nordisk modell" slik mange andre produsenter gjør.

Varmeapparatet er en varmepumpe, kan være du har hatt en gasslekkasje og anlegget er tomt for gass og derfor ikke fungerer skikkelig.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: 02janlørdag 10. desember 2022, klokken 19:15
Her jeg bor , har det vært -8 til idag -14 grader. Temperaturen står på 19.5 grader og har fungert utmerket, nesten så den gir for mye varme (høy temp) ved forvarmingen. Ratt, frontrute og ratt er veldig rask oppe i for meg høy temp, slik at jeg skrur dette ned til trinn en eller av.
Bruker bilen stort sett til fritid, ut og inn med ski, våte sko/treningstøy flere ganger i uken.   Har overhode ikke hatt noen grunn til å gå inn i meny å fikle med innstillingene. Står fast på Auto og middels vifte styrke(trinn 2).

* min bil ble produsert og levert med ME 3.0 og mener den har kraftigere batteri en de med eldre SW (?).

For de med problemer , oppgi gjerne hvilken programvare versjon bilen er satt opp med.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Bilskallenfredag 16. desember 2022, klokken 14:40
Samma her. God varme på 22, setter den ned til 20. Har Software 3.0 fra fabrikk.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Torblørdag 17. desember 2022, klokken 12:24
Det stemmer at vi med versjon 3.0 har større batteri. Det skyldes at batteriet måtte være større for å kunne laste ned seinere Sw versjoner on the air. For dem med de eldste bilene får nytt batteri når det blir oppgradert til SW 3.0
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Tafsernmandag 19. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: 02jan på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:15
Her jeg bor , har det vært -8 til idag -14 grader. Temperaturen står på 19.5 grader og har fungert utmerket, nesten så den gir for mye varme (høy temp) ved forvarmingen. Ratt, frontrute og ratt er veldig rask oppe i for meg høy temp, slik at jeg skrur dette ned til trinn en eller av.
Bruker bilen stort sett til fritid, ut og inn med ski, våte sko/treningstøy flere ganger i uken.   Har overhode ikke hatt noen grunn til å gå inn i meny å fikle med innstillingene. Står fast på Auto og middels vifte styrke(trinn 2).

* min bil ble produsert og levert med ME 3.0 og mener den har kraftigere batteri en de med eldre SW (?).

For de med problemer , oppgi gjerne hvilken programvare versjon bilen er satt opp med.

Kraftigere batteri er det jo ikke, det er større på kapasitet. Uansett har ikke mAh på et batteri noe som helst med hvilken temperatur som kommer ut av ventilene å gjøre.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: 02janmandag 19. desember 2022, klokken 17:41
Ja, så du tolker det dit at jeg mener varmen fra klimaanlegget produseres med energien fra 12v batteriet?

* jeg la inn denne info, da denne 80x er de tidligste produserte med ME3.0 fra dag 1 (produsert feb 2022) og at bilens klimaanlegg har fungert klanderfritt, selv nå som det har vært -15 ned mot -20 grader. La da også inn at bilen ikke har hatt noen problemer med hverken feilmeldinger eller for svakt batteri.

Kraftigere batteri i denne enyaq var med spørsmålstegn, har ingen anelse hvilken forskjell i ampere, volt eller batterikjemi.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Tafserntirsdag 20. desember 2022, klokken 19:45
Sitat fra: 02jan på mandag 19. desember 2022, klokken 17:41
Ja, så du tolker det dit at jeg mener varmen fra klimaanlegget produseres med energien fra 12v batteriet?

* jeg la inn denne info, da denne 80x er de tidligste produserte med ME3.0 fra dag 1 (produsert feb 2022) og at bilens klimaanlegg har fungert klanderfritt, selv nå som det har vært -15 ned mot -20 grader. La da også inn at bilen ikke har hatt noen problemer med hverken feilmeldinger eller for svakt batteri.

Kraftigere batteri i denne enyaq var med spørsmålstegn, har ingen anelse hvilken forskjell i ampere, volt eller batterikjemi.

I farta var det slik jeg tolket det :)

Biler levert ut med 3.0/3.1 har allerede et batteri med mer kapasitet. Eldre biler får skiftet ut til tilsvarende batteri.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: idlelørdag 31. desember 2022, klokken 10:45
Varmeapparatet funker greit nok for min del, bare man skrur av Auto. Skulle faktisk ønske det fantes en "alt i manuelt"-innstilling for bilen, for ingenting av automagien fungerer optimalt. Ikke klima, ikke vindusviskerne, ikke batterioppvarminga og ikke tenninga.

I går skulle vi fra hytta og autohelvetet slår til som vanlig. Det er ikke dekning ved parkeringsplassen, og selv om det er det er "serveren" (sic) til Skoda nede titt og ofte, så det hjelper ikke. Når bilen har stått i flere dager får jeg aldri tak i den uansett. Men som amerikanerne sier: "your mileage may vary".  Du må dermed sette deg inn i bilen og starte den for å få igang oppvarming, setter på maks på defrost av rutene. Men da jeg så skal ut for å skrape slår tenninga seg av, og eneste mulighet er "umiddelbar oppvarming" (hva nå enn det skal bety). Men da varmer den opp kupeen, ikke rutene først. Hvorfor kan ikke tenninga stå på selv om fører ikke sitter i setet? (Det samme gjør at resten av familien ikke kan høre på radio hvis jeg skal inn på bensinstasjonen...)

Skoda (og  VAG) har en laaaaaaang vei å gå før de har tatt igjen forspranget til Tesla på dette området, selv om jeg har sett at det går feil vei hos dem også i det siste. Model S'en fra 2014 hadde mange bedre funksjoner, bedre defaults, bedre batterikontroll/-styring og bedre app (Appen til Skoda er så vidt brukbar til det mest basic. Hvorfor kan man f.eks. kun velge mellom 6A eller full spiker? Tesla kan styre på Ampere-nivå, om det er 10, 13, 17, 20, 21 eller hva som helst).

Dette blei litt rantete, men jeg blir forbanna
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 31. desember 2022, klokken 11:04
Har ikke Enyaq en "start" knapp på siden av rattstammen? For å slå på bilen i de tilfellene hvor automatikken ikke passer behovet?
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: idlelørdag 31. desember 2022, klokken 11:38
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 31. desember 2022, klokken 11:04
Har ikke Enyaq en "start" knapp på siden av rattstammen? For å slå på bilen i de tilfellene hvor automatikken ikke passer behovet?

Har faktisk ikke prøvd å trykke på den uten at jeg sitter i setet, men bilen slår seg like fullt av når man går ut av setet.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: 02janlørdag 31. desember 2022, klokken 12:34
I de tilfellene der, legger jeg nøkkel igjen i bilen trykker på start knappen. Trykker så på den fysiske klimaknappen, hvis jeg skulle justert manuelt , som feks sette på fromtruteoppvarming (ikke alle enyaqer har denne funk), som burde være standard på Alle nordiske enyakker. Mulig jeg tar feil med 2023 mod &0x leveres uten varme i frontrute , må bestille med utvidet pakke til 22 kr ?

Men enig skulle vært noen enklere måte å starte oppvarming på, ikke alltid mobil er å stole på, har jeg gått 3 timer skitur i 12-15 minus er fingrene for fossene til å fikle med mobil (hvis telefonen fortsatt har strøm).

Hvorfor i alle dager er det ikke en knapp på FOB/nøkkel som kan starte varmeapperat ? Dette hadde jeg på  2014 bmw i3 og 2016 passat. Mye mer effektivt å trykke på en fysiske knapp en å fomle opp mobil fra våt jakke/sekk i snøvær hvor det er vanskelig å logge seg inn i telefon.


Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Egil Slørdag 31. desember 2022, klokken 17:00
Sitat fra: 02jan på lørdag 31. desember 2022, klokken 12:34
Men enig skulle vært noen enklere måte å starte oppvarming på, ikke alltid mobil er å stole på, har jeg gått 3 timer skitur i 12-15 minus er fingrene for fossene til å fikle med mobil (hvis telefonen fortsatt har strøm).

Hvorfor i alle dager er det ikke en knapp på FOB/nøkkel som kan starte varmeapperat ? Dette hadde jeg på  2014 bmw i3 og 2016 passat. Mye mer effektivt å trykke på en fysiske knapp en å fomle opp mobil fra våt jakke/sekk i snøvær hvor det er vanskelig å logge seg inn i telefon.

Nå fikk jeg hentet min RS i går kveld (etter 3 uker på bilpleie).
Så nå har jeg fått sittet å trykket og sjekket litt.
Hadde 21c på auto-medium, men endte opp med å sette ned på auto-dempet for den blåste litt for mye under kjøring.
Funka greit, men det var en 5-6 grader her i Stavanger i dag.

Nå har jeg hatt en 2020 i3s siste to årene, ikke noe knapp på min nøkkel, kan åpne funk og bakluka fra nøkkel, ikke starte varming, med forbehold at ikke èn av knappene er programmerbar.
Enig i at BMW sin app er hakket bedre.

i min bil (software 3.1) så får jeg opp valg om "klimatider straks" når jeg slår av bilen før jeg går ut, vil anta denne vil varme opp bilen mens man holder på med andre ting.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: 02janlørdag 31. desember 2022, klokken 18:03
Ja selve klimatiseringen under kjøring er er meget godt, har selv landet på 19.5 Auto trinn 2.  Har nå kjørt mye i snøføre - 5 til - 20 siste mnd. Ingen behov for justeringer, kun litt ekstra bruk av oppvarmet frontrute ("varmetråder"), under kjøring med regn i  - 5- -10 minusgrader i luft, samt oppstart etter skiturer.

Er over middels opptatt av å ha frisk luft/ren oksygen inne i lungene til barn og meg selv under kjøring, her har også Enyaqen bestått med glans.  I tillegge er anlegget stille (ikke alle AC anlegg er like stille).

Når det gjelder knapp på FOB for I3, så har den en egen knapp - "diamant knappen" hvor man kunne slev velge hva den knappen skulle aktivere -  har hadde jeg den stilt inn på , direkte start av klimatiseringen.  Har kunne jeg fra kjøkkenvinduet (bil 10 m unna), kontorvinduet (70 m unna) eller når jeg nærmet meg bilen på p plass, bare trykke på knappen så var oppvarming/kjøling igang.

Kanskje det kunne løses med dagens Enyaq FOB, ved å holde en av knappene inne i f.eks 10 sekunder ?

Her jeg bor er det vinter = snø og is 6-7 mnd i året (normalt å kunne gå på ski i nabolaget nov-mai), komme til ferdig varm bil uten for mye planlegging og fomling er å foretrekke.
Tittel: Sv: Varmeapparat for dummies ....
Skrevet av: Egil Slørdag 31. desember 2022, klokken 18:40
Sitat fra: 02jan på lørdag 31. desember 2022, klokken 18:03
Når det gjelder knapp på FOB for I3, så har den en egen knapp - "diamant knappen" hvor man kunne slev velge hva den knappen skulle aktivere -  har hadde jeg den stilt inn på , direkte start av klimatiseringen.  Har kunne jeg fra kjøkkenvinduet (bil 10 m unna), kontorvinduet (70 m unna) eller når jeg nærmet meg bilen på p plass, bare trykke på knappen så var oppvarming/kjøling igang.

Diamant knappen åpner bakluka på min i3s, den andre frunken, som jeg synes er helt meningsløst for den har jeg aldri brukt.
Mulig jeg måtte programmere diamanten til bakluka, det gjorde jeg i november 2020 så det husker jeg ikke  :)