Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling

Startet av elektro, fredag 09. september 2022, klokken 07:00

« forrige - neste »

elektro

I denne artikkelen kjører Elbilforeningen på med sitt budskap om at kortbetaling er veien til himmelen. https://elbil.no/nei-kortbetaling-er-ikke-dyrt/

De har tydeligvis ikke særlig tro på sitt eget konsept Ladeklubb, som baserer seg på en RFID brikke. Denne autentiseringsformen nevnes nemlig ikke med et ord. Det faktum at enkelte bilprodusenter leverer en RFID brikke med bilen som fungerer over alt i Norge, unntatt hos Circle K, nevnes heller ikke. Ei heller at samme brikke kan brukes på flertallet av ladestasjonene i Europa. Også på Type 2.

Sist men ikke minst unnlater de å nevne Plug & Charge. De fremstiller det i stedet som at eneste alternativ til kortbetaling, er en mengde apper. (Selv om man i realiteten kommer langt med bilens egen app for å starte og stoppe lading hos 3. part, hos en del ledende bilprodusenter.)

Kronargumentet er at kortbetaling kan vise seg å koste så lite som 10.000 kr. per lader. Altså skarve 50 millioner for alle hurtigladerne i Norge. Pluss fremtidige installasjoner. Driftskostnader ikke inkludert. Om alle Type2 ladere også skal få kortbetaling, vites ikke..

NB! Jeg valgte å poste dette her, ettersom Elbilforeningen i stor grad påvirker politikerne og setter dagsorden når det gjelder elbilen i samfunnet. Naturligvis gjennom media. Dersom de ikke er oppdatert på teknologi, eller tør å fronte bedre måter å løse ting på enn det det er den gjengse oppfatning at er den beste (også ref. kWt-betaling), så har Elbilforeningen etter min mening utspilt sin rolle.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Klykken

#1
Du tenker kun lokalt i Norge og landets innbyggere. Hvis utenlandske skal kunne bruke laderne her er de avhengige av å ha riktig app, lagt inn betalingskort etc. Erfaringsmessig selv fra Sverige har noen av appene krevd landets telefonnummer for å kunne opprette bruker og da står man på bar bakke. RFID fra elbilforeningen fungerte en periode fra 2014 og opp hvis man på forhånd hadde lagt inn brikken hos de forskjellige tilbyderne som hadde åpent for dette, men den ble lite brukt og sluttet plutselig å fungere for min del og gikk ikke an å registrere på nytt.

Ellers, én kortterminal kan betjene flere stasjoner på samme lokasjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

automat

#2
Hvis det hadde vært lovpålagt roaming, så kunne utlendinger brukt både app og brikke fra f.eks Plugsurfing.

Og hvis hele Eu hadde samme roamingpåbud, så kunne du forholde deg til kun din favorittladeoperatør. (Selv om det nødvendighvis ikke vil være det billigste.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kanutten

Jeg begriper ikke folks motstand mot kortbetaling.  Alle vet hvordan det fungerer, det virker alltid, og det fungerer på samme måte overalt.

goggo

Sitat fra: Kanutten på fredag 09. september 2022, klokken 09:52
Jeg begriper ikke folks motstand mot kortbetaling.  Alle vet hvordan det fungerer, det virker alltid, og det fungerer på samme måte overalt.

Det sammen kan man si om kontanter :)
Vil du gjerne tilbake til telefonkiosker med kontanter også, i stedet for å ringe hjem med mobiltelefonen din når du er på tur i utlandet?

Om noen år nå så er debet/kreditt kort like akterutseilt som kontanter.
Hvorfor ikke satse på tvungen roaming slik det ble gjort i mobiltelefon verdenen?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rævedilter

Minste felles multiplum er p.t. og blir det i lang tid framover; bankkort.
Skal alle over på elbil må ein ha noko som fungerer for alle.
App, rfid, sms etc. er langt meir tungvint enn bare å 'tæppe' bankkortet, bankort har ein, alt det andre må ein skaffe seg og knytte mot betalingsløysing.  Det er sannsynligvis fortsatt over 500 000 (600 000 i 2020) som ikkje bruker internett, apper etc. fortsatt i dette landet, og desse kan ikkje bruke rfid, app etc. til å betale med.

Øyvind.h

Sitat fra: goggo på fredag 09. september 2022, klokken 09:58
Om noen år nå så er debet/kreditt kort like akterutseilt som kontanter.
Hvorfor ikke satse på tvungen roaming slik det ble gjort i mobiltelefon verdenen?
Spent på om den spådommen slår til. I 2015 deltok jeg i paneldebatt på en betalingsinnovasjons-konferanse og ble tvunget til å anslå når kortet i sin historiske form var borte. Gjettet da på 2025 nasjonalt, noe lenger globalt. Men nå er jeg ikke så sikker lenger.
Alle har kort, kort fungerer over alt.

Når du snakker roaming, er det da brikken du tenker på? At du må ha en egen brikke for å lade bil, men at den skal kunne brukes hos alle aktører? Kunne det da vært en tanke at brikken fungerte til andre ting enn lading, slik at en ikke må ha en spesiell brikke for èn tjenestetype en bare bruker noen få ganger i året?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. september 2022, klokken 10:37.

Når du snakker roaming, er det da brikken du tenker på? At du må ha en egen brikke for å lade bil, men at den skal kunne brukes hos alle aktører? Kunne det da vært en tanke at brikken fungerte til andre ting enn lading, slik at en ikke må ha en spesiell brikke for èn tjenestetype en bare bruker noen få ganger i året?
Jeg tenker på rfid brikke i første omgang, inntil plug and charge løsningene er modne nok til å brukes i praksis.
Men det viktigste et at myndighetene tar tak i dette og påbyr det. Se hvor fint det løste seg med mobil roaming, som jo var et sant hælvete før myndighetspålagt roaming kom på plass.

Jeg har ikke noe i mot kort terminaler, men forstår bare ikke hvorfor man skal påby den "gamle" løsningen i stedet for den beste løsningen.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

Sitat fra: goggo på fredag 09. september 2022, klokken 11:58
Jeg har ikke noe i mot kort terminaler, men forstår bare ikke hvorfor man skal påby den "gamle" løsningen i stedet for den beste løsningen.
Tja, en grunn kan være at de lytter til alle de som synes brikke er noe herk. Brikke ivaretar på ingen måte "folk flest", selv om vi erfarne entusiaster stort sett synes det fungerer bra.
Den "gamle" løsningen har alle, kjenner alle og kommer til å være med oss i mange mange år. Jeg har mer troen på digitalisering av kortene i diverse pay-løsninger enn at alle tjenester vi bruker skal kobles til unike brikker innenfor sitt tjenestesegment.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

filtvet

Måtte skaffe meg rfid for å lade i Oslo. Helt uaktuelt å skaffe meg noe mer enn den. Har tesla så da blir det lading der. Der det ikke går får vi heller ta bensin-bilen - men har ikke behøvd det hittil.

daktari

Sitat fra: Klykken på fredag 09. september 2022, klokken 09:01
Du tenker kun lokalt i Norge og landets innbyggere. Hvis utenlandske skal kunne bruke laderne her er de avhengige av å ha riktig app, lagt inn betalingskort etc. Erfaringsmessig selv fra Sverige har noen av appene krevd landets telefonnummer for å kunne opprette bruker og da står man på bar bakke. RFID fra elbilforeningen fungerte en periode fra 2014 og opp hvis man på forhånd hadde lagt inn brikken hos de forskjellige tilbyderne som hadde åpent for dette, men den ble lite brukt og sluttet plutselig å fungere for min del og gikk ikke an å registrere på nytt.

Ellers, én kortterminal kan betjene flere stasjoner på samme lokasjon.
Nei, som @elektro sier så følger ladekortet bilen og er pan-europeisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: elektro på fredag 09. september 2022, klokken 07:00
I denne artikkelen kjører Elbilforeningen på med sitt budskap om at kortbetaling er veien til himmelen. https://elbil.no/nei-kortbetaling-er-ikke-dyrt/

De har tydeligvis ikke særlig tro på sitt eget konsept Ladeklubb, som baserer seg på en RFID brikke. Denne autentiseringsformen nevnes nemlig ikke med et ord. Det faktum at enkelte bilprodusenter leverer en RFID brikke med bilen som fungerer over alt i Norge, unntatt hos Circle K, nevnes heller ikke. Ei heller at samme brikke kan brukes på flertallet av ladestasjonene i Europa. Også på Type 2.

Sist men ikke minst unnlater de å nevne Plug & Charge. De fremstiller det i stedet som at eneste alternativ til kortbetaling, er en mengde apper. (Selv om man i realiteten kommer langt med bilens egen app for å starte og stoppe lading hos 3. part, hos en del ledende bilprodusenter.)

Kronargumentet er at kortbetaling kan vise seg å koste så lite som 10.000 kr. per lader. Altså skarve 50 millioner for alle hurtigladerne i Norge. Pluss fremtidige installasjoner. Driftskostnader ikke inkludert. Om alle Type2 ladere også skal få kortbetaling, vites ikke..

NB! Jeg valgte å poste dette her, ettersom Elbilforeningen i stor grad påvirker politikerne og setter dagsorden når det gjelder elbilen i samfunnet. Naturligvis gjennom media. Dersom de ikke er oppdatert på teknologi, eller tør å fronte bedre måter å løse ting på enn det det er den gjengse oppfatning at er den beste (også ref. kWt-betaling), så har Elbilforeningen etter min mening utspilt sin rolle.
Enig.
Unntatt siste setningen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Merce

Sitat fra: Kanutten på fredag 09. september 2022, klokken 09:52
Jeg begriper ikke folks motstand mot kortbetaling.  Alle vet hvordan det fungerer, det virker alltid, og det fungerer på samme måte overalt.

Helt enig!


Merce

Sitat fra: elektro på fredag 09. september 2022, klokken 07:00
I denne artikkelen kjører Elbilforeningen på med sitt budskap om at kortbetaling er veien til himmelen. https://elbil.no/nei-kortbetaling-er-ikke-dyrt/

De har tydeligvis ikke særlig tro på sitt eget konsept Ladeklubb, som baserer seg på en RFID brikke. Denne autentiseringsformen nevnes nemlig ikke med et ord. Det faktum at enkelte bilprodusenter leverer en RFID brikke med bilen som fungerer over alt i Norge, unntatt hos Circle K, nevnes heller ikke. Ei heller at samme brikke kan brukes på flertallet av ladestasjonene i Europa. Også på Type 2.

Sist men ikke minst unnlater de å nevne Plug & Charge. De fremstiller det i stedet som at eneste alternativ til kortbetaling, er en mengde apper. (Selv om man i realiteten kommer langt med bilens egen app for å starte og stoppe lading hos 3. part, hos en del ledende bilprodusenter.)

Kronargumentet er at kortbetaling kan vise seg å koste så lite som 10.000 kr. per lader. Altså skarve 50 millioner for alle hurtigladerne i Norge. Pluss fremtidige installasjoner. Driftskostnader ikke inkludert. Om alle Type2 ladere også skal få kortbetaling, vites ikke..

NB! Jeg valgte å poste dette her, ettersom Elbilforeningen i stor grad påvirker politikerne og setter dagsorden når det gjelder elbilen i samfunnet. Naturligvis gjennom media. Dersom de ikke er oppdatert på teknologi, eller tør å fronte bedre måter å løse ting på enn det det er den gjengse oppfatning at er den beste (også ref. kWt-betaling), så har Elbilforeningen etter min mening utspilt sin rolle.

Så godt som alle virksomheter som selger noe i Norge tilbyr betaling med kort. Hvorfor skal elbilladere være noe unntak?

Folk er drittlei apper alt brikker og annet surr, men man har alltid et betalingskort med seg. 

Kanutten

Sitat fra: Merce på fredag 09. september 2022, klokken 20:23

Folk er drittlei apper alt brikker og annet surr, men man har alltid et betalingskort med seg.

Dette

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA