Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling

Startet av elektro, fredag 09. september 2022, klokken 07:00

« forrige - neste »

Vaduz

Ja å satse på gammel rfid teknologi når vi allerede har kortbaserte betalingsløsninger via mobilen som alltid er med høres det tullete ut. Ingen som gidder å drasse rundt på små plastikkbrikker eller styre med masse apper om man ikke må.

RJK

Sitat fra: elektro på fredag 09. september 2022, klokken 07:00
I denne artikkelen kjører Elbilforeningen på med sitt budskap om at kortbetaling er veien til himmelen. https://elbil.no/nei-kortbetaling-er-ikke-dyrt/

De har tydeligvis ikke særlig tro på sitt eget konsept Ladeklubb, som baserer seg på en RFID brikke. Denne autentiseringsformen nevnes nemlig ikke med et ord. Det faktum at enkelte bilprodusenter leverer en RFID brikke med bilen som fungerer over alt i Norge, unntatt hos Circle K, nevnes heller ikke. Ei heller at samme brikke kan brukes på flertallet av ladestasjonene i Europa. Også på Type 2.

Sist men ikke minst unnlater de å nevne Plug & Charge. De fremstiller det i stedet som at eneste alternativ til kortbetaling, er en mengde apper. (Selv om man i realiteten kommer langt med bilens egen app for å starte og stoppe lading hos 3. part, hos en del ledende bilprodusenter.)

Kronargumentet er at kortbetaling kan vise seg å koste så lite som 10.000 kr. per lader. Altså skarve 50 millioner for alle hurtigladerne i Norge. Pluss fremtidige installasjoner. Driftskostnader ikke inkludert. Om alle Type2 ladere også skal få kortbetaling, vites ikke..

NB! Jeg valgte å poste dette her, ettersom Elbilforeningen i stor grad påvirker politikerne og setter dagsorden når det gjelder elbilen i samfunnet. Naturligvis gjennom media. Dersom de ikke er oppdatert på teknologi, eller tør å fronte bedre måter å løse ting på enn det det er den gjengse oppfatning at er den beste (også ref. kWt-betaling), så har Elbilforeningen etter min mening utspilt sin rolle.
Du fortsetter å ri denne kjepphesten, men du "glemmer" stadig at det ikke er snakk om å forby eller slutte å støtte betaling med app eller brikke. Det er heller ikke meningen å bruke dette for å bekjempe Plug'n Charge.

Det har hele tiden vært snakk om å få kortbetaling som et obligatorisk alternativ, men der de andre betalingsformene fremdeles består. Og som flere påpeker, med kortbetaling vil elbilkjørende turister, enten de kommer med egne elbiler eller leier elbil i Norge, kunne bruke kortet sitt direkte, som et alternativ.

Med et bankkort vil sannsynligheten dessuten øke for at man faktisk får ladet når brikke og/eller app svikter. For det skjer det og. Da får man heller glede seg over at man faktisk har et alternativ, som er det jeg, elbilforeningen og de fleste medlemmene ønsker seg.

Jeg klarer bare ikke fatte hvorfor du har så mye mot det, når det nå fremkommer, slik flere av oss har påpekt, at det egentlig ikke er kostnaden som er problemet, men lock in av kundene som er er det reelle narrativ for ikke å støtte dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det er vel kostnadene som er bekymringen, så regner med at folk tåler et kortgebyr på 10-20,- pr lading med kort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Det bør jo ikke bli noen ekstra kostnader utover det vi har i butikk hver gang vi tæpper bankkortet.

Det står jo i selve artikklen som Elektro lenket til dette under og der nevner også elbilforeningen en løsning.

Nå er det medvind for å få på plass kortlesere, og det er veldig bra! Det må gjøres enkelt så ola og kari nordmann enkelt kan få ladet elbilen sin...

Deretter må vi jobbe for strømstøtte på hurtigledere for nå er det for dyrt. Leser svensken har halv pris... ja takk sier jeg.... hører folk rundt meg snakker mer og mer om hvor dyrt det har blitt å lade og at de vurderer diesel eller hybridbil neste gang.... ikke gode opplysninger....

Kopi fra artikklen:
https://elbil.no/nei-kortbetaling-er-ikke-dyrt/


Flere ladeselskaper har derimot hevdet at å installere kortlesere er kostnadsdrivende og derfor vil gjøre det dyrere å lade. 20 000 kroner per terminal eller mer, har enkelte ladeselskaper antydet.

Elbil.no har snakket med flere aktører med spennende løsninger som viser at det ikke trenger å bli så dyrt.

RJK

Det er nok litt dyrt å etterinstallere på eksisterende ladere, men når "pumpa" koster fra 500 K til 1,5 mill, så betyr terminalprisen og installeringen bortimot nada.

Og i første omgang forventer vi jo at de kommer med dette når de bygger nye stasjoner, når de utvider med nye stolper og når de bytter og oppgraderer eksisterende stasjoner.

Og da er nok merkostnaden med å legge til på eksisterende ladere, mindre enn om de måtte ha en egen runde bare for å oppgradere de gamle stolpene som er på plassen. F.eks. kan man bytte fronten med en med terminalen allerede montert, så det er bare å koble til eksisterende konnektorer. Da bruker installatøren på site mindre tid per stolpe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det er fort gjort å glemme en god del sw-arbeid som skal gjøres pr lader kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Når man ser hvordan folk sliter med å få på plass en ID App på mobilen, er det kanskje ingen vei utenom kortleser 😶.

Men da må vel alle aktørene samarbeide noe som har vært et av ankepunktene med rfid brikker at man må registrere brikken hos aktørene selv og ikke får en brikke som virker og er registrert hos alle...

Dette kunne man løst mye enklere og trodde faktisk folk var mer oppegående i slikt. Redd og at kort terminaler vil være mer utsatt for hærverk og vær og vind. Redd dette ikke blir bedre enn en felles registrert brikke, bare mye dyrere..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kanutten

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. september 2022, klokken 16:53
...Dette kunne man løst mye enklere og trodde faktisk folk var mer oppegående i slikt. Redd og at kort terminaler vil være mer utsatt for hærverk og vær og vind. Redd dette ikke blir bedre enn en felles registrert brikke, bare mye dyrere..

Det har fungert på bensinstasjoner i flere tiår. Hvorfor skulle det ikke fungere her? Hva er det som gjør at en ladestasjon skulle være mer utsatt for hærverk og vær og vind enn en bensinstasjon?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. september 2022, klokken 16:53
Når man ser hvordan folk sliter med å få på plass en ID App på mobilen, er det kanskje ingen vei utenom kortleser 😶.

Helt enig :+1:

Moggen

Norge har et meget godt utbygget ladenettverk.
I mange EU land eksploderer elbilsalget nå.
Vis vi klarer å få på plass kortbetaling, har norge en fantastisk mulighet å tilltrekke seg ny turisme de neste par åren.
Håper visit norway kommer på banen her og legger press på politikerne å få riktige lovverk på plass.
Så ska ladenettverkene fremdeles få nyte gott av salg av persondata till tredjeparter, for dem som ønsker å bli med på slikt.

geear

Sitat fra: daktari på lørdag 10. september 2022, klokken 15:52
Det er fort gjort å glemme en god del sw-arbeid som skal gjøres pr lader kanskje?
I dag er nå mange av de allerede klargjort for både app (noen ganger i flertall), RFID og SMS-betaling, ser ikke at kortbetaling i tillegg skal utgjøre noe stort ekstra oppi denne suppa, med unntak av for eksisterende ladere selvfølgelig, dersom det kreves ettermontert. Heldigvis skal de fleste laderene i verden fortsatt bygges, og kan ha kortbetaling tilgjengelig fra dag 1.

Vaduz

Mange snakker om at det er dyrt, vanskelig software, muligheter for hærverk, vanskelig å etterinstallere og en mengde andre problemer, men vi må huske på at vi betaler med kort når ungene skal sitte på en plastikk-hest som går rundt i ring, eller kjøper peanøtter fra en snacks dispenser, så det er åpenbart mulig å få til på høyteknologiske, million-kroner installasjoner.

Vi må huske på grunnen til at det ikke er kortbetaling i dag, er at de ulike selskapene ønsker å samle flest mulig i sitt nettverk og sine apper, og å gjøre det slitsomt å velge noe annet, akkurat som Coop kort/rabatter og Norwegian bonus-poeng. Monopol er målet til alle selskap.

Moggen

Helt riktig. Men en sterkt bidragende orsak til at ladeselskapene går på tvers med gode brukeropplevelser er nok også at de ønsker å fremstå som "techselskaper" innfor investerere.
De fleste går jo minus, men så lenge man har en lovende side-business med "big-data" med tusenvis av brukere med fullstendig brukerinformasjon, vil noen investerere tåle tap nå for fremtidig potentiale.

Den dagen de installerer kortterminaler, blir de bare en salgspunkt for strøm. Det blir kroken på døren for dem som ikke kan vise sorte tall.

Ingeniøren

Sitat fra: Kanutten på lørdag 10. september 2022, klokken 17:14
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. september 2022, klokken 16:53
...Dette kunne man løst mye enklere og trodde faktisk folk var mer oppegående i slikt. Redd og at kort terminaler vil være mer utsatt for hærverk og vær og vind. Redd dette ikke blir bedre enn en felles registrert brikke, bare mye dyrere..

Det har fungert på bensinstasjoner i flere tiår. Hvorfor skulle det ikke fungere her? Hva er det som gjør at en ladestasjon skulle være mer utsatt for hærverk og vær og vind enn en bensinstasjon?

Har du ladet mye ? Mens bensinstasjonener er betjent stor deler av døgnet og med pumper under tak, er ladestasjoner gjerne bak et bygg, i mørke og skjelden med tak over.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moggen på søndag 11. september 2022, klokken 08:59
Helt riktig. Men en sterkt bidragende orsak til at ladeselskapene går på tvers med gode brukeropplevelser er nok også at de ønsker å fremstå som "techselskaper" innfor investerere.
De fleste går jo minus, men så lenge man har en lovende side-business med "big-data" med tusenvis av brukere med fullstendig brukerinformasjon, vil noen investerere tåle tap nå for fremtidig potentiale.

Den dagen de installerer kortterminaler, blir de bare en salgspunkt for strøm. Det blir kroken på døren for dem som ikke kan vise sorte tall.

Ja går de egentlig i minus eller er det mer en regnskaps og firma struktur som viser at det går dårlig? Alle utgifter blir lagt i datterselskap mens moderselskapet går så det suser?

Hvordan kan Cirkle K feks tape penger på dette. De tjener jo totalt sett penger som hakka møkk. Han på toppen i Cirkle K er jo en riking fra Kanada.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Circle_K

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA