Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?

Startet av Vurderer en elbil, søndag 04. september 2022, klokken 11:23

« forrige - neste »

Egil S

Sitat fra: THE på torsdag 08. september 2022, klokken 07:54
SSB har mange interessante statistikker over energiproduksjon, forbruk, import eksport osv. (https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi)

Legger ved en tabell som viser produksjon og forbruk i juli 2022 sammenlignetmed juli 2021. Her er også forbruk av elektrisk energi til utvinning av olje og gass vist. Regner med dette kun er forbruket som går via offentlig overføringsnett, og dermed ikke inkluderer egne gassturbiner offshore, og annen bruk av fossil energi i forbindelse med raffinering og utvinning. Ca. 10% av innenlandsk strømforbruk i juli 2022 har gått til utvinning av olje og gass.

Det er nok fordi det allerede er noen nye felter som ble bygget med landstrøm de senere årene, og noe er distribuert til nærliggende felt f.eks Johan Sverdrup, Åsta Hansteen, Gina Krog, Ivar Aasen, Edvard Grieg, Gudrun, Sleipner, Utgard, Gungne, Sigyn og Solveig.
Johan Castberg skulle også gått på landstrøm, men det ble droppet pga høye kostnader.

Vi kan ikke slutte å bruke olje og oljeprodukter.
Så og si alt rundt oss har et petroleums produkt i seg eller som en del av produksjonen.

Uten olje kan vi ikke ha fabrikker, elektronikk, smøremidler osv.
Man kan ikke lage elbiler eller vindturbiner uten olje.
Vi hadde ikke hatt Covid vaksine uten olje.
Listen er uendelig.

Vårt samfunn er 100% oljeavhengig og kommer til å være det i all overskuelig framtid.
Men, vi kan gjerne slutte å fylle stoffet på tanken, selv om jeg håper jeg kan ta ut veteranbilen min å ta meg en tur innimellom så lenge jeg lever.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Så da blir neste spørsmål; Hvor mye av oljen som pumpes opp brennes til fremdrift av biler, busser, traktorer, fyring osv? Greit nok at vi trenger olje(produkter) i overskuelig fremtid, men vil TRO at det meste som pumpes opp brennes og at denne utgjør en betydelig andel?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Ca 70% blir til bensin og diesel, 80% brukes til drivstoff.



2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

I følge Teknisk Ukeblad så; "Strømkrisen til tross – industrien fyrer for kråkene".

De viser til at norsk industri slipper ut 20 twh energi overskuddsvarme og noe av denne kunne kanskje ha vært utnyttet noe bedre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vurderer en elbil

Sitat fra: THE på torsdag 08. september 2022, klokken 07:54
SSB har mange interessante statistikker over energiproduksjon, forbruk, import eksport osv. (https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi)

Legger ved en tabell som viser produksjon og forbruk i juli 2022 sammenlignetmed juli 2021. Her er også forbruk av elektrisk energi til utvinning av olje og gass vist. Regner med dette kun er forbruket som går via offentlig overføringsnett, og dermed ikke inkluderer egne gassturbiner offshore, og annen bruk av fossil energi i forbindelse med raffinering og utvinning. Ca. 10% av innenlandsk strømforbruk i juli 2022 har gått til utvinning av olje og gass.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Ja, dette begynner å bli interessant.

Av disse 778 Gwh (9,5%) så brukes 70% til diesel og bensin. Det ser vi av en annen post i denne tråden.
Det er 544,6 Gwh. På én måned.
Elbilene i Norge bruker 566 gigawattimer på 12 md. Det blir under 48 Gwh pr md. Så vet vi at forbruket til elbiler er høyere på vinteren.

Så denne superenkle forskningen viser jo klart at elbilen bruker mindre strøm enn fossilbilen.
Så er det sikker noen parametre som ikke er helt riktige, men forskjellen er altså betydelig.

Det under her er hentet fra: https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-brukte-elbilene-i-fjor/507227

TU spurte Statkraft om de har beregnet hvor mye strøm elbilene brukte i 2020. Vi fikk svar av Statkrafts ladeselskap Mer, som har utarbeidet prognoser.

Svaret: 566 gigawattimer, eller 703 gigawattimer med ladbare hybrider. Til sammenligning ble det produsert 153,3 terawattimer i Norge i fjor.

Enkelt sagt gikk 0,43 prosent av kraftproduksjonen i Norge i fjor til elbiler. Det norske strømforbruket var 132,9 terawattimer i 2020, ifølge Statnett. Ladbare biler sto dermed for 0,53 prosent av det totale forbruket. Ser vi kun på elbilene sto de for 0,42 prosent av forbruket.

Det er et spytt i havet sammenlignet med store strømforbrukere. For eksempel ble det i 2019 brukt 45,9 terawattimer elektrisitet i norsk industri og bergverk, ifølge SSB.

I januar i år ble det alene brukt 718 gigawattimer elektrisk kraft til utvinning av råolje og naturgass. Og dette er en reduksjon på 13,9 prosent sammenlignet med januar 2020.
Fossilbil

THE

Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 09. september 2022, klokken 12:47
Ja, dette begynner å bli interessant.

Av disse 778 Gwh (9,5%) så brukes 70% til diesel og bensin. Det ser vi av en annen post i denne tråden.
Det er 544,6 Gwh. På én måned.
Elbilene i Norge bruker 566 gigawattimer på 12 md. Det blir under 48 Gwh pr md. Så vet vi at forbruket til elbiler er høyere på vinteren.

Så denne superenkle forskningen viser jo klart at elbilen bruker mindre strøm enn fossilbilen.
Så er det sikker noen parametre som ikke er helt riktige, men forskjellen er altså betydelig.

En viktig parameter er jo at det er bare en forsvinnende liten del av norsk oljeproduksjon som går til å dekke innenlands drivstofforbruk. Selv olje- og gassproduksjonen fra de forholdsvis få offshoreinstallasjonene som forsynes med landstrøm i dag (og dermed er med i tabellen til SSB) går nok hovedsaklig til eksport.

Isolert sett hvis vi kun ser på energibruk innen norske grenser så kan vi si at vi kan stanse olje- og gassproduksjonen fordi vi trenger mer elektrisk energi for å produsere drivstoff enn til å drive bilparken med den samme elektrisiteten. MEN som turfsurf kommenterte i går så er energimengden som blir hentet opp fra norsk sokkel uendelig mye større enn den mengden elektrisk energi som forbrukes i prosessen. Selv når (eller hvis) all produksjon på norsk sokkel bruker elektrisk energi fra land, så vil mengden energi som eksporteres være formidabel sammenlignet med total norsk energiproduksjon fra fornybare kilder.

Litt informasjon om eksport av norske petroleumsprodukter:https://www.norskpetroleum.no/produksjon-og-eksport/eksport-av-olje-og-gass/. Energiinnhold i olje og gass: https://www.norskpetroleum.no/kalkulator/om-kalkulatoren/

Fra data i den første linken står det en årsproduksjon på 231 millioner Sm3 oljeekvivalenter a 10300kWh. Hvis min beregning er riktig så ender vi vel opp med at ca 2400 TWh energi selges fra norsk sokkel hvert år (produksjonen er nok større da det går en god del energi i form av gass til å drifte produksjonsinstallasjoner). Til sammenligning ble det produsert ca 157 TWh elektrisk energi i Norge i 2021, der ca 10 TWh gikk med til utvinning av olje og gass. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Hvor mye strøm brukes det per arbeidsplass i den kraftkrevende industrien i Norge? Denne industrien står vel alene for rundt 40% av det totale kraftforbruket i Norge.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway


Sitat
Men da er det viktig å få med seg at dette er utvinning av olje og gass med flere tusen TWh energi.

Ja, det er et viktig poeng!

Vurderer en elbil

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. september 2022, klokken 15:29

Sitat
Men da er det viktig å få med seg at dette er utvinning av olje og gass med flere tusen TWh energi.

Ja, det er et viktig poeng!
Likevel er det irrelevant i forhold til mitt opprinnelige spørsmål.
Fossilbil

Electric cars in Norway


Sitat
Likevel er det irrelevant i forhold til mitt opprinnelige spørsmål.

Vurderer en elbil  :+1: ja det har du helt rett i.

Autowinder

#40
Er det noen som har tall på dette er det den nederlandske "elbil" professoren og talsmannen Auke Hoekstra. Google litt på ham er vel verdt et forsøk.
Her fra elbil.no i 2022 https://elbil.no/ren-knock-out-for-elbilen/
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA