Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?

Startet av Vurderer en elbil, søndag 04. september 2022, klokken 11:23

« forrige - neste »

turfsurf

#15
Sitat fra: Vurderer en elbil på tirsdag 06. september 2022, klokken 07:24
Spørsmålet er ikke hvor mye energi som går med på å drifte en dieselbil, men hvor mye strøm.
Greit nok det, men spørsmålet gir ingen mening. "Strøm" er energi. For å tydeliggjøre litt så vil en elbil gå lengre på fossilt drivstoff brukt i ett kraftverk til å produsere strøm enn det enn fossil bil vil gå på samme drivstoffet.

Så jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil med spørsmålet. Man må ta med drivstoffet som fossilbilen forbruker i det totale energiregnskapet, siden det kan brukes til å produsere strøm.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. september 2022, klokken 10:07
Sitat fra: Vurderer en elbil på tirsdag 06. september 2022, klokken 07:24
Spørsmålet er ikke hvor mye energi som går med på å drifte en dieselbil, men hvor mye strøm.
Greit nok det, men spørsmålet gir ingen mening. "Strøm" er energi. For å tydeliggjøre litt så vil en elbil gå lengre på fossilt drivstoff brukt i ett kraftverk til å produsere strøm enn det enn fossil bil vil gå på samme drivstoffet.

Så jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil med spørsmålet. Man må ta med drivstoffet som fossilbilen forbruker i det totale energiregnskapet, siden det kan brukes til å produsere strøm.
I mitt enkle hode så er spørsmålet ikke til å misforstå, men det er vel fordi det er jeg som vet hva jeg tenker på.

Jeg skal prøve å gjøre det enda tydeligere.

I forhold til mitt spørsmål, så er jeg helt uenig med deg. Jeg vet at strøm er energi, men spørsmålet mitt er ikke om energi. Det er om strøm.

At du vil regne med all energi, kan nok ha sitt poeng, men det er utenfor mitt spørsmål.

Når jeg for enkelthet skyld sier "strøm", så mener jeg strøm laget av vannkraft, kullktaft, atomkraft, vinkraft o.l. som er på strømnettet som alle kan bruke. I hele Norge, og i Europa. Ikke f.eks. strøm laget på en oljeplattform som bare den oljeplattformen kan bruke.

Og i et tenkt senario, dersom alle biler i Europa gikk over til elbiler, ville det da være behov for mindre strøm, laget av nevnte kraftverk, på nevnte nett, siden fossilt drivstoff, i alle ledd hvor det brukes strøm fra nevnte nett, blir brukt? En tankbil f.eks. som frakter diesel ut til bensintankene på bensinstasjonene bruker diesel, som det har blitt brukt strøm på å raffinere.

At 1 liter bensin inneholder en gitt mengde energi i seg selv er uvesentlig for mitt spørsmål, da spørsmålet omhandler strømmen som brukes for å lage bensinen. Dersom strømmen ikke brukes til å lage denne bensinen, så kan denne gitte energien heller ikke telles med. Et nytt spørsmål dukker opp hos meg, som ikke omhandler mitt første spørsmål: Dersom du regner med energien i hva som er brukt, kan man da regne med energi man ikke har laget? Og kan den energien brukes på annet?
Dersom man ikke bruker energi på å lage 1 liter med bensin, så får man vel ikke brukt den gitte energien som bensinen inneholder til noe annet? Dersom det brukes 2 kwh på å lage bensin og bensinen i seg selv har et energiinnhold på 9,1 kilowattimer per liter, så kan du ikke bruke de 9,1 kwh på noe annet, dersom du ikke først har brukt de 2 kwh på å lage bensinen?
Fossilbil

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 07. september 2022, klokken 08:29
Dersom du regner med energien i hva som er brukt, kan man da regne med energi man ikke har laget? Og kan den energien brukes på annet?
Hvis man tar ut en fossilbil kan man ta oljen den ville ha brukt til fremdrift og raffinering og heller produsere strøm av alt, da vil man ha mere strøm tilgjengelig.

Kutter man derimot bare ut å hente opp olje vil man ha mindre strøm tilgjengelig om man går over til elbiler. Men da vil jo fossilbilene slutte å gå også...

Så hvis det du lurer på er om vi må produsere mere strøm ved overgang til elbiler og nedlegging av olje/gass produksjon så er det ett åpenbart ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. september 2022, klokken 10:06
Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 07. september 2022, klokken 08:29
Dersom du regner med energien i hva som er brukt, kan man da regne med energi man ikke har laget? Og kan den energien brukes på annet?
Hvis man tar ut en fossilbil kan man ta oljen den ville ha brukt til fremdrift og raffinering og heller produsere strøm av alt, da vil man ha mere strøm tilgjengelig.

Kutter man derimot bare ut å hente opp olje vil man ha mindre strøm tilgjengelig om man går over til elbiler. Men da vil jo fossilbilene slutte å gå også...

Så hvis det du lurer på er om vi må produsere mere strøm ved overgang til elbiler og nedlegging av olje/gass produksjon så er det ett åpenbart ja.

Nei, det er ikke åpenbart for meg...

SitatHvis man tar ut en fossilbil kan man ta oljen den ville ha brukt til fremdrift og raffinering og heller produsere strøm av alt
Ja, nå er du inne på noe av svaret...
Produseres det strøm av å fyre opp bensin/diesel? Vil det være lønnsomt? Først bruke strøm på å lage bensin/diesel, for deretter bruke dette til å lage strøm? Får man mer strøm av det? Gjøres dette noe sted nå?
Eller av råolje? Vil ikke det bli svært mye CO2?

SitatKutter man derimot bare ut å hente opp olje vil man ha mindre strøm tilgjengelig om man går over til elbiler.
Hvorfor det? Finnes det noen utregninger å vise til her?

Vi kan forresten ikke kutte ut å hente olje. Vi bruker mye olje i bl.a. plastprodukter. Og gass til å lage strøm, varme og mat.

SitatMen da vil jo fossilbilene slutte å gå også...
Dette er igjen helt irrelevant for spørsmålet i utgangspunktet.



Fossilbil

turfsurf

Det meste av energien som går med til olje og gassproduksjon er egenprodusert fra gass (minus de plattformene som har fått landstrøm). Dette gjelder også raffinerier. Altså ikke noe man få tilbake til strømnettet hvis man legger ned produksjon av olje.

Oljekraftverk kan gå på tungolje, råolje og diesel bl.a. Men selvfølgelig er ikke dette ønskelig m.t.p. klima og miljø.

Dermed blir strømforbruket til elbiler i all hovedsak ett netto tillegg til dagens strømforbruk. Det fine med dette er dog at denne strømmen kan være fornybar.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

kanskje en avsporing, men en elbil som bruker 20kwh/100km, bruker 3000Kw/h for å kjøre 15.000km, et gjennomsnittlig årsforbruk.
3000Kwh er innenfor årsvariasjoner for mange husstander.
For meg er det f.eks 3100Kw/h i forskjell på 2020 og 2021, men det kommer jo an på hvor kald vinteren blir.
Så elbillading er ikke noe som tar knekken på strømnettet.

Mener det var ca 460.000 elbiler på veiene nå, det tilsvarer 1,38Gwh i året.
Norge produserer ca155Twh i året, 1,38Gwh er noen promille av strømproduksjonen.
Om alle de 3 millioner bilene i landet var elektriske ville det utgjøre 9Gwh, fremdeles promiller av produksjonen.
Jeg vil påstå 9Gwh er innenfor normale årsvariasjoner.

Nå er det jo diskusjoner rundt gasskraftverket på Mongstad, Equinor har et gasskraftverk som kan levere 90MW til det vanlige strømnettet fra raffineriet som de ønsker legge ned fordi det er for dyrt å drifte.

https://e24.no/olje-og-energi/i/34WjLd/vil-beholde-gasskraftverk-som-stroemreserve-ikke-oekonomisk-forsvarlig
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på torsdag 01. januar 1970, klokken 05:37
Mener det var ca 460.000 elbiler på veiene nå, det tilsvarer 1,38Gwh i året.
Norge produserer ca155Twh i året, 1,38Gwh er noen promille av strømproduksjonen.
Om alle de 3 millioner bilene i landet var elektriske ville det utgjøre 9Gwh, fremdeles promiller av produksjonen.
Jeg vil påstå 9Gwh er innenfor normale årsvariasjoner.

Du er off med en faktor på 1000. Vi snakker om rundt 6% av dagens strømproduksjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Vil ikke en situasjon hvor alle biler er elbiler medføre at det også vil kunne regnes inn en besparelse, redusert strømforbruk, på noen måte?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. september 2022, klokken 16:58
Sitat fra: Egil S på torsdag 01. januar 1970, klokken 05:37
Mener det var ca 460.000 elbiler på veiene nå, det tilsvarer 1,38Gwh i året.
Norge produserer ca155Twh i året, 1,38Gwh er noen promille av strømproduksjonen.
Om alle de 3 millioner bilene i landet var elektriske ville det utgjøre 9Gwh, fremdeles promiller av produksjonen.
Jeg vil påstå 9Gwh er innenfor normale årsvariasjoner.

Du er off med en faktor på 1000. Vi snakker om rundt 6% av dagens strømproduksjon.

Etter å gått gjennom tallene på nytt så ser jeg at det ble noen nuller for lite i forbruket på hele bilparken. Det skulle være 9Twh og ikke 9Gwh.

Takk for korreksjonen.
Utrolig hva forskjellen på million og milliard utgjør.

Da er knappe 6% mer riktig om alle personbiler ble elektriske.
Dagens 460.000 elbiler utgjør det en knapp prosent.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Sitat fra: arthur på onsdag 07. september 2022, klokken 19:44
Vil ikke en situasjon hvor alle biler er elbiler medføre at det også vil kunne regnes inn en besparelse, redusert strømforbruk, på noen måte?

Om det fører til noen besparelse er vel komplisert å regne på, f.eks hva sparer vi på å legge ned alle bensinstasjonene.

Men, om alle bilene får V2G (Vehicle to Grid) kapabilitet, så vil folk kunne bruke bilbatteriene sine til å redusere toppene.
D.v.s. man kan ta strøm fra bilen for å lage middag, dusje, vaske klær o.l. på dagtid, så lade opp bilen på natten når belastningen på nettet er mindre og prisene lavere.

V2G biler kan settes opp slik at du kun tapper bilen med til en presatt % andel, f.eks 50% slik at fremdeles kan kjøre det du trenger.
En bil med 100Kw/h batteri kan da ha 50Kwh tilgjengelig kapasitet, for meg er det nesten 1 dags forbruk på vinteren og nesten 2 dager på sommeren.

Vi vil fremdeles bruke like mye energi, men vi kan spre forbruket bedre.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på onsdag 07. september 2022, klokken 23:10
Om det fører til noen besparelse er vel komplisert å regne på, f.eks hva sparer vi på å legge ned alle bensinstasjonene.

Men, om alle bilene får V2G (Vehicle to Grid) kapabilitet, så vil folk kunne bruke bilbatteriene sine til å redusere toppene.
D.v.s. man kan ta strøm fra bilen for å lage middag, dusje, vaske klær o.l. på dagtid, så lade opp bilen på natten når belastningen på nettet er mindre og prisene lavere.

Spørsmålet er jo om prisvariasjonene vil bli slik. Får vi stort innslag av solkraft vil jo produksjonen bli vesentlig større om dagen.

Den faktiske besparelsen vi får i strøm er jo det som ble diskutert tidligere, det som går med til å produsere og transportere drivstoff til transporten. Mye av det er dog egenproduksjon fra gass som da også vil forsvinne. Så det er vel ingen tvil om at strømbehovet vil gå opp.

Men det er kun en dråpe i havet når man tenker på at produksjon skal opp med over 100TWh. Dvs strøm til transport vil være noen få prosent  av totalen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Egil S på onsdag 07. september 2022, klokken 23:10
Sitat fra: arthur på onsdag 07. september 2022, klokken 19:44
Vil ikke en situasjon hvor alle biler er elbiler medføre at det også vil kunne regnes inn en besparelse, redusert strømforbruk, på noen måte?

Om det fører til noen besparelse er vel komplisert å regne på, f.eks hva sparer vi på å legge ned alle bensinstasjonene.

Men, om alle bilene får V2G (Vehicle to Grid) kapabilitet, så vil folk kunne bruke bilbatteriene sine til å redusere toppene.
D.v.s. man kan ta strøm fra bilen for å lage middag, dusje, vaske klær o.l. på dagtid, så lade opp bilen på natten når belastningen på nettet er mindre og prisene lavere.

V2G biler kan settes opp slik at du kun tapper bilen med til en presatt % andel, f.eks 50% slik at fremdeles kan kjøre det du trenger.
En bil med 100Kw/h batteri kan da ha 50Kwh tilgjengelig kapasitet, for meg er det nesten 1 dags forbruk på vinteren og nesten 2 dager på sommeren.

Vi vil fremdeles bruke like mye energi, men vi kan spre forbruket bedre.

Hvis vi slutter å bruke olje, og oljeprodukter, i særlig grad så kunne vi kanskje la være å elektrifisere sokkelen og derved spare mye, eksempelvis har Equinor beregnet at deres elektrifiseringsplan vil kreve 10–12 terawattimer (TWh). Fornybarbransjens organisasjon Norwea har tidligere beregnet et totalt behov på rundt 15 TWh. Og da har vi jo spart inn hele forbruket til en samlet bilpark med elbiler?

La oss ikke henge oss opp i de absolutte tallene, alle er vel nokså grove estimater, men å hevde at det IKKE vil være en besparelse i forbruket av strøm noe sted hvis alle biler var drevet av strøm kan jeg vanskelig godta.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

SSB har mange interessante statistikker over energiproduksjon, forbruk, import eksport osv. (https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi)

Legger ved en tabell som viser produksjon og forbruk i juli 2022 sammenlignetmed juli 2021. Her er også forbruk av elektrisk energi til utvinning av olje og gass vist. Regner med dette kun er forbruket som går via offentlig overføringsnett, og dermed ikke inkluderer egne gassturbiner offshore, og annen bruk av fossil energi i forbindelse med raffinering og utvinning. Ca. 10% av innenlandsk strømforbruk i juli 2022 har gått til utvinning av olje og gass.
Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: THE på torsdag 08. september 2022, klokken 07:54
Ca. 10% av innenlandsk strømforbruk i juli 2022 har gått til utvinning av olje og gass.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Men da er det viktig å få med seg at dette er utvinning av olje og gass med flere tusen TWh energi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA