Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?

Startet av Vurderer en elbil, søndag 04. september 2022, klokken 11:23

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Jeg ser at flere diskuterer i forskjellige FB grupper om hvor mye strøm det brukes for å lage diesel.

Er det noen her som vet dette?

Er det noen som har regnet på total strømmengde fra råoljen er i havet, til den pumpes opp på tanken i bilen som skal bruke dieselen.

Tankbåter bruker ikke råolje som fremdrift, så den har blitt prosessert.

Pumpe fra båten til tankbilene bruker strøm. Tankbilene bruker diesel som har vært raffinert med strøm.

Raffineriene bruker strøm.

Tankbilene som frakter dieselen til bensinstasjonene, bruker diesel som har blitt raffinert med strøm.

Pumpene på bensinstasjonene bruker strøm for å pumpe dieselen opp på tanken i bilen som står og fyller diesel.

Det går med 50.000 kg råolje for å produsere 20.000 l drivstoff, og av dette blir 0% av drivstoffet resirkulert.

En mener at det går med 60kwh for å få opp olja til den er på bensintanken.
Uten dokumentasjon, selvsagt.
Det høres jo veldig mye ut.
Fossilbil

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 04. september 2022, klokken 11:23

Er det noen her som vet dette?

Det vil jo selvfølgelig variere litt med hvor det er produsert, men det tallet jeg har sett mest er 2kWh/l.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Råolje gir jo mye mer enn bensin og diesel, vet ikke om noen sånn sett har regnet på dette.

De fleste plattformer drives av egenprodusert gass, rett og slett et biprodukt av det som kommer opp fra bakken som brukes for å produsere strøm, tror ikke det regnes på Kw/h det jeg har sett, men det regnes på kubikkmeter gass som blir brukt i turbinene fordi dette skal det betales CO2 avgift for. Det finnes data på hvor mye Kw/h som produseres/brukes fra hver generator.

Noe går inn til land med rør, andre på store båter som kommer med gjevne mellomrom, disse kan man også finne ut hva bruker av drivstoff, men igjen, fokuset ligger på CO2 utslipp og avgiften på den.

Raffineriene gjør kanskje som plattformene (jeg vet ikke), altså bruker bi-produkt av raffineriprosessen til å drive generatorer.

Så er det jo svært mange produkter som raffineres ut fra råolje, alt fra asfalt og smøremidler til løsemidler og propangass.

Fokuset ligger ikke på Kw/h, men på CO2 utslipp og at man utnytter bi-produkter til å generere energien man trenger istedenfor å produsere denne separat for å holde utslipp nede.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Jeg har regelmessig søkt å finne svaret på dette spørsmålet, og det er ikke lett. Noe av grunnen er nok at oljeselskapene gjør hva de kan for å unngå å svare på slike spørsmål samt at det er nokså sammensatt for hvor skal man begyne å "regne" på dette og er det ikke bruk av energi som er viktig og ikke om denne er gass, elektristet eller hva?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

#4
Hva er det de skal svare på?
Oljeselskapene er ikke en del av hele prosessen, så de kan ikke ha svar.
Oljen blir tatt opp av bakken av ett selskap (Equinor/ConocoPhillips/AkerBP/Vår Energi/Shell/Neptune/WintershallDEA/OMV/Det Norske osv).
Raffinert av et annet (ofte Equinor).
Distribuert og solgt av et tredje (CircleK/YX/Esso osv).

Fokuset ligger på reduksjon av CO2 og utslipp i hvert ledd.
Det Oljeselskapene først å fremst fokuserer på er å redusere sløsing, m.a.o unødvendig helikopter trafikk (halvfulle helikopter), unødvendig bruk av fartøyer mellom land og installasjonene, redusere fakling (brenne gass bluss).
Det forsøkes å holde turbinene som driver generatorene i lavutslippsmodus, f.eks forurenser en turbin som går på 30% mer enn en som går 70%, dette kalles high NOX/Low NOX.
Det kan derfor være mer miljøvennlig å bruke/produsere mer strøm enn mindre.
Det investeres i teknologi for å drive mer optimalt ved f.eks data analyse og bruk av digital tvilling.
Leverandører oppfordres til å drive utslippsreduserende ved insentiver i kontrakter som gir utbetalinger for å levere lavere enn gitte mål.

Så er det jo slik at råoljen blir til svært mange forskjellige produkter, skulle man da i raffineringsposessen si at 1m2 råolje krever x-antall Kw/h for å raffineres, så fordeler dette på asfalt, smøremidler, bensin og diesel, plaststoffer, løsemidler, kjemikalier og flyktige hydrokarboner (f.eks Propangass)? Det tror jeg ingen gjør.

Fokuset ligger altså på reduksjon av klimagasser, ikke direkte på bruk av energi, spesielt siden energien i mange tilfeller kommer som et bi-produkt av hovedproduktet og ikke fra en annen kilde.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Sitat fra: Egil S på søndag 04. september 2022, klokken 18:38
Hva er det de skal svare på?
Oljeselskapene er ikke en del av hele prosessen, så de kan ikke ha svar.

Mener du virkelig hva du skriver? Selvfølgelig er oljeselskapene en del av prosessen for her er det snakk om bruk av energi (i tillegg til andre ulemper som co2 osv) i hele kjeden av produksjon, distribusjon og bruk sammenlignet med alternativ energi.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. september 2022, klokken 15:04
Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 04. september 2022, klokken 11:23

Er det noen her som vet dette?

Det vil jo selvfølgelig variere litt med hvor det er produsert, men det tallet jeg har sett mest er 2kWh/l.

Ja. Jeg har også sett dette tallet. jeg mener også å ha sett at det bare gjelder for rafineringen av drivstoffet. Altså ikke hele prossessen jeg etterspør.

Dersom det er 2 som er svaret, så bruker altså elbilen mer strøm enn fossilbilen på fremdrift.
En dieselbil bruker 0,5 l pr mil hvilket vil si 1 kwh.
En elbil bruker ca 1,5 - 2 kwh.

Og det er jo ikke svaret jeg håpet på.

Fossilbil

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 05. september 2022, klokken 08:25

Dersom det er 2 som er svaret, så bruker altså elbilen mer strøm enn fossilbilen på fremdrift.
En dieselbil bruker 0,5 l pr mil hvilket vil si 1 kwh.
En elbil bruker ca 1,5 - 2 kwh.

Og det er jo ikke svaret jeg håpet på.
En liter diesel tilsvarer 11-12kWh, ikke 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. september 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 05. september 2022, klokken 08:25

Dersom det er 2 som er svaret, så bruker altså elbilen mer strøm enn fossilbilen på fremdrift.
En dieselbil bruker 0,5 l pr mil hvilket vil si 1 kwh.
En elbil bruker ca 1,5 - 2 kwh.

Og det er jo ikke svaret jeg håpet på.
En liter diesel tilsvarer 11-12kWh, ikke 2.
Og effektiviteten til en diesel er mellom 10 og 40 prosent. Det siste oppnår man sjelden. Dette er forklaringen på (mis)bruket av energi på fossil-biler.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Orbit

Her var vel spørsmålet hvor mye energi i form av strøm (i produksjon, distribusjon etc) som går med for å drive en fossilbil, i tillegg til drivstoffet i seg selv. Dersom dette forbruket er høyere enn det en elbil bruker på fremdrift alene, vil strømforbruket i et land/region gå ned dersom alle kjøretøy blir elektriske.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

Det høres jo smått utrolig ut at strømforbruket går ned når man bytter energikilde til nettopp strøm..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Orbit

Og det var nettopp spørsmålet (ikke mitt), som ennå er ubesvart her. Det blir nok store variasjoner mellom forskjellige scenarier siden drilling/raffinering/distribusjon er veldig energiintensivt, men oftest dekket av fossile kilder. Ved elektrifisering av drilling (ref sokkelen i Norge) og raffinering vil el-forbruket for å fremstille bensin/diesel gå vesentlig opp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Jeg har sett påstander fra elbilentusiaster om at "Elbiler kan kjøre en mil på strømmen som går med til å raffinere en liter bensin" (I forskjellige varianter). Det er ikke riktig. Det som nok er mer riktig er at energiforbruket ved raffinering er i denne størrelsesordenen. Men mesteparten av denne energien kommer fra brenning av olje, for oppvarming. Ikke fra strøm.

Litt tall fra Slagentangen (før de la ned)
Årlig energiforbruk (oppvarming): 2000GWh
Årlig strømforbruk (pumper og vifter):130GWh
Årlig spillvarme: 500GWh
Produksjonskapasitet: 6 millioner årstonn råolje.

https://www.exxonmobil.no/-/media/Norway/Files/Company/Who-we-are/Miljoe_og_samfunnsansvar_2019.pdf

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Egil S

Sitat fra: arthur på mandag 05. september 2022, klokken 08:20
Sitat fra: Egil S på søndag 04. september 2022, klokken 18:38
Hva er det de skal svare på?
Oljeselskapene er ikke en del av hele prosessen, så de kan ikke ha svar.

Mener du virkelig hva du skriver? Selvfølgelig er oljeselskapene en del av prosessen for her er det snakk om bruk av energi (i tillegg til andre ulemper som co2 osv) i hele kjeden av produksjon, distribusjon og bruk sammenlignet med alternativ energi.

Leste du i det heletatt det jeg skrev?
Jeg sa de er ikke en del av HELE prosessen, de kan derfor kun svare for sin del av prosessen, og der er ikke fokuset på Kw/h pr fat.
Så må noen andre sette sammen totalbildet, men det er nok komplekst og vanskelig.

For de fleste oljeselskaper stopper deres del av prosessen i det oljen er levert på et raffineri og i Norge har vi bare ett.

Sitat fra: Orbit på mandag 05. september 2022, klokken 09:06
Her var vel spørsmålet hvor mye energi i form av strøm (i produksjon, distribusjon etc) som går med for å drive en fossilbil, i tillegg til drivstoffet i seg selv. Dersom dette forbruket er høyere enn det en elbil bruker på fremdrift alene, vil strømforbruket i et land/region gå ned dersom alle kjøretøy blir elektriske.

Det kommer jo an på hvor strømmen kommer fra.
Siden oljeplattformene genererer egen strøm i små gasskraftverk påvirker de ikke strømforbruket i landet, samme gjelder også på raffineriene siden de har egne gasskraftverk og ikke bruker av den normale kraftforsyningen. Så for strømnettet er dette 0Kw/h brukt.

Det blir litt som å si at dersom alle hus i Norge hadde solcellepaneler så ville strømforbruket gå ned, men i realiteten ville den bare kommet fra en annen kilde, husstanden ville bruke like mye strøm som før, men de ville kjøpe mindre strøm fra strømnettet.

Sitat fra: Orbit på mandag 05. september 2022, klokken 10:47
Og det var nettopp spørsmålet (ikke mitt), som ennå er ubesvart her. Det blir nok store variasjoner mellom forskjellige scenarier siden drilling/raffinering/distribusjon er veldig energiintensivt, men oftest dekket av fossile kilder. Ved elektrifisering av drilling (ref sokkelen i Norge) og raffinering vil el-forbruket for å fremstille bensin/diesel gå vesentlig opp.

Så kom det et nytt mens jeg svarte over.
Dette har du rett i hvis sokkelen elektrifiseres blir strømforbruket opp siden de i dag produserer sin egen kraft med svært kortreist gratis drivstoff og betaler CO2 avgift for utslippene det gir.
Men nå er elektrifisering av sokkelen et luftslott.
Den elektrifiseringen som er på bordet er ikke en 100% elektrifisering heller, men det som er mulig å få elektrifisert, noe som er et fåtall installasjoner.
Drilling er vanskelig/umulig å elektrifisere siden det meste gjøres av flyttbare installasjoner som kun er på stedet noen måneder av gangen, det er meningsløst å skulle trekke milevis med sjøkabler for at man skulle bore et sted i 6 måneder.

Nå er det jo også slik at olje er uendelig mye mer enn bensin og diesel, så oljeutvinning er noe vi må ha i all overskuelig framtid, men vi trenger ikke nødvendigvis å fylle den på tanken.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. september 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 05. september 2022, klokken 08:25

Dersom det er 2 som er svaret, så bruker altså elbilen mer strøm enn fossilbilen på fremdrift.
En dieselbil bruker 0,5 l pr mil hvilket vil si 1 kwh.
En elbil bruker ca 1,5 - 2 kwh.

Og det er jo ikke svaret jeg håpet på.
En liter diesel tilsvarer 11-12kWh, ikke 2.
Det har du nok helt rett i, men den energien er ikke inkludert i spørsmålet i utgangspunktet.

Spørsmålet er ikke hvor mye energi som går med på å drifte en dieselbil, men hvor mye strøm.

Jeg ser også at andre her tar til orde for at det skal tas høyde for energien, eller strømmen fra andre kilder, men dette var aldri ment i mitt utgangssprøsmål. Det er strømmen i strømledningene som dekker Norge og Europa det er snakk om. Ikke strømmen som produseres innenfor et gitt lite område for et spesielt formål.


Så kan jeg sikkert ta det på min kappe for å ikke uttrykke meg klart nok...
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA