Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

advale

#270
Jeg er nesten 100 % sikker på at nyprisen 3'ern skal videre ned neste kvartal. Iallfall på LR. Pr nå er det bare ca 10 000 i differanse fra Y. Så folk som må selge nå må bare ta tapet, hvis ikke blir det enda mer tap.

Sitat fra: Otkristo på mandag 16. januar 2023, klokken 19:58
Selvsagt ser han biler der siden det er oppstillingsplass til bilene som skal ut fra Europa.

Jeg har sjekket litt og Taiwan fikk de første bilene i september. Dvs Schoenefeld har vært fylt opp flere ganger, og sannsynligvis første gangen juli-august. Nå mente HK at ting var annerledes, så antar det er snakk om siste 1-2mnd. Og Schoenefeld brukes sikkert til å lagre bilene til forskjellige markeder - så en Twitter mld om at de skal til Taiwan betyr ikke at alle skal ditt. hadde vært rart hvis Tesla opererer med å leie et gigantisk "flyplass" kun for en "liten øy" og leier et annet sted på motsatt side av byen for et annet land etc.

Uansett, Tesla har mer enn nok av lagerbiler nå. Ikke uten grunn at i Kina ble prisene satt ned i 2 omganger (og attpåtil veldig kort tid etter hverandre).

snakkesalig

Sitat fra: advale på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:50
Jeg er nesten 100 % sikker på at nyprisen 3'ern skal videre ned neste kvartal. Iallfall på LR. Pr nå er det bare ca 10 000 i differanse fra Y.

Evnt. skal Y ganske snart opp igjen.

advale

Ja hører noen tror at Y skal opp. Men jeg kan ikke se hvorfor...?

SurSnasen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 17. januar 2023, klokken 12:37
"Ny" pris her:  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=282811447

Kun 30.000,- over nypris!

Fra annonsen: Denne bilen er en spinnvill bil til en hyggelig pris

Burde vel la «spinnvill» og «hyggelig» bytte plass?

3mt

Sitat fra: filtvet på tirsdag 17. januar 2023, klokken 12:37
"Ny" pris her:  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=282811447

Kun 30.000,- over nypris!

Ser ikke helt det regnestykket? Den ligger ute til 549 900,- og nypris er 624 490,- med originale vinterhjul.
2021 M3 LR

Olepo

Vi har i en periode vurdert kjøp av en brukt TM3 med hengerfeste, og grunnet budsjett er det 2019 modell SR+ som har vært mest aktuell. Biler med kilometerstand  fra 60.000 - 100.000 har vært annonsert med priser fra 300.000,- og oppover. Store variasjoner i pris på sammenlignbare modeller.

Ser ikke at den nylige prisjusteringen fra Tesla foreløpig har gjort særlig utslag på annonseprisene på brukte TM3 på finn.no. Noen av de rimeligste bilene er kanskje senket med noen få tusenlapper, (jeg har primært sett på 2019 og 2020 modeller). Oppfatter at svært få av objektene jeg har fulgt litt med på har blitt solgt, og at brukte elbiler generelt virker overpriset ifht nybilpris. Dette skyldes sikkert forsinkelser og leveranseproblemer på nye biler den siste tiden.

Noen som vet hva en ny TM3 SR+ med hengerfeste og vinterhjul kostet ny mid 2019?

Fra kjøperperspektiv er jo prisjusteringen fra Tesla positive nyheter, og jeg regner med at dette også vil gjøre utslag på bruktmarkedet etterhvert. Vi har ingen hast med å handle, så avventer litt og følger utviklingen. Kan jo være at en LR eller en nyere modell snart vil være oppnåelig.

Jeg forstår samtidig frustrasjonen til de som nylig har fått levert ny Model Y og betalt fjorårspris - og har en TM3 som de nå kanskje må selge til lavere pris enn forventet.

Carboy

Olepo. Slik er jo markedet.
Et bruktmarked endrer seg ikke «over natten» selv om nypriser settes ned. De som skal selge er ulike situasjoner der noen må selge og andre bare lufter bilen for salg. De som skal selge unna og tror de kan få høy pris fortsatt må først «oppleve å ikke få solgt» og sette ned og ned prisen før de til slutt merker at tiden går fra de. Det som avgjør hvor fort prisene settes ned er hvor raskt de som har bilene ute for salg må selge eller ikke, målt opp mot hvor raskt de som skal kjøpe velger å slå til. Bilforhandlere vil nok møte markedet før private selgere med mindre det er noen private som kan tilbud og etterspørsel og vil gå i front for å få solgt først.

Tipper vi ser fortløpende rolig prisnedgang utover 1. kvartal med stadige «ny pris». Tålmodighet som potensiell kjøper i bruktmarkedet er en bruktbilselgers mareritt. Og selv tiden for å gi lave bud er ikke kommet enda.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017


jlan

#278
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:30
Sitat fra: Olepo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:54
Noen som vet hva en ny TM3 SR+ med hengerfeste og vinterhjul kostet ny mid 2019?

Ca 470 000 for en hvit.
Men obs SR+ 2019 har et annet batteri enn de nye, 409 km WLTP
https://tesla-info.com/guide/tesla-model-3-buyers-guide.php
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

krisun27

Sitat fra: Olepo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:54
Noen som vet hva en ny TM3 SR+ med hengerfeste og vinterhjul kostet ny mid 2019?

Her er hva jeg gav for min SR+ utlevert desember 2019. Denne var uten hengerfeste

advale

#280
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=282791197

Nå begynner også Tesla å dumpe prisene på Finn... Som jeg sa for 5-6 mnd tilbake, snart må Tesla betale brukere for å ta imot alle lagerbilene  ;)

SR+ 2019 er grovt overpriset og har vært lenge. Når mange LR med OK odometer koster nå under 300 000 så bør SR+ ligge på rundt 250-260k og ikke sikkert de får solgt da heller.

DagfinnN

#281
Sitat fra: Olepo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:54
Noen som vet hva en ny TM3 SR+ med hengerfeste og vinterhjul kostet ny mid 2019?
Inventory bil 438k innkludert ekstra for 19 tommers felger på sommerhjul.
Solgte den for ca 350 etter 2 år og 30k km. Solgte den til en bruktbilforhandler som la den ut for 390 og fikk solgt med en gang. Kunne fått 20 - 30 mer om jeg hadde solgt privat.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Olepo

Sitat fra: Carboy på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:23
Olepo. Slik er jo markedet.
Et bruktmarked endrer seg ikke «over natten» selv om nypriser settes ned. De som skal selge er ulike situasjoner der noen må selge og andre bare lufter bilen for salg. De som skal selge unna og tror de kan få høy pris fortsatt må først «oppleve å ikke få solgt» og sette ned og ned prisen før de til slutt merker at tiden går fra de. Det som avgjør hvor fort prisene settes ned er hvor raskt de som har bilene ute for salg må selge eller ikke, målt opp mot hvor raskt de som skal kjøpe velger å slå til. Bilforhandlere vil nok møte markedet før private selgere med mindre det er noen private som kan tilbud og etterspørsel og vil gå i front for å få solgt først.

Tipper vi ser fortløpende rolig prisnedgang utover 1. kvartal med stadige «ny pris». Tålmodighet som potensiell kjøper i bruktmarkedet er en bruktbilselgers mareritt. Og selv tiden for å gi lave bud er ikke kommet enda.

Jeg er klar over det, og selgere er naturligvis i ulike situasjoner. Jeg ville likevel tro at noen av de som ønsker å selge raskt hadde valgt å senke prisene noe nå. Som nevnt er det tilsynelatende få biler som blir solgt for tiden, og jeg tviler på at etterspørselen etter 2019-2020 TM3 kommer til å øke fremover... Jeg har tålmodighet og følger med på Finn.no :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Olepo på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:58
Sitat fra: Carboy på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:23
Olepo. Slik er jo markedet.
Et bruktmarked endrer seg ikke «over natten» selv om nypriser settes ned. De som skal selge er ulike situasjoner der noen må selge og andre bare lufter bilen for salg. De som skal selge unna og tror de kan få høy pris fortsatt må først «oppleve å ikke få solgt» og sette ned og ned prisen før de til slutt merker at tiden går fra de. Det som avgjør hvor fort prisene settes ned er hvor raskt de som har bilene ute for salg må selge eller ikke, målt opp mot hvor raskt de som skal kjøpe velger å slå til. Bilforhandlere vil nok møte markedet før private selgere med mindre det er noen private som kan tilbud og etterspørsel og vil gå i front for å få solgt først.

Tipper vi ser fortløpende rolig prisnedgang utover 1. kvartal med stadige «ny pris». Tålmodighet som potensiell kjøper i bruktmarkedet er en bruktbilselgers mareritt. Og selv tiden for å gi lave bud er ikke kommet enda.

Jeg er klar over det, og selgere er naturligvis i ulike situasjoner. Jeg ville likevel tro at noen av de som ønsker å selge raskt hadde valgt å senke prisene noe nå. Som nevnt er det tilsynelatende få biler som blir solgt for tiden, og jeg tviler på at etterspørselen etter 2019-2020 TM3 kommer til å øke fremover... Jeg har tålmodighet og følger med på Finn.no :).

Mange av bilene som ligger ute nå vil få 0 respons pga priser over nypris. Tror de fleste som selger bil skjønner at de ikke kommer til å få solgt til den prisen, men de får nok litt sjokk når de ikke får noen henvendelser. Tenker at det gir potensielle kjøpere en fin mulighet til å sende en Finn-melding og skrive noe sånt at: "Ser at nybil-pris for den modellen du selger nå er senket til kr 4xx.xxx. Er du villig til å vurdere bud på 3xx.xxx?"....med mindre det står i annonsen at de ikke vil ha pruting osv.
Tesla Model Y                         2021-

ModelSmannen

Sitat fra: advale på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:35
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=282791197

Nå begynner også Tesla å dumpe prisene på Finn... Som jeg sa for 5-6 mnd tilbake, snart må Tesla betale brukere for å ta imot alle lagerbilene  ;)

SR+ 2019 er grovt overpriset og har vært lenge. Når mange LR med OK odometer koster nå under 300 000 så bør SR+ ligge på rundt 250-260k og ikke sikkert de får solgt da heller.
Det frister å kjøpe en 2019 LR direkte fra Tesla, da får en jo 1 år utv. garanti pluss 20k ekstra KM. Samtidig tror jeg de prisene også skal lengre ned. Spesielt hvis de ikke får ønsket omsetning på bruktbilene sine.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA