Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Kan jo være at det er ekstra mange som har skaffet seg avgiftsbiler før avgiften kommer til nyttår (ref de 4 øverste), og må kvitte seg med Model 3 nå og fort. Tipper derfor det kan bli færre som legges ut for salg etter nyttår. Bare i november har Tesla levert ut over 3000 Model Y.

Jeg solgte min TM3P akkurat da den første Model Y-bølgen kom til landet i 2021. Bruktprisene på Model 3 føyk opp etter at den bølgen ga seg. Tror prisen går opp i april.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Funfact: TMY er nå bare 3763 unna den rekorden til VW Bobla, som jeg trodde TM3 skulle slå i 2019. Men dessverre var ikke EM klar over eller villig til å sende nok biler til Norge for å slå denne.

Om jeg husker rett, ble masse biler skyflet til Nederland pga avgiftsøkning ved nyttår, og det var viktigere enn rekorden.

Nå er rekorden innen rekkevidde igjen, men det er nå en kommende avgiftsøkning både her, i Sverige og i Tyskland, så tipper disse 3 landene blir prioritert over andre land i Europa ihvertfall.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Klarer ikke se den helt store forskjellen på Y og 3 jeg.... Kan ikke kalle Y for en suv akkurat.

Men mulig elbil er å alltid ha det nyeste nye akkurat som iphone. Klarte meg lenge med iphone 7 og har nå "14" og merker ikke store forskjellen bortsett fra batteritid - legger til at jeg ikke betaler for telefon selv....

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:21
Klarer ikke se den helt store forskjellen på Y og 3 jeg.... Kan ikke kalle Y for en suv akkurat.

Men mulig elbil er å alltid ha det nyeste nye akkurat som iphone. Klarte meg lenge med iphone 7 og har nå "14" og merker ikke store forskjellen bortsett fra batteritid - legger til at jeg ikke betaler for telefon selv....
Jeg har begge to og ja, det er mange store forskjeller - bokstavelig talt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

#169
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:35
Sitat fra: filtvet på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:21
Klarer ikke se den helt store forskjellen på Y og 3 jeg.... Kan ikke kalle Y for en suv akkurat.

Men mulig elbil er å alltid ha det nyeste nye akkurat som iphone. Klarte meg lenge med iphone 7 og har nå "14" og merker ikke store forskjellen bortsett fra batteritid - legger til at jeg ikke betaler for telefon selv....
Jeg har begge to og ja, det er mange store forskjeller - bokstavelig talt.

Ja, synes Model Y er perfekt for de som skal ha med seg mye, eller skal ha med seg høye unger...og sikkert og bakovervendt barnesete (er 4-5 tommer lenger bakseteplass).

Mye av grunnen til at Model Y-salget er så stort nå er nok at det ikke har fantes store familiebiler på markedet til ok pris før 2021. Alle de 6 øverst på salgslisten er sånne biler.

Mens Model 3 er det jo 38622 av allerede på veiene (fra 2019 og nyere). Så da er det jo naturlig at mange heller kjøper brukt, og at det er mange på Finn (mange skifter og bil etter 3 år)...jeg gjorde skiftet etter 2 år pga at jeg fikk mye bedre plass til store unger og mye bagasje, og ikke minst hengerfeste (som ikke var mulig på TM3P da).
Tesla Model Y                         2021-

Saberhagen

Sitat fra: filtvet på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:21
Klarer ikke se den helt store forskjellen på Y og 3 jeg.... Kan ikke kalle Y for en suv akkurat.

Men mulig elbil er å alltid ha det nyeste nye akkurat som iphone. Klarte meg lenge med iphone 7 og har nå "14" og merker ikke store forskjellen bortsett fra batteritid - legger til at jeg ikke betaler for telefon selv....

Stor forskjell mellom folk. Undertegnede bytter ut en Model 3 til fordel for Model Y pga bagasjerommet etter å ha fått en unge. Fikk plass til barnevognen i 3 også, men var kronglete pga bagasjeromåpningen, men fikk ikke med mye annet. I Model Y blir dette betraktelig enklere og man kan få med mer bagasje.

Syklist

Stor bakluke er en stor fordel.  Hadde Model 3 vært en kombi-kupe, ville sikkert endel av de som har gått til Model Y beholdt 3-rn.

Uansett at det nå er mange tilsalgs er normalt, og prisene vil vel etterhvert stabiliseres eller gå nedover. Verditap på elbil er fremdeles relativt lavt, men vil nok etterhvert bli som det pleide å være på fossibil.   
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Per Blomst

Sitat fra: filtvet på onsdag 30. november 2022, klokken 17:17
Orker ikke engang tanken på evt å tape 80.000,- 1. år på min kjøpt for ca 1 år siden.

Elbilene vil nok sakte, men sikkert nærme seg et verdifall tilsvarende det fossilbilene vanligvis har.

"For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig." - Smarte Penger


Thalgar

#173
Mange variablar i spel no:

1. Aukande straumpris
2. Lågare drivstroffprisar
3. Dyrare nybilar
4. Færre elbilfordelar, generell tvil om elbilpolitikken framover
5. Høgare rente

Er nok fare for at interessa for elbilar generelt framover går nedover, og prisane med det.
Model Y LR Quicksilver, 2023

filtvet

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:35
Sitat fra: filtvet på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:21
Klarer ikke se den helt store forskjellen på Y og 3 jeg.... Kan ikke kalle Y for en suv akkurat.

Men mulig elbil er å alltid ha det nyeste nye akkurat som iphone. Klarte meg lenge med iphone 7 og har nå "14" og merker ikke store forskjellen bortsett fra batteritid - legger til at jeg ikke betaler for telefon selv....
Jeg har begge to og ja, det er mange store forskjeller - bokstavelig talt.

Sikkert, men ikke bedring av utseendet ihvertfall :)

filtvet

Sitat fra: filtvet på torsdag 01. desember 2022, klokken 12:33
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:35
Sitat fra: filtvet på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:21
Klarer ikke se den helt store forskjellen på Y og 3 jeg.... Kan ikke kalle Y for en suv akkurat.

Men mulig elbil er å alltid ha det nyeste nye akkurat som iphone. Klarte meg lenge med iphone 7 og har nå "14" og merker ikke store forskjellen bortsett fra batteritid - legger til at jeg ikke betaler for telefon selv....
Jeg har begge to og ja, det er mange store forskjeller - bokstavelig talt.

Sikkert, men ikke bedring av utseendet ihvertfall :)

Uansett - for oss var det billigere å kjøpe billig suv i tillegg. Har også behov for tilhenger og plass av og til.



tornaldo

Sitat fra: filtvet på onsdag 30. november 2022, klokken 17:17
Akkurat bikket over 1400 til salgs nå. Tviholder folk prisen eller vil så mange plutselig selge bilen akkurat nå. Orker ikke engang tanken på evt å tape 80.000,- 1. år på min kjøpt for ca 1 år siden.

Bil er ikke akkurat god investering :)

Hva slags Model 3 er det du skal selge, som har tapt seg så mye? Med FSD?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

filtvet

Har en 2022 LR 3. Ser at de ligger ut til over 500´men de blir ikke solgt.....

Hadde jeg fått 480 hadde jeg solgt på dagen. Høye strømpriser og 70% bom... ja da kan jeg like godt kjøre en bensin eller diesel til 150´

heiho

Men med den strømstøtte-ordningen vi har så er det vel fortsatt rimelig gunstig å kjøre el kontra å fylle tanken for 23kr/l.

Jeg har en diesel til 150', er ikke bare fryd og gammen det heller akkurat. Service, rep, uforutsigbarhet etc.

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på lørdag 03. desember 2022, klokken 09:34
Har en 2022 LR 3. Høye strømpriser og 70% bom... ja da kan jeg like godt kjøre en bensin eller diesel til 150´

Ser poenget men...slik jeg leser deg fra langt itlbake her inne .....så tenker jeg naaaa mener du det eller er det ironi? Jeg håper på det siste......det blir jo som å kjøpe gml VG fra juni  i fjor - i dag. Det er ikke relevant med fossil lengre...  just saying... men bare min mening da...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA