Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken strømpulsmåler bør jeg velge?

Startet av Svein_H, tirsdag 23. august 2022, klokken 11:04

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på lørdag 27. august 2022, klokken 17:28

Det der er ikke noe bevis. Du går til personangrep og kaller meg ingnorant, og dette er alt du har å komme med tilbake? Jeg gidder ikke fortsette dette, tusen takk for at du ødelegger en fin og givende tråd.
Nei, dette var ikke noe personangrep. Beklager at det ble oppfattet sånn.

Det var utsagnet ditt om apper som jeg sa var ignorant. Dvs jeg tror at du ikke har dybdekunnskap om det du uttaler deg om.

At du generelt som person er ignorant har jeg ingen grunn til å si eller tro. Igjen, beklager at det ble oppfattet sånn.

Å begynne å bevisførsel forskjellen på apper og web i en tråd som dette hører ingen steder hjemme, og det var du som kom med en påstand så da får vel du føre bevis først?

Med fare for å bli anklaget for hersketeknikk så har jeg jobbet med softwareutvikling i 30+ år, og har ledet team som har utviklet apper for iOS og Android, både native (objective c/swift og Java/Kotlin) i tillegg til Native Script, React Native, Meteor og webbaserte i React og Angular.

Browseren er ett ekstra lag operativsystemet og koden, og det innfører automatisk begrensninger. En inngjerdet sandboks om du vil. Egentlig burde jo browseren vært en del av operativsystemet, som google har gjort med chrome os.

Så beklager avsporingen, men når noen kommer med utsagn som er direkte feil så får man tåle å bli motsagt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

#31
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2022, klokken 07:40
Fikk tips om at https://stromkontroll.no/ fra Future home kan styre laster ut fra strømpris og uten abonnementskostnader.

En av våre kunder bruker den til å prisstyre et par Myenergi Zappi ladestasjoner via Eco inngangen.

Vurderer å teste denne ut selv

Hmm..jeg har satt opp styring av mye selv via home assistant og integrert ting der - men
det er ennå mye jeg ikke har rørt - f.eks varmtvannsbereder og forsåvidt varmekabler.
Mye styres også manuelt - f.eks hadde jeg tibber til å styre elbil lading, men den klarte ikke å lage
planer på ukesbasis. Jeg har nemlig gode prisprognoser for hele  uken pr. time jeg kan bruke som input
i min agering. Sånn sett så jeg meg bedre tjent med å bruke disse og heller ikke lade enkelte dager.

Lurer på hvor mye vi snakker om av investering dersom en skulle gå for en ferdig oppsatt løsning som vist?
Har vel 9 kurser på varmekabler + varmtvannsbereder som jeg ikke har kontroll på ennå. Varmekablene ligger i betong og burde kunne fungere som varmelager, men har ikke funnet en enkel måte å håndtere dette på.

Tipper installasjonen fort blir 4000 kr pr. punkt + boksen + noe annet som alltid kommer på - så vi snakker vel fort 60-70k eller mer i vårt hus. Ja kanskje ennå mer da elektrikeren jeg hadde her sist skrev regning med gaffel.

Vanskelig å se at dette kan bli et lønnsomt prosjekt sett opp mot f.eks andre muligheter - f.eks ny peis, nye vinduer, ny varmepumpe osv.

Min simple løsning ville være en "kill switch" som kuttet alt forbruk etter en angitt kW maks time for time.
Mao. så fort forbruket gikk over en grense angitt i en "kjøreplan" så kuttet den etter en definert rekkefølge inntil man var nede på angitt MW maks

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 10:00

Hmm..jeg har satt opp styring av mye selv via home assistant og integrert ting der - men
det er ennå mye jeg ikke har rørt - f.eks varmtvannsbereder og forsåvidt varmekabler.
Mye styres også manuelt - f.eks hadde jeg tibber til å styre elbil lading, men den klarte ikke å lage
planer på ukesbasis. Jeg har nemlig gode prisprognoser for hele  uken pr. time jeg kan bruke som input
i min agering. Sånn sett så jeg meg bedre tjent med å bruke disse og heller ikke lade enkelte dager.
Hvis du fortsatt vil bruke Home Assistant så anbefaler jeg å bruke Node RED add-on og ta en titt på powersaver.no. Det er en helt super kombo for styring av forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#33
Noe av det enkleste man gjør er å senke temperaturen noen grader alle steder, kjøre nattsenking noen grader på varmepumpa og Jedlix på elbil lading slik jeg gjør, selv om Jedlix heller ikke ser mer enn en dag fram i tid. Den får vel ikke annen info om strømpris enn det vi får - en dag frem i tid ?

Ser for meg en enkel løsning på vv beholderen, men da den står i et oppvarmet rom /bad i underetasjen så vet jeg ikke om man sparer en dri... ved å koble den ut... Man må passe seg for å ikke bli lurt. Ser naboen skrur av lyset når de forlater kjøkken delen, men vi trenger varme 2/3 av året og lys er og varme, så jeg lar det stå på til jeg legger meg i alle fall i rom jeg bruker jevnlig som kjøkken...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. august 2022, klokken 10:46
Noe av det enkleste man gjør er å senke temperaturen noen grader alle steder, kjøre nattsenking noen grader på varmepumpa og Jedlix på elbil lading slik jeg gjør, selv om Jedlix heller ikke ser mer enn en dag fram i tid. Den får vel ikke annen info om strømpris enn det vi får - en dag frem i tid ?

Ser for meg en enkel løsning på vv beholderen, men da den står i et oppvarmet rom /bad i underetasjen så vet jeg ikke om man sparer en dri... ved å koble den ut... Man må passe seg for å ikke bli lurt. Ser naboen skrur av lyset når de forlater kjøkken delen, men vi trenger varme 2/3 av året og lys er og varme, så jeg lar det stå på til jeg legger meg i alle fall i rom jeg bruker jevnlig som kjøkken...

Selvfølgelig kan man senke temperaturen i den delen av døgnet man ikke trenger oppvarmingen og således komme bedre ut av det mhp. kwh forbruket. Å forbruke energi når man ikke har behov er jo uansett noe man ikke bør gjøre. Men regningen trenger ikke bli så veldig mye mindre enn den grunn dersom man ikke passer på når man forbruker sett opp mot pris. 

Sist vinter tok jeg sikringen på varmtvannsberederen i enkelte timer og det er nok slike grep - dog automatiserte - som må til for at det skal monne på strømregningen er jeg redd.

Det er mye å passe på "i den nye verden"  dessverre.....

Er det forresten noen her som har anbefaling av bryter på varmtvannsbereder som enkelt kan styres og integreres i Home Assistant? Tenkte at jeg uansett bør skaffe meg en slik og betale elektrikeren i gull for å sette den opp.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 11:11


Er det forresten noen her som har anbefaling av bryter på varmtvannsbereder som enkelt kan styres og integreres i Home Assistant? Tenkte at jeg uansett bør skaffe meg en slik og betale elektrikeren i gull for å sette den opp.
Jeg bruker heatit single relay, som fungerer helt fint. https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

Ellers bruker vel «alle» aeotec heavy duty switch. Fordrer z-wave dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Sitat fra: Svein_H på lørdag 27. august 2022, klokken 15:54
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 27. august 2022, klokken 10:02
(...)
Jeg skjønner at du ikke vil ha Android eller Apple-styring på dette, men hvordan telefon har du, egentlig? Og hvordan ser du for deg at du vil styre dette uten å bruke telefon?

Jeg ser på dette som et enkelt system å forholde seg til.

Er det meg du spør? I så fall svarer jeg at hva slags telefon man har bør være totalt irrelevant, og jeg ønsker (som tidligere nevnt) en plattformuavhengig løsning.

Jeg er ikke interessert i å starte en diskusjon om hvorfor jeg ikke vil ha Google- eller Apple-telefon, og det vil også bli en total avsporing fra denne tråden.

Jeg har aldri forstått hvorfor alt på død og liv må være app-basert, og da med apper som naturligvis funker kun med Google- eller Apple-OS, og som gjør de to gigantene enda større. En app er i prinsippet ikke annet enn en nedlåst nettleser, så hvorfor kan man ikke da benytte det gjennomprøvde og stabile grensesnittet gjennom 30 år som alle har tilgang til uansett enhet, være seg mobiltelefon, nettbrett, PC/Mac, eller alle andre dingser med en nettleser?

Jeg tør påstå at en godt gjennomtenkt og dynamisk designet webside er minst like bra som en app, og ikke minst er den tilgjengelig for alle.
Ja, det var deg jeg spurte.

Jeg er jo langt på vei enig med deg, men jeg synes det er lettere å åpne appen på telefon, enn å finne frem en pc som må startes opp.

Om noe av dette som jeg skrev om lar seg gjøre uten telefon og/eller app, vet jeg ingen ting om. Jeg skrev det fordi jeg selv synes det høres ut som en god idé.
Fossilbil

Vurderer en elbil

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 11:11
Er det forresten noen her som har anbefaling av bryter på varmtvannsbereder som enkelt kan styres og integreres i Home Assistant? Tenkte at jeg uansett bør skaffe meg en slik og betale elektrikeren i gull for å sette den opp.

Er ikke dette en slik, da?
https://www.elektroimportoren.no/futurehome-zigbee-smart-rel-16a/4500721/Product.html
Fossilbil

hELgenen

Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 29. august 2022, klokken 08:18
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 11:11
Er det forresten noen her som har anbefaling av bryter på varmtvannsbereder som enkelt kan styres og integreres i Home Assistant? Tenkte at jeg uansett bør skaffe meg en slik og betale elektrikeren i gull for å sette den opp.

Er ikke dette en slik, da?
https://www.elektroimportoren.no/futurehome-zigbee-smart-rel-16a/4500721/Product.html

Jo - sett flere - ønsker z-wave.

En ideel sak ville være slik at det er fysisk bryter på den også - mao. slik at man kunne skru den av/på manuelt om hele automatikken går til h....


Lars C. Krogenæs

Dersom man godtar styring via skyen, har Shelly veldig billige dingser for styring.

Rele for 16A til 219,-
Trykknapp og kapsling, så man kan feste på VVB-ledning.

Dette er vel ikke langt unna at man lovlig kan koble selv...

(Har dog ikke testet dette, da jeg hitil har brukt Z-Wave og Heavy Duty rele hos meg).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

#40
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 29. august 2022, klokken 10:54
Dersom man godtar styring via skyen, har Shelly veldig billige dingser for styring.

Rele for 16A til 219,-
Trykknapp og kapsling, så man kan feste på VVB-ledning.

Dette er vel ikke langt unna at man lovlig kan koble selv...

(Har dog ikke testet dette, da jeg hitil har brukt Z-Wave og Heavy Duty rele hos meg).

Konge, passer ypperlig med Shelly plugg når man har vv bereder med kontakt og støpsel som meg. Er dog fortsatt usikker hva man sparer i vinterhalvåret ved å skru den av så lenge varmekabler da trekker mer... Kan ikke fyre med ved på vaskerommet 😀
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 29. august 2022, klokken 12:21
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 29. august 2022, klokken 10:54
Dersom man godtar styring via skyen, har Shelly veldig billige dingser for styring.

Rele for 16A til 219,-
Trykknapp og kapsling, så man kan feste på VVB-ledning.

Dette er vel ikke langt unna at man lovlig kan koble selv...

(Har dog ikke testet dette, da jeg hitil har brukt Z-Wave og Heavy Duty rele hos meg).

Konge, passer ypperlig med plugg når man har vv berder med kontakt og støpsel som meg. Er dog fortsatt usikker hva man sparer i vinterhalvåret ved å skru den av så lenge varmekabler da trekker mer... Kan ikke fyre med ved på vaskerommet 😀

Om prisen er 16 kroner en time og 8 kr neste - og du skal dusje slik at timen det er 16 er da VVB vil stå å varme vann - er det jo bedre å flytte den oppvarmingen til timen med 8 kr..
Alt dette går helt bra om en ikke lar tanken stå for lenge uten strøm - da får en plutselig andre helseproblemer å stri med - men for en time eller kanskje 2 - tror jeg det går helt fint å skru den av..

På den måten kan en flytte forbruket til lavere priser.

Det som også kan være litt smågenialt - er at dersom spotprisen er vesentlig lavere enn hva strømstøtte prisen forventes å være - så kan man faktisk få igjen ekstra penger ved å fyre opp litt ekstra...
F.eks kan en dra opp varmekabler i timer der spotpris < støttepris da opp til 5000 kwh...
Da får du en positiv kontantstrøm i form av støtten....(selv om regningen blir større - så blir refusjonen ennå større - mao. en total gevinst)

Så en smart styreløsning kan ha noe for seg dersom en har litt kontroll på hva støtteprisen vil bli...
Og jo nærmere månedsslutt man er - jo enklere er det jo prognosere dette og så gjøre grep.....

Så en styring av varmtvannstanken og en styring av en eller flere varmekabler kan ha noe for seg...

Dette er selvfølgelig en utilsiktet effekt av støtteordningen - aritmetisk snitt er egentlig bare tull å bruke - isteden burde man kutte for alle timer. Er jo ikke noe vanskelig å regne ut kraftpris hensyntatt støtte...dette burde jo vært publisert løpende dette også...så kunne folk i større grad følge prisen - nå blir det jo bare rot........
Men slik er det - når noen "glupinger" setter seg ned for å lage en løsning er det ikke alltid den blir så bra.....

Lars C. Krogenæs

Sjelden at prisen varierer med 8 kroner fra en time til en anne, særlig etter strømstøtte.

Men hvis vi tenker at vi kan spare 30 øre/kWt ved å varme om natten, og jeg har et VVB forbruk på 250kWt i måneden, sparer jeg altså 75kr per måned, eller 900kr på å flytte varming av VVB fra dag til natt.

Jeg har en 200 liters tank, og vi har ikke noe problemer med at det er kaldt vann om ettermiddagen/kveld (2 voksne og 2 ungdommer). VVB varmer også opp til over 70 grader i løpet av natten og det som evt. ville vært av nye legionella bakterier vil da dø. Med så høy temperatur dannes det heller ikke biofilm som legionellabakterier "bor i". Har også koblet oppvaskmaskin på varmtvannet, slik at vi kan kjøre oppvaskmaskin rett etter middag, uten å bruke mye energi i de dyre timene.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 29. august 2022, klokken 12:54
Jeg har en 200 liters tank, og vi har ikke noe problemer med at det er kaldt vann om ettermiddagen/kveld (2 voksne og 2 ungdommer). VVB varmer også opp til over 70 grader i løpet av natten og det som evt. ville vært av nye legionella bakterier vil da dø. Med så høy temperatur dannes det heller ikke biofilm som legionellabakterier "bor i". Har også koblet oppvaskmaskin på varmtvannet, slik at vi kan kjøre oppvaskmaskin rett etter middag, uten å bruke mye energi i de dyre timene.
Vi har 250L varmtvannstank og er 4 i huset, og har kjørt flytting av oppvarming til de tre billigste timene i døgnet i mange måneder nå. Det har ikke skjedd at vi har gått tomme for varmtvann, selv med 30+ timer uten oppvarming. Dog er vi forsiktige med bruk.

Typisk går det med 5-6kWh i døgnet til varmtvann. Ett par av de er rent tap.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Har ungdom i hus som vi må jage ut av dusjen etter 30 minutter... går ikke tom, men har 240 liter og høy varmeeffekt for tappevannet. Har vurdert om jeg skal slå elkolben på 3 kW helt av på dagtid (den er for å booste til 70 grader + hjelpe til om temperaturen faller mer enn varmepumpa klarer holde tritt med), men savner en enkel måte å lage en trigger å styre kolben etter (strømpris). Skulle vært en helt enkel trigger tilgjengelig et eller annet sted som ga signal på billigste timer per døgn eller lignende.

Og så må man ha i bakhodet at en besparelse på 75,- kroner per måned fort kan bli forte i økt effektledd også, om både elbiler og VVB og så videre skal gå samtidig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA