Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken strømpulsmåler bør jeg velge?

Startet av Svein_H, tirsdag 23. august 2022, klokken 11:04

« forrige - neste »

Ingeniøren

Har bestilt meg et par Shelly Plug S som man bare plugger i kontakten der vv berederen plugges. Skal melde tilbake hvordan det fungere. Er dog litt skeptisk på hvordan den handterer 1.95 kW i min 200 l over tid..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

goggo

Tilbake til emnetittel her et lite øyeblikk :)

Jeg fant denne, den ser jo interessant ut.
https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html

Jobber kun på lokalnettet (ingen abonnementer, ingen APP eller smarttelefon nødvendig)  og presenterer dataene via WiFi og innebygget mini web server.
Kan også eksportere dataene via MQTT for de der ute som vet hva det er...

Ser spennende ut, synes nå jeg.

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. august 2022, klokken 08:33
Har bestilt meg et par Shelly Plug S som man bare plugger i kontakten der vv berederen plugges.

Ikke bruk denne!

Det er problematisk å bruke VVB med schuko, og derfor forbudt ved ny-installasjoner. (Her er det klare paraleller med faren ved lading av elbil med schuko.)  Her introduserer du enda et svakt ledd, som øker sjansen for varmgang og brann dramatisk. Og bruk den i hvertfall ikke mens du eller noen i familien sover...


Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

#48
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 30. august 2022, klokken 12:09
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. august 2022, klokken 08:33
Har bestilt meg et par Shelly Plug S som man bare plugger i kontakten der vv berederen plugges.

Ikke bruk denne!

Det er problematisk å bruke VVB med schuko, og derfor forbudt ved ny-installasjoner. (Her er det klare paraleller med faren ved lading av elbil med schuko.)  Her introduserer du enda et svakt ledd, som øker sjansen for varmgang og brann dramatisk. Og bruk den i hvertfall ikke mens du eller noen i familien sover...

Takk for tipset da  :o ....

Retur er alltid en opsjon, men tror det går greit om det er godt spenn kontaktene slik som på den eksisterende som har vært i bruk i 30 år pluss. Dagens bereder er vel 5, 6 år. Mer bekymret for det som bryter strømmen inne i pluggen dog men der er det ingen forskjell om den monteres i en boks av en elektriker... Mulig jeg dropper det helt - ikke overbevist om besparelsen før jeg ser det når vi kommer inn i tiden da vi bruker strøm. Nå sier OSS at jeg bruker 524 W totalt i huset og kan jo bruke OSS for å test at man faktisk sparer noe ved stenge den ned tidvis over noen uker.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Sitat fra: goggo på tirsdag 30. august 2022, klokken 09:46
Tilbake til emnetittel her et lite øyeblikk :)

Jeg fant denne, den ser jo interessant ut.
https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html

Jobber kun på lokalnettet (ingen abonnementer, ingen APP eller smarttelefon nødvendig)  og presenterer dataene via WiFi og innebygget mini web server.
Kan også eksportere dataene via MQTT for de der ute som vet hva det er...

Ser spennende ut, synes nå jeg.

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Likte godt den. Kunne tenkt meg å bruke en gammel ipad som "wattmeter"

Er det slik å forstå at denne sender på et eget wifi nett som en ipad kan ta imot?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. august 2022, klokken 18:57

Er det slik å forstå at denne sender på et eget wifi nett som en ipad kan ta imot?
Den kobles opp mot ett eksisterende WiFi nett, og har innebygd nettside samt mqtt tilkobling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#51
Ser ut til å gjøre det samme som OSS. Kjekt noen uker men uten styre muligheter har den begrenset nytte, basert på OSS i huset i mer enn 3 år - ett år var jeg vel ikke inne en eneste gang.

Klart litt mer spennende nå når jeg har fått noe i hus der jeg kan gjøre noe med saken og strømprisen er 10-20 ganger'n, men blir nok fort lei det igjen når ting er på plass og fungere.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#52
Sitat fra: geear på mandag 29. august 2022, klokken 14:37
Har ungdom i hus som vi må jage ut av dusjen etter 30 minutter... går ikke tom, men har 240 liter og høy varmeeffekt for tappevannet. Har vurdert om jeg skal slå elkolben på 3 kW helt av på dagtid (den er for å booste til 70 grader + hjelpe til om temperaturen faller mer enn varmepumpa klarer holde tritt med), men savner en enkel måte å lage en trigger å styre kolben etter (strømpris). Skulle vært en helt enkel trigger tilgjengelig et eller annet sted som ga signal på billigste timer per døgn eller lignende.

Og så må man ha i bakhodet at en besparelse på 75,- kroner per måned fort kan bli forte i økt effektledd også, om både elbiler og VVB og så videre skal gå samtidig.

Nye Eddi hadde løst disse problemene:

Den styres av (engelsk) strømpris eller manuelt inntastet tidspunkt (f.eks 03:00-06:00) og av husets totalforbruk og adresserer med det både rimeligere natttakst og den nye nettleiestigen.

Kommer med egen app og wifi og uten abonnementskostnader.

Har du eget kraftverk (sol/vind) styrer den overskuddsenergi inn i VVB og andre resistive laster.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

#53
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. august 2022, klokken 16:05
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 30. august 2022, klokken 12:09
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. august 2022, klokken 08:33
Har bestilt meg et par Shelly Plug S som man bare plugger i kontakten der vv berederen plugges.

Ikke bruk denne!

Det er problematisk å bruke VVB med schuko, og derfor forbudt ved ny-installasjoner. (Her er det klare paraleller med faren ved lading av elbil med schuko.)  Her introduserer du enda et svakt ledd, som øker sjansen for varmgang og brann dramatisk. Og bruk den i hvertfall ikke mens du eller noen i familien sover...

Takk for tipset da  :o ....

Retur er alltid en opsjon, men tror det går greit om det er godt spenn kontaktene slik som på den eksisterende som har vært i bruk i 30 år pluss. Dagens bereder er vel 5, 6 år. Mer bekymret for det som bryter strømmen inne i pluggen dog men der er det ingen forskjell om den monteres i en boks av en elektriker... Mulig jeg dropper det helt - ikke overbevist om besparelsen før jeg ser det når vi kommer inn i tiden da vi bruker strøm. Nå sier OSS at jeg bruker 524 W totalt i huset og kan jo bruke OSS for å test at man faktisk sparer noe ved stenge den ned tidvis over noen uker.

Da er Shelly plugg på plass. Litt hikkemikk da firmware i pluggen var utdatert og ikke ville snakke med appn, men nå fungerer det strålende med ukes program for inn og utkobling pluss en masse annet. Har sjekket kontakten til berederen og det er god gammel elko av beste kvalitet, skrukoblinger og sjekket og alt er perfekt. Pga krisemaksimering og skremsel fra bransjen har jeg dog installert dedikert røykvarsler og kamera til sky på stedet for å være på den sikre siden og om det fungerer fint blir det vel å oppgradere pluggen til 16 A.
Ser at schuke kan være et problem i en fuktig kjeller over tid, men her har vi et tørt vaskerom som holder 20 C. Schuko er designet for 16A så da skal den tåle 1.9 kW som berederen trekker. Klart bransjen meler sin kake med krav om fast kobling for da må man både ha rørlegger og eletrikker ved ny vv beholder  :).

Berederen koblet jeg selv mot vann for 5-6 år siden - ikke store risken når den står i rom med sluk om noe skulle gå galt. Og beredere var bare å plugge i veggen. Nylig monterte jeg og ny kran på kjøkkenet slik jeg gjorde med den forrige for 20 år siden. En kollega hadde rørlegger på besøk. 1 år senere rant vannet ut av skapet. Rørlegger ble kontaktet og han skyldte på krana så da ble det forsikringssak og nytt gulv med egenandel på 8000 kr. Ny rørlegger og ny kran og ikke veldig lenge etter skjer det samme igjen - hva skal man si, er det rart jeg gjør det meste selv - tar sikkert 10 ganger så lang tid men blir og gjort skikkelig  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 10:34
Da er Shelly plugg på plass. Litt hikkemikk da firmware i pluggen var utdatert og ikke ville snakke med appn, men nå fungerer det strålende med ukes program for inn og utkobling pluss en masse annet. Har sjekket kontakten til berederen og det er god gammel elko av beste kvalitet, skrukoblinger og sjekket og alt er perfekt. Pga krisemaksimering og skremsel fra bransjen har jeg dog installert dedikert røykvarsler og kamera til sky på stedet for å være på den sikre siden og om det fungerer fint blir det vel å oppgradere pluggen til 16 A.
Ser at schuke kan være et problem i en fuktig kjeller over tid, men her har vi et tørt vaskerom som holder 20 C. Schuko er designet for 16A så da skal den tåle 1.9 kW som berederen trekker. Klart bransjen meler sin kake med krav om fast kobling for da må man både ha rørlegger og eletrikker ved ny vv beholder  :).

Berederen koblet jeg selv mot vann for 5-6 år siden - ikke store risken når den står i rom med sluk om noe skulle gå galt. Og beredere var bare å plugge i veggen. Nylig monterte jeg og ny kran på kjøkkenet slik jeg gjorde med den forrige for 20 år siden. En kollega hadde rørlegger på besøk. 1 år senere rant vannet ut av skapet. Rørlegger ble kontaktet og han skyldte på krana så da ble det forsikringssak og nytt gulv med egenandel på 8000 kr. Ny rørlegger og ny kran og ikke veldig lenge etter skjer det samme igjen - hva skal man si, er det rart jeg kjør det meste selv - tar sikker 10 ganger så lang tid men blir og gjort skikkelig  :)
Hvordan er wifi løsningen på denne pluggen?
Har en plugg fra Deltaco som jeg sliter med da den har en tendens til å falle ut selv om det ikke er langt fra routeren. (Brukes ikke på VVB)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

Den har egen webserver og app og du kobler den om mot routeren din. Min er koblet rett på routeren i Altibox boksen slik at det ikke blir for mye trafikk på hoved routeren. Du må registrere konto hos Shelly og da kan du se status i appn om du ikke er hjemme.

Synes appn er grei å bruke, men styra litt da den først fant pluggen og så ble den borte. Etter mye frem og tilbake fikk jeg opp melding om at pluggen hadde ikke kompatible FW og etter å ha trykket update, fungerte alt strålende.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pberg

Jeg har en slik pow-u (https://amsleser.no) på hytta, koblet til Homey - det funker fint som snus det i hvert fall.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

Ser ikke ut som utvikling av OSS appn har stoppet opp selv om Glitre Energi er eiere. Ser nå jeg får opp grunnlag for nett leie i kWh og gjennomsnittlig effekt topp for mnd. Det har jeg ikke fått før, etter det jeg husker 😀
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#58
Sitat fra: goggo på tirsdag 30. august 2022, klokken 09:46
Tilbake til emnetittel her et lite øyeblikk :)

Jeg fant denne, den ser jo interessant ut.
https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html

Jobber kun på lokalnettet (ingen abonnementer, ingen APP eller smarttelefon nødvendig)  og presenterer dataene via WiFi og innebygget mini web server.
Kan også eksportere dataene via MQTT for de der ute som vet hva det er...

Ser spennende ut, synes nå jeg.

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Endte opp med en slik og etter litt fomling har jeg nå sanntidsmåling av eget forbruk. Ser med gru på at strømhamstringen i natt sementerer meg i 3 effekttrinn på nettleien, men samtidig ender jeg opp med å få betalt for å fylle både elbil, VVB husbatteri og vaskemaskin med strøm i natten som var.

Aftenbladet viser nå fortløpende utregnet (og foreløpig) strømstøttesats og når jeg legger den inn i XL arket mitt kommer jeg så langt i september ut med negativ strømpris i grønt på kr. 4,90 :D  Gult felt viser hva strømmen uten strømstøtten ville kommet på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA