Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken strømpulsmåler bør jeg velge?

Startet av Svein_H, tirsdag 23. august 2022, klokken 11:04

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. august 2022, klokken 06:52
Cedel Cemm seiler også opp som et alternativ

https://cemm.no/

Skal kikke nærmere på denne også, takk for linken!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

Sitat fra: goggo på onsdag 24. august 2022, klokken 09:36
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. august 2022, klokken 17:32
https://oss.no/

Sjekk den

Takker, det var noe sånt som dette jeg var ute etter ja.
Er ikke så veldig begeistret for månedsabonnement på 39 kroner, men jeg skal lese meg opp på hva disse folkene driver med og kanskje jeg går for denne.
Jeg ser de har integrasjon mot Homey allerede, kanskje noen lager integrasjon mot Home Assistant snart og da kan den i alle fall bli aktuell for meg.

Både Eddi og Cemm er sikkert flotte produkter, men blir nok overkill for meg som har forholdsvis enkle behov.

Takk til Svein_H for å ha startet en fin tråd :)

mvh
Hugo

EDIT: Nå oppdaget jeg at OSS grunderne har solgt 100% av selskapet sitt til Agder Energi og Glitre Energi.
https://www.proff.no/roller/oss-norge-as/drammen/energihandel/IF7ES8M10N5/
Det ser også ut fra bloggen deres til at det ikke har vært noe utvikling på OSS App og funksjonalitet det siste året. Da kan man vel forvente at eventuell ny utvikling skjer bare for Glitre/Agder kunder...
Glitre og Agder energi skal forresten fusjonere i løpet av kort tid - et flertall av eierkommunene har nå godkjent fusjonen.
Da ble dette plutselig mindre interessant for min del.

Ok. Har ikke betalt en krone så langt for mitt Oss abonnement, men tror de lot oss som var piloter slippe dette. Må innrømme at det ikke er ofte jeg er innom. Får kanskje sjekke litt nærmere.  Glitre er min leverandør så får se hvor som skjer men er ikke så veldig optimistisk på om de ønsker at jeg skal spare strøm...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 24. august 2022, klokken 11:08
Sitat fra: geear på onsdag 24. august 2022, klokken 08:10
Har Tibber Pulse selv, og vurderer å skifte strømleverandør, så veldig interessant tråd. Er det noen som vet om begrensningen på å kun vise belastningen på to av tre faser ligger i Tibber Pulse eller om det er Aidon-målerne som er problemet? Hadde vært kaaaanon om det løste seg av å skifte til noe annet enn Pulse, men mistenker vel at det er måleren som ikke deler...
Det er Aidon-måleren som ikke gir info om den ene fasen, dessverre.

Uansett hva som er årsaken er det lett å fikse i software. Vet man totalt effektforbruk, spenningen samt strøm på 2 faser kan man enkelt regne ut strømmen i den tredje fasen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 24. august 2022, klokken 12:52
Sitat fra: goggo på onsdag 24. august 2022, klokken 09:36
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. august 2022, klokken 17:32
https://oss.no/

Sjekk den

Takker, det var noe sånt som dette jeg var ute etter ja.
Er ikke så veldig begeistret for månedsabonnement på 39 kroner, men jeg skal lese meg opp på hva disse folkene driver med og kanskje jeg går for denne.
Jeg ser de har integrasjon mot Homey allerede, kanskje noen lager integrasjon mot Home Assistant snart og da kan den i alle fall bli aktuell for meg.

Både Eddi og Cemm er sikkert flotte produkter, men blir nok overkill for meg som har forholdsvis enkle behov.

Takk til Svein_H for å ha startet en fin tråd :)

mvh
Hugo

EDIT: Nå oppdaget jeg at OSS grunderne har solgt 100% av selskapet sitt til Agder Energi og Glitre Energi.
https://www.proff.no/roller/oss-norge-as/drammen/energihandel/IF7ES8M10N5/
Det ser også ut fra bloggen deres til at det ikke har vært noe utvikling på OSS App og funksjonalitet det siste året. Da kan man vel forvente at eventuell ny utvikling skjer bare for Glitre/Agder kunder...
Glitre og Agder energi skal forresten fusjonere i løpet av kort tid - et flertall av eierkommunene har nå godkjent fusjonen.
Da ble dette plutselig mindre interessant for min del.

Ok. Har ikke betalt en krone så langt for mitt Oss abonnement, men tror de lot oss som var piloter slippe dette. Må innrømme at det ikke er ofte jeg er innom. Får kanskje sjekke litt nærmere.  Glitre er min leverandør så får se hvor som skjer men er ikke så veldig optimistisk på om de ønsker at jeg skal spare strøm...

Jeg likte denne veldig godt - og synes det er synd om det er slik at produktet i praksis er  "trukket" fra markedet.

Jeg gikk for tibber pulse i sin tid ettersom jeg er tibber kunde og fikk denne gratis ifb. verving.
Men jeg likte bedre konseptet med oss....
Min tibber pulse er integrert med home assistant..

Egentlig rart det ikke finnes flere enkle smarte pulse alternativer som kan bruke på HAN porten.
Jeg husker ennå møtene jeg hadde med Statnett i sin tid der de gikk gjennom hvilke muligheter
dette skulle kunne gi for smarte målere...Var ikke måte på hva man skulle få til.

Kjell.com og lignende butikker burde jo kunne få laget et kina produkt som kan brukes og integreres lett
opp mot HA og andre smart hjem løsninger. Tenkte jeg kunne erte på meg nettselskapet og skape litt flimmer
i nettet ved å skur alt på og av innad i timen og fortelle at nå bruker jeg endelig HAN porten til å begrense
effekten slik de hele tiden har drømt om

Ingeniøren

Hvis Glitre, strømleverandøren min, mener noe med effektavgiften sin så bør de lage et produkt som gjør at jeg får minst mulig topper. Da er OSS et godt utgangspunkt og håper planen er å utvikle noe og ikke legge det ned eller dødt. Slik OSS fremstår i dag er nytten begrenset alene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Fikk tips om at https://stromkontroll.no/ fra Future home kan styre laster ut fra strømpris og uten abonnementskostnader.

En av våre kunder bruker den til å prisstyre et par Myenergi Zappi ladestasjoner via Eco inngangen.

Vurderer å teste denne ut selv
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. august 2022, klokken 16:08
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 24. august 2022, klokken 11:08
Sitat fra: geear på onsdag 24. august 2022, klokken 08:10
Har Tibber Pulse selv, og vurderer å skifte strømleverandør, så veldig interessant tråd. Er det noen som vet om begrensningen på å kun vise belastningen på to av tre faser ligger i Tibber Pulse eller om det er Aidon-målerne som er problemet? Hadde vært kaaaanon om det løste seg av å skifte til noe annet enn Pulse, men mistenker vel at det er måleren som ikke deler...
Det er Aidon-måleren som ikke gir info om den ene fasen, dessverre.

Uansett hva som er årsaken er det lett å fikse i software. Vet man totalt effektforbruk, spenningen samt strøm på 2 faser kan man enkelt regne ut strømmen i den tredje fasen.
Kun så lenge belastningen er symmetrisk på fasene. Måleren oppgir ikke vinkling/grad på fasene.

Spørsmålet mitt over her var egentlig ganske dumt, for når jeg tenker meg om så visste jeg godt at det var måleren - eller iallfall at Tibber hevder at det er måleren som ikke gir ut informasjonen. Tibber kalkulerte dataene for L2 en periode, men måtte fjerne det fordi en del kunder ikke fikk ladet - på grunn av at usymmetrisk belastning på fasene gjorde at beregningen av L2 fikk det til å se ut som det var større belastning enn det faktisk var.

Vurderer en elbil

Fossilbil

Vurderer en elbil

Jeg er også opptatt av å ikke få så høy nettleie når jeg etter hvert skal lade elbil.

Å bruke mer strøm på natta, tørketrommel, vaskemaskin, lade telefoner, oppvaskmaskin o.l.) for å fordele strømbruken er jo ikke anbefalt av brannvesenet....

Jeg har tenkt å kjøpe Easee ladeboks.
Jeg har byttet til Tibber, og har tenkt å få Tibber Puls.

Videre har jeg tenkte på dette: https://www.futurehome.io/ og https://tibber.com/no/store/produkt/futurehome-smarthub
Med FutureHome så kan jeg styre varmekabler, varmtvannsbereder (https://www.elektroimportoren.no/futurehome-zigbee-smart-rel-16a/4500721/Product.html), ladeboksen o.l. med Tibber-appen.

Jeg skjønner at du ikke vil ha Android eller Apple-styring på dette, men hvordan telefon har du, egentlig? Og hvordan ser du for deg at du vil styre dette uten å bruke telefon?

Jeg ser på dette som et enkelt system å forholde seg til.
Fossilbil

Svein_H

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 27. august 2022, klokken 10:02
(...)
Jeg skjønner at du ikke vil ha Android eller Apple-styring på dette, men hvordan telefon har du, egentlig? Og hvordan ser du for deg at du vil styre dette uten å bruke telefon?

Jeg ser på dette som et enkelt system å forholde seg til.

Er det meg du spør? I så fall svarer jeg at hva slags telefon man har bør være totalt irrelevant, og jeg ønsker (som tidligere nevnt) en plattformuavhengig løsning.

Jeg er ikke interessert i å starte en diskusjon om hvorfor jeg ikke vil ha Google- eller Apple-telefon, og det vil også bli en total avsporing fra denne tråden.

Jeg har aldri forstått hvorfor alt på død og liv må være app-basert, og da med apper som naturligvis funker kun med Google- eller Apple-OS, og som gjør de to gigantene enda større. En app er i prinsippet ikke annet enn en nedlåst nettleser, så hvorfor kan man ikke da benytte det gjennomprøvde og stabile grensesnittet gjennom 30 år som alle har tilgang til uansett enhet, være seg mobiltelefon, nettbrett, PC/Mac, eller alle andre dingser med en nettleser?

Jeg tør påstå at en godt gjennomtenkt og dynamisk designet webside er minst like bra som en app, og ikke minst er den tilgjengelig for alle.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på lørdag 27. august 2022, klokken 15:54
Jeg har aldri forstått hvorfor alt på død og liv må være app-basert, og da med apper som naturligvis funker kun med Google- eller Apple-OS, og som gjør de to gigantene enda større. En app er i prinsippet ikke annet enn en nedlåst nettleser, så hvorfor kan man ikke da benytte det gjennomprøvde og stabile grensesnittet gjennom 30 år som alle har tilgang til uansett enhet, være seg mobiltelefon, nettbrett, PC/Mac, eller alle andre dingser med en nettleser?

Jeg tør påstå at en godt gjennomtenkt og dynamisk designet webside er minst like bra som en app, og ikke minst er den tilgjengelig for alle.
Morsom du. Web blir stadig bedre, men å hevde at en app bare er nedblåst nettleser viser bare en mengde ignorans.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. august 2022, klokken 16:24
Morsom du. Web blir stadig bedre, men å hevde at en app bare er nedblåst nettleser viser bare en mengde ignorans.
Godt å høre at jeg morer deg, det er jo det jeg lever for. Du må gjerne bevise det motsatte.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på lørdag 27. august 2022, klokken 16:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. august 2022, klokken 16:24
Morsom du. Web blir stadig bedre, men å hevde at en app bare er nedblåst nettleser viser bare en mengde ignorans.
Godt å høre at jeg morer deg, det er jo det jeg lever for. Du må gjerne bevise det motsatte.
Apper kan være native, dvs gjøre alt som operativsystemet tillater. Web er begrenset til hva nettleseren tilbyr. Det er ikke vits i å diskutere en gang.

At noen apper kun er ett webview er en annen sak, det betyr ikke at alle er det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. august 2022, klokken 17:07
Sitat fra: Svein_H på lørdag 27. august 2022, klokken 16:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. august 2022, klokken 16:24
Morsom du. Web blir stadig bedre, men å hevde at en app bare er nedblåst nettleser viser bare en mengde ignorans.
Godt å høre at jeg morer deg, det er jo det jeg lever for. Du må gjerne bevise det motsatte.
Apper kan være native, dvs gjøre alt som operativsystemet tillater. Web er begrenset til hva nettleseren tilbyr. Det er ikke vits i å diskutere en gang.

At noen apper kun er ett webview er en annen sak, det betyr ikke at alle er det.

Det der er ikke noe bevis. Du går til personangrep og kaller meg ingnorant, og dette er alt du har å komme med tilbake? Jeg gidder ikke fortsette dette, tusen takk for at du ødelegger en fin og givende tråd.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

Tror ikke det betyr så mye om brukersnittet ligger på mobile eller PC, så lenge boksen som styrer er smart nok og henger på nett. Strengt tatt kan den vel ha egne skjerm. Har som nevnt erfaring med OSS appn. Spennende første ukene men man blir fort lei å følge med variasjonene i forbruk og pris om man skal justere sitt forbruk manuelt.

Men, om prisene variere så lite gjennom døgnet som de har gjort i det siste så hjelper det vel ikke å ha en smart boks heller. Varmer opp det meste av huset med varmepumpe og fant ut at å senke temperaturen har begrenset verdi - er det kaldt ute sliter pumpa mer enn godt er, man kan ikke skru av varmtvannet hele tiden mens bilen lader, man bør ikke vaske klær om natta eller droppe dusjen om morgenen fordi vv beholderen har stått av om natta  :)

Da har jeg mer tro på alternative energikilder.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA