Div vaskeutstyr

Startet av ndrsone, ons 17. aug 2022, kl. 10:31

« forrige - neste »

Klykken

Send melding til bilnerden. De vet 👍
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Hvilken coating tenker du å gå for?
Slik jeg har forstått det så er ikke leggingen av coating det største arbeidet, men poleringen for å få vekk vaske-riper laget av "Tesla-klargjørerne", som kan variere veldig. Er visst veldig stor forskjell i hvor flinke klargjørere er, også blant de forskjellige Tesla-klargjørerne i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

ndrsone

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 18. aug 2022, kl. 12:24
Hvilken coating tenker du å gå for?
Slik jeg har forstått det så er ikke leggingen av coating det største arbeidet, men poleringen for å få vekk vaske-riper laget av "Tesla-klargjørerne", som kan variere veldig. Er visst veldig stor forskjell i hvor flinke klargjørere er, også blant de forskjellige Tesla-klargjørerne i Norge.

Jeg er usikker her også, men den som heter "drop-off" er jo anerkjent. De har også et lokalt sted, slik at jeg ikke trenger å reise for langt. Jeg har altså tenkt å sette bort denne jobben

Klykken

Hvis du bor sentralt kan du sjekke priser og referanser på detailersclub.no under forumet "jobb ønskes utført". :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Bor i Skien.. Og har ikke tid til å ta en dag fri for å reise langt for å få jobben gjort. Ser at "Kvalitet Bilpleie AS" utfører Drop Off.

Klykken

Coating krever normalt 24-48t herding uten å være i kontakt med vær og vind, og i stabil temperatur ig luftfuktighet. Før det skal bilens lakk korrigeres og selve coatingen legges, slik at du bør derfor regne med å være billøs i 2-4 dager. Hvis de sier du får bilen samme dag som den leveres ville jeg blitt meget skeptisk hvis jeg var deg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Det finnes muligheter til å herde coatingen raskere med UV-lamper, men det avhenger nok av type - og noen tror jeg må/bør herdes med lamper. Og når det er sagt, så har jeg hatt Modesta på to biler (BC-04 på X og BC-05 på Y P), og det tok vel fire dager på X og tre lange på Y P, på tross av at de brukte lamper for herding (utført av Ruyters premium car care), så jeg støtter kommentaren om tidsbruk. Kvaliteten på jobben kan leses rimelig direkte ut av pris og tidsbruk.

ndrsone

Sitat fra: geear på fre 19. aug 2022, kl. 08:48
Det finnes muligheter til å herde coatingen raskere med UV-lamper, men det avhenger nok av type - og noen tror jeg må/bør herdes med lamper. Og når det er sagt, så har jeg hatt Modesta på to biler (BC-04 på X og BC-05 på Y P), og det tok vel fire dager på X og tre lange på Y P, på tross av at de brukte lamper for herding (utført av Ruyters premium car care), så jeg støtter kommentaren om tidsbruk. Kvaliteten på jobben kan leses rimelig direkte ut av pris og tidsbruk.

Jeg sjekket om jeg hadde noen senter i nærheten som legger Modesta, og det var det ikke.
Har du noe formening om hvor bra Drop off er i forhold?

ToWalkOrDrive

Jeg kan ikke noe om det, men etter litt googling så ser det jo veldig lovende ut med Drop-Off. Ser ut som folk sidestiller det med andre keramiske coatinger. Virker og som han som driver Kvalitet Bilpleie (Hans Erik Thommessen) er veldig seriøs, og har enorm erfaring, så jeg ville ikke vært skeptisk.

https://elbilforum.no/index.php?topic=26226.0

ndrsone

Dette ser veldig lovende ut! :)

Ampéreson

Når det gjelder vasking av bil har jeg noen grunnleggende anbefalinger som jeg pleier å formidle.

• To bøtter (med rist i bunn)
  • vaskehanske

Rist fås kjøpt billig på biltema: Smussavskiller

Ha en bøtte med lunkent/varmt såpevann, andre med lunkent skyllevann. Skyll vaskehanske før du dynker i såpevann så drar du ikke med skitten videre.

Ikke bruk samme vaskehanske til felgene som lakken, ha egen børste eller svamp/vaskehanske.
2025 Model Y Performance, Marine blue
2021 Model Y LR Blå, Solgt
2014 P85+ Grønn, Solgt

ToWalkOrDrive

...og så er det jo kult med en skikkelig bra forvask på skumkanon...sånn at en får vekk mest mulig grus før en begynner å vaske for hånd  :D

ndrsone

Ja, rekkefølgen blir vel:

1. spraye på prickbort fra vinduet og ned, la virke i ca 5 min (men ikke tørke).
2. Spyle av nedenfra og opp.
3. Spraye felger med Cock Chemie Felgenblitz (usikker på virketid, må lese på flaske)
4. Spyle av
5. Skumkanon med Kock Chemie Correiniger B. Virke (usikker på virketid, må lese på flaske)
6. Spyle av nedenfra og opp
7. Bøtte med Gyeon Q2M Bathe+, evt påføre ekstra såpe på svamp etter skyll.
8. Ekstra bøtte for å skylle svamp før jeg tar den i bøtta med såpe igjen (som nevnt over)
9. Spyle ovenfra og ned.

Er det en ok fremgansmåte/rekkefølge?

Haggish

Hei,
Jeg skummer først og spyler av. Så  skummer jeg med vaskesåpen og har en bøtte med rist og rent vann for og skylle vaskehansken. Jeg forseglet bilen med Armor shield IX selv. Her er resultatet et år etter.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Klykken

Blankt og fint.
Det interessante er imidlertid i sollys med refleksjoner fra sola, nærme lakken. Er det mye (mikro)riper og "edderkoppnett"?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA