Div vaskeutstyr

Startet av ndrsone, ons 17. aug 2022, kl. 10:31

« forrige - neste »

ndrsone

Hei,

Jeg prøver å kurere "Tesla-kløen" mens jeg venter på bil og ser derfor på hva som bør være i hus for gode muligheter for vedlikehold. Er dette overkill eller mangler jeg noe?

Jeg må ha en skumkanon til høytrykkspyleren også, men er litt usikker på hva jeg skal gå for her.

ToWalkOrDrive

Ser ikke noe voks/lakkbeskyttelse her?

Dette var anbefalte produkter til Tesla tidligere (pga myk lakk), men Muc off voksen i den formen får en ikke tak i lenger.
Tesla Model Y                         2021-

ndrsone

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 17. aug 2022, kl. 11:40
Ser ikke noe voks/lakkbeskyttelse her?

Dette var anbefalte produkter til Tesla tidligere (pga myk lakk), men Muc off voksen i den formen får en ikke tak i lenger.

Jeg glemte å nevne at jeg skal spandere coating på bilen.. Og da vokser man vel ikke.

Hva syntes du om resten av listen?

Klykken

Bytt ut "gold nugget" med 5-10stk av spesialsvampen til North Detailing/Bilnerden. Ufattelig mye bedre i bruk og ikke minst billigere, og du ser eventuelle urenheter godt i porene slik at du får skylt de ut lettere enn i en langhåret vaskehansk. Lettere vekt også.

Du mangler også noe å ta asfalt og slikt med (a-la Prickbort eller andre petrokjemiske avfettinger), samt bilsåpe.
Og du trenger minst to fler sprayflasker - én til Surfex, én til Felgenblitz (metallpartikkelfjerner) og én til petrokjemisk (prickbort e.l.).

Hva skal du bruke buffekluten til? Og hvilken skumkanon har du?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Sitat fra: Klykken på ons 17. aug 2022, kl. 12:22
Bytt ut "gold nugget" med 5-10stk av spesialsvampen til North Detailing/Bilnerden. Ufattelig mye bedre i bruk og ikke minst billigere, og du ser eventuelle urenheter godt i porene slik at du får skylt de ut lettere enn i en langhåret vaskehansk. Lettere vekt også.

Du mangler også noe å ta asfalt og slikt med (a-la Prickbort eller andre petrokjemiske avfettinger), samt bilsåpe.
Og du trenger minst to fler sprayflasker - én til Surfex, én til Felgenblitz (metallpartikkelfjerner) og én til petrokjemisk (prickbort e.l.).

Hva skal du bruke buffekluten til? Og hvilken skumkanon har du?

Godt poeng med svampene, har bare lest så mye bra om denne "gold nugget" - men du har nok rett.

Prickbort må jeg nok ha ja!

Er det ikke slik at mikrofiberkluter er et must til diverse på bil, enten det er interiør eller eksteriør? Hvis du ikke ser noe bruksområde for disse kan vel de droppes ja, ettersom det ikke er noe behov for polering pga coating.

Jeg trodde Vorreiniger B var såpe. Men du bruker kanskje bare den til forvask, og egen såpe til håndvask?

Har ikke bestemt meg for skumkanon enda, tar imot tips med takk.

Klykken

Er litt smak og behag med vaskeredskapen, men føler jeg har mye bedre kontroll med svampen og slipper svømmehud og at hånden konstant er våt og dekt med såpe, og svampen er "snillere" mot hånda pga lavere vekt. Ser bare fordeler med svamp, gitt at det ikke er tavlesvamp eller skuresvamp. Bilnerdens spesialsvamp er unektelig god til sitt bruk i alle fall. Husk ellers at vaskeredskapen skal skli over lakken og ikke trykkes ned, da det etterlater unødvendig mye slitasje i form av mikroriper.

Vorreigner B er skumsåpe til skumkanon/lanse ja, så derfor til forvask. Skumsåpe bruker jeg imidlertid sjeldent i og med at jeg vasker ganske ofte. Stort sett på vinteren og våren/høsten når været er grisete. Men av skumsåper er Koch Chemies en av de bedre i det minste. :)

Såpe til vaskebøtta bruker jeg Gyeon Bathe+ stundomtil. Den sparker igang vannskrekken på lakken hvis den har dabbet av. Har også Gtechniq G-Wash. Viktigste egenskap er at den skaper god glid mot lakken og ta det lille av trafikkfilm som er igjen på lakk.

Denne lansen fra ND holder i massevis. https://bilnerden.no/north-detailing-foam-lance
Skal du ha det råeste kjøper du Idrobase. Husk ellers å velge riktig kobling til høytrykken du har.

EDIT:
Et par ting til:

Helsemessig bør du også ha plasthansker og maske. Avfettingene er alt annet enn snill mot hud og lunger.

Blandingsforhold og virketider er ellers viktig å følge, slik at du ikke lager misfarging på lakken og sliter unødig på plast. Pyntelistene rundt vinduer (de matte sorte listene) blir fort misfargede av sterke såper/avfettinger, og du vil garantert oppleve at de blir slik. Det kalles alkalisk brenning og forekommer av at såperester og avfettinger er for sterke.
Ellers kan/vil lykteglassene på baklyktene samt de små på blinklysene over kameraene på fremre hjulbue krakkelere ved bruk av sterke avfettinger samt det å bare stå i normal vær og vind. Spyl derfor godt rundt slike områder for å forhindre at det "skjer for fort".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Sitat fra: Klykken på ons 17. aug 2022, kl. 13:08
Er litt smak og behag med vaskeredskapen, men føler jeg har mye bedre kontroll med svampen og slipper svømmehud og at hånden konstant er våt og dekt med såpe, og svampen er "snillere" mot hånda pga lavere vekt. Ser bare fordeler med svamp, gitt at det ikke er tavlesvamp eller skuresvamp. Bilnerdens spesialsvamp er unektelig god til sitt bruk i alle fall. Husk ellers at vaskeredskapen skal skli over lakken og ikke trykkes ned, da det etterlater unødvendig mye slitasje i form av mikroriper.

Vorreigner B er skumsåpe til skumkanon/lanse ja, så derfor til forvask. Skumsåpe bruker jeg imidlertid sjeldent i og med at jeg vasker ganske ofte. Stort sett på vinteren og våren/høsten når været er grisete. Men av skumsåper er Koch Chemies en av de bedre i det minste. :)

Såpe til vaskebøtta bruker jeg Gyeon Bathe+ stundomtil. Den sparker igang vannskrekken på lakken hvis den har dabbet av. Har også Gtechniq G-Wash. Viktigste egenskap er at den skaper god glid mot lakken og ta det lille av trafikkfilm som er igjen på lakk.

Denne lansen fra ND holder i massevis. https://bilnerden.no/north-detailing-foam-lance
Skal du ha det råeste kjøper du Idrobase. Husk ellers å velge riktig kobling til høytrykken du har.

EDIT:
Et par ting til:

Helsemessig bør du også ha plasthansker og maske. Avfettingene er alt annet enn snill mot hud og lunger.

Blandingsforhold og virketider er ellers viktig å følge, slik at du ikke lager misfarging på lakken og sliter unødig på plast. Pyntelistene rundt vinduer (de matte sorte listene) blir fort misfargede av sterke såper/avfettinger, og du vil garantert oppleve at de blir slik. Det kalles alkalisk brenning og forekommer av at såperester og avfettinger er for sterke.
Ellers kan/vil lykteglassene på baklyktene samt de små på blinklysene over kameraene på fremre hjulbue krakkelere ved bruk av sterke avfettinger samt det å bare stå i normal vær og vind. Spyl derfor godt rundt slike områder for å forhindre at det "skjer for fort".

Jeg må bare si tusen takk for mange gode råd. Hva som started med å skulle være "handle litt såpe og sånn", utartet seg til å bli en hel del mer :D - men dette er gøy!

Ang missfaring på lakk osv så er jeg kanskje bedre beskyttet med coating, og får jeg missfarging på plast så kan vel Owatrol Polytrol brukes? Skal selvfølgelig gjøre som du sier å følge anvisninger og spyle godt før det er tørket.
Ellers, er det noe produkter som er bevist effektivt på denne "krakeleringen" av glassene på lykter osv?

Ser såpen du bruker anbefales brukt med andre produkter: "Suppler Bathe+ med Gyeon Prime eller Mohs lakkforsegling og vi kan garantere at bilvedlikeholdet blir enklere og mer morsomt enn noen gang tidligere!"

Er dette nødvendig? Har jo tenkt å coate som sagt, med periodisk top coat som anbefalt.

Engangshansker har jeg, også har jeg vel noen Covid masker liggende enda :)

ToWalkOrDrive

Når du har coating så trodde jeg nesten bare du kunne få vekk skitt med en mild såpe, og at du ikke trengte all slags avfettinger osv...at det bare kunne redusere levetiden på coatingen? Men er jo så mye forskjellig av coatinger og teknologier at du bør sikkert sjekke med coating-leverandøren om anbefalte såper osv, og om du må unngå såper osv.

Etter å ha hatt svarte Teslaer i 8 år ser jeg godt nytten i coating. Har gammel coating (permashine) på Bilnr 2, og den er veldig lett å vaske (med god såpe).
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Finnes et mer spisset forum for bilpleie hvis du vil ta et dypdykk i den verden. :) https://www.detailersclub.no/

Joda, er bedre rustet med behandlet og beskyttet lakk så det hjælper det, men ingenting varer evig. På plast kan owatrol Polytrol benyttes ja, men den er litt "feit" og svetter litt i starten - spesielt om det legges litt tykt. Husk å tørk av overflødig produkt. Plast på Y er kun rundt hjulbuer, og på nede på bakfanger og under frontleppa. Listene rundt vindu er ikke plast. Blir de misfarget kan sikkert Owatrol fungere i en kort periode, slik som at noen anbefaler WD40 til samme formål. Jeg benyttet en mild polish på mine (kjemisk rens) og toppet med voks etterpå. Regner med det blir en årlig greie da de er litt utsatte tydeligvis.

Bathe+ kan brukes på lakk uten at det er behandlet med lakkforsegling fra samme produsent. Gir samme/tilsvarende egenskap, altså hydrofobi i noen uker. Om det er nødvendig? Nei, men gøy at bilen får en boost i vannskrekken. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 17. aug 2022, kl. 13:38
Når du har coating så trodde jeg nesten bare du kunne få vekk skitt med en mild såpe, og at du ikke trengte all slags avfettinger osv...at det bare kunne redusere levetiden på coatingen? Men er jo så mye forskjellig av coatinger og teknologier at du bør sikkert sjekke med coating-leverandøren om anbefalte såper osv, og om du må unngå såper osv.

Etter å ha hatt svarte Teslaer i 8 år ser jeg godt nytten i coating. Har gammel coating (permashine) på Bilnr 2, og den er veldig lett å vaske (med god såpe).
Coating er som et "ekstra lag klarlakk", men med noe hardere overflate og rimelig tynt. Riper blir det med tvilsomme rutiner på vask også på coating, og for å kurere dette må bilen poleres. Avhengig av hardheten på coatingen krever det kanskje litt ekstra grov skyts.

Så og si all coating kan vaskes på normalt vis med avfettinger og annet. Hvis ikke har du valgt et dårlig produkt i utgangspunktet. Ellers, av garantier som stilles som krever at du kommer årlig for inspeksjon og "kontrollvask" til flere tusinger per gang, er det bare for å sikre inntekt på noe som så og si er "ingen jobb" for de som utfører. Er gjerne samlebåndscoatinger som Ditec og disse som har slikt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Kan være at mye av dette er overflødig hvis man har coating?
Mulig jeg må prate med forandler av denne coatingen først, og heller handle etter behov.
Har ingen problem med å kjøpe det som trengs, men hvis jeg blir sittende med produkter for 5000,- ++ som ikke brukes, blir det litt bittert :-D

Klykken

Sitat fra: ndrsone på ons 17. aug 2022, kl. 13:44

Mulig jeg må prate med forandler av denne coatingen først, og heller handle etter behov.
Har ingen problem med å kjøpe det som trengs, men hvis jeg blir sittende med produkter for 5000,- ++ som ikke brukes, blir det litt bittert :-D
Hvis du liker å stelle med bilen din er det ikke overflødige produkter. :)

Sjekk ut detailersclub.no så kanskje du får litt blod på tann og polerer bilen selv, og legger coatinga selv også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Sitat fra: Klykken på ons 17. aug 2022, kl. 13:48
Sitat fra: ndrsone på ons 17. aug 2022, kl. 13:44

Hvis du liker å stelle med bilen din er det ikke overflødige produkter. :)

Sjekk ut detailersclub.no så kanskje du får litt blod på tann og polerer bilen selv, og legger coatinga selv også.

Godt å høre..

Var innom tanken på å legge coating selv, men slo det raskt fra meg når jeg hørte kommentarer som at det er mye å rette opp om det blir feil, og at bilen kan se ut som en "colabunn" i rett lys  :o
Endte med å la noen proffe gjøre det.
Polering kunne jeg tenkt meg å gjøre, men det er jo ikke noe poeng når man har coating.

Videre når det gjelder den siden du refererer til så ser jeg veldig mye gamle diskusjoner og poster ang prosesser og produkter. Så blir usikker på hva som er oppdatert info og ikke.

Klykken

Er guidene jeg sikter til av det som er mest interessant der borte, og at man kan hente mye rundt rutiner og rekkefølge på det viset. Er også en del som legger ut steg for steg-dokumentasjon av jobber de gjør. Produktene er stort sett de samme, med alkalisk (surfex), petrokjemisk (prickbort), metallpartikkelfjernere (felgenblitz) og forskjellige såper. Ved polering har du slipegrad på poleringsmiddelet kombinert med grovhet på puta. Av voks (som Swissvax), hybridvoks (Som soft99 Fusso) og forseglinger (som Gyeon Mohs) er det varighet og letthet i bruk som gjelder. Det handler om å finne sin favoritt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Hvordan vet jeg hvile kobling jeg skal ha til min spyler?
Jeg har Nilfisk C130.2, og etter hva jeg kan se står det verken i manualen eller på bilnerden tydelig hva som passer til min. "Rund type" kan stemme, men jeg syntes da dette var en veldig vag betegnelse

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA