Div vaskeutstyr

Startet av ndrsone, ons 17. aug 2022, kl. 10:31

« forrige - neste »

Ampéreson

Sitat fra: Haggish på man 22. aug 2022, kl. 13:19
Jeg forseglet bilen med Armor shield IX selv.

Det gjorde jeg også, veldig enkel å holde ren og det gir en unik dybde og flott blank effekt, ser nesten litt våt ut. Bilen min står ved siden av en ubehandlet Model Y til tider, på min perler vannet når det regner, mens på den andre gjør det ikke det.
2025 Model Y Performance, Marine blue
2021 Model Y LR Blå, Solgt
2014 P85+ Grønn, Solgt

Klykken

Sitat fra: ndrsone på man 22. aug 2022, kl. 13:11
Ja, rekkefølgen blir vel:

1. spraye på prickbort fra vinduet og ned, la virke i ca 5 min (men ikke tørke).
2. Spyle av nedenfra og opp.
3. Spraye felger med Cock Chemie Felgenblitz (usikker på virketid, må lese på flaske)
4. Spyle av
5. Skumkanon med Kock Chemie Correiniger B. Virke (usikker på virketid, må lese på flaske)
6. Spyle av nedenfra og opp
7. Bøtte med Gyeon Q2M Bathe+, evt påføre ekstra såpe på svamp etter skyll.
8. Ekstra bøtte for å skylle svamp før jeg tar den i bøtta med såpe igjen (som nevnt over)
9. Spyle ovenfra og ned.

Er det en ok fremgansmåte/rekkefølge?

Du kan velge å droppe punkt 2 og 4. Spyl heller av etter skumlegging.
Ellers mangler du alkalisk avfetting a-la surfex hd, som bør være noe av det første du tar på lakken.

Du kan også ta felgenblitz (metallpartikkelfjerning) på bilens lakk fra vinduer og ned (unngå å få mye på lister/lykteglass), da det ofte er mye metallpartikler i lakken etter en sesong på vinterføre f.eks. Så lenge felgrensen ikke er syrebasert skal lakken tåle det fint. Metallpartikkelfjerner kan med fordel benyttes på vinterhalvåret 3-4 ganger, og et par ganger på sommeren/høsten. Kan tas på etter at skumsåpa er spylt av, før håndvask.

Fremgangsmåten kan med fordel gjøres slik, for å spare litt tid (men det er ingen fasit):
1. Prickbort
2. Surfex
3. Skum
4. Spyl
5. Felgenblitz på felger og lakk
6. Spyl
Se på lakken, og kjenn så forsiktig om det er noe tegn til urenheter. Vurder å kjør en runde til med prickbort evt.
Bakenden er notorisk til å feste til seg dritt som asfaltflekker og metallpartikler hos meg, så etter vintersesongen var Y-en ganske sandpapir der bak.

7. Håndvask (fra tak og ned). Bakenden og nedre paneler til slutt. Spyl etter tak, så vask ene siden og spyl, andre siden og spyl, front og spyl, bakende og spyl. Da slipper du at såpa tørker evt.
8. Tørk med egnet håndduk.

To bøtter er imidlertid et pes synes jeg, og droppet det etter første gangs bruk. Er bilen gjennomskitten, så OK da vurderes det to bøtter, men til den ukentlige vasken gidder jeg ikke styre med det. Det er ingen synd, så gjør det som passer deg. Det gjelder forøvrig hele fremgangsmåten. Det skal ikke være et pes å vaske og resultatet er opp til deg å bedømme.

Virketid på avfettingene er "så lenge som mulig" men det skal som du sier ikke tørke. Hvor lenge du kan vente avhenger av gjerne av været. Står du f.eks i direkte sollys en varm sommerdag kan du nesten ikke vente i det hele tatt og vil nesten garantert oppleve at det tørker før du rekker å  komme rundt hele bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Sitat fra: Klykken på man 22. aug 2022, kl. 15:55
Sitat fra: ndrsone på man 22. aug 2022, kl. 13:11
Ja, rekkefølgen blir vel:

1. spraye på prickbort fra vinduet og ned, la virke i ca 5 min (men ikke tørke).
2. Spyle av nedenfra og opp.
3. Spraye felger med Cock Chemie Felgenblitz (usikker på virketid, må lese på flaske)
4. Spyle av
5. Skumkanon med Kock Chemie Correiniger B. Virke (usikker på virketid, må lese på flaske)
6. Spyle av nedenfra og opp
7. Bøtte med Gyeon Q2M Bathe+, evt påføre ekstra såpe på svamp etter skyll.
8. Ekstra bøtte for å skylle svamp før jeg tar den i bøtta med såpe igjen (som nevnt over)
9. Spyle ovenfra og ned.

Er det en ok fremgansmåte/rekkefølge?

Du kan velge å droppe punkt 2 og 4. Spyl heller av etter skumlegging.
Ellers mangler du alkalisk avfetting a-la surfex hd, som bør være noe av det første du tar på lakken.

Du kan også ta felgenblitz (metallpartikkelfjerning) på bilens lakk fra vinduer og ned (unngå å få mye på lister/lykteglass), da det ofte er mye metallpartikler i lakken etter en sesong på vinterføre f.eks. Så lenge felgrensen ikke er syrebasert skal lakken tåle det fint. Metallpartikkelfjerner kan med fordel benyttes på vinterhalvåret 3-4 ganger, og et par ganger på sommeren/høsten. Kan tas på etter at skumsåpa er spylt av, før håndvask.

Fremgangsmåten kan med fordel gjøres slik, for å spare litt tid (men det er ingen fasit):
1. Prickbort
2. Surfex
3. Skum
4. Spyl
5. Felgenblitz på felger og lakk
6. Spyl
Se på lakken, og kjenn så forsiktig om det er noe tegn til urenheter. Vurder å kjør en runde til med prickbort evt.
Bakenden er notorisk til å feste til seg dritt som asfaltflekker og metallpartikler hos meg, så etter vintersesongen var Y-en ganske sandpapir der bak.

7. Håndvask (fra tak og ned). Bakenden og nedre paneler til slutt. Spyl etter tak, så vask ene siden og spyl, andre siden og spyl, front og spyl, bakende og spyl. Da slipper du at såpa tørker evt.
8. Tørk med egnet håndduk.

To bøtter er imidlertid et pes synes jeg, og droppet det etter første gangs bruk. Er bilen gjennomskitten, så OK da vurderes det to bøtter, men til den ukentlige vasken gidder jeg ikke styre med det. Det er ingen synd, så gjør det som passer deg. Det gjelder forøvrig hele fremgangsmåten. Det skal ikke være et pes å vaske og resultatet er opp til deg å bedømme.

Virketid på avfettingene er "så lenge som mulig" men det skal som du sier ikke tørke. Hvor lenge du kan vente avhenger av gjerne av været. Står du f.eks i direkte sollys en varm sommerdag kan du nesten ikke vente i det hele tatt og vil nesten garantert oppleve at det tørker før du rekker å  komme rundt hele bilen.

Jeg trenger kanskje ikke spyle så mange ganger nei.

Trenger jeg både Surfex og Prickbort? Hva er forskjellen på disse egentlig?
Regner med det er med Surfex som med Prickbort - at du kan fint bruke det på Keramisk coating.

Klykken

Du må gjerne spyle mellom hver gang for å lære deg litt om virketider etc og hvis du har tid.

Prickbort tar asfalt og tjære (petroleumsbasert avfetting), som er typisk sorte prikker på lakken. Renner sort/mørkebrunt fra disse når Prickbort gjør jobben.

Surfex HD er alkalisk og tar generell smuss og skitt (trafikkfilm). Kan blandes skikkelig sterkt, så tar det asfalt og bremsestøv også, men etterlater seg kraftige merker. Surfex blandes med vann 1:40 (1 del surfex og 40 deler vann) på sommeren og 1:20 på vinteren når det brukes på lakk. Som dekkrens blander jeg 1:5-1:10 og bruker skrubb i tilllegg, interiør i bilen alt fra 1:20 til 1:100, avhengig av hvor skittent der. I dusjen hjemme 1:10-1:50. Meget allsidig avfetting.

Begge kan normalt sett benyttes på forseglinger ved normal bruk.

Vær ellers forsiktig med all avfetting og såpe ved listene rundt vinduene og baklyktene. Spyl godt rundt disse områdene. På glass bør du være meget påpasselig slik at ikke avfettingen på noe vis rekker å tørke.

Edit: presiseringer
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ndrsone

Da har jeg fått vasket 1 av 2 biler..

Må innrømme at jeg har vært ekstremt dårlig/sløv på å vaske bil tidligere. Her var det møkk på møkk, og jeg måtte ha fler omganger med felgvask og gå nøye over med håndvask etter forvask og prickbort. Resultatet ble veldig bra, selv om jeg merker jeg blir mer perfeksjonist jo lenger jeg holder på - så følte jeg ikke ble helt ferdig.
Jeg lover å være flinkere når Teslaen kommer :-D

Begge bilen jeg har nå er hvite, og som forventet er det fullt av orange prikker nederst på bilen. Jeg har forstått at jeg kan bruke felgrensen på dette, men jeg har absolutt ingen forventing om at den vil ta alt.
Jeg ser derfor på claying som et godt alternativ.
Noen som har god erfaring med clay og hva som er best av hanske og kitt "klump"?
Trenger også gode tips på "lube".

Hallgrim86

Meguiars har en pakke for 229 med clay-kloss og smøremiddel. Den er veldig god å jobbe med ihvertfall. Jeg tror du bør polere etter du har gjort det - men jeg er ikke helt sikker. Jeg clayer aldri uten å polere etterpå, da jeg kun bruker det to ggr i året.

Finnes hos Bilxtra, sikkert de andre bilsjappene også.

Klykken

Hanske har du null kontroll over, og den kan gi mer marring i lakken enn ønskelig, men det fungerer. Clay-klump har du mer kontroll over og du ser tydelig hva den tar, men kan også gi marring i lakk. Marring er "matting" av lakken og vil kreve polering.

Rød/orange prikker er høyst sannsynlig metallspon som har rustet, ja. Og noen runder med felgenblitz bør ta det meste. Hvis det har ligget lenge nok vil det også ødelegge lakk og det som er under. Ser det som en forhøyning i lakken (boble) og vil kreve at det pusses ned og lakkeres i de aller fleste tilfeller.

Bruker Bilt hamber sin soft-clay, men finnes billigere alternativer som Gyeon sin: https://bilnerden.no/gyeon-q-m-clay-mild

Del clay i en passelig klump og la clay ligge i vaskebøtta (med varmtvann) mens du vasker, så blir den mykere og lettere å forme før bruk. Som smøring bruker jeg vann eller såpevann (men kan også bruke Quick detailer eller dedikert lube), men den skal ikke lugge når du stryker den forsiktig langs lakken (uten særlig trykk). Brett den og form den flat igjen hvis den blir veldig skitten. Kan brukes flere ganger, så legg den i en lukket beholder etter bruk hvis den ikke er "gjennomskitten". :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Forsiktig med petroleumsbasert avfetting på plast, som lykter etc. De sprekker (mikrosprekker.) Helst unngå det helt, ev vask godt av med alkalisk etterpå.

ndrsone

Har faktisk ikke kjøpt petroleumsbasert avfetting enda, brukte bare Prickbort i går- og jeg opplevde at den faktisk ikke tok så mye. Kanskje skiten satt så godt at jeg burde hatt Surfex eller petroeumsbasert?

Produktene som virket veldig bra, tross det at jeg måtte føre på et par ganger er:
Koch Chemie Vorreiniger B og North Detailing Foam Lance Pro - Selv om jeg har en elending høytrykkspyler så krevde det veldig lite såpe i beholderen, og det ble et fint og gjevnt lag på hele bilen. Var litt forvirret angående innstillingene på kanonen, kan vri hjulet på toppen rundt 3 ganger for å justere såpen og det syntes jeg virker litt rart. Prøvde å gjøre utregninger på blandingsforhold og satte den på maksimum, fikk fortsatt ut over 10L vann før 1L vann var tømt fra kanonen. Endte med å ta en "dæsj" istedet som var ca 1:30.
Forøvrig driver jeg å sikler på Ava P60 Evolution og - min Nilfisk blir litt puslete og lager pulserende kompressorstøy hvert femte sekund. Jeg må til og med vente noen sekunder mellom hver spyling for å få skikkelig trykk i den.

Koch Chemie Felgenblitz - Utrolig tilfredsstillende å se dritten bare renne av. Felgene var så tilsmusset at jeg måtte påføre i tre runder. Der kan jeg nok ikke skylde på produktet, og forventer at jeg blir veldig glad i denne til hverdagsvask av vanskelige flekker på felger.

North Detailing Spesialsvamp - Var en veldig god svamp.. Mulig dette er et dumt spørsmål, men bruker man samme svamp til flere vasker på lakk? Så lenge man ikke blander svamp til felg og lakk. Svampene var ikke akkurat billige dersom det er til 1-gangs bruk.

North Detailing Detailing Brush Medium - Var faktisk usikker på hvorfor jeg kjøpte denne. Men fant ut at den var veldig fin til å påføre Felgenblitz på felgene i kriker og kroker. Nå er jeg ikke SÅ nøye på den gamle bilen jeg vasket nå, men jeg bør vel være sikker på hvor harde disse kostene er i forhold til hvor jeg bruker dem. Denne var jo relativt myk og jeg så ikke på det som noe problem på felgene.

Gyeon Q²M Bathe+ - Måtte gnikke litt for å få vekk all trafikkfilm på lakk, vet at det egentlig er litt "fyfy". Mulig jeg heller burde gått til verks med litt hardere avfetting enn Prickbort (Surfex eller Petroleumsbasert?), evt ny runde med skum. Kan godt hende at jeg hadde for lite såpe i.
Selve flasken kom med kork med medfølgende "tappekran" til. Bør jeg sette på korken etter hver bruk, eller kan den bare stå med tappenkranen i?

Beklager mye nybegynerspørsmål her, men jeg kjenner jeg har blitt over middels interessert - og det ser ut som dere ikke har noe i mot å svare så jeg bare fyrer løs :-D

redigert (Glemte å svare den siste posten din Klykken):

Får håpe det ikke ligger bobbler og forhøyninger bak disse orange prikkene :-O
Skal prøve å spraye på Felgenblitz og se hvor mye som renner av. Nå er dette heldigvis hvit lakk, så det er minimalt hvor mye riper osv som syntes selv etter Clay (etter min erfaring). Men mulig jeg tar en runde med polering likevel, selv om det "bare" er en Caddy og bilen skal selges innen tre måneder.

Ellers gode råd når det gjelder bruk av Clay :-) Det kittet kan jo være litt hardt.

Ser forresten også at Felgenblitz anbefaler forvask av bilen med petrokjemisk avfetting og alkalisk skumsåpe.

Klykken

Sitat fra: ndrsone på fre 26. aug 2022, kl. 12:18
Har faktisk ikke kjøpt petroleumsbasert avfetting enda, brukte bare Prickbort i går- og jeg opplevde at den faktisk ikke tok så mye. Kanskje skiten satt så godt at jeg burde hatt Surfex eller petroeumsbasert?
Skjønner godt at det går litt i surr med mange begreper :D
Prickbort er petroleumsbasert avfetting og tar asfalt og tjære. Surfex (alkalisk) er bedre på generell skitt og trafikkfilm, og er denne som brukes til hver vask hos meg. Prickbort og annet ved behov.

Produktene som virket veldig bra, tross det at jeg måtte føre på et par ganger er:
Koch Chemie Vorreiniger B og North Detailing Foam Lance Pro - Selv om jeg har en elending høytrykkspyler så krevde det veldig lite såpe i beholderen, og det ble et fint og gjevnt lag på hele bilen. Var litt forvirret angående innstillingene på kanonen, kan vri hjulet på toppen rundt 3 ganger for å justere såpen og det syntes jeg virker litt rart. Prøvde å gjøre utregninger på blandingsforhold og satte den på maksimum, fikk fortsatt ut over 10L vann før 1L vann var tømt fra kanonen. Endte med å ta en "dæsj" istedet som var ca 1:30.
Forøvrig driver jeg å sikler på Ava P60 Evolution og - min Nilfisk blir litt puslete og lager pulserende kompressorstøy hvert femte sekund. Jeg må til og med vente noen sekunder mellom hver spyling for å få skikkelig trykk i den.
Kan være at spyleren sliter litt ja, eller at du har for lav vannmengde ut av kranen eventuelt. Mål vannmengden med å la det renne et minutt direkte fra hageslangen i ei bøtte og multipliser med 60, så har du antall liter i tima. :) Se hvor mye spyleren kan levere, så ser du fort om det er for lite. Rundt 500L/t bør være et minimum.

AVA har god innmat, men er ellers som de fleste forbrukerprodukter laget av mye plast og "faller sammen". Har AVA P80 Master selv, og det første som skjedde var mye av plastpynten falt av og etter hvert at lansen begynte å lekke som ei sil. Mye plast og dårlige sammenføyninger, men motor er god og den har høy vannmengde.

Koch Chemie Felgenblitz - Utrolig tilfredsstillende å se dritten bare renne av. Felgene var så tilsmusset at jeg måtte påføre i tre runder. Der kan jeg nok ikke skylde på produktet, og forventer at jeg blir veldig glad i denne til hverdagsvask av vanskelige flekker på felger.
Til hverdagsvasken trenger du ikke benytte felgrensen hver gang. Det blir fryktelig kostbart i alle fall. Men "en og annen gang" kan det være lurt.

North Detailing Spesialsvamp - Var en veldig god svamp.. Mulig dette er et dumt spørsmål, men bruker man samme svamp til flere vasker på lakk? Så lenge man ikke blander svamp til felg og lakk. Svampene var ikke akkurat billige dersom det er til 1-gangs bruk.
De er ikke engangs. Blir den meget skitten degraderer jeg den til felgsvamp eller kaster den. Kjøpte 10 stk for sikkert 5 år siden og har fortsatt flere ubrukte. :)

North Detailing Detailing Brush Medium - Var faktisk usikker på hvorfor jeg kjøpte denne. Men fant ut at den var veldig fin til å påføre Felgenblitz på felgene i kriker og kroker. Nå er jeg ikke SÅ nøye på den gamle bilen jeg vasket nå, men jeg bør vel være sikker på hvor harde disse kostene er i forhold til hvor jeg bruker dem. Denne var jo relativt myk og jeg så ikke på det som noe problem på felgene.
Detailingbrush benyttes rundt emblemer og i kriker og kroker etter at du har dusjet bilen i skum for å få "renset ut" skitt der det ikke naturligvis renner av seg selv.

Gyeon Q²M Bathe+ - Måtte gnikke litt for å få vekk all trafikkfilm på lakk, vet at det egentlig er litt "fyfy". Mulig jeg heller burde gått til verks med litt hardere avfetting enn Prickbort (Surfex eller Petroleumsbasert?), evt ny runde med skum. Kan godt hende at jeg hadde for lite såpe i.
Selve flasken kom med kork med medfølgende "tappekran" til. Bør jeg sette på korken etter hver bruk, eller kan den bare stå med tappenkranen i?

Beklager mye nybegynerspørsmål her, men jeg kjenner jeg har blitt over middels interessert - og det ser ut som dere ikke har noe i mot å svare så jeg bare fyrer løs :-D
Surfex tar mye av den generelle skitten, så bruk denne til hverdagsvasken evt inkludert skum. Prickbort og metallpartikkelfjerner (som felgenblitz) ved behov på sommersesongen. Hyppigere bruk av disse på vinteren normalt sett.

En kork Gyeon Bathe+ i 18L-bøtte blir for lite etter min erfaring. Bruk 2-3 korker. Jeg tømmer "en dæsj", og skummer opp såpa med høytrykkspyleren. Har ikke fått levert med pumpe på denne såpa jeg. Bare vanlig skrukork.

redigert (Glemte å svare den siste posten din Klykken):

Får håpe det ikke ligger bobbler og forhøyninger bak disse orange prikkene :-O
Skal prøve å spraye på Felgenblitz og se hvor mye som renner av. Nå er dette heldigvis hvit lakk, så det er minimalt hvor mye riper osv som syntes selv etter Clay (etter min erfaring). Men mulig jeg tar en runde med polering likevel, selv om det "bare" er en Caddy og bilen skal selges innen tre måneder.

Ellers gode råd når det gjelder bruk av Clay :-) Det kittet kan jo være litt hardt.

Ser forresten også at Felgenblitz anbefaler forvask av bilen med petrokjemisk avfetting og alkalisk skumsåpe.
Ikke nødvendigvis alltid at du "må polere" etter bruk av clay, men hvis du ser lakken med refleksjoner fra sola så ser du fort om det er "for galt" eller ikke. Øyet som ser, så det er helt og holdent opp til den enkelte. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Prickbort er petroleumsbasert.

Klykken

Kan også tilføye at svampen nesten ikke skal bli skitten hvis forvasken er gjort riktig. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Som nevnt over her er Surfex HD bra, billig og grøy (kan blande 1:20 med vann om sommeren iallfall.) Den er mer skånsom mot plast.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA